Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
yamarin650

135 hk på Cresent 465

Rekommendera Poster

Hej jag har en fin Mercury 135 liggandes med 150 tim på mätaren och en Cresent 465 och jag undrar om det är ngn som hängt på så stora motorer på en så pass liten båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande säg till när du provkör, skulle gärna beskåda.

Tror båten håller men skrovet kommer inte och klara farten.

:-)

Vad väger motorn ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bäst att förtydliga sig lite, nog för att jag gillar små båtar med stora motorer men detta är nog inte en bra idé, även om du förstärker akterspegeln så att den håller så kommer båten troligen bli väldigt instabil och rent av farlig att köra i högre farter.

 

Har själv experimenterat med en gammal norsk hardtopp båt där vi tog bort hardtoppen och gjorde om den till en styrpulpetbåt samtidigt gjorde vi om bottenformen med spackel och plast och en 200 hästare på den.

 

Den båten var helt galen kastade sig från sida till sida helt utan varning och hoppade hela tiden och svängde man vänster lutade den åt höger och det hände att folk flög ur båten och andra klev iland helt skräckslagna och lovade att aldrig mer åka med, men trots allt så var det en väldigt rolig sommar, sedan köpte vi en riktig båt som klarade den motorn.

 

Men som sagt allt går ju om man vill bara man vet vad man ger sig in på, provkörning med hjälm och flytväst samt följebåt, så Why not...

 

Kul att det finns andra som är "galnare" än en själv om du menar allvar.

Är du på väst eller ostkusten ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt för att man ska sätta på stor motorer på båtarna. Jag kör själv en Buster XL som toppar ca 50 knop. Men i det här fallet så är det inte rätt typ av båt. Du kan säkert montera en 135:a på en båt som bara är 465, men det krävs en helt annan typ av skrov. Den där båten går nog inte fortare med en 135:a än med en 60:a. Tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Alanningen:

Jag är helt för att man ska sätta på stor motorer på båtarna. Jag kör själv en Buster XL som toppar ca 50 knop. Men i det här fallet så är det inte rätt typ av båt. Du kan säkert montera en 135:a på en båt som bara är 465, men det krävs en helt annan typ av skrov. Den där båten går nog inte fortare med en 135:a än med en 60:a. Tyvärr.

Håller med. Jag är också av åsikten att en båt ska ha Minst det som är listat som max motor och sedan såklart gärna mer än så:)

 

Jag har dock kört Crescent 465 i många år och den passar dåligt för stora motorer. Allt ifrån den lövtunna akterspegeln till skrovformen och beteendet i sjön. Det är en stabil båt för 30-40hk, men den är oduglig för högre farter.

 

Jag hade köpt en Ockelbo B16 och testat på den istället. Fortfarande bananas, men ett skrov som funkar över 40knop...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Alanningen:

Jag är helt för att man ska sätta på stor motorer på båtarna. Jag kör själv en Buster XL som toppar ca 50 knop. Men i det här fallet så är det inte rätt typ av båt. Du kan säkert montera en 135:a på en båt som bara är 465, men det krävs en helt annan typ av skrov. Den där båten går nog inte fortare med en 135:a än med en 60:a. Tyvärr.

Kul Buster! Är det en 150 PRO XS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Mange249 said:

Kul Buster! Är det en 150 PRO XS?

Jo, en Pro XS 150, 4-taktare från 2019.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...