Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Danne75

AIS jag ser men syns jag?

Rekommendera Poster

Nja, det kan ju vara terräng som blockerar i närområdet. Får man in en station som är 37 nm bort kan antenninstallationen inte vara så tokig att sändningen inte funkar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget.

 

Tror att det är mer trafik i ditt område än här på baksidan av Sverige :). Vi detta tillfälle fick jag upp 15 AIS signaler, de flesta var från industrihamnen på andra sidan halvön om småbåtshamnen.

Se bilden nedan från MT.Seapilot ger i princip samma bild.

 

Vet inte riktigt vad är en rimligt distans man kan vänta sig att se något på ?

Masten sitter cirka 4 m upp på en targabåge.

 

Antenn är gammal troligtvis sedan båten var ny, cirka 20 år, har suttit i VHF sedan dess. Skulle det vara så ett en defekt på antenn gör att den inte kan sända men den kan ta emot? 

 

 

Capture3.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 m antennhöjd ger en teoretisk radiohorisont på 4-5 nm, men så får man ju lägga till radiohorisonten för andra fartyg, som är allt från kanske 3 till 10+ nm beroende på antennhöjd.

Fast är det lite terräng som blockerar kan det bli "tyst", och Stärnö ser rätt hög ut på kartan. 25 m topp om jag tolkar höjdlinjerna rätt.

Jag kollade även Eniros AIS-tjänst i appen, och det ser glest ut runt din hemmahamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En antenn är oftast lika i sändning och mottagning. Vid fel på antenn/kabel/kontakter kan däremot visserligen (en riktigt dålig) mottagning finnas, men att sändningen inte når någonstans.

 

Men du verkar i alla fall minst hyfsad mottagning men inte tillstymmelse till sändning, så jag tror inte på antennen som förstaalternativ. Ser kablar och kontakter bra ut, är de oftast det också. I synnerhet om de fungerat på en annan apparat (VHF) tills helt nyligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det är höga berg runt hamnen på ena sidan,tror faktiskt det är närmare 40-50 m (då det varit ett stenbrott där tidigare).

 

Jag blir inte klok på det hela:

 

* AIS maskinen lyser konstant grönt = fungerar som den skall.

* Jag kan se i ProAIS att den skickar ut var tredje minut som den skall då man ligger stilla, se bild         nedan.

* Jag har GPS position, se bild nedan.

* Antenn värdet är OK 2:1...är det dålig lyser maskinen rött.

* MMSI numret är dubbelkollat samt checkats med PTS.

 

????

 

Jag har mjukvara för att programmera om den själv, dvs reset MMSI och lägga in det igen men jag vet inte om det skulle hjälpa.

 

 

 

 

Capture4.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att dubbelkolla det hela...det är inte så att jag behöver ett VHF abbonnemang för att AIS:en skall fungera?  

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Danne75:

Bara för att dubbelkolla det hela...det är inte så att jag behöver ett VHF abbonnemang för att AIS:en skall fungera?  

 

 

Nej.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du fråga, men finns det några fördelar med att ha en AIS transponder fristående från VHF enheten?

 

Jag har noterat att fasta VHF:er säljs med inbyggd AIS transponder till ungefär samma pris som en fristående AIS transponder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev johan_sjobjorn:

Kanske du fråga, men finns det några fördelar med att ha en AIS transponder fristående från VHF enheten?

 

Jag har noterat att fasta VHF:er säljs med inbyggd AIS transponder till ungefär samma pris som en fristående AIS transponder.

Flera!

Med en separat AIS behöver sändningen aldrig brytas för kommunikation med den andra sändaren. Bara en av de två komponenterna kan sända samtidigt och även lyssningen påverkas.

Med en separat antenn, helst på separat plats, har man en reservantenn som även kan användas av VHF:en i en nödsituation (genom att flytta antennkontakten från AIS till VHF).
 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Flera!

