Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
beemwepaouer

Kulventil till toalett, vad välja?

Rekommendera Poster

Hej, ska byta kulventiler till min toailstallation och undrar vad man ska lägga pengar på?
Bytte för ca 4 år sedan till biltemas ventiler, men upplever att de gått ganska trögt och varit svåra att stänga tätt.
Men det kan också bero på att jag är dålig på att tvätta ur tanken och gammal skit har antagligen lagt sig i kulhusen och blockerat.
När jag plockade loss ventilerna i eftermiddags var det MYCKET skit innan ventilerna...
Tänker själv att det kanske är bättre att byta oftare, hellre än att köpa svindyra ventiler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att vår kulventil var nära 40 år gammal när jag bytte till något i den här stilen.

https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-in-40r-avz-mass/

De är rätt tröga när de blir så stora.

 

Vi smörjer på lite olika vis före sjösättning. Oftast har jag penslat på PTFE-fett på kulan utifrån och öppna och stänga några gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till en ventil i komposit för några år sedan, och den fungerar utan problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Mackey said:

Jag tror att vår kulventil var nära 40 år gammal när jag bytte till något i den här stilen.

https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-in-40r-avz-mass/

De är rätt tröga när de blir så stora.

 

Vi smörjer på lite olika vis före sjösättning. Oftast har jag penslat på PTFE-fett på kulan utifrån och öppna och stänga några gånger.

Jajo, nu när du säger det slog det mig... jag har ju också smörjt nedersta kranen med gojs, den går rätt lätt. Fast den innersta kranen sitter via en 90 gradare och den har aldrig blivit smord för det går inte att få dit nåt plaströr för å spruta smörja... Inre kranen stänger mot toaskålen. Jag kanske borde bygga om till att toslangen går direkt till toppen av tanken så jag slipper kran helt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev beemwepaouer:

Jag kanske borde bygga om till att toslangen går direkt till toppen av tanken så jag slipper kran helt?

Det enda vettiga är väl att släppa ner avträdet i tankens topp tycker jag och även suga ut ur tankens topp genom ett rör ner till botten.

Ingen vill väl riskera att få en bajsflod in i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt till svindyra.

Att ha båt kostar. Frågor på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Det enda vettiga är väl att släppa ner avträdet i tankens topp tycker jag och även suga ut ur tankens topp genom ett rör ner till botten.

Ingen vill väl riskera att få en bajsflod in i båten.

Efter att jag bytte till en toatank med inlopp upptill har backventilen i toan fått svårt att hålla emot trycket från den närmare metern höga vätskepelaren. Lösningen blev en kulventil på slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, trewq said:

Efter att jag bytte till en toatank med inlopp upptill har backventilen i toan fått svårt att hålla emot trycket från den närmare metern höga vätskepelaren. Lösningen blev en kulventil på slangen.

Hmm, ede inte så att man kan pumpa ut ALLT vatten ur slangen med toapumpen så att INGET vatten blir kvar i slangen?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev trewq:

Efter att jag bytte till en toatank med inlopp upptill har backventilen i toan fått svårt att hålla emot trycket från den närmare metern höga vätskepelaren. Lösningen blev en kulventil på slangen.

Samma. 

Den s k jokerventilen i anslutning till toastolen är ett skämt. 

Därav kanske namnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men en såndär backventil, hur länge funkar den?

Risk att den kleggar igen och släpper svartvatten nedåt i alla fall?

 

Toaslang i botten på tanken och kulventil e ju stökigt, men funkar trots allt så länge man kommer ihåg å stänga...

Redigerad av beemwepaouer
text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har toaslang in i toppen på tank. Kulventil emellan, för att slippa eventuella, odörbubblor i stolen. 

Givetvis lutning ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte till en  ny 108 liters septiktank förra vinterns, utsug, inlopp och då förstås avluftning upptill, inga problem. Jag har en Johnson eltoalett, och det rann ju tillbaka litet, så en standard ordinär backventil monterades på slangen omedelbart efter toaletten, fungerar väldigt bra. Men det är klart, att vid sugtömning blir det ju alltid en skvätt kvar.

En ny rutin har införts ombord på min båt, samtidigt som sugtömning pågår, spolas det i toaletten så att det som blir kvar i tanken mestadels är vatten.

 

 

1 timme sedan skrev Hybro:

Samma. 

Den s k jokerventilen i anslutning till toastolen är ett skämt. 

Därav kanske namnet. 

