Jump to content
Tuesday 15 October 2024
Danne75

AIS jag ser men syns jag?

Recommended Posts

11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Exempelvis utnyttjar inte den högfrekventa strömmen hela ledningsarean, ju högre frekvensen är desto längre ut i kabelns periferi går strömmen, och ingenting i mitten. Knixade antennkablar och delvis skadade ledare kan ställa till med fler problem än man kan tro.

Jo, men det där (skineffekten)  blir lika vid både sändning och mottagning och har föga med fenomenen knixade kablar kan ställa till med. Och TS har mottagning.

Och Ohms lag är allt lika relevant både för AC och DC, men man kan inte använda ett värde uppmätt med DC för AC och höga frekvenser som många tror. För det ena är resistans och det andra är impedans, även om båda råkar ha enheten Ohm.

Lägg inte ut dimridåer ;).

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

I kväll får vi i alla fall svaret på om antennen är problemet eller inte. Och även om det skulle visa sig att antennen inte är problemet så kan ju TS jämföra antennerna med varandra och verifiera att den fasta antennen är minst lika bra som den nya. Det skulle  i alla fall jag anse vara viktigt om det var min installation.

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, men det där (skineffekten)  blir lika vid både sändning och mottagning och har föga med fenomenen knixade kablar kan ställa till med. Och TS har mottagning.

Och Ohms lag är allt lika relevant både för AC och DC, men man kan inte använda ett värde uppmätt med DC för AC och höga frekvenser som många tror. För det ena är resistans och det andra är impedans, även om båda råkar ha enheten Ohm.

Lägg inte ut dimridåer ;).

Jag vet, men tänkte förenkla in absurdum, då det inte tillför diskussionen speciellt mycket.

Knickade koaxialkablar av mindre bra kvalitet går sönder, likadant om de blir klämda för mycket.

Jag var inne på det förut, och det har väl med fenomenet att saker och ting skall vara så billiga som möjligt att producera och då blir kvaliteten lidande.
 

🌁 Dimma? Ja då är det ju bra med AIS!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör med "reservantennen" "inomhus" .

Fungerar bra "ser" inte så långt, men det är fartyg som är nära som är intressanta.

Skrev för läängesedan lite om min AIS.

http://lasselundell.se/ais.html

Bilden från 2005 04 27

 

arlan2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dagens uppdatering i denna historia. 

 

Har nu monterat den nya VHF antenen samt temporärt monterat den på Targa bågen. 

Dessvärre gör denna ingen skillnad i ProAIS2 verktyget får samma SWR värde som tidgare dvs runt 2:1. 

 

Kunde inte kolla med någon i hamnen då ingen med "AIS båt" var där, har dock varit inne och kollat på MT och Seapilot där syns inget som vanligt :( . AIS:en står på just nu och får gör tills imorgon kväll. 

 

Känns tyvärr som jag har kommit till vägs ände och måste inse att det är något galet med själva enheten även om den inte indikerar något fel. Trist !

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Danne75:

Dagens uppdatering i denna historia. 

 

Har nu monterat den nya VHF antenen samt temporärt monterat den på Targa bågen. 

Dessvärre gör denna ingen skillnad i ProAIS2 verktyget får samma SWR värde som tidgare dvs runt 2:1. 

 

Kunde inte kolla med någon i hamnen då ingen med "AIS båt" var där, har dock varit inne och kollat på MT och Seapilot där syns inget som vanligt :( . AIS:en står på just nu och får gör tills imorgon kväll. 

 

Känns tyvärr som jag har kommit till vägs ände och måste inse att det är något galet med själva enheten även om den inte indikerar något fel. Trist !

 

 

 

 

 

Ja det var ju tråkigt, då får du reklamera AIS-enheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trist, men tyvärr det jag räknade med skulle hända baserat på felsökningen hittills.