Med en separat AIS behöver sändningen aldrig brytas för kommunikation med den andra sändaren. Bara en av de två komponenterna kan sända samtidigt och även lyssningen påverkas.

Med en separat antenn, helst på separat plats, har man en reservantenn som även kan användas av VHF:en i en nödsituation (genom att flytta antennkontakten från AIS till VHF).
 

Ah, så om man har en VHF med integerad AIS behöver man bara 1 antenn eftersom de ändå delar på 1 sändare (om jag förstått saken rätt).

 

Till min andra fråga då.

 

Kan en AIS transponder som är kopplad till plotter via Nema skicka ut en nödsignal, ex. MoB eller kräver detta VHF ? Jag undrar alltså om AIS tranpondern kan brukas till mer än att sända och ta emot position/fartygsdata.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Ah, så om man har en VHF med integerad AIS behöver man bara 1 antenn eftersom de ändå delar på 1 sändare (om jag förstått saken rätt).

Ja, eller vänd på det: Medan du använder VHF:en kan AIS inte sända då du bara har en antenn. Och om denna enda enhet går sönder (eller blir strömlös, säkringen går, antennen pajar o.s.v.) så har du inget i reserv.

 

Det är alltså en stor begränsning, inte en fördel.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Danne75:

Det stämmer att det är höga berg runt hamnen på ena sidan,tror faktiskt det är närmare 40-50 m (då det varit ett stenbrott där tidigare).

 

Jag blir inte klok på det hela:

 

* AIS maskinen lyser konstant grönt = fungerar som den skall.

* Jag kan se i ProAIS att den skickar ut var tredje minut som den skall då man ligger stilla, se bild         nedan.

* Jag har GPS position, se bild nedan.

* Antenn värdet är OK 2:1...är det dålig lyser maskinen rött.

* MMSI numret är dubbelkollat samt checkats med PTS.

 

????

 

Jag har mjukvara för att programmera om den själv, dvs reset MMSI och lägga in det igen men jag vet inte om det skulle hjälpa.


Ge dig ut en liten bit på havet och testa, så att du kommer bort från radioskuggan de höga bergen runt hamnen ger. Å andra sidan tycks ju M/Y Josefine inte hamnat i radioskugga....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är vårt tänkta upplägg. VHF-antenn i masttoppen, ca 15 m ö h. AIS-antenn på targabåge över aktern, ca 2.5 m ö h.

VHF-antennen högt för att få bra räckvidd och kunna nå över terräng.

AIS-antennen lågt eftersom det primära är att se det som finns inom "synhåll" och som kan komma för nära. Ett snävare område minimerar också antalet AIS-stationer som behöver samsas i radioslottarna, även om det väl är en ickefråga i glest utnyttjade svenska farvatten. Men hur som helst är en praktisk räckvidd på 4-7 nm mer än tillräcklig.

image.png.3f5d08c6f1200ad5a23a51fc2bea545b.png

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har noterat att fasta VHF:er säljs med inbyggd AIS transponder till ungefär samma pris som en fristående AIS transponder.

Fast det är väl inte helt sant? Det finns VHF-enheter med inbyggda AIS-mottagare, men jag har bara sett någon enstaka med inbyggd transponder och den var svindyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev ABC:

Fast det är väl inte helt sant? Det finns VHF-enheter med inbyggda AIS-mottagare, men jag har bara sett någon enstaka med inbyggd transponder och den var svindyr.

Jag är helt novis på VHF / AiS och kanske har missuppfattat saken. När jag sett VHF enheter med inbyggd AIS har jag förutsatt att de både kan sända och ta emot AIS signal. 

 

Men det kanske jag har fått om bakfoten, d.v.s att det nästan uteslutande handlar om enheter med förmåga att ta emot AIS signal. 

 

Då är det stor skillnad såklart. 