Så värst skämtsamma är dom inte, tycker jag.🃏

Om nu jokerventilen inte är bra, byt den, dom håller inte så länge. Det krävs att den skall fungera för att det skall gå att pumpa ut fekalier och annat ut toastolen. Det kan även hända att det fastnar "stora harlortar eller kulor" i denna jokerventil, och då är det bara att ta på sig gummihandskarna och skruva isär och rensa, inte roligt men nödvändigt. I eltoaletterna finns det en kvarn i pumpen som mal sönder harlortar och mozartkulor💩. Det är en klar fördel, jag vet!

 

För att återgå till ursprungsämnet, kvalitén på bordsgenomföringar och dess kranar eller kulventiler. Välj den absolut bästa kvaliteten! man kan inte snåla här, det är dyrt och besvärligt med vattenskador ombord, och man måste ju i bästa fall bara lyfta båten för att byta en havererad eller läckande ventil, i värsta fall är det bärgning med allt vad det innebär, eller kanske en livräddningsinsats om man inte lyckas sätta båten på grund när/om man upptäcker att det läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, mycket att tänka på för en sån skitsak! 😀

 

Blir nog topp/takmonterat toainlopp i tanken, med backventil, och ev komplettering med kulventil om det inte fungerar.

Får riva ut tanken och se om nåt hål e stort nog att få i en  1_1/4 bordgenomföring i tanken. 

 

Men jag skulle gärna vilja ha synpunkter på ifall vanliga manuella toaletter pumpar ut ALLT vatten ur slangen, att man helt enkelt pumpar upp luft i slangen, så att den blir HELT tom?

 

Eller om det alltid kommer att stå vatten i slangen då man pumpat klart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev beemwepaouer:

Men jag skulle gärna vilja ha synpunkter på ifall vanliga manuella toaletter pumpar ut ALLT vatten ur slangen, att man helt enkelt pumpar upp luft i slangen, så att den blir HELT tom?

 

Eller om det alltid kommer att stå vatten i slangen då man pumpat klart?

Det beror nog på vilken höjdskillnad det är mellan toalett och tank, hur lång slangen är och hur den i övrigt är dragen.

 

Vi har nog 0,5 m höjdskillnad och 1,5 m slang och jag får bort det mesta ur slangen om jag pumpar lite snärtigt. (Vi har ju inte slang utan kopparrör 35 mm invändigt, men sak samma.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev beemwepaouer:

Tack för alla svar, mycket att tänka på för en sån skitsak! 😀

 

Blir nog topp/takmonterat toainlopp i tanken, med backventil, och ev komplettering med kulventil om det inte fungerar.

Får riva ut tanken och se om nåt hål e stort nog att få i en  1_1/4 bordgenomföring i tanken. 

 

Men jag skulle gärna vilja ha synpunkter på ifall vanliga manuella toaletter pumpar ut ALLT vatten ur slangen, att man helt enkelt pumpar upp luft i slangen, så att den blir HELT tom?

 

Eller om det alltid kommer att stå vatten i slangen då man pumpat klart?

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Det beror nog på vilken höjdskillnad det är mellan toalett och tank, hur lång slangen är och hur den i övrigt är dragen.

 

Vi har nog 0,5 m höjdskillnad och 1,5 m slang och jag får bort det mesta ur slangen om jag pumpar lite snärtigt. (Vi har ju inte slang utan kopparrör 35 mm invändigt, men sak samma.)

Tja... det skulle väl gå med en kombination av olika pumpar.... 

Om du först ser till att papper och fekalier är söndermalda till en lättflytande mix, antingen med en elektrisk toalett, eller i en manuell som är kopplad till en mercantorpump med kvarn, sedan en elektrisk stor membranpump som förmår mixen att flytta sig till tanken, men det är en krånglig väg att gå, och dyrbar. En typisk ”Citroënlösning”.

 

Jag tror du får acceptera att det står ”innehåll” kvar i slangens lägsta punkt, om du har litet tur och en bra avluftning så kan sugtömningspumpen få med sig även detta...kanske...

 

För det är ju det där med avluftningen också, lika mycket innehåll du pumpar in eller suger ut ur en septiktank, exakt lika mycket luft skall evakueras eller fyllas på.

Jag märkte det då jag gick upp ordentligt i dimension till avluftningen, kortare sopltid på toaletten, mindre mängd spolvatten, och det går mycket snabbare och lättare att sugtömma tanken. 
Egentligen inte alls konstigt, ett fenomen inom fysikens lagar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tja... det skulle väl gå med en kombination av olika pumpar.... 

