Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
KaptenOscar

Vad är detta? Skiljerelä/Diod/FET?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Nimbus 28 DC från 1989 som jag försöker lära mig så mycket som möjligt om. När jag kommer till elen så hittar jag till denna som jag undrar vad det är för något? Den nedre kommer från generatorn och sen vidare till de två huvudströmbrytarna. Jag antar att det är denna som gör att både start- och förbrukarbatterier blir laddade?

En följfråga (om det nu är så) är om jag kan sätta landströmsladdaren och solcellerna här också för att ladda båda bankarna?

 

Tack för ev. hjälp!

 

Mvh

Oscar

2021-05-02 22_47_31-Photos.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt antagande är riktigt.

Det är en så kallad ”dubbeldiod” ett extra tillbehör, eller ombyggnadssats som man annars monterar på generatorn.

 

Klart att du kan ansluta andra laddare hit, men det är bättre att ansluta direkt på batteripolerna.

Det är ju sällan man behöver ladda startbatteriet solcellsladdning eller landströmsladdare, bättre att enbart ladda förbrukarbatteriet. Du dår tänla på att denna dubbeldiod ger minst 0,7 volts spänningsfall, därför är det dumt att koppla laddare eller solcellsregulatorn hit.

Egentligen skall du ju din generatorns regulator kompensera för detta spänningsfall, så det skall finnas en klen kabel från en anslutning på generatorn till batteriplus som känner av spänningen där.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Perfekt, tack för svar. Jag har ingen klen avkänningskabel så jag har nog ett visst tapp där då.

Så egentligen borde jag byta den mot tex denna som inte har mycket till spänningsförlust?

Jag har aldrig haft några problem med att startbatteriet drar ur men å andra sidan då borde det inte spela någon roll om det också laddas via text landströmmen. Jag tänker, är det fullt så är det fullt och då går det in i förbrukarbatterierna istället eller tänker jag fel här?

 

//Oscar

Redigerad av KaptenOscar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev KaptenOscar:

Perfekt, tack för svar. Jag har ingen klen avkänningskabel så jag har nog ett visst tapp där då.

Så egentligen borde jag byta den mot tex denna som inte har mycket till spänningsförlust?

Jag har aldrig haft några problem med att startbatteriet drar ur men å andra sidan då borde det inte spela någon roll om det också laddas via text landströmmen. Jag tänker, är det fullt så är det fullt och då går det in i förbrukarbatterierna istället eller tänker jag fel här?

 

//Oscar

Det finns ju olika sådana där dubbeldioder, Volvo-Penta har en egen som man ser emellanåt, men då måste generatorn kunna kompensera med +0,7 V eller så mycket som spänningsfallet blir.

Den grejen du visar på bild brukar man ersätta original bakstycke med på diverse generatorer, fela mig om jag har rätt, men jag tror det var på Volvo-Pentas franska generatorer som man byggde om med en sådan.

 

Om du istället kopplar inkommande kabel till startbatteriet, den du märkt "från generator" och sedan kopplar exempelvis Biltemas skiljerelä mellan batterigruppernas pluspoler, då kopplar skiljerelät ihop start- och förbrukarbatteriet först när generatorn börjar ladda, och kopplar isär dem då den slutar att ladda, och då detta med minimal spänningsförlust, beroende på var du kopplar in skiljerelät. Det skall monteras nära batterierna med så korta kablar som möjligt.

Det finns olika sådana relän, funktionen kan skilja sig åt, men resultatet blir det samma, dock inget som kostar mindre än biltemas för 316 kr, om man nu inte köper ett i Asien och kan vänta på leverans i sex veckor + coronaförsening + PostNords utdelning med snigelexpressen.

 

Generatorn brukar ju ladda upp startbatteriet ganska omgående efter start, då fylls det mesta på av det som startmotorn förbrukade, samtidigt och då senare när startbatteriet inte förmår att ta emot mer är ju förbrukarbatterierna fortfarande hungriga och suger då i sig i stort sett allting som generatorn kan förmå att leverera. Men det blir alltid några få procent kvar om man nu inte har motorn igång hela dagen och inte förbrukar under tiden, dessa fåtaliga procent kan en solcellspanel fylla på med under återstoden av dagen, även om det är mulet, även om man då förbrukar under tiden.

 

Jag ser det som en sport att vara självförsörjande när det gäller elen ombord, sedan kostar det ofta mer pengar i de redan dyra gästhamnarna, att ansluta landström. Dessutom är det synnerligen ont om eluttag i naturhamnarna, var någonstans kan man lämna in klagomål på den bristen? 🔌

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt utförliga svar, jag har precis tänkt i de banorna att jag kopplar in skiljerelä istället, verkar smidigt.

 

Vad är då egentligen vinsten med en diod eller modernare FET? Varför har man gjort den här lösningen som jag nu har idag?

 

//Oscar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev KaptenOscar:

Tack för ditt utförliga svar, jag har precis tänkt i de banorna att jag kopplar in skiljerelä istället, verkar smidigt.

 

Vad är då egentligen vinsten med en diod eller modernare FET? Varför har man gjort den här lösningen som jag nu har idag?

 

//Oscar

En diod är ju att betrakta som en elektrisk backventil, den släpper bara igenom ström åt ett håll.

Hade båda batterierna varit kopplade till generatorn utan någon diod eller relä hade dom i praktiken varit att betrakta som ett enda batteri. Strömmen hade flutit mellan dem och dess kondition hade utjämnats, ett dåligt batteri hade sugit ur musten ur ett som var i god kondition.

Dessutom vill man ju ha ett separat startbatteri, om man nu har förbrukat sitt förbrukarbatteri så skall man ju ändå kunna starta motorn.

 

Varför sedan tidigare ägare av båtar kopplat som dom gjort, men det kan dom kanske i bästa fall bara svara på själva, men man ser ofta fiffiga lösningar på problem som inte existerar, eller konstiga kopplingar där man tänkt ett eller två steg för långt.

Ombord, till sjöss, i fritidsbåtar fungerar de enklaste lösningarna oftast bäst. man skall kunna felsöka och åtgärda även elsystemet på enklast möjliga vis även om man är på havet eller i en hamn utan tillgång till verkstad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt enig med dig, lösningar ska helst vara så enkla att de är självförklarande bara av att titta på de.

Tack för hjälpen, nu vet jag ytterligare lite mer om min båt 👍

 

//Oscar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...