Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alarik

Drive-in båttvätt?

Rekommendera Poster

Detta är ju onekligen en ganska fiffig idé men varför finns det inte fler och framförallt - varför hittar man inga på Västkusten?

 

Någon som provat och är det något

som faktiskt fungerar?

 

 

48CA6599-71DB-4721-A808-9DC5AA4B9A99.jpeg

7DB1266D-BB2F-4753-8C8F-702C0CFFE82F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet efter iallafall bohuskusten är att de som funnits inte utnyttjades.

Berodde väl på både konservatism hos båtägarna samt att borstarna inte förmådde ta bort havstulpaner som redan var väletablerade på båtarnas bottnar. Sedan var ju tvättarna dyra att använda också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så pass. 
Då blir det till att bada och skrubba i sommar. 
Tur man har liten båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På östkusten har tvätt funkat utmärkt, jag har inte bottenmålat en båt på sju år. Det som inte funkat bra är havstulpan-sms, dvs de som skulle gå ut när tulpanerna började sätta sig, så man har fått gissa sig till läget. Som Ohm säger så måste man ju borsta innan tulpanerna satt sig ordentligt.

 

Håller med om att det är lite dyrt, men jag betalar hellre 1500 kr per säsong (två tvättar) än målar. Över det priset skulle jag börja titta på skrovduk och annat istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en båtduk kanske är en klok investering. 
lite googlande ger att det landar på ca 8000kr med en livslängd på 6-7 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Det som inte funkat bra är havstulpan-sms,

Vad är det som inte funkar för dig?

Vi har fått våra sms i rätt tid alla år.

Havstulpanerna settlar ju inte exakt samtidigt på alla platser, så helt rätt blir det ju inte.

 

Tips till både dig och andra.

 

Häng ut en egen mätplatta där båten normalt är förtöjd.

Mätplattan ska hänga på ungefär en meters djup och helst horisontellt.

En mörk "platta" är bäst, tex. en svart isskrapa eller ett blomfar i plast. Larverna verkar gilla svart...


Avläsning

Lyft upp plattan en gång i veckan och känn på den om det finns knottror på den.

Knottror = havstulpanlarver

Rengör halva plattan växelvis vid varje avläsning eller varje gång du tvättar båtbotten.

 

(Är man på långsemester kan man känna på båtbotten om den är knottrig. Ja, det funkar ju naturligtvis i hemmahamnen också.)

 

Tvätt

Tvätta botten inom två tre veckor från att du känt knottrorna.

Vi brukar vänta några veckor så att alla larver verkligen har settlat.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Alarik:

Detta är ju onekligen en ganska fiffig idé men varför finns det inte fler och framförallt - varför hittar man inga på Västkusten?

På västkusten är tillväxten mycket kraftigare och snabbare än i övriga svenska vatten, och havstulpaner sätter sig genom hela säsongen. Man skulle nog behöva köra en bottentvätt minst varje vecka, ibland ännu oftare. Det är helt orimligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

Vad är det som inte funkar för dig?

Vi har fått våra sms i rätt tid alla år.

Havstulpanerna settlar ju inte exakt samtidigt på alla platser, så helt rätt blir det ju inte.

Någon eller ett par säsonger fick jag inget alls, sen tyckte jag att jag fick det väldigt sent på säsongen. När jag kollar på en karta över Stockholmsområdet verkade det inte finnas så många plattor där jag befinner mig.

 

Bra tips att hänga upp egen! Såg också att man kan anmäla sig som observatör här, det borde jag kanske göra.

 

Eller förresten: så många som möjligt borde anmäla sig! https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfhnaH9cd38M8NugJJJHD4FYjUItQCq2R18x9bbl6WfEkuFDQ/viewform

 

Och vill man bara vara sin egen observatör så fanns instruktioner för att bygga egen platta här, om man inte tycker Mackey var tillräckligt tydlig ovan 🙂 https://batmiljo.se/tvatta-baten/havstulpaner/bygg-din-egen-havstulpanvarnare/

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvättade på stationen i Stenungsund när den fanns. Som jag förstod det så tvingades man stänga då kommunen inte längre godkände att man tvättade båtar som hade (gammal) giftig färg. Kundunderlaget var för litet om man bara fick tvätta omålade båtar. 

