Jump to content
Sunday 16 May 2021
Cobalt233

Hur slätt skrov? Smuttts

Recommended Posts

I fredags fick jag för mig att plocka bort båten från kärran och slipa bort all bottenfärg. Jag vill ha ett slätt gelcoat skrov. Det tog fram till kvällen att få av båten så den kvällen blev det inget slipande. Nu viste jag att på söndag kväll måste båten tillbaka på kärran då den skulle köras till kapellmakaren.

13h lördag / 13h söndag 😅 6st grovlekar.

Exenterslip

80

125

240

våtslip för hand

400

800

1200

Tur jag har varmvatten så det gick ligga i badbyxor och våtslipa 10grader ute.

Till min fråga.

Jag hann inte polera botten som var planen.

Tror ni all smutts kommer sätta sig mot skrovet och vara väldigt svårt att ta bort?

1200 papper så det är väldigt lent men ingen blankpolerad yta. Ligger i insjö så Inga beväxningsproblem

Ps. Ni som bävar över att slipa bort bottenfärgen med 40papper för att sedan måla på ny kan tänka på mig så känns det nog bättre🥳

2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Tror ni all smutts kommer sätta sig mot skrovet och vara väldigt svårt att ta bort?

Nej är min någorlunda kvalificerade gissning.

Ligger i insjö så Inga beväxningsproblem

En helt död sjö?

31 minuter sedan skrev Mackey:

Nej är min någorlunda kvalificerade gissning.

En helt död sjö?

Okej.

Nej helt död är den nog inte😆 Men inga havstulpaner🥳

Okej.

Nej helt död är den nog inte😆 Men inga havstulpaner🥳

Det var nog det jag misstänkte...

Jag tror ändå inte att du kommer att få problem med smuts som fastnar extra bra när du slipar med 1200-papper. Om det blir något så ska du ju polera och då kommer ev. smuts att försvinna.

1200 våt motsvarar väl 600 torrt så varför inte maskin till åtminstone 400 papp och en bara om det ens behövs lite vått 1200 eller 2400. 

Hoppas du har rätt mackey.

2 timmar sedan skrev Eile:

1200 våt motsvarar väl 600 torrt så varför inte maskin till åtminstone 400 papp och en bara om det ens behövs lite vått 1200 eller 2400. 

Att det var skillnad på våt/torr hade jag ingen aning om.🤔

I byggvaruhusen hittade jag bara 240 som finast i ”torr”.

våtslip hitta jag inte finare än 1200. Finns på nätet såklart.

Jag säger inte emot dig men har i bakhuvudet att på vissa färgburkar står det rekommenderad grovlik på slippapper,  tex 150våt/250torr. Jag får för mig att våt brukar ha lägre finhet än torr.

Jag kan så klar att blandat ihop det

Prova färgaffärer, bygghandel är väl mest för snickare som mäter noggrannhet i tum inte några som lackar.  Bilar slipar man ut med 400 torrt idag, själv tycker jag 320 räcker.  

• Like 1

2021-05-04 vid 15:42 skrev Eile:

1200 våt motsvarar väl 600 torrt

Nä, torrt repar mer än vått, så det är snarare tvärt om - 600 vått motsvarar 1200 torrt. 

Posted (edited)
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Nä, torrt repar mer än vått, så det är snarare tvärt om - 600 vått motsvarar 1200 torrt. 

Ok  kanske det,  var ju inte igår man körde vattenslip.  👍   

Provade google som man gör när man inte riktigt minns och det verkar vara fler som anser våt tar bättre än torrt:    Vi på Showshine arbetar dagligen med att polera upp utställningsbilar/Specialbilar.

Vi torrslipar förrst med P1200, sedan P1500 (ibland P1500 direkt).
P1500 i torrslip motsvarar ca P2200 i våtslip.

P800 i våtslip motsvarar ca P500 i torrslip vilket är allt för groft för poleringsprocessen

Edited by Eile