IngemarE 3,548 Posted May 6, 2021 (edited) 11 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Exempelvis utnyttjar inte den högfrekventa strömmen hela ledningsarean, ju högre frekvensen är desto längre ut i kabelns periferi går strömmen, och ingenting i mitten. Knixade antennkablar och delvis skadade ledare kan ställa till med fler problem än man kan tro. Jo, men det där (skineffekten) blir lika vid både sändning och mottagning och har föga med fenomenen knixade kablar kan ställa till med. Och TS har mottagning. Och Ohms lag är allt lika relevant både för AC och DC, men man kan inte använda ett värde uppmätt med DC för AC och höga frekvenser som många tror. För det ena är resistans och det andra är impedans, även om båda råkar ha enheten Ohm. Lägg inte ut dimridåer . Edited May 6, 2021 by IngemarE Share this post Link to post Share on other sites
ABC 473 Posted May 6, 2021 I kväll får vi i alla fall svaret på om antennen är problemet eller inte. Och även om det skulle visa sig att antennen inte är problemet så kan ju TS jämföra antennerna med varandra och verifiera att den fasta antennen är minst lika bra som den nya. Det skulle i alla fall jag anse vara viktigt om det var min installation. Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,822 Posted May 6, 2021 48 minuter sedan skrev IngemarE: Jo, men det där (skineffekten) blir lika vid både sändning och mottagning och har föga med fenomenen knixade kablar kan ställa till med. Och TS har mottagning. Och Ohms lag är allt lika relevant både för AC och DC, men man kan inte använda ett värde uppmätt med DC för AC och höga frekvenser som många tror. För det ena är resistans och det andra är impedans, även om båda råkar ha enheten Ohm. Lägg inte ut dimridåer . Jag vet, men tänkte förenkla in absurdum, då det inte tillför diskussionen speciellt mycket. Knickade koaxialkablar av mindre bra kvalitet går sönder, likadant om de blir klämda för mycket. Jag var inne på det förut, och det har väl med fenomenet att saker och ting skall vara så billiga som möjligt att producera och då blir kvaliteten lidande. 🌁 Dimma? Ja då är det ju bra med AIS! Share this post Link to post Share on other sites
Lasse-L 341 Posted May 6, 2021 Kör med "reservantennen" "inomhus" . Fungerar bra "ser" inte så långt, men det är fartyg som är nära som är intressanta. Skrev för läängesedan lite om min AIS. http://lasselundell.se/ais.html Bilden från 2005 04 27 Share this post Link to post Share on other sites
Danne75 19 Posted May 6, 2021 Dagens uppdatering i denna historia. Har nu monterat den nya VHF antenen samt temporärt monterat den på Targa bågen. Dessvärre gör denna ingen skillnad i ProAIS2 verktyget får samma SWR värde som tidgare dvs runt 2:1. Kunde inte kolla med någon i hamnen då ingen med "AIS båt" var där, har dock varit inne och kollat på MT och Seapilot där syns inget som vanligt . AIS:en står på just nu och får gör tills imorgon kväll. Känns tyvärr som jag har kommit till vägs ände och måste inse att det är något galet med själva enheten även om den inte indikerar något fel. Trist ! Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,822 Posted May 6, 2021 13 minuter sedan skrev Danne75: Dagens uppdatering i denna historia. Har nu monterat den nya VHF antenen samt temporärt monterat den på Targa bågen. Dessvärre gör denna ingen skillnad i ProAIS2 verktyget får samma SWR värde som tidgare dvs runt 2:1. Kunde inte kolla med någon i hamnen då ingen med "AIS båt" var där, har dock varit inne och kollat på MT och Seapilot där syns inget som vanligt . AIS:en står på just nu och får gör tills imorgon kväll. Känns tyvärr som jag har kommit till vägs ände och måste inse att det är något galet med själva enheten även om den inte indikerar något fel. Trist ! Ja det var ju tråkigt, då får du reklamera AIS-enheten. Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,330 Posted May 6, 2021 Trist, men tyvärr det jag räknade med skulle hända baserat på felsökningen hittills. Bara att reklamera. Share this post Link to post Share on other sites
