Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej är rätt ny på det här men kört båt länge 

Skulle vilja han någon som man kan lägga ut en körrut och kunna se hur djupt det är. kommer nog mest vara i Skåneland och köra. blir rätt förvirrad när man kollar vad som finns någon som har koll på vad som kan vara lämpligt att köpa för det jag ska använda den till? 

 

Tack på förhand 

Tim 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GARMIN ECHOMAP PLUS 42CV kan detta var något som kan passa dom behov jag har? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För 14 år sen köpte jag en 28 fots segelbåt. 

Inhandlade papperssjökort, passare mm, och sjökort till min hand-GPS, en Garmin 60 CS. 

 

Typ rena kaoset... Alltså hantera segel o annat, krysspejla, typ navigera med bl a kompass. 

Och försöka titta på lilla GPS:ens bildskärm. 

Huga...  Det sket sig direkt. 

 

Köpte då en Garmin 292. 

Trivdes utmärkt med denna i 13 år. 

 

Har nu en Garmin 92 SV, med bl a ingångar för flera givare. 

 

Och har kompletterat med ett frammåtseende Panoptix ekolod. Kan lägga till flera givare för vad jag önskar i framtiden. Och se allt samtidigt som sjökortet. 

 

Bildskärmen är s a s bred, och jag kan välja vad jag vill lägga bredvid sjökortsfönstret. Eller om jag vill ha sjökort över hela bildskärmen. 

Har fyra snabbknappar som är fritt programerbara. 

Höjden på bildskärmen är dock alltid lika som på 292:an. 

 

M a o så kan jag se mer på bredden av sjökortet om jag vill, eller lägga in fält för annan egen vald information. 

Mycket bra. Och så är väl de flesta oavsett märke. 

 

En seglare som jag, kan ju önska att det funnes plottrar, som s a s var ställda och presenterade sjökort på högkant. 

 

Satsa du på minst 9" bildskärm, mätt på diagonalen, så som på en tv. 

 

Jag upplever att just Garmin ligger i den högre prisklassen. 

 

Verkar som t ex Lawrense? med flera har lika så bra funktioner och möjligheter att ansluta givare, autopilot, lägga upp egna rutter i förhållande till djup o s v. 

 

Ang djup mm. 

 

- Djup som finns angivna i sjökort.

 

- Eller som Du själv noterar och lagrar m h a ekolod, i mindre vatten, för senare bruk.

Har sett att man på så vis kan göra egna enkla sjökort, vad gäller bottenstruktur mm. Spara för framtida fiske o s v. 

Det ultimata kanske då är att lägga upp rutter, som en autopilot styr efter, när man vill, om man vill. 

 

Alltså. Satsa på ett större format på Plottern. 

 

Mina egna erfarenheter... 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Pyro_sea:

GARMIN ECHOMAP PLUS 42CV kan detta var något som kan passa dom behov jag har? 

Det är en bra ordinär plotter med ekolod. Jag anser att Garmins grejer är lätta att använda. Glöm inte att köpa till sjökort och ekolodsgivare. Dock tycker jag att skärmen är alldeles för liten, men det beror ju på vad för slags båt du skall använda den i, hur mycket plats du har ombord.

Extrapris på Erlandssons brygga, om nu det är ett ärligt extrapris.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Georg_Ohm said:

Det är en bra ordinär plotter med ekolod. Jag anser att Garmins grejer är lätta att använda. Glöm inte att köpa till sjökort och ekolodsgivare. Dock tycker jag att skärmen är alldeles för liten, men det beror ju på vad för slags båt du skall använda den i, hur mycket plats du har ombord.

Extrapris på Erlandssons brygga, om nu det är ett ärligt extrapris.....

 Det är ju ingen jättestor båt en Helas ca 5.5 meter och har inte jättemycket plats för att kunna montera den köper jag en förstor så kommer den att hamna i mitt synfält 

IMG-20200731-WA0009.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pyro_sea:

 Det är ju ingen jättestor båt en Helas ca 5.5 meter och har inte jättemycket plats för att kunna montera den köper jag en förstor så kommer den att hamna i mitt synfält 

IMG-20200731-WA0009.jpg

Visst, man skall anpassa sig efter vad man har för plats.

Men med för små skärmar får man väldigt dålig överblick, man vet var man är men inte hur det ser ut runt om. Det blir ungefär som att läsa en god bok genom ett sugrör.

Jag föreslåt att du går upp åtminstonde en storlek, till en med en femtumsskärm, jag tror inte att dessa är jättemycket dyrare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att man behöver papperskort för att planera resan iaf, hade gps puck till laptop med 14 tum skärm för många år sen och använde ändå papperskort för planering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det blir ungefär som att läsa en god bok genom ett sugrör.

🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Viapea:

Tycker att man behöver papperskort för att planera resan iaf, hade gps puck till laptop med 14 tum skärm för många år sen och använde ändå papperskort för planering. 

Ja det är föredömligt!

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

🤣

Det var väl en bra liknelse!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...