 

Bara att reklamera.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill passa på att tacka alla för inputen i denna tråd. Fantastiskt bra forum! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Danne75:

Med alla kunskap i tråden undrar jag om det är någon som har erfarenhet av nedan modell :

 

https://digital-skipper.se/sakerhet/ais-produkter/ais-transpondrar-klass-ab/em-trak-b921

 

Verkar vara väldigt prisvärd med tanke på att den både sänder och tar emot. 

Inte erfarenhet av just den. Och medelpris skulle jag vilja säga, finns både billigare och dyrare med transponderfunktion.

 

Jag har den här sedan ett par år (inte köpt här, men för motsvarande peng på Viking), och den har fungerat klockrent:

https://hrmarin.se/navigation-elektronik/ais/camino-108-ais-transponder-amec/

 

NMEA0183, NMEA2000, många LED så man verkligen ser vad den gör och USB-port för setup (mycket likt Raymarines program, ser det ut som)

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

IngemarE,  programmerar man den med ProAIS2 också? Programmeras alla AIS:er med det verktyget? 

 

Går det att aktivera Silent Mode från plottern med den? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte vilket verktyg det är (kan inte kolla just nu heller). 

Silent Mode körde jag bara via tryckknapp, men tog sedan bort den så den alltid sände när knappen "AIS" på panelen var påslagen. Användes helt enkelt aldrig, såg ingen anledning att vara "hemlig"....😄

 

Och som @Gundj påpekar nedan - om alltför många kör "Silent" (eller bara har mottagare) försvinner ju vitsen med AIS.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

I väntan på svaret om transpondern är trasig har jag en liten undran.

Flera skriver i tråden att de inte ser nyttan med att själva sända ut AIS-information, men vill gärna se andra, helst alla andra.

Om alla resonerar så så är vi tillbaka till tiden före AIS, ingen ser någon om man inte har radar.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minuter sedan skrev raol:

Den vi planerar att skaffa, sannolikt senare under sommaren. Verkar ge mest pang för pengarna. :)

Har sedan 5 år tillbaka också en sådan fast med WLAN (108W) och den har alltid fungerat perfekt. Numera finns det även en med inbyggd splitter (108S). Med WLAN kan man ta emot AIS-information till plattor och datorer trådlöst och använda i t.ex OpenCPN. 🙂

 

20 minuter sedan skrev Danne75:

ngemarE,  programmerar man den med ProAIS2 också? Programmeras alla AIS:er med det verktyget? 

Nej, den har en egen programvara som är lättanvänd. Man använder programvaran till att  konfigurera den och det gör man väl i princip bara en gång. Dom AIS:er som programmeras med ProAIS2 är baserade på samma kretskort som dom olika "tillverkarna" köper in och bygger in i egna lådor. Har glömt vad företaget som tillverkar kortet heter.

 

Och nej, det går inte att aktivera silent mode från plottern. Tror att du måste ha en AIS från din plottertillverkare för att det ska fungera. Om det ens fungerar då.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Om du ändå måste byta din AIS och har en båt där du kör över 15 knop skall du kanske fundera på att köpa en B+. Den stora skillnaden blir över 15 knop under den hastigheten är det mest effekten 5 W mot 2 W

Hälsningar Ove

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Ove-T:

Den stora skillnaden blir över 15 knop under den hastigheten är det mest effekten 5 W mot 2 W

Och uteffekt 5W istället för 2W ger dessutom bara ytterst marginell skillnad på den praktiska räckvidden ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Högst troligtvis blir det en nya AIS då jag köpte den jag har idag begagnad. Att skicka iväg den på felsökning tror jag det kostar mer än den smakar. 

 

Vi kör ofta över 15 knop, jag trodde det bara fanns A och B? Är B+ någon hybrid eller? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

55 minuter sedan skrev Danne75:

Högst troligtvis blir det en nya AIS då jag köpte den jag har idag begagnad. Att skicka iväg den på felsökning tror jag det kostar mer än den smakar. 

 

Vi kör ofta över 15 knop, jag trodde det bara fanns A och B? Är B+ någon hybrid eller? 

