Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
bauernberg

HJÄLP! MERCURY 2-TAKT, 3 CYLINDRIG 90HK (-90)

Rekommendera Poster

Hej,

Har ovan motor på min båt. Lades i vattnet i lördags, provstartades på land och startade utan problem. När vi väl la i den och starta i gång den, dog den direkt när vi la i växeln. La till och försökte då att låta den gå varm ett tag med hjälp av "handgasen", då märkte vi att varvtalen inte gick helt optimalt på lägre varv kontra högre varv. Försökte flertalet gånger att lägga i växeln bak samt fram utan framgång. Kollat tändstift Ser helt nya ut, som skalll tillhöra motorn så att säga Samt bytt ut handpumpen från tanken då denna var trög. Helt utan framgång dock.. Vi försökte även att höja varvtalet men hjälpte inte heller.. Någon som har någon ide vad problemet tros vara??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, bauernberg said:

...märkte vi att varvtalen inte gick helt optimalt på lägre varv kontra högre varv...

Kan du förtydliga lite? Det är mer motstånd när riggen är i vattnet, så om den inte tänder på alla cylindrar kan jag tänka mig att det blir för tungt. Lyssna och känns på cylindrarna om du inte har probe för gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minutes ago, MLind said:

Kan du förtydliga lite? Det är mer motstånd när riggen är i vattnet, så om den inte tänder på alla cylindrar kan jag tänka mig att det blir för tungt. Lyssna och känns på cylindrarna om du inte har probe för gnista.

När jag hade motorn igång och varvade upp motorn med "Handgasen" så lät den OK, när man sakta höjde handgasen för högre varvtal hoppade den till och lät inte alls lika bra. När man kom upp på höga varvtal lät den bra igen. Så den lät mao inte bra vid medel-påfrestning om man säger.. Var det tydligare kanske? :D 

 

Tackar, skall pröva detta. Gissar att det är lika bra att dra upp den och greja på land kontra låta den ligga i vattnet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den stått stilla länge? Det låter som den är i behov av en förgasarservice. Jag antar att du har ny bensin i tanken, eller åtminstone testat med ny bensin. Har den stått med bensin i förgasarna hela vintern och att du nu kör igång den på fjolårets bensin så kan du få en hel del intressanta symptomer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant. Tror som Alanningen att det kan eventuellt vara förgasaren som ger hack i varvtalet. Men tvåtaktare är bra grejer och väldigt enkel i sin konstruktion, så det borde inte vara svårt och åtgärda.

 

Eventuella tänkbara fel:

1. Förgasare

2. Luftfilter

3. Batteri, elsystem/säkringar

4. Reglage. Kolla hur vajrarna i motorn beter sig vid växling/gas och om de rör sig mjukt eller ryckigt. Ha särskilt koll på den varjern som styr varvtalet. Se upp för propellern. Ta gärna bort propellern från propelleraxeln, innan du testar. 

5. Startspärr (sån där som gör att man inte kan starta motorn med växeln ilagd)

6. Oljepump/system och bränslesystem

7. I värsta fall, kolla kompressionen. 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips! Skall påbörja lite felsökning imorgon är tanken. Drog upp den igår, så nu står den hemma igen. 
 

en fråga; Ska jag montera bort propellern innan jag startar upp den på land? Det är tanken att pröva det först, ifall jag kan lägga i växel & motorn går. Då kan jag checka av ett par saker på listan. 
 

(är absolut ingen duktig mekare så vill börja med de mest basic sakerna jag kan göra för att utesluta vissa saker) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, bauernberg said:

Tackar för alla tips! Skall påbörja lite felsökning imorgon är tanken. Drog upp den igår, så nu står den hemma igen. 
 

en fråga; Ska jag montera bort propellern innan jag startar upp den på land? Det är tanken att pröva det först, ifall jag kan lägga i växel & motorn går. Då kan jag checka av ett par saker på listan. 
 

