Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Swadop

Kontantkort/Abonnemang

Rekommendera Poster

Söker tips på bra abonnemang eller kontantkort för diverse larm och övervakningsanordningar som använder sig av SIM-kort. 

Kan i dagsläget klona mitt abonnemang (operatör 3) till en startkostnad av 250kr + 99kr/månaden. Dock är täckningen sisådär enligt mig. 

 

Vad använder ni? 📞 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Telia.

Men inte helt nöjd sedan de för något år sedan ändrade så det dras 15:-/mån om man inte har någon "prisplan". Och det kan man bara välja för 1 månad efter laddning. Dvs lägsta kostnaden - oavsett SMS från larmet/övervakaren - är i praktiken 15:-/mån, 11 månader om året...

😒

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Swadop:

Söker tips på bra abonnemang eller kontantkort för diverse larm och övervakningsanordningar som använder sig av SIM-kort. 

Kan i dagsläget klona mitt abonnemang (operatör 3) till en startkostnad av 250kr + 99kr/månaden. Dock är täckningen sisådär enligt mig. 

 

Vad använder ni? 📞 

3 har inte GSM om det är det din enhet bara har stöd för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

3 har inte GSM om det är det din enhet bara har stöd för.

Enheten går på 4G bandet. Men där jag håller till är täckningen stundvis väldigt dålig med just 3. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

3 har inte GSM om det är det din enhet bara har stöd för.

Är du inte lite petig nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev ChristerN:

Är du inte lite petig nu?

Petig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Swadop:

Enheten går på 4G bandet. Men där jag håller till är täckningen stundvis väldigt dålig med just 3. 

Tre lägger ner sitt 3g-nät (som de har gemensamt med Telenor på landsbyggden) ganska snart så då blir nog täckningen ännu sämre, eller kanske bättre för att de satsar mera på 4g.

Om enheterna går endast på 4g så blir det ju ingen skillnad till det sämre i alla fall.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Petig?

Jo, jag antar att du menar att GSM är det som definitionen är, dvs 2G medans det i folkmun är all mobiltrafik. 
https://en.wikipedia.org/wiki/GSM

Eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, jag antar att du menar att GSM är det som definitionen är, dvs 2G medans det i folkmun är all mobiltrafik. 
https://en.wikipedia.org/wiki/GSM

Eller hur?

GSM är 2G, det stämmer. Men vadå "i folkmun är all mobiltrafik"?

 

Jag menade i tidigare inlägget att operatören 3, som TS har, inte har 2G-nät vilket innebär att många enheter (typ larm, spårsändare, maskinkommunikation, etc.) inte fungerar i 3's nät eftersom de bara stöder 2G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Kane:

GSM är 2G, det stämmer. Men vadå "i folkmun är all mobiltrafik"?

Njae, så tycker inte jag att det är.

GSM är GSM/2G, men det kan säkert förekomma (lokalt) att man menar mobiltelefoni lite allmänt när man säger GSM.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Njae, så tycker inte jag att det är.

GSM är GSM/2G, men det kan säkert förekomma (lokalt) att man menar mobiltelefoni lite allmänt när man säger GSM.

Kanske nån gång på stenhundratalet när det var nytt med mobiltelefoner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev ChristerN:

Jo, jag antar att du menar att GSM är det som definitionen är, dvs 2G medans det i folkmun är all mobiltrafik. 
https://en.wikipedia.org/wiki/GSM

Eller hur?

 

11 timmar sedan skrev Mackey:

Njae, så tycker inte jag att det är.

GSM är GSM/2G, men det kan säkert förekomma (lokalt) att man menar mobiltelefoni lite allmänt när man säger GSM.

@Kane är inte det minsta petig, tycker jag. Ska man skaffa kontantkort för en pryl så är det ytterst relevant att veta att Tre inte har GSM/2G. Jag har aldrig hört någon säga GSM och mena ”mobiltelefoni i allmänhet” på den här sidan 2000-talet. Det bör vara mer åldersbetingat än geografiskt, en hyfsad andel människor på arbetsmarknaden idag var inte ens födda när GSM lanserades i Sverige, dvs 1992...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-05-05 vid 12:14 skrev Swadop:

Söker tips på bra abonnemang eller kontantkort för diverse larm och övervakningsanordningar som använder sig av SIM-kort. 