 

För egen del räcker det nog med att ta emot AIS signal för att få överblick på plottern. Men skall fundera över detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen :) 

 

Ytterst tacksam för all hjälp och tips angående min AIS. Pratade precis med en Raymarine expert/återförsäljare och enligt honom skall allt funka om det lyser grönt. Hans tips var, precis som någon annan rekommenderade, att ge sig ut på öppet hav och se om man syns på Seapilot (eller MarineTraffic). 

 

Intressant med Marinetraffic, i området runt Karlshamn (bortsett ifrån de kommersiella fartygen) så är det bara 4 båtar som syns. Dessa fyra är segelbåtar med högt belägna antenner vidare har tre av båtarna väldigt fri sikt. Det verkar som MT har två "privatmottagare" i Blekinge denna ena i Karlskrona och den andra i Sölvesborg, se bifogade bilder. Att jag skulle nå dessa är nog osannolikt. 

 

Vad gäller Seapilot ser man fler båtar då dessa är använder sig av VHF masten i Gungvala. Tänker så här att jag kan se både Kivik och Gungvala masten är ju inte så konstigt men det är ju en helt annan sak om jag min sändningsstyrka räcker för att nå dom?  

 

Jag sänder det ser jag men om dessa VHF masterna tar emot något är ju inte säkert.

 

Kivik är ju långt iväg 37 nm så det är nog orimligt, eller?

Gungvala 5,5 nm är mer rimligt men med tanke på att jag ligger princip i en gammalt stenbrott med 35 m höga väggar samt min antenn förhållandevis låg kanske detta är en förklaring?!

 

Skall ge mig ut på en tur i veckan om vädret blir något bättre för att testa och även höra med någon grannbåt om dom kan se mig. 

 

 

Screenshot_20210504-161720.thumb.png.23ff3b929cedfa60a1c354920c7bf68d.pngScreenshot_20210504-161918.thumb.png.c0a32abf3df472f1d18c15ef11ccba9b.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade en AIS förra vintern, provade den när båten stod på land, känner delvis igen dina problem. Båten står då i ett villaområde där det är tätt mellan husen, det är dålig GPS-mottagning och dålig VHF-mottagning också. Men jag kunde se ett fåtal yrkesfartyg i Götaälv som då höll på vid nya Hisingsbron och den nya Marieholmstunneln, först då mottagaren hade varit på i flera timmar kunde jag se min egen båt i någon av apparna, och där fanns den kvar i några timmar efter det att jag stängt av AISen.

Men det fungerade väldigt bra när båten kom i sjön. När jag hade passerat Lysekil, på ett ungefär, försvann jag från AIS-apparna, trots att jag såg andra fartyg på mina plottrar. Skickade då en fråga här, där @Ove-T svarade att dessa appar är beroende på att idella krafter förmedlar digital information, och då att dessa krafter, inte sällan radioamatörer, är mer etablerade i storstadsregionerna än annorstädes, iallafall inte så många i mellersta och norra Bohuslän.

Ove får fela mig om jag har rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klurigt det där. Jag ser ju ofta SSRS båtar i mina hemmavatten, och deras antennhöjder bör ju vara jämförbara med din, @Georg_Ohm. Inga högmastade segelbåtar där...

Jag följer även några från Youtube, som har AIS. Kul att se var de är, för 1-2 veckor senare kommer filmen från den platsen. De syntes inte en period när de var mellan Grebbestad och Koster, men runt Koster, Strömstad, Havstenssund, Grebbestad, Väderöarna, Fjällbacka, Smögen, m m, var de synliga. Visst, de har förmodligen AIS-antennen i masten, men det bör ändå vara ett tecken på att det finns mottagare i området, även om en del kanske har svårt att se låga båtar.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Sändningseffekten kan också ha betydelse särskilt om det finns något emellan. En AIS A som yrkesfartygen och SSRS använder sänder med 12 W en AIS B sänder med 2 W. Nu kommer det nya AIS B+ som sänder med 5 W

Hälsningar Ove

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Klurigt det där. Jag ser ju ofta SSRS båtar i mina hemmavatten, och deras antennhöjder bör ju vara jämförbara med din, @Georg_Ohm. Inga högmastade segelbåtar där...

