Jump to content
Tuesday 29 November 2022
Brunnsviken

Boatwasher i konkurs :(

Recommended Posts

10 minuter sedan skrev raol:

Pratade med chefen för företaget på båtmässan för några år sen, och frågade om de hade planer på skrovduk för båtar med nedstickande köl, och han svarade att de hade testat olika varianter och lösningar för att få det att funka, utan att lyckas, så nån sån produkt kommer inte, tyvärr.

 

I vår hamn(är hamnmästare) vet jag att dom har något koncept dom vill prova för båtar med liten köl så vi får se :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev raol:

Pratade med chefen för företaget på båtmässan för några år sen, och frågade om de hade planer på skrovduk för båtar med nedstickande köl, och han svarade att de hade testat olika varianter och lösningar för att få det att funka, utan att lyckas, så nån sån produkt kommer inte, tyvärr.

Det tror inte jag heller, för på båtmässan 2011 påstods det att de var på gång med en lösning för kölbåtar, men jag har inte sett den ännu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Det är jätteintressant att få läsa era reflektioner kring "giftfria antifouling-metoder", något som jag kallar Green Antifouling.

 

Jag fick en varning från forumet när jag berättade att båtbottentvätten i Stocksund är öppen igen, så jag är lite försiktig med vad jag skriver.

Hur som helst så har jag sedan 2010 ideellt propagerat för de giftfria alternativen till giftig bottenfärg. Plattform för det arbetet är min blogg www.greenantifouling.org och min Facebook sida https://www.facebook.com/OddGreenAntifouling .

Jag har uppvaktat de flesta beslutsfattare i Sverige som har med havsmiljöfrågor att göra och försökt få dem att lyfta fram borsttvättar, skrovdukar, båtliftar, skurborstar mm. Jag har också åkt land och rike runt och föreläst om Green Antifouling.

Jag drev BoatWasher från 2010 till hösten 2019 då jag blev sjuk. Nu är jag på benen igen och har uppdrag för Marina läroverket där jag ansvarar för driften av Stocksunds båtbottentvätt, marinbiologiska laborationer med fartyget Petsamo, samt arbetar med olika havsmiljöfrågor på skolan.

 

Någon i tråden föreslog att jag skulle kommentera något och jag bidrar gärna med mina erfarenheter. Ställ direkta frågor i tråden så ska jag svara efter bästa förmåga, och när jag har tid (jag har fullt upp på jobbet 😉 ).

Med risk för att få en ny varning så lägger jag ut några länkar till några av de fördrag jag hållit i ämnet Green Antifouling samt min blogg i ämnet, för den som vill läsa på:

http://www.greenantifouling.org 
https://www.youtube.com/channel/UCG7ZxvGTjChaKXaWAjDXbhw/playlists

Tack för att ni valt Green Antifouling framför giftig bottenfärg.
Hjälp gärna till att sprida budskapet.

Ha det fint!
/Odd 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Lostsailor:

 Clean Boat skräddarsyr alltid duken och fixar fixering av den beroende på förtöjjning. Se nedan. Kvittar om det är Ybom, akterboj eller pålar. OBS har inget sammarbete med dom tycker bara att produkten är suverän. 

Ok, då är förtöjningsmetoden inget hinder, bara brist på marknadsföring samt att duken är så förbannat dyr då 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev OddGreenAntifouling:

Jag har uppvaktat de flesta beslutsfattare i Sverige som har med havsmiljöfrågor att göra och försökt få dem att lyfta fram borsttvättar, skrovdukar, båtliftar, skurborstar mm. Jag har också åkt land och rike runt och föreläst om Green Antifouling.

Vad har responsen varit?

 

35 minuter sedan skrev OddGreenAntifouling:

Jag drev BoatWasher från 2010 till hösten 2019 då jag blev sjuk. Nu är jag på benen igen och har uppdrag för Marina läroverket där jag ansvarar för driften av Stocksunds båtbottentvätt, marinbiologiska laborationer med fartyget Petsamo, samt arbetar med olika havsmiljöfrågor på skolan.

Skönt att du tog dig upp igen. 

 

35 minuter sedan skrev OddGreenAntifouling:

Någon i tråden föreslog att jag skulle kommentera något och jag bidrar gärna med mina erfarenheter. Ställ direkta frågor i tråden så ska jag svara efter bästa förmåga, och när jag har tid (jag har fullt upp på jobbet 😉 ).