(är absolut ingen duktig mekare så vill börja med de mest basic sakerna jag kan göra för att utesluta vissa saker) 

 

 

Du kan ha propeller på eller av, det är bara en säkerhetsfråga. Jag brukar behålla den på. Se bara till att du har vatten kopplat till motorn, annars bränner du vattenpumpen (impellern) snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-05-03 vid 13:09 skrev MLind:

Kan du förtydliga lite? Det är mer motstånd när riggen är i vattnet, så om den inte tänder på alla cylindrar kan jag tänka mig att det blir för tungt. Lyssna och känns på cylindrarna om du inte har probe för gnista.

Japp håller med fullständigt här, om den inte går på alla cylindrarna så blir den mycket svagare, det första du borde göra är att säkerställa att den går på alla cylindrarna.

 

Jag har råkat ut för det och då tog jag bort kåporna (varning tappa dom inte sjön, sjunker direkt) och luftburken, startade motorn och höll handen för en förgasare i taget och den som inte gjorde någon skillnad fungerade inte, bytte tändstift på den cylindern så funkade det sen.

 

Hittar du inget fel där så är det bränslerelaterat, då kan du spruta startgas i en förgasare i taget och se om det blir en förändring, sen får man gå vidare därifrån.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/5/2021 at 12:54 PM, touchwood said:

Japp håller med fullständigt här, om den inte går på alla cylindrarna så blir den mycket svagare, det första du borde göra är att säkerställa att den går på alla cylindrarna.

 

Jag har råkat ut för det och då tog jag bort kåporna (varning tappa dom inte sjön, sjunker direkt) och luftburken, startade motorn och höll handen för en förgasare i taget och den som inte gjorde någon skillnad fungerade inte, bytte tändstift på den cylindern så funkade det sen.

 

Hittar du inget fel där så är det bränslerelaterat, då kan du spruta startgas i en förgasare i taget och se om det blir en förändring, sen får man gå vidare därifrån.

 

En liten uppdatering: 

 

Har skruvat ur alla tändstift och kollat så att alla tänder, det gör dom! Hållt för handen för förgasarna och dessa verkar fungera. (Hur skall dessa kännas egentligen? Tyckte det kändes som något sug/luft eller hur man nu förklarar)
 

Tagit av och kollat bränslefiltret, allt OK där också. Även kikat på startspärr, allt ok där också. 
 

Imorgon tänkte jag plocka ut förgasarna och kika på dessa...

 

sen börjar jag få slut på ideér.. Tycker dock att oljepumpen ser relativt ny ut.. Kan han ha gjort något galet där? Bensinpumpen kan det vara något galet där? 
 

som sagt, hoppet står till att det är skit i förgasarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev bauernberg:

Har skruvat ur alla tändstift och kollat så att alla tänder, det gör dom! Hållt för handen för förgasarna och dessa verkar fungera. (Hur skall dessa kännas egentligen? Tyckte det kändes som något sug/luft eller hur man nu förklarar)

 

Motorn suger in luft igenom förgasarna så handen sugs mot förgasarna, märks tydligare vid högre varv på motorn, det blir ju ett undertryck där.

 

Men hur reagerade motorn när du gjorde detta, om den går sämre när du håller för en förgasare då fungerar den cylindern, om du håller för en förgasare och det inte blir någon skillnad då har du hittat den cylindern som inte fungerar. Om den går sämre på alla förgasare då tänder den på alla cylindrar, då är tändningen ok.

 

Om du håller för en förgasare och den tillfälligt går bättre, då ger den förgasare för lite bränsle troligen pga. igensatta munstycken, då vet du vilken förgasare det är fel på. men detta kollar man lättare med en flaska startgas, du sprutar en dutt startgas i en förgasare i taget och om den går bättre då, då har du hittat den förgasaren som ger för lite bränsle, och då är det rengöring som gäller.

 

Om den går bättre på alla förgasare då får alla förgasare för lite bränsle, då är det troligen bränslepumpen som är kass, då kan du pumpa på blåsan som sitter på bensinslangen och går den bättre då så är det bränslepumpen som spökar.