På den tiden la jag pengarna på tvätten och struntade i att måla. Nu målas det med giftfärg istället... 

Sedan är det ju värre på västkusten då havstulpaner hela tiden etablerar sig..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag har anmäler mig!

Det gäller bara att man är hemma tillräckligt mycket för att kunna rapportera, men jag försöker i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

På västkusten är tillväxten mycket kraftigare och snabbare än i övriga svenska vatten, och havstulpaner sätter sig genom hela säsongen. Man skulle nog behöva köra en bottentvätt minst varje vecka, ibland ännu oftare. Det är helt orimligt.

Skillnaden är att i Östersjön finns bara en sorts havstulpan, vilket gör att man kan säga när larverna ”sätter sig” och tvätta då under ett spann på några veckor (brukar vara i månadsskiftet juli-augusti i Stockholm). Jag vill minnas att i Stora Havet finns 7-8 sorter som sätter sig under hela säsongen vid olika tider, och då blir det precis som du beskriver; man skulle behöva tvätta med 1-2 veckors intervall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Alarik:

Detta är ju onekligen en ganska fiffig idé men varför finns det inte fler och framförallt - varför hittar man inga på Västkusten?

 

Någon som provat och är det något

som faktiskt fungerar?

 

2 timmar sedan skrev raol:

På västkusten är tillväxten mycket kraftigare och snabbare än i övriga svenska vatten, och havstulpaner sätter sig genom hela säsongen. Man skulle nog behöva köra en bottentvätt minst varje vecka, ibland ännu oftare. Det är helt orimligt.

 

52 minuter sedan skrev -Torsten-:

Jag tvättade på stationen i Stenungsund när den fanns. Som jag förstod det så tvingades man stänga då kommunen inte längre godkände att man tvättade båtar som hade (gammal) giftig färg. Kundunderlaget var för litet om man bara fick tvätta omålade båtar. 

På den tiden la jag pengarna på tvätten och struntade i att måla. Nu målas det med giftfärg istället... 

Sedan är det ju värre på västkusten då havstulpaner hela tiden etablerar sig..

Jag tror att det går att få borsttvättar att fungera på västkusten också, men kanske krävs en annan typ av abonnemang eftersom man måste tvätta oftare och mera regelbundet.

 

Kanske ett säsongsabonnemang med en viss tvättid var tredje vecka (tror det räcker) med möjlighet att köra någon extra obokad tvätt.

 

Om man räknar med att varje båt tar 20 minuter att tvätta borde man kunna planera in 500 båtar under en treveckors period vilket alltså även blir det totala antalet abonnemang för en tvätt.

 

Frågorna är:

  1. Hur mycket man behöver ta betalt per abonnemang för att driva tvätten med vinst?
  2. Hur mycket är en båtägare beredd att betala för tjänsten?

 

  1. För mig skulle det absolut vara värt 1 700:- kronor per säsong att slippa måla, kanske mera.
    Lite dyrare än färg och tillbehör, men jag slipper arbetet.

    Kanske kan man rakt av koppla priset för ett abonnemang till båtens area under vattnet (färgåtgången).
  2. Om man får in 500 båtar x 1000:- kr (snittpris för små och stora båtar) = 500 000:- kronor på en säsong borde det väl kunna täcka kostnaderna och även ge vinst.
Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

 

 

Jag tror att det går att få borsttvättar att fungera på västkusten också, men kanske krävs en annan typ av abonnemang eftersom man måste tvätta oftare och mera regelbundet.

 

Kanske ett säsongsabonnemang med en viss tvättid var tredje vecka (tror det räcker) med möjlighet att köra någon extra obokad tvätt.

 

Om man räknar med att varje båt tar 20 minuter att tvätta borde man kunna planera in 500 båtar under en treveckors period vilket alltså även blir det totala antalet abonnemang för en tvätt.

 

Frågorna är:

  1. Hur mycket man behöver ta betalt per abonnemang för att driva tvätten med vinst?
  2. Hur mycket är en båtägare beredd att betala för tjänsten?