Danne75 19 Posted May 7, 2021 Vill passa på att tacka alla för inputen i denna tråd. Fantastiskt bra forum! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Danne75 19 Posted May 7, 2021 Med alla kunskap i tråden undrar jag om det är någon som har erfarenhet av nedan modell : https://digital-skipper.se/sakerhet/ais-produkter/ais-transpondrar-klass-ab/em-trak-b921 Verkar vara väldigt prisvärd med tanke på att den både sänder och tar emot. Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,548 Posted May 7, 2021 (edited) 52 minuter sedan skrev Danne75: Med alla kunskap i tråden undrar jag om det är någon som har erfarenhet av nedan modell : https://digital-skipper.se/sakerhet/ais-produkter/ais-transpondrar-klass-ab/em-trak-b921 Verkar vara väldigt prisvärd med tanke på att den både sänder och tar emot. Inte erfarenhet av just den. Och medelpris skulle jag vilja säga, finns både billigare och dyrare med transponderfunktion. Jag har den här sedan ett par år (inte köpt här, men för motsvarande peng på Viking), och den har fungerat klockrent: https://hrmarin.se/navigation-elektronik/ais/camino-108-ais-transponder-amec/ NMEA0183, NMEA2000, många LED så man verkligen ser vad den gör och USB-port för setup (mycket likt Raymarines program, ser det ut som) Edited May 7, 2021 by IngemarE Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,330 Posted May 7, 2021 15 minuter sedan skrev IngemarE: Jag har den här sedan ett par år (inte köpt här, men för motsvarande peng på Viking), och den har fungerat klockrent: https://hrmarin.se/navigation-elektronik/ais/camino-108-ais-transponder-amec/ Den vi planerar att skaffa, sannolikt senare under sommaren. Verkar ge mest pang för pengarna. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Danne75 19 Posted May 7, 2021 IngemarE, programmerar man den med ProAIS2 också? Programmeras alla AIS:er med det verktyget? Går det att aktivera Silent Mode från plottern med den? Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,548 Posted May 7, 2021 (edited) Vet inte vilket verktyg det är (kan inte kolla just nu heller). Silent Mode körde jag bara via tryckknapp, men tog sedan bort den så den alltid sände när knappen "AIS" på panelen var påslagen. Användes helt enkelt aldrig, såg ingen anledning att vara "hemlig"....😄 Och som @Gundj påpekar nedan - om alltför många kör "Silent" (eller bara har mottagare) försvinner ju vitsen med AIS. Edited May 7, 2021 by IngemarE Share this post Link to post Share on other sites
Gundj 207 Posted May 7, 2021 I väntan på svaret om transpondern är trasig har jag en liten undran. Flera skriver i tråden att de inte ser nyttan med att själva sända ut AIS-information, men vill gärna se andra, helst alla andra. Om alla resonerar så så är vi tillbaka till tiden före AIS, ingen ser någon om man inte har radar. 2 Share this post Link to post Share on other sites
ABC 473 Posted May 7, 2021 32 minuter sedan skrev raol: Den vi planerar att skaffa, sannolikt senare under sommaren. Verkar ge mest pang för pengarna. Har sedan 5 år tillbaka också en sådan fast med WLAN (108W) och den har alltid fungerat perfekt. Numera finns det även en med inbyggd splitter (108S). Med WLAN kan man ta emot AIS-information till plattor och datorer trådlöst och använda i t.ex OpenCPN. 🙂 20 minuter sedan skrev Danne75: ngemarE, programmerar man den med ProAIS2 också? Programmeras alla AIS:er med det verktyget? Nej, den har en egen programvara som är lättanvänd. Man använder programvaran till att konfigurera den och det gör man väl i princip bara en gång. Dom AIS:er som programmeras med ProAIS2 är baserade på samma kretskort som dom olika "tillverkarna" köper in och bygger in i egna lådor. Har glömt vad företaget som tillverkar kortet heter. Och nej, det går inte att aktivera silent mode från plottern. Tror att du måste ha en AIS från din plottertillverkare för att det ska fungera. Om det ens fungerar då. Share this post Link to post Share on other sites
Ove-T 291 Posted May 8, 2021 Hej Om du ändå måste byta din AIS och har en båt där du kör över 15 knop skall du kanske fundera på att köpa en B+. Den stora skillnaden blir över 15 knop under den hastigheten är det mest effekten 5 W mot 2 W Hälsningar Ove Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 3,548 Posted May 8, 2021 3 minuter sedan skrev Ove-T: Den stora skillnaden blir över 15 knop under den hastigheten är det mest effekten 5 W mot 2 W Och uteffekt 5W istället för 2W ger dessutom bara ytterst marginell skillnad på den praktiska räckvidden 1 Share this post Link to post Share on other sites