Jag följer även några från Youtube, som har AIS. Kul att se var de är, för 1-2 veckor senare kommer filmen från den platsen. De syntes inte en period när de var mellan Grebbestad och Koster, men runt Koster, Strömstad, Havstenssund, Grebbestad, Väderöarna, Fjällbacka, Smögen, m m, var de synliga. Visst, de har förmodligen AIS-antennen i masten, men det bör ändå vara ett tecken på att det finns mottagare i området, även om en del kanske har svårt att se låga båtar.
 

Jag upptäcke väl när jag förra sommaren var på väg norrut, vid Tryggö och Tryggöskär, som ligger alldeles söder om Sotekanalens södra inlopp, för er som inte är orienterade hör, alltså i närheten av Kungshamn och Smögen. Dagen efter såg jag min båt där på alpen, men då var vi längre norrut. Vid  södergående såg jag tankfartygen på plotterskårmen och i verkligheten(!) i Brofjorden men inte i appen. Där slutade jag väl att kolla apparna. Dagar senare såg jag vår båt söder om Malmön, och i Rörö hamn.... det senare stämde med verkligheten. Så den dagen försvann mitt förtroende för apparna.

 

Jag syns, alltså finns jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Sändningseffekten kan också ha betydelse särskilt om det finns något emellan. En AIS A som yrkesfartygen och SSRS använder sänder med 12 W en AIS B sänder med 2 W. Nu kommer det nya AIS B+ som sänder med 5 W

Hälsningar Ove

Ja det förklarar ju att informationen inte alltid går fram, sedan har väl min antennhöjd också en betydelse. Men det är ju gott nog om andra fartyg i min närhet kan se mig och vise versa.

 

Och det är väl detta fenomen som drabbat @Danne75 där mellan dom höga bergen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi glida bort från ämnet en hel del, men jag upplever i alla fall att eniros app (den gamla, Classic) visar saker i realtid. Har många gånger kunnat identifiera båtar jag ser på motsvarande position i appen. Jag vet inte var de olika AIS-tjänsterna plockar data, men det kan ju tänkas att de skiljer sig åt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute vid båten precis och den lyser grönt som tidigare och inga felmeddelande i ProAIS. Jag kan se en del båtar samt de två basstationerna som tidigare. 

 

Efter allt felsökande ser jag bara två saker för att komma framåt:

 

1. Måste vara någonslags radioskugga (i kombination med höjden på min antenn) som gör att jag inte når fram till masten. Skall ge mig ut på havet för att testa så fort vädret blir lite bättre. Då borde jag dyka upp i Seapilot appen, om inte så är det fel på min antenn eller / och själva enheten. 

 

2. Skall också höra om grannbåten i hamnen om dom kan se mig, om den inte kan det så är det antigen fel på min antenn eller/och själva enheten. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om masten till ais når 3.5m så borde du väl bara "se" båtar 3-4 nm?

Jag har själv en antenn till min ais mottagare som sitter på min 10+ meter mast och jag "ser" båtar strax över 10nm.

Då borde det vara full rimligt att du inte ser massa båtar.

 

Edit: va fan, såg inte att det fanns en sida till med svar, så detta besvarades redan...

Redigerad av Guggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till sjöss ser jag ju båtar som är längre bort än 10 M, och då inte bara stora yrkesfartyg, med AIS med högre uteffekt, utan även fritidsbåtar, då har jag en Thru Handling med en liten kombinerat GPS och VHF antenn placerad kanske max 2,5 möh, kablarna räckte inte till att placera den på radarbågen....  Men jag har ju inte sett hur det blir om det är något högt berg ivägen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Guggen:

Om masten till ais når 3.5m så borde du väl bara "se" båtar 3-4 nm?

Jag har själv en antenn till min ais mottagare som sitter på min 10+ meter mast och jag "ser" båtar strax över 10nm.

