Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljung_Gbg

Ny utombordare - Vad skall man tänka på?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har börjat fundera på att byta ut motorn på vår båt inför 2022 och undrar hur man skall resonera när man väljer. Anledningen är främst driftsäkerheten men även att det känns bra att ha nya och fräscha saker på båten. Ekonomin är givetvis viktig men mer kostsamt blir det oavsett vad jag väljer.

 

Så kortfattat rör mina frågor ;

 

Motorstorlek

Ny eller bättre begagnad motor

Andrahandsvärde


Båten är en Örnvik 510 Clx (styrpulpet) med en Mariner/Mercury 60hp 2-takt från 2000. Den går bra och räcker egentligen till fartmässigt, men jag skulle önska lite mer kraft speciellt när man är fler i båten. Modellen är typad till max 75 hk och det är väl i den storleksklassen jag är mest intresserad av, t ex Mercury F80. En 60 hk 4-takt är jag rädd skulle kännas något slöare än min befintliga motor så jag är rädd att bli lite besviken om jag skulle gå på en sådan. Det är också stor skillnad på F60 & F80 rent konstruktionsmässigt där den senare har betydligt större slagvolym men även vikt. Även Honda har en 80 som skulle vara intressant, men även yamaha & suzuki. Många fina motorer finns det! Men jag tror huvudspåret är Mercury.

 

Sen finns ju möjligheten att köpa en bättre begagnad 4-taktare också, men jag tycker ofta priserna är så pass höga att jag hellre köper nytt. Då blir iofs service mm dyrare, men då vet jag ju att allt fungerar som det ska.

 

Om man skulle köpa en helt ny motor, får man då igen pengarna på min båtmodell? Priserna i dag ligger i spannet 100-120 tusen med 75 hk 4-taktare från ~05. Jag får kanske 90 tusen för min båt och säg 15 tusen för motorn. En ny Mercury F80 ligger på ca 110 tusen, vilket innebär att man får lägga ca 95 tusen i mellanskillnad, dvs mer än jag får för båten. Men säg att man skulle göra det ändå, får man igen pengarna? Det skulle ju innebära att båten betingar närmare 180 tusen, men för de pengarna finns det många båtar på marknaden att välja mellan. Jag har heller aldrig sett en båt av samma modell säljas med en nyare motor. En ny motor kommer ju troligen tappa mycket av värdet i början så man får nog se det som en längre investering.

 

Så vad tycker ni? Är det bättre att satsa på något bättre begagnat eller ska man satsa på nytt direkt?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller den ekonomiska sidan svarar du ju i stor utsträckning på dina egna frågor. 
Kort sagt: Du får aldrig igen pengarna för en ny motor!

Vill du ha en ny motor, och det förstår jag, samtidigt som du har ekonomi till det så kör på det utan att tänka för mycket på framtida ekonomi. Man lever bara en gång och båt-kontot är ju helt skilt från andra, vanliga, pengar.

 

Vad som är rätt motor för dig och för båten är svårt att säga men helt klart är fyrtaktarna inte lika rappa som tvåtaktarna, vad än säljarna säger. Man brukar ju också säga att bästa motorn på en båt ligger på max motorstyrka.
Det finns flera fördelar med en större motor, bla att man inte behöver ligga på max-varv lika länge och att båten lättare kommer upp i plan med lite mer tyngd i båten. 
Några nackdelar också. Dyrare i inköp och service/reparationer men främst, enligt min erfarenhet, är det den högre vikten som ger båten ett annat gångläge. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Vad gäller den ekonomiska sidan svarar du ju i stor utsträckning på dina egna frågor. 
Kort sagt: Du får aldrig igen pengarna för en ny motor!

Vill du ha en ny motor, och det förstår jag, samtidigt som du har ekonomi till det så kör på det utan att tänka för mycket på framtida ekonomi. Man lever bara en gång och båt-kontot är ju helt skilt från andra, vanliga, pengar.

 

Vad som är rätt motor för dig och för båten är svårt att säga men helt klart är fyrtaktarna inte lika rappa som tvåtaktarna, vad än säljarna säger. Man brukar ju också säga att bästa motorn på en båt ligger på max motorstyrka.
Det finns flera fördelar med en större motor, bla att man inte behöver ligga på max-varv lika länge och att båten lättare kommer upp i plan med lite mer tyngd i båten. 
Några nackdelar också. Dyrare i inköp och service/reparationer men främst, enligt min erfarenhet, är det den högre vikten som ger båten ett annat gångläge. 