 

Citerar mig själv:

Men den jag köpte, True Heading med tillhörande kombinationsantenn fungerar som den skall och var lätt att installera. sannolikt finns det andra som är lika bra och lika lättanvända, men dom vet jag inget om.

Jag kopplade en återfjädrande slutande tryckknapp till silent mode, samt en blå lysdiod, den enda lysdioden jag då hade till hands hade ett förkopplingsmotsånd för 12 volt men den lyser ändå vid silent mode.

2021-05-05 vid 13:45 skrev Georg_Ohm:

Jag köpte en gul ”black box”, en sådan här:

 

09A35013-CD61-44FC-A032-D8F5811C76A1.jpeg.54fb75c22aae34a0f9673f70dcdf72b6.jpeg
 

Fördelen med den, som jag ser det, var att dels ingår antennen i priset, sedan är det en kombinerad VHF- och GPS- antenn, det förenklade installationen.


Jag monterade antennen på hyttaket, kabeln räckte inte längre, men man kan ju förlänga om man vill. Jag lärde mig en gång att GPS-antenner inte skall sitta för högt, om båten gungar kan man få positionsfel, men det hade ju inte spelat någon roll med denna.

 

Den funkar bra, jag ser båtar långt bort som inte utgör någon fara och jag ser do, som är nära, för nära och dom som är på kollisionskurs. 
Men vettvillingarna som som oförhappandes dyker upp bakom öar ser jag inte eftersom dess förare inte vet vad sjövett eller AIS är för någonting, dom kan man nog aldrig skydda sig emot.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-08 vid 10:46 skrev Danne75:

Högst troligtvis blir det en nya AIS då jag köpte den jag har idag begagnad. Att skicka iväg den på felsökning tror jag det kostar mer än den smakar. 

 

Vi kör ofta över 15 knop, jag trodde det bara fanns A och B? Är B+ någon hybrid eller? 

 

Hej

Här kan du läsa om skillnaden AIS B+

Hälsningar Ove

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla, 

 

Tänkte återkoppla på mitt AIS bekymmer. Jag köpte en ny AIS en Em-trak B951. Installerade den idag med samma VHF och GPS som den begagnade Raymarine AIS 650 och helt plötsligt syns jag... 👍👍👍... Har en SWR värde på 3:1 men allt funkar så nu skall jag inte pilla mer 😉. Så nu skall jag syns på Seapilot och förhoppningsvis på Marinetraffic om ett / några dygn skall låta den stå på nu. 

 

Intressant är ju att den gamla Raymarine AIS 650 inte visade några felsignaler i ProAIS2 verktyget men ändå är det ju helt tydligt att någon är galet med den.. 

 

Tack för all support i detta ärende 

16215266287286469108225501486215.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad bra då ser jag dig i en av AIS-apparna, AIS Live mobil, men det bekräftar ju bara att apparnas tillförlitlighet är litet svag.

Nu ser jag bara ditt MMSI-nummer, 265012720, du kanske inte lagt in båtens namn ännu? 
Men jag ser det i båten, på plottern, att det ibland kan ta lång tid innan båtarnas namn presenteras, vad nu det kan bero på..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rätt nr 👍👍 ibland tar det en stund innan namnet kommer upp. Båten heter Saga, jag kan se det i Seapilot så det skickas ut. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag ser det i båten, på plottern, att det ibland kan ta lång tid innan båtarnas namn presenteras, vad nu det kan bero på..?

Den datan ("statisk") skickas inte lika ofta som identitet plus position och rörelsevektor. Bara var sjätte minut. Jämfört med dynamisk som är var 30 sekund för en klass B i rörelse.


 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan finns det omvända problemet, som att min Garmin-plotter slumpmässigt glömmer namn på båtar den tidigare känt till - den har dåligt minne alltså...  🥵

 

Är jag ensam med det problemet tro?

Edited by ABC
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-05-07 vid 06:55 skrev Danne75:

Vill passa på att tacka alla för inputen i denna tråd. Fantastiskt bra forum! 

Ingen orsak, roligt att hjälpa till.

Du kan ju se om du finner min båt.

MMSI 265765610

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...