Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
seglarandersOE36

Garmin 922 saknar APA

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en autopilot AP47R av tillverkaren TMQ, jag vill para ihop denna med en GPS- kartplotter (tror jag det benämns som) Garmin 922. Flotec Marin som sålde autopiloten har gått i konkurs så därifrån får jag inget svar på mina frågor, därför sätter jag mitt hopp till detta forum.

 

Jag har tittat på Garmin 922 som verkar vara ett bra alternativ. Vid fråga till Garmins support om Garmin kan kommunicera fullt ut med min autopilot svarar dom att ja det går bra, med NMEA0183 men att den inte sänder ut texten APA. Jag förstår inte vad detta innebär, kan GPS och autopilot prata med varandra utan APA eller är det endast vissa funktioner som försvinner eller kommer det inte att påverka alls?

 

Tacksam för svar,

SeglarandersOE36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

APA är ett av många meddelanden (textsträngar) som plottern skickar ut. Just APA = Autopilot Sentence A och innehåller information om bäring till nästa waypoint och cross track error (XTE). Autopiloten vill veta vart den ska styra för att komma fram men även hur mycket den har avvikit från den ursprungliga linjen/rutten så att den kan återgå dit.

 

Meddelandet APA behövs inte om din autopilot tar emot andra meddelanden som skickas, t.ex meddelandet APB som din plotter antagligen skickar i stället. APB innehåller mer info än APA och det finns även andra meddelanden som kan fungera.

 

Vilka meddelanden supportar autopiloten? Klarar den APB är du nog hemma.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar, som jag läser det så finns båda textsträngarna hos både sändare och mottagare och det skulle då betyda att GPS kan skicka info till autopiloten hur den skall styra?! Jag har letat efter en kortare beskriving av vad de olika texterna gör men hittar inte. Förkortningar och Autopilot Sentence A och B och BOD, EXT m.m säger mig inte så mycket. 

 

Finns det en dummies för NMEA0183 eller liknande så att jag säkert vet att maskinerna kan snacka med varandra något i stil med vad varje textsträng har för funktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev seglarandersOE36:

- - -

Förkortningar och Autopilot Sentence A och B och BOD, EXT m.m säger mig inte så mycket. 

 

Finns det en dummies för NMEA0183 eller liknande så att jag säkert vet att maskinerna kan snacka med varandra något i stil med vad varje textsträng har för funktion.

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:advanced_features:nmea_sentences

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...