Om du först ser till att papper och fekalier är söndermalda till en lättflytande mix, antingen med en elektrisk toalett, eller i en manuell som är kopplad till en mercantorpump med kvarn, sedan en elektrisk stor membranpump som förmår mixen att flytta sig till tanken, men det är en krånglig väg att gå, och dyrbar. En typisk ”Citroënlösning”

Det jag menar är att varje gång när jag spolar vår handpumpade toa så avslutar jag med några snärtiga punptag med luft och då hamnar i stort sett allt i tanken.

Inget Citroën:igt är inblandat. Inga extra ventiler och inga elektriska pumpar eller kvarnar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mackey:

Det jag menar är att varje gång när jag spolar vår handpumpade toa så avslutar jag med några snärtiga punptag med luft och då hamnar i stort sett allt i tanken.

Inget Citroën:igt är inblandat. Inga extra ventiler och inga elektriska pumpar eller kvarnar.

Javisst, det fungerar så länge packningar och backventiler, inte minst jokern, är i god kondition och du har snärten kvar, kanske får du även spola åt andra besättningsmedlemmar och gäster ombord som inte är lika snärtiga.

 

Sedan skall man ju naturligtvis inte ta med Citroëns fantastiskt tekniska lösningar ut på sjön, det inser jag också. Ju färre pumpar man har desto bättre. Men det är väldigt bekvämt att bara trycka en stund på knappen och titta på medan det som just lämnat tarm och blåsa försvinner ned genom toalettens avlopp, utan att fastna på vägen. Även barnbarnen klarar var att trycka på knappen, jag tror inte dom hade klarat att snärta till på en manuell pump.

 

Bogpropeller, elektriskt ankarspel och elektrisk toalett kan man ju klara sig förutan, men när man väl vant sig förstår man inte att man en gång klarade sig utan. Det skall vara gôtt att leva, man skall ha det bekvämt ombord.

 

Nu diskuterat vi om det skall investeras i resårmadrasser ombord, det skall även vara gôtt att sova.

 

Vi anser ju att båten är en flytande sommarstuga, men ny strandtomt varje dag.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Mackey said:

Det jag menar är att varje gång när jag spolar vår handpumpade toa så avslutar jag med några snärtiga punptag med luft och då hamnar i stort sett allt i tanken.

Inget Citroën:igt är inblandat. Inga extra ventiler och inga elektriska pumpar eller kvarnar.

Har du backventil på slangen?

Var på biltema å kollade in en backventil. Det är mycket yta/volym som försvinner av det ingjutna fästet som håller ventilen. Å lätt att papper fastnar på ventilskivan så det ändå släpper igenom.

 

Är mest inne på naken slang så lodrät som möjligt, så urblåsningen kan bli mest effektiv. Ev backventil om det inte funkar. Å sista utväg, en kulventil. 

 

Jag har även möjlighet att sänka tanken ca 20 cm, ska nog göra det för att minska vattenpelaren.

Isåfall tänkte jag sätta ca 20 cm toaslang på utsugsröret. Klarar slangen undertrycket av vaacumsug?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev beemwepaouer:

Har du backventil på slangen?

Var på biltema å kollade in en backventil. Det är mycket yta/volym som försvinner av det ingjutna fästet som håller ventilen. Å lätt att papper fastnar på ventilskivan så det ändå släpper igenom.

 

Är mest inne på naken slang så lodrät som möjligt, så urblåsningen kan bli mest effektiv. Ev backventil om det inte funkar. Å sista utväg, en kulventil. 

 

Jag har även möjlighet att sänka tanken ca 20 cm, ska nog göra det för att minska vattenpelaren.

Isåfall tänkte jag sätta ca 20 cm toaslang på utsugsröret. Klarar slangen undertrycket av vaacumsug?

 

 

En manuell pump med jokerventil tätar bättre mot backflöde än vad en elektrisk toalett med elektrisk pump gör. Så jag installerade en standard backventil som båtens förre ägare lämnat kvar i en reservdelslåda ombord.

 

Dom elektriska toaletterna jag känner till har en pump med två pumpkammare, den ena är en enkel centrifugalpump till spolvattnet, i den andra kammaren finns det också slags hård impeller med vingar på som krossar och mosar det man spolar ut, den senare har litet högre kapacitet än den första, annars hade man aldrig kunnat tömma skålen.