 

Jag gjorde detta i sjön, en körde båten med ett varvtal på 2000 - 2500 rpm så att motorn var under belastning, då märker man skillnaden mycket lättare än om den står på land och puttrar på tomgång. Men det är ju svårt att göra när den stoppar så fort du lägger i en växel.

 

Om du står på land så höj varvtalet på motorn så märker du lättare skillnad om du håller för en förgasare eller sprutar startgas i en förgasare.

 

Så hur reagerade motorn ?

 

Starta motorn, höj upp varvtalet lite och...

 

Håll för förgasare 1  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

Håll för förgasare 2  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

Håll för förgasare 3  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

 

Spruta startgas i förgasare 1  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

Spruta startgas i förgasare 2  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

Spruta startgas i förgasare 3  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

 

Pumpa på blåsan på bensinslangen  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

 

 


Finns kompression:    Ja

Finns gnista:    Ja

Går den bättre när man pumpar på bensinblåsan:    Nej

 

Då är det troligen skit i förgasarna, så då är du rätt ute med en förgasarrengöring, det mår den ju bra av oavsett.

 

Nu utgår jag från att det är färsk bensin i tanken och inga läckande slangar.

 

Uppdatera oss gärna hur det går.

 

PS

Håller du till på Västkusten ?

 

 

Redigerad av touchwood
Korrigering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, touchwood said:

 

Motorn suger in luft igenom förgasarna så handen sugs mot förgasarna, märks tydligare vid högre varv på motorn, det blir ju ett undertryck där.

 

Men hur reagerade motorn när du gjorde detta, om den går sämre när du håller för en förgasare då fungerar den cylindern, om du håller för en förgasare och det inte blir någon skillnad då har du hittat den cylindern som inte fungerar. Om den går sämre på alla förgasare då tänder den på alla cylindrar, då är tändningen ok.

 

Om du håller för en förgasare och den tillfälligt går bättre, då ger den förgasare för lite bränsle troligen pga. igensatta munstycken, då vet du vilken förgasare det är fel på. men detta kollar man lättare med en flaska startgas, du sprutar en dutt startgas i en förgasare i taget och om den går bättre då, då har du hittat den förgasaren som ger för lite bränsle, och då är det rengöring som gäller.

 

Om den går bättre på alla förgasare då får alla förgasare för lite bränsle, då är det troligen bränslepumpen som är kass, då kan du pumpa på blåsan som sitter på bensinslangen och går den bättre då så är det bränslepumpen som spökar.

 

Jag gjorde detta i sjön, en körde båten med ett varvtal på 2000 - 2500 rpm så att motorn var under belastning, då märker man skillnaden mycket lättare än om den står på land och puttrar på tomgång. Men det är ju svårt att göra när den stoppar så fort du lägger i en växel.

 

Om du står på land så höj varvtalet på motorn så märker du lättare skillnad om du håller för en förgasare eller sprutar startgas i en förgasare.

 

Så hur reagerade motorn ?

 

Starta motorn, höj upp varvtalet lite och...

 

Håll för förgasare 1  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

Håll för förgasare 2  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

Håll för förgasare 3  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

 

Spruta startgas i förgasare 1  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

Spruta startgas i förgasare 2  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

Spruta startgas i förgasare 3  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

 

Pumpa på blåsan på bensinslangen  går den    bättre    sämre    ingen skillnad

 

 


Finns kompression:    Ja

Finns gnista:    Ja

Går den bättre när man pumpar på bensinblåsan:    Nej

 

Då är det troligen skit i förgasarna, så då är du rätt ute med en förgasarrengöring, det mår den ju bra av oavsett.

 

Nu utgår jag från att det är färsk bensin i tanken och inga läckande slangar.

 

Uppdatera oss gärna hur det går.

 

PS

Håller du till på Västkusten ?

 

 

Grymt, stort tack! Får pröva detta imorgon. jajemen, det stämmer, Kungälv! 
 