Mycket goda synpunkter, det tackar jag för 🙏 

 

Du har säkert rätt ang. ekonomiaspekten. Tänker man äga båten ett bra tag framöver spelar det kanske mindre roll.

 

Det låg en ett år gammal Mercury F60 till salu nyligen som jag var intresserad av, men det var något som ändå inte kändes helt rätt med den. Bl a av det jag skrivit ovan men även för att jag i grunden föredrar 2-takt över 4-takt... kanske är det en nyare Evinrude jag skall hålla ögonen öppna efter?

 

Intressant aspekt på vikten och hur båten ligger i vattnet, det är ju svårt att veta med säkerhet. Min befintliga motor på 60 hp väger ca 110 kg, motsvarande ny 60 hp 4-takt sägs väga ungefär detsamma. Men en F80 väger över 50 kg mer, på 165kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du behålla båten väldigt länge kan det vara läge med en ny motor annars hade jag försök hitta en begagnad. 60 hk blir lite väl klent. Det är en hyggligt stor båt så jag tror inte du behöver vara orolig för den extra vikten en 80 hk innebär. Kan du hitta en beg Yamaha F80 köp, detta är enligt egen erfarenhet en helt suverän maskin. Går väldigt tyst och fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste tänka på stöldrisken (om inte båten ligger på en bevakad marina).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freez:

Ska du behålla båten väldigt länge kan det vara läge med en ny motor annars hade jag försök hitta en begagnad. 60 hk blir lite väl klent. Det är en hyggligt stor båt så jag tror inte du behöver vara orolig för den extra vikten en 80 hk innebär. Kan du hitta en beg Yamaha F80 köp, detta är enligt egen erfarenhet en helt suverän maskin. Går väldigt tyst och fint.

Tack för det tipset, vilka årsmodeller på F80 tänker du på då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Du måste tänka på stöldrisken (om inte båten ligger på en bevakad marina).

Tyvärr en viktig aspekt verkar det som... jag står i kö för en egen plats men just i år står båten på en stor (~300 båtar) och välbevakad marina (jag kommer själv gå vakt ett par tillfällen), men nästa år kan det ju se annorlunda ut. Jag blev däremot förvånad om hur lite självrisken steg med en ny motor, iofs bara Mercury 60hp från exemplet tidigare i tråden. Knappt 1000:- per år gick den upp, men jag antar att en större motor (eller Yamaha) blir dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Tack för det tipset, vilka årsmodeller på F80 tänker du på då?

Min var en 2007:a. Tror modellen lanserades runt 2000. Tänker att skicket är det viktigaste. Verkar verkligen vara brist på begagnade motorer. Tog en snabb rundtur på Blocket och hittar inga motorer i den storleken och det kan ju tala för en ny. En variant är att gå ner till en ny F70, ligger runt 105'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury Optimax  skulle också kunna vara ett alternativ 75 hk eller 90 hk stort sett samma maskin på 1,5 liter väger 163 kg den har låg bränsleförbrukning för att vara en 2 taktare brukar komma upp på blocket då och då.

 

https://www.boat-fuel-economy.com/forbrukning-utombordare-mercury-optimax

 

Mercury F80 4 taktare är på 2,1 liter väger också 163 kg men den är nog som Yamaha svårare att hitta begagnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ngn skrev ovan så skaffa en motor som ligger på max rekommenderat. Det kostar lite mer, men ger så mycket i komfort och möjlighet att lasta båten. Evinrude 2-taktare (etec) är fantastiska maskiner! Jag har själv haft en 115hk i många år. Otroligt starka och rätt snåla. Men dom tillverkas inte längre och de har höga priser på sina reservdelar. Jag resonerade som dig att när jag byter från 2-takt till 4-takt så vill jag ha mer effekt. Nu blev bytet till en Mercury 150 hk så jag fick rejält med extra kraft, och vikten ökade bara med 20kg. Mercury's 4-taktare är riktigt bra motorer och priserna på reservdelar är förvånansvärt låga jämfört med flera andra märken. Jag skulle vara lite mer avvaktande till kompressormatade Optimax. De är grymt starka, men är väl inte kända för sin hållbarhet. Yamaha och Suzuki är också alltid trygga val när det gäller hållbarhet. Det finns de som gillar Honda, inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Alanningen:

Evinrude 2-taktare (etec) är fantastiska maskiner! ... ... Men dom tillverkas inte längre och de har höga priser på sina reservdelar.

