Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jengstrand

Volvo Penta D6-370 från 2008

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag undrar ifall någon har erfarenhet av evetuella brister eller sådant man bör vara uppmärksam på hos en VP D6-370 från 2008 med ca 500 timmars gångtid. Är det något i drevet man bör tänka på?

 

 

Hälsningar,  

Joel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De klassiska har du nog redan hittat på nätet. De här problemen bör vara åtgärdade vi det här laget,
Jag har en D4 2008 där mycket var bytt innan jag köpte den. 

  • Propellrarna kan få gropar i sig. Kräver nya.
  • Hydraulslangarna till trim och styrning börjar läcka. Bra om de är bytta.
  • Locket till sjövattenfiltret går sönder. Bör vara ett av glas men jag har sett i genomskinlig plast på senare D6or.
  • Avgasrörets (riser) överkant kan korrodera så att båten sjunker. Jag tror att VP bytte det röret på garanti från 2008 och framåt. Det skall sitta en offeranod i avgasröret om den är bytt.
    På tidigare årsmodeller rekommenderades det att montera ett plastskydd på toppen av röret.
  • Ha koll på styrkolvarna. De började läcka vid 600tim på min D4. Kan vara värt att kolla på.
    Kan bytas eller renoveras.
  • Häll inte i för mycket  motorolja. Då kan kolvarna gå sönder. Kolla oljan ofta.
  • Kondensorn och intercooler kan vara igensatta vid 500timmar. Rätt nomalt för alla dieslar. Motor blir överhettat och larmar. Men ser det tydlig om temperaturen stiger snabbt över 85C när du kör full gas. Det går oftast att köra långsammare. Kräver rensning av genom isärtagning eller genom att hälla i Systemrens. Den tidigare är ger nog längre effekt men jag har testat den senare metoden med gott resultat. 

Någon mer får gärna tycka om det jag har skrivit. Jag har sett problem av egen erfarenhet och del surfande. Vissa fel är kanske lösta på 2008 jämfört med tidigare årsmodeller.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jengstrand:

Är det något i drevet man bör tänka på?

 

 

Hälsningar,  

Joel 

Sorry glömde drevet. 
Drevoljan ligger bara i drevet och kan bara kollas när båten ligger på land, till skillnad på Mercruiser.
Vissa påstår att DPH-drevet är mer lättjobbat än MCs Alpha och Bravo.
Mitt backlag (konan), som sitter i drever, tog slut efter 630timmar. För vissa kan konan räcka upp till 1000 timmer enligt min mek som bytte min kona.

Upptäcks genom att man får en lång fördröjning från att man lägger in växeln. Typ flera sekunder.

Drevet bör ompackas var 6-7år.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljestickan bör bytas till en uppdaterad version som är helt platt, mycket lättare att läsa av.

Spridarna bör kollas var 600:de timme, finns tydligen en sevicbullentin på detta

 

micke 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev micke_102:

Spridarna bör kollas var 600:de timme, finns tydligen en sevicbullentin på detta

 

micke 

Du skojar?
Hur gör men det?

 

/Robert

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka bort spridarna och lämna in dom på provtryckning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev micke_102:

Oljestickan bör bytas till en uppdaterad version som är helt platt, mycket lättare att läsa av.

Spridarna bör kollas var 600:de timme, finns tydligen en sevicbullentin på detta

 

5 timmar sedan skrev micke_102:

Plocka bort spridarna och lämna in dom på provtryckning

 

Finns ingen servicebulletin på att provtrycka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker inte ta någon diskussion, förmedlade det som har skrivits i en grupp på d4/d6-grupp på fb där det är en kille som jobbar med vp berättar att vp har kommit ut med en bulletin. Har även personlig erfarenhet av motorras pga dåliga spridare på en d4. 

8 timmar sedan skrev MartinA:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev micke_102:

Tänker inte ta någon diskussion, förmedlade det som har skrivits i en grupp på d4/d6-grupp på fb där det är en kille som jobbar med vp berättar att vp har kommit ut med en bulletin. Har även personlig erfarenhet av motorras pga dåliga spridare på en d4. 

 

Jag fick också den tanken när jag lästa om bsundbergs problem.

Orsaken jag undrar är jag har hört att man inte pillar på common-rail-systemet själv. Måste lämnas på firma. Inte kul.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte rotorsaken till detta haveri spridarproblem? Så i fall är det definitivt värt att hålla koll på dem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev micke_102:

Tänker inte ta någon diskussion, förmedlade det som har skrivits i en grupp på d4/d6-grupp på fb där det är en kille som jobbar med vp berättar att vp har kommit ut med en bulletin. Har även personlig erfarenhet av motorras pga dåliga spridare på en d4. 

 

Det man istället kan och bör göra vid servicetillfället, är en självtest av spridarna som initieras i EVC. Dock ska man nog låta en VP-tekniker utföra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/6/2021 at 9:24 AM, Kane said:

Var inte rotorsaken till detta haveri spridarproblem? Så i fall är det definitivt värt att hålla koll på dem.

 

Har inte fått någon defintivt besked om orsaken tilll mitt haveri men troligen en spridare. Se bild på kolven som var paj: 

pulse-image-1623096634041.jpg

pulse-image-1623096671690.jpg

pulse-image-1623096705750.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...