Då borde det vara full rimligt att du inte ser massa båtar.

Om du har en mast på 3,5 meter och en segelbåt har en mast på 15 meter så bör ni se varandra åtminstone på 12 nm avstånd. Två motorbåtar med 3,5 meters antennhöjd ser varandra på 8 nm avstånd om inga hinder finns emellan. Det finns en kalkylator här om du vill laborera med siffror.

 

Det gäller iofs att effekten från AIS-sändaren räcker till det avståndet, men siffrorna här stämmer rätt bra med mina erfarenheter, och det bör absolut inte vara några problem när det gäller kommersiella båtar med klass-A sändare som är lite starkare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ABC:

Om du har en mast på 3,5 meter och en segelbåt har en mast på 15 meter så bör ni se varandra åtminstone på 12 nm avstånd. Två motorbåtar med 3,5 meters antennhöjd ser varandra på 8 nm avstånd om inga hinder finns emellan. Det finns en kalkylator här om du vill laborera med siffror.

 

Det gäller iofs att effekten från AIS-sändaren räcker till det avståndet, men siffrorna här stämmer rätt bra med mina erfarenheter, och det bör absolut inte vara några problem när det gäller kommersiella båtar med klass-A sändare som är lite starkare.

Dessutom har ju säkert större kommersiella fartyg antennen rätt högt placerad, och det gör ju inte saken sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka inlägg... 

 

Det jag fortfarande funderar på är om det är något galet med min antenn även om det lyser grönt på enheten. Jag menar den sänder ut men beroende på kvalité / störningen på antenn /kabel påverkar så att effekten blir väldigt begränsad?? 

 

Intressant läsning på nedan länk

 

https://www.milltechmarine.com/Wheres-my-boat-A-troubleshooting-guide-for-Class-B-AIS_b_7.html

 

Jag har beställde en ny antenn med 6m fast kabel för att tillfälligt koppla in och se om det gör skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl rätt oviktigt om kringliggande båtar syns på 12 eller 15 nm avstånd från den egna båten och omvänt att min båt syns på de avstånden. Det är båtar/fartyg som är i närområdet där det kan föreligga risk för sammanstötning eller oönskade närsituationer som är intressant att på presenterat på plottern. I skärgårdsområden där båtar kommer farande mellan öar och inte syns visuellt förrän de "kommer runt hörnet" är AIS oslagbart. Inte ens radar kan konkurrera med synbarheten (förutsätter självklart att båda har AIS). Även vid dålig sikt är AIS en utomordentlig säkerhetspryl.

 

AIS är "konstruerat" för båt-till-båt-kommunikation. Att kreativa företag läser in AIS-data och återutsänder via internet är så klart en kul grej (jag söker själv efter kompisbåtar på AIS-siterna). Att AIS-systemet inte är skapat för den typen av lösningar ska man inte klandra AIS-systemet för.

 

Yrkessjöfarten som har lite längre bromssträcka och större girradie om det uppstår en närsituation har alltid AIS idag så de "viktigaste riskerna" är alltid synliga på skärmen. Sen finns det vettvillingar som far fram i hög fart utan vare sig radar eller AIS som hjälpmedel i dålig sikt men det finns väl inget som kan få dem att visa respekt för sjöfartsreglerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok.

 

Så jag har övervägt att skaffa en fast VHF med DCS samt AIS mottagare. Efter att ha goggles runt lite verkar Lowrance Link 9 prisvärd, den har detta samt nk2. Någras synpunkter här?

 

Till detta behöver jag en antenn och antennkabel också.

 

Jag har en motorbåt med hytt och radarbåge, så foten på antennen kommer hamna cirkus 2,5 Möh.

 

Någta tips på lämplig antenn? Brukar man få kabeln med antennen och är antenn uttaget i radion ”standard” el finns det olika ? 
 

Vissa antenner kostar några hundralappar, men många ligger runt tusenlappen. Tacksam för tips om lämplig längs, märke, modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...