Kollat lite youtube videos igår kväll och idag, så beslutade mig för att ge mig på att plocka ur och isär förgasarna. Men innan jag gjorde detta ville jag se hur soppan såg ut, bifogar bild hur detta såg ut. Drog ur slangen kopplad till motorn, ställde en balja under och tryckte in ”nippeln” och pumpade vid tanken. Ser sådär ut helt enkelt.. Första byttan tyckte jag att det var liiiiite vatten och lite svarta partiklar?! Sen blev det något renare i nästa bytta. Har en liten teori, drar den strax.

 

Plockade ur förgasarna, den översta fanns inge ting som tyder på Någon skit alls. Allt såg fint ut. Blåste rent osv. I den nedersta så såg det lite värre ut, bifogar bild. Samma såg mitten ut. Mörkt. Dessa är nu rengjorda och satte tillbaka det igen. Mer har jag inte hunnit

med idag. 
 

tillbaka till min teori: 

Han jag köpte den sa att han hadd gjort rent förgasarna mm inför försäljningen. Det kan mycket väl vara så. Frågade även när båten senast varit i vatten, det var 2019. Jag har en teori att han ev gjort rent förgasarna först, för att sedan pröva starta sen, haft gammal soppa och åkt o tankat upp lite till, dratt igång motorn mm, sen sålt den till mig. Jag tänker/tror att det sitter kvar skit i bränslepumpen? Tänkte imorgon plocka bort slangarna till motorn/förgasarna och pumpa och se vad som kommer ur bränslepumpen? Alt kan man ta bort den och rengöra/öppna denna också? Eller är det en ny som bör köpas? 
 

Tänker också att jag skall tömma tanken, försöka få rent den/skölja med bensin och se om det kommer ur någon skit där ifrån också?! Ev köpa nya bränsleslangar? Vad tror ni? 
 

kommer ny uppdatering imorgon kväll! 
 

bild1 från soppan ifrån tanken

bild 2 från förgasaren längst ner

bild 3 från förgasaren i mitten

50D6A9DE-1377-4A40-8410-3CF2A08C465C.png

0256EC3D-48C4-4CDD-95A6-EF098896C73B.png

C3FACE17-B159-4D33-A820-9CA2236273E9.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev bauernberg:

Tänkte imorgon plocka bort slangarna till motorn/förgasarna och pumpa och se vad som kommer ur bränslepumpen? Alt kan man ta bort den och rengöra/öppna denna också? Eller är det en ny som bör köpas? 

 

Bränslepumpen kan du ta isär, den innehåller 2 backventiler och ett membran, men har du gjort det är det lika bra att byta dom grejorna, en renoveringssats kostar 162:- på www.drev.se men kolla först hos Harry Hansson Marincentrum i Frihamnen GBG så kan du få grejorna direkt, och ta med motornummer. Detta är absolut en god idé, eftersom motorn är ny för dig, så vet du att den är OK sedan.

 

Har du inget bränslefilter måste du sätta i ett, finns på Biltema. Sätt åt rätt håll, finns en pil på det.

Eller hos Harry Hansson så slipper du åka till 2 ställen.

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/filter/branslefilter/branslefilter-universal-2000036994

 

https://www.drev.se/produkter/42909a4?ref=7149

 

 

 

 

Bensinen såg ju inte helt bra ut, där kan du ha problemet. Etanolet i bensinen som vi har idag gör att det geggar igen förgasarna när motorerna står stilla en längre tid, därför ska man ha en bränsletillsats i sista tanken innan man tar upp båten. Mekonomen har en som heter "Red Line" men det finns flera.

 

Hade du isär flottörhuset och gjorde rent munstyckena i förgasarna och kolla att flottören öppnar och stänger för inkommande bensin ?

 

Är det inga torrsprickor i slangarna behöver du inte byta men kolla så det inte sitter nån skit i dom.