Danne75 19 Posted May 8, 2021 Högst troligtvis blir det en nya AIS då jag köpte den jag har idag begagnad. Att skicka iväg den på felsökning tror jag det kostar mer än den smakar. Vi kör ofta över 15 knop, jag trodde det bara fanns A och B? Är B+ någon hybrid eller? Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,822 Posted May 8, 2021 55 minuter sedan skrev Danne75: Högst troligtvis blir det en nya AIS då jag köpte den jag har idag begagnad. Att skicka iväg den på felsökning tror jag det kostar mer än den smakar. Vi kör ofta över 15 knop, jag trodde det bara fanns A och B? Är B+ någon hybrid eller? Citerar mig själv: Men den jag köpte, True Heading med tillhörande kombinationsantenn fungerar som den skall och var lätt att installera. sannolikt finns det andra som är lika bra och lika lättanvända, men dom vet jag inget om. Jag kopplade en återfjädrande slutande tryckknapp till silent mode, samt en blå lysdiod, den enda lysdioden jag då hade till hands hade ett förkopplingsmotsånd för 12 volt men den lyser ändå vid silent mode. 2021-05-05 vid 13:45 skrev Georg_Ohm: Jag köpte en gul ”black box”, en sådan här: Fördelen med den, som jag ser det, var att dels ingår antennen i priset, sedan är det en kombinerad VHF- och GPS- antenn, det förenklade installationen. Jag monterade antennen på hyttaket, kabeln räckte inte längre, men man kan ju förlänga om man vill. Jag lärde mig en gång att GPS-antenner inte skall sitta för högt, om båten gungar kan man få positionsfel, men det hade ju inte spelat någon roll med denna. Den funkar bra, jag ser båtar långt bort som inte utgör någon fara och jag ser do, som är nära, för nära och dom som är på kollisionskurs. Men vettvillingarna som som oförhappandes dyker upp bakom öar ser jag inte eftersom dess förare inte vet vad sjövett eller AIS är för någonting, dom kan man nog aldrig skydda sig emot. Share this post Link to post Share on other sites
Ove-T 291 Posted May 9, 2021 2021-05-08 vid 10:46 skrev Danne75: Högst troligtvis blir det en nya AIS då jag köpte den jag har idag begagnad. Att skicka iväg den på felsökning tror jag det kostar mer än den smakar. Vi kör ofta över 15 knop, jag trodde det bara fanns A och B? Är B+ någon hybrid eller? Hej Här kan du läsa om skillnaden AIS B+ Hälsningar Ove 1 Share this post Link to post Share on other sites
Danne75 19 Posted May 20, 2021 Hej alla, Tänkte återkoppla på mitt AIS bekymmer. Jag köpte en ny AIS en Em-trak B951. Installerade den idag med samma VHF och GPS som den begagnade Raymarine AIS 650 och helt plötsligt syns jag... 👍👍👍... Har en SWR värde på 3:1 men allt funkar så nu skall jag inte pilla mer 😉. Så nu skall jag syns på Seapilot och förhoppningsvis på Marinetraffic om ett / några dygn skall låta den stå på nu. Intressant är ju att den gamla Raymarine AIS 650 inte visade några felsignaler i ProAIS2 verktyget men ändå är det ju helt tydligt att någon är galet med den.. Tack för all support i detta ärende 1 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,822 Posted May 20, 2021 Vad bra då ser jag dig i en av AIS-apparna, AIS Live mobil, men det bekräftar ju bara att apparnas tillförlitlighet är litet svag. Nu ser jag bara ditt MMSI-nummer, 265012720, du kanske inte lagt in båtens namn ännu? Men jag ser det i båten, på plottern, att det ibland kan ta lång tid innan båtarnas namn presenteras, vad nu det kan bero på..? Share this post Link to post Share on other sites
Danne75 19 Posted May 20, 2021 Helt rätt nr 👍👍 ibland tar det en stund innan namnet kommer upp. Båten heter Saga, jag kan se det i Seapilot så det skickas ut. 1 Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,330 Posted May 20, 2021 50 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Men jag ser det i båten, på plottern, att det ibland kan ta lång tid innan båtarnas namn presenteras, vad nu det kan bero på..? Den datan ("statisk") skickas inte lika ofta som identitet plus position och rörelsevektor. Bara var sjätte minut. Jämfört med dynamisk som är var 30 sekund för en klass B i rörelse. 1 Share this post Link to post Share on other sites
ABC 473 Posted May 20, 2021 (edited) Sedan finns det omvända problemet, som att min Garmin-plotter slumpmässigt glömmer namn på båtar den tidigare känt till - den har dåligt minne alltså... 🥵 Är jag ensam med det problemet tro? Edited May 20, 2021 by ABC 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,822 Posted May 22, 2021 2021-05-07 vid 06:55 skrev Danne75: Vill passa på att tacka alla för inputen i denna tråd. Fantastiskt bra forum! Ingen orsak, roligt att hjälpa till. Du kan ju se om du finner min båt. MMSI 265765610 Share this post Link to post Share on other sites