Jump to content
Tuesday 18 February 2025
Spy666

Mätarbyte

Recommended Posts

Hallå där!

Jag är ny här på forumet och har sökt lite men hittade inte riktigt det jag vill veta! 

Det är så att jag har en ryds 510 gti som jag funderar att byta mätare till. 
Mätarna som sitter där nu är varvtal, trim och knop.

Motorn som sitter på är en Mercury optimax 75hk som är från -07.

Min fråga är då vilka mätare jag kan köpa?

Är det nått speciellt ohm det ska va på mätarna? 
Finns många fina mätare på eBay som inte är allt för dyra? Är det någon som har nån erfarenhet om dom? 

Många frågor blir det...är tacksam för alla svar! 😊

Jo, det finns olikheter på mätarna. Fartmätare så bör du skaffa en GPS och då behöver du bara koppla ström och nyckelström till den. Jag har använt denna i en Buster i 3 år och den har fungerat klockrent. https://www.aliexpress.com/item/32902611185.html?spm=a2g0o.detail.1000023.2.3fbd5522uiLEo0.

Trimmätaren måste passa din motor. Olika märken har olika ohm-tal så där får du kolla upp vad som gäller för din motor. Varvräknare skall vara för rätt antal cylindrar, men det brukar finnas ställskruv på baksidan så du kan ställa in för din motor. Tankmätare finns 3 st standarder, varav 2 är vanligast: USA- och Europeisk standard. Där måste du kolla på din egen båt vilken givare som sitter monterad. Buster t ex kan ha både EU och USA monterat på olika modeller.  EU går från 0 - 190 ohm, varav 190 är fullt. USA går från 240 - 30 ohm, varav 30 är fullt.

Jag skaffade helt nya instrument till min Evinrude för 2 år sedan. Jag handlade på ebay och köpte https://fariabeede.com/2-pages/home.php instrument och blev helnöjd!

Ta reda på om din Optimax är förberedd för SmartCraft och kika på de instrumenten istället. Kanske räcker ett eller två då och kan ge dig betydligt mer information.

Tack som tusan för svar! 

@Allanningen Intressant med den där tft mätaren. Ser riktigt nice ut! 👍🏼
Förstod att det va nått med motstånd att göra....har googlat som tusan på vilket Ohm som mercury har men hittar inte på det. Antar att det är amerikanskt ohm tal man ska gå på. Får helt enkelt mäta på båten.

@MLind

Det va nått nytt....intressant!

Jag har VesselView just nu....innebär det då att jag har SmartCraft då oxå? 🤔

Man verkar ju kunna få ut det mesta om man har det! 👍🏼

17 hours ago, Spy666 said:

Tack som tusan för svar! 

@Alanningen Intressant med den där tft mätaren. Ser riktigt nice ut! 👍🏼
Förstod att det va nått med motstånd att göra....har googlat som tusan på vilket Ohm som mercury har men hittar inte på det. Antar att det är amerikanskt ohm tal man ska gå på. Får helt enkelt mäta på båten.

@MLind

Det va nått nytt....intressant!

Jag har VesselView just nu....innebär det då att jag har SmartCraft då oxå? 🤔

Man verkar ju kunna få ut det mesta om man har det! 👍🏼

Hej!

Om det är ohm-talet för trimmen du är ute efter så är det nog 160 ohm upphissat och 10 ohm fullt nertrimmat. Vad gäller tankmätaren så beror det på båten, inte på motorn. MLind rekommenderar SmartCraft, och det gör jag med. Jag var inne på att du ville ha en egen uppsättning, därav mina andra förslag. Till min Pro XS 150 kör jag med dubbla MercMonitor så har jag all info i 2 mätare.