Det var jag 🙂 Jag skulle vilja veta varför affärsmodellen med bottentvätt verkar så komplicerad. Vad är/var det som inte får/fick den att gå runt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Ok, då är förtöjningsmetoden inget hinder, bara brist på marknadsföring samt att duken är så förbannat dyr då 😎

Ja jag kan hålla med om att det är rätt dyrt, min duk skulle väll kostat 12 000:- utan rabatter och bidrag. Det tog lång tid innan jag lät mig övertygas, och jag är endån hamnmästare i hamnen 🤣 men nu har vi ca 30 dukar i hamnen och den äldsta är ca 8 år gammal och är fortfarande i bra skick. 

 

Men att slippa ligga under båten i flera timmar och slipa och måla gör det helt klart värt det. 

 

Dock är det inte bara guld och gröna skogar, det är ju lite hantering med duken med.. och min är rätt stor, 3,2*8,5m så man får ju transportera den med släp om man inte har plats i hamnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Lostsailor:

Dock är det inte bara guld och gröna skogar, det är ju lite hantering med duken med.. och min är rätt stor, 3,2*8,5m så man får ju transportera den med släp om man inte har plats i hamnen.

Just det.. Vad händer om man låter den ligga över vintern? Blir den totalförstörd av isen då?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Just det.. Vad händer om man låter den ligga över vintern? Blir den totalförstörd av isen då?

Jag tänkte samma sak och kom på att man skulle kunna sänka duken med tyckder ner till isfritt djup, men...

 

Det är nog ingen bra ide at låta duken ligga kvar, tror att man måste ta upp den och sanera all påväxt varje år och när den ändå är uppe är det ju onödigt att krångla med att lägga i den över vintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte provat så vet inte. Vi har sällan is hos oss. Många av dukarna ligger i året runt. 

 

Jag drar upp den på slipen och skrapar av växtligheten med en snöskyffel och rullar ihop den och lägger i förrådet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Några raka frågor till @OddGreenAntifouling

 

Hur mycket pengar måsta man dra in på en säsong för att gå runt?

 

Jag frågar beroende på mina funderingar om att sälja säsongskort (en tvätt i månaden) för runt samma pris som båtens bottenfärg kostar.

 

Det skulle ju öka beläggningen på tvätten så då kommer följdfrågan

 

Vilka är de fasta och rörliga kostnaderna och hur stora är de ungefär?

 

Tack på förhand!

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

En borsttvätt kostar idag ca 2 Mkr, exklusive moms
 

Icke kommersiella aktörer kan eventuellt få investeringsbidrag, 50%, av länsstyrelsen genom ett sk "LOVA-bidrag"

 

Maskinerna är 6-8m breda (om du ska lägga dem tvärs brygga eller kaj). Ska du lägga maskinen längs bryggan krävs lika mycket brygglängd som den längsta båt du vill tvätta.

 

Brygga kostar ca 1000kr/m (Stockholm)

 

Maskinen kan tvätta 2-4 båtar i timmen beroende på båtlängd och maskinens tvättkapacitet/-hastighet.

 

En normalbegåvad båtägare kan lära sig att "köra" maskinen dvs båtägaren kan själv kan tvätta sin båt i maskinen. Vill du ha en bemannad station kostar maskinister ca 200kr/tim inkl soc.

Tvättsäsongen börjar för det mesta  i mitten av juli och slutar i oktober (Stockholms skärgård).

Båtägare i Stockholms skärgård vill tvätta alla dagar i veckan, från ca 09.00 - 20.00

Du kan ta ca 125kr/meter båt per tvättning, inkl moms

Här har ni lite input.
Det är "bara" att ta fram excelarket och räkna 😉 

Lycka till!

/Odd 🙂





 

Edited by OddGreenAntifouling
Tillägg i texten:
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, här kommer mitt första försök. Case båtklubb:

 

Investeringskostnad 1 MSEK, förutsätter 50% LOVA-bidrag och att klubben är momsbefriad

Genomsnittlig kostnad per tvätt 800 kr

Genomsnittligt antal tvättar 4 per dag, 7 dagar i veckan

Öppet 1 juni-31 oktober (5 månader)

 

Återbetalningstid: 1 000 000 / (800 * 4 * 7 * 4 *5) = 2,23 år = 27 månader

 

Förutsätter förstås också 0% kapitalkostnad, 0 kr personalkostnad och 0 kr underhållskostnad.

 

Hade jag varit med i en båtklubb hade jag lobbat för det här. 