Det tror jag är en deal-breaker om det hade varit jag som hade varit i köpartagen. Vet dessutom en hel del som haft problem med sina Evinrude av senare årsmodeller. Limp-home mode aktiveras titt som tätt och auktoriserade verkstäder hittar inget utan byter impeller och stift (som måste sitta exakt åt rätt håll för att det inte ska bli problem) utan att det hjälper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Evinrude är nog bra om man ska ha vridmoment med liten toppeffekt. Bra för att få upp båten förbi planingströskeln https://www.youtube.com/watch?v=VwVlAClS9Bg Men om du kör mycket båt skulle jag rekommendera fyrtaktare, eftersom det går åt ungefär 2 liter tvåtaksolja på 100 liter bensin, vilket inte är helt gratis.

 

 

Om du har en tung båt med många passagerare är nog Yamaha F80 är att föredra, framför en F70/F60/F50, eftersom att slagvolymen är större, som indirekt borde ge bättre vridmoment. Toppeffekten styr främst toppfarten.

 

Suzuki har motorer med stor slagvolym, redan från 70hk. https://www.youtube.com/watch?v=QgAZ-4OhyRY Viktigt att du har koll på högsta tillåtna vikt och effekt kW vid akterspegeln.

 

 

DOCH ger generellt sett bättre bränsleekonomi jämfört med SOCH vid fullgas då motorn andas bättre. Men SOCH ger bättre vrid vid låga varvtal. https://www.youtube.com/watch?v=ARICURv7Hv8

 

Bränsleinsprutning ger lite bättre bränsleekonomi jämfört med förgasare, men mera elektronik kan vara dyrare att reparera på en begagnad motor. 

 

Har en Yamaha F60 EFI och den är i minsta lagret för en Buster LX på 500kg. Med 5 personer ombord tar det cirka 30 sekunder och komma upp i planing. Två pers går jättebra. Här har vi en bra video som kan illustrera detta: https://www.youtube.com/watch?v=csmFxUtFVPw

 

 

 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, ChristerN said:

Det tror jag är en deal-breaker om det hade varit jag som hade varit i köpartagen. Vet dessutom en hel del som haft problem med sina Evinrude av senare årsmodeller. Limp-home mode aktiveras titt som tätt och auktoriserade verkstäder hittar inget utan byter impeller och stift (som måste sitta exakt åt rätt håll för att det inte ska bli problem) utan att det hjälper. 

Sant. G2'an hade en del strul. Generation 1 var en bättre motor. Vid framtagande av G2 så var man nog lite för kreativa i jakten på miljöförbättringar och minskade t ex 115hk från 4 till 3 cylindrar och 150 från 6 till 4. Plus att man integrerade hudraulstyrningen i motorn, vilket var en tabbe. Stiften var det enda som jag var till verkstad för att byta. Resten servade jag själv. Som du säger så ska stiften sitta i rätt vinkel och man kan behöva testa 5-6st olika till en 4-cyl motor innan man har 4 st passande stift. Men det kvarstår att det är fina motorer. Jag körde 500h med min 115hk och jag bytte impeller, ett trimrelä samt en säkring under alla år. Plus att den knuffade upp min Buster XL 2008 i 40 knop på GPS'en, vilket är 4 knop mer än Yamahas 115hk 4t.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, Busteri said:

Evinrude är nog bra om man ska ha vridmoment med liten toppeffekt. Bra för att få upp båten förbi planingströskeln https://www.youtube.com/watch?v=VwVlAClS9Bg Men om du kör mycket båt skulle jag rekommendera fyrtaktare, eftersom det går åt ungefär 2 liter tvåtaksolja på 100 liter bensin, vilket inte är helt gratis.

 

Jag kör upp ca 700 liter bensin per år och förbrukar 2 gallon (7,2 liter) olja. Ganska samma under 7 års användning. Så 1 liter olja per 100 liter bensin. Men priset är hysteriskt! 7,2 liter SD100 (Evinrude's olja) kostar ca 1500kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Alanningen:

Jag kör upp ca 700 liter bensin per år och förbrukar 2 gallon (7,2 liter) olja. Ganska samma under 7 års användning. Så 1 liter olja per 100 liter bensin. Men priset är hysteriskt! 7,2 liter SD100 (Evinrude's olja) kostar ca 1500kr.