Jag har även monterat en sil på intaget till spolvattnet, detta då det hänt flera gånger att jag fått in sådana där bruna långa alger i pumpen, inte alls olika Malacos kolasnören, och då blir det struligt. Man kan ju ansluta spolvattnet till färskvattentanken också, men jag anser att det är slöseri.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev beemwepaouer:

Har du backventil på slangen?

Inget onödigt alls, bara så här.

 

image.png.7e7960066a06522eeaee15f2c152816b.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

I eltoaletterna finns det en kvarn i pumpen som mal sönder harlortar och mozartkulor💩.  För att återgå till ursprungsämnet, kvalitén på bordsgenomföringar och dess kranar eller kulventiler.

Behöver man en kulventil även om man inte har problem med Mozartkulor?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Behöver man en kulventil även om man inte har problem med Mozartkulor?

Jag vet inte om vi skall ventilera just det ämnet. Jag menar någon kan ju sluta köpa dessa chokladdelikatesser, då man associerar dessa med någonting som kan orsaka obstipation i toan.

Det finns ju förvisso även skjutventiler, och kanske andra modeller.

På sikt kan ju chokladföretaget där i Salzburg eller Wien eller var det nu ligger gå i konkurs om folk slutar köpa mozartkulorna och det vill vi ju inte.


Utan att skoja till det, på allvar, så hade vi problem just med dessa ”kulor” någon i besättningen producerade sådana, och dom fastnade i slitsarna i jokerventilen. Det fanns alltid ett par gummihandskar och en speciell skruvmejsel inne på toaletten, och det var jag som fick skitjobbet att rensa den där jäkla ventilen, var och varannan vecka.

Efter bytet till elektrisk toalettstol har jag inte behövt utföra detta jobb någon mer gång. Det beror inte på besättningsbyte, ändrade kost- eller avföringsvanor, utan det är kvarnen i toans tömningspump som löst problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Inget onödigt alls, bara så här.

 

image.png.7e7960066a06522eeaee15f2c152816b.png

Jag delar i huvudsak den här strukturen på installation. Enkel med få komponenter som kan strula. Toppmatning till tanken med så kort slang att eventuellt sunkvatten som blir kvar i slangen inte kan överfylla toaskålen när jokerventilen börjar läcka. Jokerventiler börjar läcka förr eller senare och får betraktas som rutinservice att byta. Oftast är felorsaken bara att det bildats urinsten som hindrar den att stänga. När jag bytt jokerventil så stoppar jag ner den gamla i en burk med ättika. Urinstenen löses upp och sedan är ventilen som ny igen.

 

Det som skiljer min installation från ovanstående är att jag vill ha en bottenavtappning från tanken. Någon gång under säsongen och definitivt före upptagning så vill jag, efter normal tömning, kunna spola igenom tanken så att allt bottensediment kan sköljas bort. Vid upptagning vill jag kunna lämna bottenkranen öppen (självklart med dessförinnan tömd tank) så att inget vatten står kvar och bildar iskaka i tanken under vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lintott:

Det som skiljer min installation från ovanstående är att jag vill ha en bottenavtappning från tanken. Någon gång under säsongen och definitivt före upptagning så vill jag, efter normal tömning, kunna spola igenom tanken så att allt bottensediment kan sköljas bort. Vid upptagning vill jag kunna lämna bottenkranen öppen (självklart med dessförinnan tömd tank) så att inget vatten står kvar och bildar iskaka i tanken under vintern.

Varför vill du inte få lite is i botten på tanken???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mackey:

Varför vill du inte få lite is i botten på tanken???

Toasugarna suger aldrig helt tomt i tanken. I min tank bedömer jag att det kan stå mellan 5-10 cm kvar i botten efter sugning. Att ha den iskakan i tanken med risk att den utvidgar sig och på sikt pressar isär tanken vill jag inte riskera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att snärta in luft och på så sätt tömma slangen tror jag inte på. Jag avslutar toabesöket med några pumptag vatten för att fylla slangen med rent vatten. Med toppmatning kommer du alltid att ha en maximal vattenpelare, med bottenmatning varierande från noll till sällsynt max.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev trewq:

Att snärta in luft och på så sätt tömma slangen tror jag inte på. Jag avslutar toabesöket med några pumptag vatten för att fylla slangen med rent vatten. Med toppmatning kommer du alltid att ha en maximal vattenpelare, med bottenmatning varierande från noll till sällsynt max.

Du behöver inte tro på det...

...och jag är nöjd med resultatet.

När jag lossar anslutningen vid jokerventilen kommer det inte ut mer vätska än att man torkar bort det med lite hushållspapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...