 

Okej, ser fram mot renoverad pump, rena förgasare, nytt filter och fräsch bensin, då tror jag att den går sedan, väntar med spänning....

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minutes ago, touchwood said:

 

Bränslepumpen kan du ta isär, den innehåller 2 backventiler och ett membran, men har du gjort det är det lika bra att byta dom grejorna, en renoveringssats kostar 162:- på www.drev.se men kolla först hos Harry Hansson Marincentrum i Frihamnen GBG så kan du få grejorna direkt, och ta med motornummer. Detta är absolut en god idé, eftersom motorn är ny för dig, så vet du att den är OK sedan.

 

Har du inget bränslefilter måste du sätta i ett, finns på Biltema. Sätt åt rätt håll, finns en pil på det.

Eller hos Harry Hansson så slipper du åka till 2 ställen.

 

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/filter/branslefilter/branslefilter-universal-2000036994

 

https://www.drev.se/produkter/42909a4?ref=7149

 

 

 

 

Bensinen såg ju inte helt bra ut, där kan du ha problemet. Etanolet i bensinen som vi har idag gör att det geggar igen förgasarna när motorerna står stilla en längre tid, därför ska man ha en bränsletillsats i sista tanken innan man tar upp båten. Mekonomen har en som heter "Red Line" men det finns flera.

 

Hade du isär flottörhuset och gjorde rent munstyckena i förgasarna och kolla att flottören öppnar och stänger för inkommande bensin ?

 

Är det inga torrsprickor i slangarna behöver du inte byta men kolla så det inte sitter nån skit i dom.

 

Grymt, tack snälla för länkarna. Bra video också, enkel att förstå! 
 

Jo, det sitter ett bränslefilter, tyckte konstigt nog det såg OK ut?! Mycket lite smuts må jag säga. Men lika bra att byta det ändå när man ändå håller på!
 

Ja flottörhusen funkade fint enligt vad jag kunde se (kollade youtube och copy+pasteade hur dom gjorde) tog dock inte isär flottörena.. kanske var dumt?! Gjorde rent, blåste i alla hålen, lyste med ficklampa/kollade så jag såg klart igenom allt. 
 

Ska kika om båtaffären i Kungälv har en sådan sats annars åker jag till Frihamnen och köper detta. 
 

Återkommer imorgon! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, bauernberg said:

Grymt, tack snälla för länkarna. Bra video också, enkel att förstå! 
 

Jo, det sitter ett bränslefilter, tyckte konstigt nog det såg OK ut?! Mycket lite smuts må jag säga. Men lika bra att byta det ändå när man ändå håller på!
 

Ja flottörhusen funkade fint enligt vad jag kunde se (kollade youtube och copy+pasteade hur dom gjorde) tog dock inte isär flottörena.. kanske var dumt?! Gjorde rent, blåste i alla hålen, lyste med ficklampa/kollade så jag såg klart igenom allt. 
 

Ska kika om båtaffären i Kungälv har en sådan sats annars åker jag till Frihamnen och köper detta. 
 

Återkommer imorgon! 🙂

Tog bort bränslepumpen och öppnade o kollade, såg fint ut med membranen/osv men de var lite vatten där inne. Har nu avverkat tanken och sköljt ur den med bensin. Så åker och tankar upp ny soppa imorgon och ger det ett försök! 
 

fortsättning följer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle ändå skaffa helt nya tändstift,  gärna NGK, och prova.  Om det inte hjälper skulle jag inte utesluta el, eller elektronik fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SÅÅDÄÄR! 
 

Nu funkar den!!! Sjukt gött!!!! 
 

Stort tack för alla tips och rekommendationer!! 
 

Har man på köpet lärt sig motorn. 
 

😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gott och se, bra gjort !

 

Nu vet du också att bränslesystemet är i bra kondition, häll i bränslestabilisator typ Red Line finns på Mekonomen, eller liknande, i sista tanken innan du tar upp den till hösten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/9/2021 at 3:09 PM, touchwood said:

 

Gott och se, bra gjort !