 

  1. För mig skulle det absolut vara värt 1 700:- kronor per säsong att slippa måla, kanske mera.
    Lite dyrare än färg och tillbehör, men jag slipper arbetet.

    Kanske kan man rakt av koppla priset för ett abonnemang till båtens area under vattnet (färgåtgången).
  2. Om man får in 500 båtar x 1000:- kr (snittpris för små och stora båtar) = 500 000:- kronor på en säsong borde det väl kunna täcka kostnaderna och även ge vinst.


Så enkelt är det inte. För oss skulle det bli omöjligt i praktiken. Vi bor inte där båten finns, och har det gått två veckor från senaste tvätten kommer botten att vara täckt av havstulpaner som inte låter sig tvättas bort. Vi är inte vid båten annat än under helger under en stor del av säsongen, och det kan lätt gå två veckor mellan gångerna flera gånger under en säsong. Då skulle man behöva lyfta och skrapa rent båten efter varje sån "miss". Tiden för att bottentvätta och lyfta båten skulle nog hamna på hälften av tiden vi kan vara vid båten under en säsong. Och vi har inte båt för att tvätta den, utan för att vara ute med den.

Har man en flatbottnad motorbåt med drev eller utombordare, och bor nära båten, då kan det säkert funka lite bättre.

 

I vår hamn finns det gissningsvis 300-400 båtar. Om vi antar att alla vill tvätta och då behöver göra det var femte dag, så blir det 60-80 båtar per dag. Det skulle vara en helt sanslös båttrafik i hamnen bara för att kunna tvätta, och tiden per tvätt blir bara kanske 15 minuter under en lång arbetsdag.

Tanken är god, men båtbottentvätt på västkusten kommer som bäst bara att vara ett komplement för en mindre andel av båtarna. Bottenfärg med tillväxthämmande ämnen är det enda rimliga just nu, och inom överskådlig framtid. Skulle såna färger förbjudas kommer det i praktiken bli omöjligt att ha åtminstone bobara segelbåtar på västkusten. Motorbåtar med platt botten kanske kan klara det med flytande skrovmattor, mekaniskt polerande och giftfria bottenfärger och en stor mängd bottentvättar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara lite olika hur lång tid man kan klara sig utan att borsta/tvätta botten på västkusten, men tre veckor verkar vara okej när jag läst om de som inte bottenmålar.

 

Någon med erfarenhet av omålad botten på västkusten? 

Måste man tvätta var femte dag eller räcker det med var tredje vecka?

 

Vi kör vår segelbåt av 70/80-tals modell i borsttvätt och det funkar bra förutom på undersidan av kölen och ett par små stråk i fören där vattenlinjeborstrna inte kommer åt. På bilden nedan ser man kölborstarna. Den tvätt vi använder är av en annan typ där båten ligger stilla och tvättborstarna åker fram och tillbaks under båten.

 

Tiden för oss som regelbundet kör borsttvätten själva är 10 minuter i tvätten och kanske 10 minuter för att hämta fjärrkontroll ev. lada tvättkortet, mm.

 

image.png.be3e8f626328136d32ebdb07c2e533f7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när båttvätten i Stenungsund har gått i konkurs så borde den båttvätten vara till salu ifall någon båtklubb skulle vilja ha egen tvätt, kanske inte helt fel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser lite tufft ut för miljövänlig bottentvätt:image.png.e9fa414e8c828d9bff80ee118bf1766d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det gjordes en liten utredning på detta, råkade jag se. Det är ingen billig historia att etablera en tvätt: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1939204

Jag är nästan helt säker på att den tvätt vi använder kostade 2,5 miljoner kronor i inköp och anläggning.

Den är stor, klarar båtar upp till14 meters längd, 4,5 meters bredd och 2,4 meters djup.

Kostnaden stämmer även med det som framgår av din länk för Rent Under 14.

 

Drift- och underhållskostnader enligt din länk 50 - 150 tusen kr/år.

Större är gissningsvis dyrare.

