Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
od5

Rost på kölen

Rekommendera Poster

Hej, har en äldre segelbåt från 80-talet, men jag blir så trött på att man år efter år måste lägga så mycket tid på bottenarbetet så att man hinner tröttna på båten, säkert pga okunskap från min sida.  Jag vill ordna botten på båten så underhållsfri som möjligt, funderar på att offra några dagar och slipa kölen och botten ren, hur gör jag för att göra botten så underhållsfri som möjligt? Dvs att färg inte lossnar och att kölen inte rostar efter något år? 
Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi blästrade vår botten 2014 och la på epoxi våren 2015, inget annat.

En järnköl bör målas direkt efter blästring, järn oxiderar (rostar) snabbt när det är oskyddat..

 

Sedan dess har vi inte gjort något åt botten alls, jätteskönt.

Borsttvätt 3 - 4 ggr per säsong är allt som behövs.

 

Såhär gjorde vi...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Vi blästrade vår botten 2014 och la på epoxi våren 2015, inget annat.

En järnköl bör målas direkt efter blästring, järn oxiderar (rostar) snabbt när det är oskyddat..

 

Sedan dess har vi inte gjort något åt botten alls, jätteskönt.

Borsttvätt 3 - 4 ggr per säsong är allt som behövs.

 

Såhär gjorde vi...

Hej tack för ditt svar! Men du har inga problem att färg osv lossnar när du spolar av båten senare? 

Låter som att det är epoxi som jag ska måla med då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev od5:

Hej tack för ditt svar! Men du har inga problem att färg osv lossnar när du spolar av båten senare? 

Låter som att det är epoxi som jag ska måla med då.

Vi spolar aldrig botten, kör borsttvätt precis före upptagning.

 

Jag tror inte det är någon risk att den epoxi vi lagt på ska lossna av att bli högtryckstvättad. Den sits som berget. Reparerade rudret nu i våt och det var inga tendenser till att epoxin skulle släppa när jag slipade upp för att plasta.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vi spolar aldrig botten, kör borsttvätt precis före upptagning.

 

Jag tror inte det är någon risk att den epoxi vi lagt på ska lossna av att bli högtryckstvättad. Den sits som berget. Reparerade rudret nu i våt och det var inga tendenser till att epoxin skulle släppa när jag slipade upp för att plasta.

Kan uppdatera med att jag idag köpt Lefant epoxi primer och t-coat. Hoppas det är ett bra märke, någon som har någon erfarenhet av det märket här? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, od5 said:

Kan uppdatera med att jag idag köpt Lefant epoxi primer och t-coat. Hoppas det är ett bra märke, någon som har någon erfarenhet av det märket här? 

Ett tips är att du tar en rostätande primer för kölen, annars kommer rosten leta sig fram igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...