Jag kör Halebop kontantkort och laddar med prisplan GO. Kan laddas med så lite som 50 kr och gäller i ett år. Funkar bra när man bara behöver SMS-styrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp - Halebop är väl Lurvärkets (Telias) billigvariant. Jag hade Telia några år, men de började ta betalt per månad - jag trodde inte det var sant och ringde upp dom. Japp, de vill inte ha kontantkort framgick mellan raderna.

Halebop är ok, ja till och med halva priset.

Det är väl som med försäkringar, man måste byta varje 2-3 år - annars blir man mjölkkossa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag kör Halebop kontantkort och laddar med prisplan GO. Kan laddas med så lite som 50 kr och gäller i ett år. Funkar bra när man bara behöver SMS-styrning.

 

Jag kör samma variant fast Telia Refill. Brukar sällan gå åt mer än en 50-lapp om året, men minst en gång om året måste man ju fylla på för att det inte ska inaktiveras. 50 kronor om året känns överkomligt för att veta om båten blir stulen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För SMS-trafik i GSM har jag ett kontantkort från Hallon. 50 öre per SMS. Laddas från 50:- och behöver inte återladdas förrän pengarna är slut.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

 

Jag kör samma variant fast Telia Refill. Brukar sällan gå åt mer än en 50-lapp om året, men minst en gång om året måste man ju fylla på för att det inte ska inaktiveras. 50 kronor om året känns överkomligt för att veta om båten blir stulen.

Men numera tar Telia en fast avgift 15:-/mån efter första månaden när du fyllt på nästa gång. Då räcker inga 50:-/året....tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

För SMS-trafik i GSM har jag ett kontantkort från Hallon. 50 öre per SMS. Laddas från 50:- och behöver inte återladdas förrän pengarna är slut.  

Jag hittar inget sådant kort på deras websida, kan du bistå med någon länk.

Hittar endast för 49:-/mån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Telenor Rörligt kontantkort i min Geosafe.

69 öre/SMS och inga andra kostnader. Behöver fyllas på minst 1 gång/år för att hålla abonnemanget vid liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-06 vid 09:27 skrev Mackey:

Njae, så tycker inte jag att det är.

GSM är GSM/2G, men det kan säkert förekomma (lokalt) att man menar mobiltelefoni lite allmänt när man säger GSM.

Nu är jag ju en gammal man och mina vänner är ofta också gamla men vet att barnen och deras kompisar ofta talar om GSM som mobil telefoni i allmänhet. Nuförtiden pratar de om att de ska uppgradera sin telefon från GSM till 5G. Men det kan ju vara olika. 
Men det är viktigt att känna till att Tre bara har 3G och 4G vilket inte funkar med de larm som bara funkar i 2G.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev ChristerN:

Nu är jag nu en gammal man och mina vänner är ofta också gamla men vet att barnen och deras kompisar ofta talar om GSM som mobil telefoni i allmänhet. Nuförtiden pratar de om att de ska uppgradera sin telefon från GSM till 5G. Men det kan ju vara olika. 

Skulle vara oerhört förvånande om de inte har telefoner som hanterar 2G/3G/4G idag........😀

 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Men numera tar Telia en fast avgift 15:-/mån efter första månaden när du fyllt på nästa gång. Då räcker inga 50:-/året....tyvärr.

Det måste vara någonting som bara gäller nya kort då antar jag? Jag har ett antal olika Refill-kort här (bra även till barnens telefoner), har ingen fast avgift på något av dem. Kanske gäller att hålla hårt i sina gamla kort alltså?

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Det måste vara någonting som bara gäller nya kort då antar jag? Jag har ett antal olika Refill-kort här (bra även till barnens telefoner), har ingen fast avgift på något av dem. Kanske gäller att hålla hårt i sina gamla kort alltså?

Det börjar gälla när du fyller på dem nästa gång, då du numera måste välja en "prisplan" för att slippa 15:-/mån (dock inte uppenbart, givetvis). Men vald prisplan gäller bara i 30 dagar, så gör du ingenting (dvs fyller på igen och väljer prisplan) så börjar 15:-/mån att ticka efter denna månaden.....så du snart MÅSTE fylla på.