6,3 liter motorolja till Yamaha kostar 1200 kr/år hos auktoriserad Yamahaservare......

Så det är i princip samma nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Om du bestämmer dej för att byta - överväg nytt! Jag anser att priserna på begagnade snurror är väldigt höga. Jag har sett 2003:s 115 Mercury på Blocket som man begär 60-70.000 kr för - vet folk att det är inte helt lätt att få tag i reservdelar? (talar av egen erfarenhet). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev StenSundn:

Hej! Om du bestämmer dej för att byta - överväg nytt! Jag anser att priserna på begagnade snurror är väldigt höga. Jag har sett 2003:s 115 Mercury på Blocket som man begär 60-70.000 kr för - vet folk att det är inte helt lätt att få tag i reservdelar? (talar av egen erfarenhet). 

Ja, som du skriver så har jag också uppfattningen att dagens begagnatmarknad är helt vansinnig. Men det är ju inte så konstigt nu när alla ska skaffa båt och husbil istället för semesterresa mm. Svårt att få tag på nya motorer också har jag förstått! Därför är min ambition att får tag på en ersättare (ny eller beg) till nästa säsong, tills dess blir det 2-takt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar bli många kloka råd & ideer i tråden nu, så detta ska vi nog reda ut! Tyvärr upptäkte jag härromdagen att min båt är typgodkänd för max 75 hk eller en motorvikt på max 145 kg... där blev man ju plötsligt lite mer begränsad. Eftersom många av dagen nya motorer ligger på 80 istället för 75 hk tror jag inte det skulle vara några större problem (+7%) men vikten sticker då från max 145 till 165 (+olja) vilket är +14%. Jag kan iofs inte tänka mig att detta skulle vara något större problem, men man ligger ju faktiskt en bit över gränsen. Även Optimax ligger närmare 170kg så den är ju inte lätt den heller. Någon som vet vad en Evinrude 75hk väger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ljung_Gbg:

Det börjar bli många kloka råd & ideer i tråden nu, så detta ska vi nog reda ut! Tyvärr upptäkte jag härromdagen att min båt är typgodkänd för max 75 hk eller en motorvikt på max 145 kg... där blev man ju plötsligt lite mer begränsad. Eftersom många av dagen nya motorer ligger på 80 istället för 75 hk tror jag inte det skulle vara några större problem (+7%) men vikten sticker då från max 145 till 165 (+olja) vilket är +14%. Jag kan iofs inte tänka mig att detta skulle vara något större problem, men man ligger ju faktiskt en bit över gränsen. Även Optimax ligger närmare 170kg så den är ju inte lätt den heller. Någon som vet vad en Evinrude 75hk väger?

Svarar mig själv!

 

En Evinrude 75hk väger 145 kg! Som en handske mao! Värt att fundera på detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt mig på en första kontakt med ett lokalt varv som bl a säljer Mercury, och jag måste säga att jag blev väldigt besviken. Fruktansvärt dåligt bemötande i stil med ”Vi har inte tid med dig, hör av dig någon annan gång. Vi har ändå inget att leverera”. Detta var även min första kontakt med ett båtvarv överhuvudtaget kan tilläggas... nej någon ny motor från det varvet blir det inte. Nu ska jag inte dra alla över samma kam men det är inte många branscher som kan bete sig på det viset och klara sig i längden, men det är ju galna tider vi lever i... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Nu har jag försökt mig på en första kontakt med ett lokalt varv som bl a säljer Mercury, och jag måste säga att jag blev väldigt besviken. Fruktansvärt dåligt bemötande i stil med ”Vi har inte tid med dig, hör av dig någon annan gång. Vi har ändå inget att leverera”. Detta var även min första kontakt med ett båtvarv överhuvudtaget kan tilläggas... nej någon ny motor från det varvet blir det inte. Nu ska jag inte dra alla över samma kam men det är inte många branscher som kan bete sig på det viset och klara sig i längden, men det är ju galna tider vi lever i... 

