Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Andreas_IF-259

För stort replik på ny rullgenua

Rekommendera Poster

Hej,

Jag beställde i vintras en helt ny rullgenua till min IF.
Nu när det var dags att hissa seglet visade det sig vara stört omöjligt. Förliket är för stort för likrännan.
Det går precis in, första metrarna är OK, men sedan blir friktionen för hög.
Vi har behandlat både segel och förstagsprofil med antifriktionsspray, så det är knappast problemet.

Det finns alltså olika dimensioner på replik förstår jag nu. Men ingenstans kan jag hitta info om vad profilen har för innerdiameter i likrännan. (Jag har en plastimorulle av S-typ. ) Inte heller segelmakaren frågade efter någon sådan uppgift. Jag gav ordernummer på det gamla seglet (samma makare), och fick då försäkrat att alla dimensioner fanns sparade.

Är det någon som har liknande erfarenhet? Eller kan ge något tips om hur man ska tänka med dimensionering av replik / likränna osv ?

Vänliga hälsningar
Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går väl att dra i ett nytt "rep" med mindre diameter?

 

Men troligtvis är det inte repet som är problemet, utan att liket blir för tjock för rännan. 

Kanske en söm, strax utanför rännan är lösningen, nu när seglet är nytt. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Andreas_IF-259:

Är det någon som har liknande erfarenhet? Eller kan ge något tips om hur man ska tänka med dimensionering av replik / likränna osv ?

Det verkar finnas två olika, men den andra typen är för smalare "rep"lik så om du fått fel borde det glida i lätt.

 

Profil: S eller T?

Serie S :
S-serien (Singel) har ett enkelt profilspår. Det patenterade kopplingssystemet medger mycket enkel montering av profil på befintligt förstag. Förliksdiameter 6-6,5mm.

Serie T :
Serie T (Twin) har dubbla profilspår. Förenklar segelbyte vid kappsegling eller om man vill sätta ett extra segel på länsen. Förliksdiameter 5-5,5mm.

 

Kan du ha fått en knäck på förstagsprofilen i samband med av- eller påmastning?

Det behövs otroligt lite för att det ska bli trögt.

 

Sedan är nytt nytt och då är det lite trögare för man vill ju inte att liket ska hoppa ur rännan när det blivit lite slitet. 

 

Det bästa är väl att ta kontakt med segelmakaren för att komma fram till bästa åtgärden.

Det kan ju vara så att de av misstag sytt i ett lik med fel likdiameter, men jag är tveksam om det finns rullsystem med grövre än 6,5 mm diameter.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl gämföra med det gamla seglet. 

 

Gick det gamla lätt i rännan? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar.

Ja jag har listat ut att profilens likränna är 6.5 mm.
Dessutom fick jag just svar från segelmakaren (ej i Sverige) att de sytt på 8mm replik på seglet!
Så frågan får väl anses vara löst, även om problemet kvarstår... Ingen mer antifriktionsspray på det seglet i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist!

Om de har ett loft i Sverige går det ju lätt att fixa, annars får du väl skicka tillbaks seglet på segelmakarens bekostnad för att få det tillrättat.

Det verkar ju som att du lämnat all nödvändig information och att de sytt på fel lik av misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...