 

De kort som fylls på med någon månads intervall eller så drabbas därför inte. Och har du ett gammalt stort saldo på ett larm eller annat som du inte fyllt på under något år eller två (men som skickat något och på så sätt hållit kortet aktivt) så händer inget med det förrän 1-2 månader efter att du fyllt på det nästa gång.

image.png.bf52c3afdcd5b9ab00a57236c7cf4d3a.png

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

barnen och deras kompisar ofta talar om GSM som mobil telefoni i allmänhet. Nuförtiden pratar de om att de ska uppgradera sin telefon från GSM till 5G. Men det kan ju vara olika. 

Helt offtopic, förlåt för det, men hur gamla är "barnen och deras kompisar" i det här fallet? Jag är väldigt imponerad av att de överhuvudtaget känner till GSM. Att de tänker att de ska uppgradera från GSM till 5G tyder väl på att de antingen fått tekniken helt om bakfoten, alternativt använder en telefon som de fått av farfar som i sin tur slutade använda den för 10 år sen  😀  

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Det börjar gälla när du fyller på dem nästa gång, då du numera måste välja en "prisplan" för att slippa 15:-/mån (dock inte uppenbart, givetvis). Men vald prisplan gäller bara i 30 dagar, så gör du ingenting (dvs fyller på igen och väljer prisplan) så börjar 15:-/mån att ticka efter denna månaden.....så du snart MÅSTE fylla på.

Men alltså, vilket mygelföretag! Det har de ändrat helt utan någon som helst information alltså? När jag tittar i min internetbank där jag alltid brukar fylla på korten så finns det exakt samma alternativ som det alltid har funnits, inklusive "enkel 50" som jag alltid har använt, ingen information där om att det har ändrats. Så om jag nu laddar som jag brukar så kommer alltså de pengarna tre månader senare att vara uppkäkade utan att jag har skickat någonting över huvud taget? Blir ju iofs ingen monumental kostnad ändå, slutar väl på 180 kronor om året, men jag fattar inte hur de kan smyga in såna förändringar utan att informera...

 

edit: Eller, om jag förstår det rätt så börjar de där 15 kronorna i månaden inte knapras förrän det har gått en månad, så då tar det väl med andra ord en extra månad innan pengarna är slut och det blir snarare 135 pix om året. Ändå irriterad!

Redigerad av DanielMalmgren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Skulle vara oerhört förvånande om de inte har telefoner som hanterar 2G/3G/4G idag........😀

 

Jo, visst har de det. Jag skrev ju 5G!

1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Helt offtopic, förlåt för det, men hur gamla är "barnen och deras kompisar" i det här fallet? Jag är väldigt imponerad av att de överhuvudtaget känner till GSM. Att de tänker att de ska uppgradera från GSM till 5G tyder väl på att de antingen fått tekniken helt om bakfoten, alternativt använder en telefon som de fått av farfar som i sin tur slutade använda den för 10 år sen  😀  

Den äldste är runt 35 och den yngste runt 30. Och telefonerna brukar deras arbetsgivare tillhandahålla. Ganska ofta tycker jag. Men de jobbar mycket med teknik. 
De vet väldigt väl att GSM = 2G. 
Med detta vill jag bara poängtera att de i dagligt språkbruk använder begreppet GSM för mobiltelefoni - dock kanske det kanske blir en ändring med 5G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev ChristerN:

Jo, visst har de det. Jag skrev ju 5G!

 

Ja men du skrev från GSM till 5G. Det är ett stort steg att hoppa över 2 generationer......😎

Redigerad av Kane
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gundj:

Jag hittar inget sådant kort på deras websida, kan du bistå med någon länk.

Hittar endast för 49:-/mån

Inte jag heller. Det var några år sedan jag skaffade det kortet så det går väl inte att teckna längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Inte jag heller. Det var några år sedan jag skaffade det kortet så det går väl inte att teckna längre.

Jag följde Mackey´s länk och hittade.

Så jag byter från Telenor 100:-/år till Halebop 50:- / år och för mellanskillnaden ska jag köpa något fint till min fru.

 

Sanningen är att jag hade glömt fylla Telenorkortet så det dog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...