Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ivarlov

Yamaha F15 dör vid gaspådrag och tomgång.

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Yamaha F15 från 2005 som startar lätt men dör vid tomgång och vid fullt gaspådrag. För att kunna gasa fullt så måste man sakta smyga på med gasen och då så går den att varva mycket högt. Men som sagt vid tomgång dör den och om man gasar snabbt. Jag misstänker något typ av bränsle problem. Luftskruven på den externa tanken är öppen så det går att utesluta. Vad har ni för tips. 
 

Tack på förhand!

 

mvh

Ivar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Ivarlov:

Hej! Jag har en Yamaha F15 från 2005 som startar lätt men dör vid tomgång och vid fullt gaspådrag. För att kunna gasa fullt så måste man sakta smyga på med gasen och då så går den att varva mycket högt. Men som sagt vid tomgång dör den och om man gasar snabbt. Jag misstänker något typ av bränsle problem. Luftskruven på den externa tanken är öppen så det går att utesluta. Vad har ni för tips. 
 

Tack på förhand!

 

mvh

Ivar

Hej, det du beskriver är helt klart ett resultat av att motorn får för mager bensinblandning. Plocka bort förgasaren och gör rent alla munstycken så kommer det lösa sig. Nr 24 i bilden nedan är lågfartsmunstycket, den ska du vara extra noggrann att du plockar ut och gör rent!image.thumb.png.0998c5ff6122683cd4187258a413618d.png

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det kan nog stämma att den inte får tillräckligt med bränsle, men jag ska nog testa att byta bränslefilter först då jag märkte nu att det är massa med smuts i botten av den. Sedan glappar min slangkoppling lite så jag ska testa att byta den och återkomma.

 

/Ivar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Ivarlov:

Tack för svar, det kan nog stämma att den inte får tillräckligt med bränsle, men jag ska nog testa att byta bränslefilter först då jag märkte nu att det är massa med smuts i botten av den. Sedan glappar min slangkoppling lite så jag ska testa att byta den och återkomma.

 

/Ivar

Att den dör vid plötsligt gaspådrag beror på att motorn har för mager blandning från början. När du hastigt öppnar gasspjället så späder du ut blandningen ytterligare med ännu mer luft så att blandningen blir så mager att den inte längre går att antända. Du kan börja din felsökning som du vill, men mest troligt är att förgasaren behöver en översyn. Det tar lite tid om man är ovan, men är å andra sidan nästan gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack igen för hjälpen, jag har nu bytt bränslefilter och tändstift samt rengjort förgasare, nu får jag motorn att gå på tomgång, men vid snabba gaspådrag så dör motorn. Jag ska testa att byta till ny bensin som jag kanske skulle testat i början. Om det inte hjälper, kan det vara en tändspole?

 

Med vänlig hälsning,

Ivar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, att motorn dör vid snabba gaspådrag beror inte på tändspolen. Det skulle möjligen kunna ha med timingen att göra då denna förflyttas när man gasar, men med största sannolikhet så är det ett bränslerelaterat. Fyll på ny bensin och fungerar inte det så är det bara att plocka bort förgasaren igen och rengöra lite till. Plockade du ut lågfartsmunstycket och rengjorde denna separat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla alla slangkopplingar och om den tar tjuvluft någonstans kring insugen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska också testa att byta insug då det är lite gammalt och gummit vid anslutning har deformerats lite. Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Problemet löst. Det var slangkopplingen samt slangen från tanken. Så nu går motorn bra. Tack för hjälpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...