 

Som klubbmedlem betalar man ca. 150:- kr/tvätt och som utomstående mellan 500:- och 700:- kr beroende på båtstorlek.

 

För oss som kör tvätten själva är den i princip tillgänglig dygnet runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Som klubbmedlem betalar man ca. 150:- kr/tvätt och som utomstående mellan 500:- och 700:- kr beroende på båtstorlek.

Vilken dröm. Det här ska jag lobba för om jag går med i en klubb igen.

 

Vem kör tvätten? Några glada, utbildade på klubben, eller förutsätts man kunna tvätta sin egen båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är svårt att få ekonomi i det hela?

Man skulle behöva upp emot 1000 tvättar per säsong bara för att täcka underhållskostnaderna. Sedan ska dom 2,5 miljonerna betalas av. Räknar man med 10 års livslängd är det ytterligare 1,500 tvättningar per år som behövs.

 

2500 tvättar under fyra sommarmånader = 120 dagar = minst 20 tvättar varje dag 1 juni-30 september. Men det kanske man får in? Eller så får man sponsra lite med medlemsavgifter för miljöns skull 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Vilken dröm. Det här ska jag lobba för om jag går med i en klubb igen.

 

Vem kör tvätten? Några glada, utbildade på klubben, eller förutsätts man kunna tvätta sin egen båt?

Båda varianterna finns.

De som deltagit i en 20 minuters utbildning får köra själva om de vill och de som inte vill köra själva kan boka tid när tvätten är bemannad av klubben.

 

Det går även att boka tid för obemannad tvätt om man inte vill chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Det kanske är svårt att få ekonomi i det hela?

Rapporten ovan såg ut att peka på precis det. Uppenbarligen funkade inte Boatwashers tänkta affärsmodell iallafall.

 

@Mackey vad har din klubb för återbetalningstid på tvätten? Ni kanske köpte in den mer som en service till medlemmarna (kostnad) än som intäktskälla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Rapporten ovan såg ut att peka på precis det. Uppenbarligen funkade inte Boatwashers tänkta affärsmodell iallafall.

 

@Mackey vad har din klubb för återbetalningstid på tvätten? Ni kanske köpte in den mer som en service till medlemmarna (kostnad) än som intäktskälla?

De ekonomiska förutsättningarna lär skilja sig en hel del mellan ett vinstdrivande företag som måste täcka mycket på direkta intäkter. och en förening där man kan fördela en kostnad över många år, kanske kan ta av eget kapital och inte behöver avlönad personal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev raol:

De ekonomiska förutsättningarna lär skilja sig en hel del mellan ett vinstdrivande företag som måste täcka mycket på direkta intäkter. och en förening där man kan fördela en kostnad över många år, kanske kan ta av eget kapital och inte behöver avlönad personal.

Det är klart att förutsättningarna skiljer sig åt, men så väldigt stora skillnader är det nog inte.

 

Det är ju inte så att företag inte kan ha medel att investera (snarare så borde ett sunt företag ha medel att investera) och man direktavskriver inte  en maskininvestering på 2,5 miljoner kronor.

 

Skillnaden är väl att delar av tvätten i vårt fall är anpassad för oss medlemmar (billigt) och andra delar är anpassad för utomstående (kommersiellt). Den person som sköter tvätten är avlönad, men har hjälp av en klubbmedlem med förtöjning i tvätten.

 

Klubben slapp anlägga en spolplatta som dessutom skulle öka tiden vid båtupptagning markant för tvätt av båt med resultat att hyra av traktorer och personal skulle bli rätt mycket dyrare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Rapporten ovan såg ut att peka på precis det. Uppenbarligen funkade inte Boatwashers tänkta affärsmodell iallafall.

 

@Mackey vad har din klubb för återbetalningstid på tvätten? Ni kanske köpte in den mer som en service till medlemmarna (kostnad) än som intäktskälla?

Jag vet faktiskt inte mycket mer än att den kostade 2,5 miljoner kronor.

 

Alternativkostnaden beskrev jag nyss, anlägga spolplatta och förlänga tiden för båtupptagning avsevärt (absolut minst 40 timmar och kanske upp mot 80 timmar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...