Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
beemwepaouer

Såga i innerlinern men inte i skrovet?

Rekommendera Poster

Hej, ska montera bogpropeller och måste då såga bort delar av innerlinern, den är som ett innerskrov innanför ytterskrovet.

Men jag undrar på tips på såg som inte sågar djupt?

Jag har provat att feina upp en lucköppning, men bladet brann upp med en gång. Sticksåg funkade fint, men innerlinern ligger kloss an skrovet på vissa ställen, så det vägar jag mig inte på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för blad i Feinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 hours ago, Kane said:

Vad hade du för blad i Feinen?

Vwt inte exakt, nåt för trä eller metsll, väldigt små tänder. 

Otroligt hög glashalt, bra tätt laminat helt enkelt. Men som sagt, sticksågen fubka perfekt. Feinen tände mera eld än sågade 😀

Fräs funkar säkert, men det är nästan bara konkava/konvexa ytor så svärt att få bra anligg med den stora plattan.

Läste i en annan tråd att vanlig metallkapskiva kan funka. Ska prova det i min vinkelslip med variabel hastighet.

Redigerad av beemwepaouer
Text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Fein och motsvarande finns blad avsedda för glasfiber, rätt dyra dock. Brukar lyckas bra med vanliga blad avsedda för metall men man måste sänka varvtalet (eller skall man säga frekvensen med Fein) till lägsta så håller bladet långa sträckor. För högt varvtal alstrar så mycket värme att polyestern smälter och kladdar igen tänderna vilket leder till mera värme och olämplig språkutveckling 🙂.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har använts Boschs "Feinkopia" att kapa glasfiber med. Jag använde en skiva med karbidkorn i kanten för jobbet. Den är nog främst avsedd för slipning men fungerade utmärkt att kapa glasfiber med. En stor fördel med den typen av fram-och-tillbakagående maskiner är att det dammar minimalt jämfört med att använda vinkelslip. Om jag minns rätt så köpte jag min slipskiva på Jula.

 

bild.png.6f55c42213a7d326c3cbc162c4a418c2.png

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för Fein-feedbacken! Ska prova annat blad å lägre varv, hade definitivt varit skönt å slippa dammet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett sticksågsblad och kapa det till lagom längd med vinkelslipen. Funkar bra i många olika lägen.

Det går lätt åt helvete med vinkelslip, speciellt i trånga utrymmen. Isf är det bäst med en tryckluftsdriven med liten skiva. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...