Att varven inte kan leverera nu är ganska känt. De är inte glada över situationen, naturligtvis, men man kan ju vara lite trevlig ändå. 
Vet flera varv som haft stölder av utombordare de senaste veckorna. De sitter riktigt ”på pottan” då de inte kan ersätta motorerna som blivit stulna då det just inte finns några att köpa. De blir irriterade och ffa båtägarna blir förbannade då de riskerar bli utan båt i sommar. 
Galna tider, ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit det tidigare, båt och motorförsäljare har inga krav på sig vad det gäller uppträdande

ifrån sina generalagenter och då blir bemötandet därefter.

De kan skruva men i övrigt saknas den sociala kompetensen hos vissa av dem.

Det är därför det i bilbranschen finns utbildningar för mekar och försäljare.

De har olika specialiteter. Men rötägg finns även där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också vara så att de upplever kunden som väldigt dryg.

Och med all rätt kan be kunden fara och flyga.

De finns ju de som vill att de reparerar kundens motor eller båt på telefon.

Och de får de ju inte betalt för.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Evinrude, är det värt att köpa en ny/nyare motor av dem nu när tillverkningen är nerlagd. Till vilken utsträckning tror ni det påverkar prisbild/andrahandsvärdet på en båt med en Evinrude monterad?! Det ligger en fabriksny tillsalu på blocket just nu för 90... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Ang. Evinrude, är det värt att köpa en ny/nyare motor av dem nu när tillverkningen är nerlagd. Till vilken utsträckning tror ni det påverkar prisbild/andrahandsvärdet på en båt med en Evinrude monterad?! Det ligger en fabriksny tillsalu på blocket just nu för 90... 

Jag hade inte satsat några pengar på ett sjunkande skepp.. lägg till 20 så får du en ny Mercury 80 hk alt 30 för en Yamaha. Tyvärr är motorer en bristvara i år, många branscher just nu som lider av komponentbrist. Som kuriosa hörde jag att alla fendrar tagit slut i dist ledet. Folk köper båtar som aldrig förr..

 

Men det ser ut att finnas ett par nya Mercury motorer på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Jag hade inte satsat några pengar på ett sjunkande skepp.. lägg till 20 så får du en ny Mercury 80 hk alt 30 för en Yamaha. Tyvärr är motorer en bristvara i år, många branscher just nu som lider av komponentbrist. Som kuriosa hörde jag att alla fendrar tagit slut i dist ledet. Folk köper båtar som aldrig förr..

 

Men det ser ut att finnas ett par nya Mercury motorer på Blocket.

Det var hårt... men det ligger något i det. Tyvärr är motsvarande Mercury 35 kg tyngre och överlag dyrare än en Evinrude (om det går få tag på). Frågan är hur mycket mindre en Evinrude är värd idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste åren av evinrude har haft extremt varierande nivå på kvalitén. Enl. Källa en bidragande orsak till nedläggning. Några år sedan tydligen bra tillförlitlighet men ändringar i produktion/inköp resulterat i stora kbaöitetsproblem. Så jag hade nog hoppat över evinrude. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev M__G:

Senaste åren av evinrude har haft extremt varierande nivå på kvalitén. Enl. Källa en bidragande orsak till nedläggning. Några år sedan tydligen bra tillförlitlighet men ändringar i produktion/inköp resulterat i stora kbaöitetsproblem. Så jag hade nog hoppat över evinrude. 

Skulle med min begränsade erfarenhet säga att Evinrude haft problem ganska många år, fast med olika modeller. Skulle heller inte gå för en Evinrude idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Yamaha, Mercury, Honda eller Suzuki, alla bra motorer. Vad finns tillgängligt att köpa av dessa nu som passar din båt?..

 

Jag köpte motor till min båt i förra veckan, först läste jag som en galning på nätet och kom på att en Yamaha med elreglage och integrerad elektrisk styrning var den jag ville ha. Men när jag väl började kolla vad som verkligen fanns att köpa fick jag tänka om och det blev en Mercury som gav mig mest motor för pengarna bland det som fanns i lager hos handlarna. 

 

Den enda med elektronisk remote och även bäst garanti och fick med mig en stor låda full med delar till dom första 10 servicarna. Behöver endast betala för olja vid service, filter mm plus arbete ingick i priset för motorn, plus installation, test och transport av båten  till verkstaden och hem igen. 

 

Så ut och kolla vad som verkligen finns tillgängligt och vad som ingår i priset och slå till innan dom tar slut.

 

Redigerad av Viapea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...