 

Nu vet du också att bränslesystemet är i bra kondition, häll i bränslestabilisator typ Red Line finns på Mekonomen, eller liknande, i sista tanken innan du tar upp den till hösten.

 

Det var då själva f*n..... La i båten i helgen... samma problem.... väldigt konstigt med tanke på att den snurra på land. Eller inte exakt samma problem, för nu fick vi den att gå lite, kanske 3 knop på full gas. Vi låg sedan fast vid bryggan och lät den tugga på ett tag för att ”bränna” ut lite skit.. men nej, det funkar fasen inte ändå... Känns lite hopplöst.. 

 

Fick några tips om följande: 

-komptest

-misstänker vatten kommer ur termostathuslocket(?) 

-kan en cylinder vara problem? Tex tändspole? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

15 timmar sedan skrev bauernberg:

Fick några tips om följande: 

-komptest

-misstänker vatten kommer ur termostathuslocket(?) 

-kan en cylinder vara problem? Tex tändspole? 

 

Detta låter inte bra, en förövrigt frisk motor borde göra 10 knop på 2 cylindrar, kanske bara går på en, men jag är tveksam på det.

 

Du kan ju göra ett komptest på den och kolla upp ev. läckan vid termostaten.

 

Kan någon filma motorn bakifrån när du kör den på land och du gasar till ordentligt med framväxeln i, gärna flera gånger så man hör hur den låter.

 

Du har ingen film på det sista försöket i vattnet ?

 

Jo det kan vara en tändspole som fallerar, och i så fall, vilken ?

Detta var det första jag ville fastställa, att den går på alla cylindrar.

 

Detta kan du behöva för att gå vidare:

 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/kompressionsprovare/kompressionsprovare-2000016979

 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandningsprovare-2000017037

 

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/startspray-2000022401

 

Vid kompressionstest ta ur alla stift och ge så mycket gas det går.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, touchwood said:

 

Hur gick det ?

Gav du upp ?

 

Tjenare! Nej, sorry, glömt att uppdatera. 
 

Har dock inte hänt allt för mycket då jag väntar på reservdelarna i snart 3 v…… Men båte kördes hem till min polare som pillade med den och hittade lite fel i termostathuset (?) så vi skulle börja med att byta ut dom delarna först. Var något membran som han misstänkte läckte in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/10/2021 at 7:13 AM, touchwood said:

 

Ok.

 

Hej, liten uppdatering.. Fick delarna i fredags, bytte ut dessa och prövade då motorn, varvtalen gick bättre, allt lät verkligen kanon. Även när jag gasade på med växel i, trodde verkligen att problemet var löst… La sedan i båten på lördag… Samma problem…. Hur kan det vara så??!?? Funkar på land men inte i vattnet…. Provade att köra den i både tunna och koppla på muff… Det är så konstigt så jag börjar verkligen tröttna.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2021-06-13 vid 23:44 skrev bauernberg:

Det är så konstigt så jag börjar verkligen tröttna.. 

 

Ja det är väldigt mystiskt, skulle faktiskt vilja se detta.

Jag bor inte långt från Kungälv, jag kanske kunde komma dit och kolla på den någon dag.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN! Beställde en ny CDI box som kom idag, bytte ut denna och startade upp motorn på land. Tydligt att den nu gick på alla cylindrar. Åkte ner och sjösatte och gick som en KLOCKA! Riktigt skön känsla - att äntligen fungerar båten! Magiskt. Lagom till midsommar också.. 

 

stort tack för all hjälp, särskilt till dig touchwood som engagerat dig och erbjudit att komma ut och titta på plats. Fantastiskt vad forum kan göra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ja man gör vad man kan, riktigt kul att du fick ordning på den och vi fick en lösning på detta mystiska problemet.

 

Den har förmodligen inte gått på alla cylindrar nån gång under dina försök  i vattnet, en motor tappar väldigt mycket kraft om den inte går på alla cylindrar.

 

Trevlig midsommar.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...