Edited by Brunnsviken

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Genomsnittlig kostnad per tvätt 800 kr

Det är tyvärr här affärsidén spricker. 
Utan bottenfärg behöver man kanske göra 2-3 tvättar/år. Då blir det billigare att måla. Ja, måla tar tid - men det gör det att åka till båten och köra den genom tvätten också. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är tyvärr här affärsidén spricker. 
Utan bottenfärg behöver man kanske göra 2-3 tvättar/år. Då blir det billigare att måla. Ja, måla tar tid - men det gör det att åka till båten och köra den genom tvätten också. 

Nja, det är frågan. Din betalningsvilja kanske inte är 800 x 2-3 per år. Men det är min. Och kanske andras.

 

Jag tänker inte börja bottenmåla bara för att det är lite billigare, däremot kommer jag - som sista utväg - att börja göra det om det blir för dyrt att bottentvätta. Islinge har gått över gränsen på 125 kr/m som Odd nämner och då börjar jag fundera på skrovduk istället. Att börja måla på min båt som aldrig varit målad, det känns långt bort.

 

Jag tror också det finns en gammal och en ny tradition i det här. Många som har haft båt länge och bottenmålar med samma rutin som man alltid viker kanten på kaffefiltret utan att egentligen tänka så mycket på det, fortsätter säkert med det. Men det finns en ny - och kanske yngre - generation båtägare som nog gärna ifrågasätter gamla sanningar.

 

Obs nu pratar jag i allmänhet och inte om er stackars västkustare som verkar kunna extraknäcka som musselodlare halva sommaren. Jag lider med er.

 

Redigering: men om man nu skulle sänka till i genomsnitt 500 kr per tvätt så ändras återbetalningstiden till drygt 3,5 år istället. Lite väl länge kanske, med tanke på övriga kostnader som tillkommer, men för en långsiktig båtklubb känns det inte omöjligt.

 

Och i tillägg: jag är inte gift med idén att inte bottenmåla, för all del. Kommer den en färg som inte förfular mitt fina skrov och är effektiv mot snäckor utan att vara dåligt mot övriga små individer i havet, då kan jag överväga det istället.

Edited by Brunnsviken
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Genomsnittligt antal tvättar 4 per dag, 7 dagar i veckan

Öppet 1 juni-31 oktober (5 månader)

Om man utgår från dina siffror betyder det att man måste utföra 4 * 7 * 20 = 560 tvättar per år.

Och om man som du skriver, antar att båtägarna tvättar i medeltal 2,5 gånger per säsong, så behöver man hitta 224 motorbåtsägare som är med i tvättgänget för att gå runt. Antagligen betydligt fler för att även täcka underhållet. Hur många tusen tvättar klarar borstarna innan man måste byta dom?

 

Är det realistiskt för en båtklubb? Jag hade nog inte investerat i den tvätten även om jag supportar idén och hade varit med och tvättat om jag haft motorbåt.

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Nja, det är frågan. Din betalningsvilja kanske inte är 800 x 2-3 per år. Men det är min. Och kanske andras.

Absolut. 
Å andra sidan gick ju bevisligen Boatwasher i konkurs, så betalningsviljan var gissningsvis för liten hos för många; dvs för många är lika snåla som jag för att 100 kr/m och gång skall funka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Ok, här kommer mitt första försök. Case båtklubb:

 

Investeringskostnad 1 MSEK, förutsätter 50% LOVA-bidrag och att klubben är momsbefriad

Genomsnittlig kostnad per tvätt 800 kr

Genomsnittligt antal tvättar 4 per dag, 7 dagar i veckan

Öppet 1 juni-31 oktober (5 månader)

 

Återbetalningstid: 1 000 000 / (800 * 4 * 7 * 4 *5) = 2,23 år = 27 månader

 

Förutsätter förstås också 0% kapitalkostnad, 0 kr personalkostnad och 0 kr underhållskostnad.

 

Hade jag varit med i en båtklubb hade jag lobbat för det här. 

Vi har en på klubben och vi betalar cirka 150:- kronor per tvätt.

Då kör vi själva efter en kort utbildning.

 

Däremot har jag ingen aning om hur tvätten är finansierad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ABC:

Är det realistiskt för en båtklubb? Jag hade nog inte investerat i den tvätten även om jag supportar idén och hade varit med och tvättat om jag haft motorbåt.

Nej, det är förmodligen inte realistiskt för en liten klubb som har en annan tvätt med lika eller lägre priser i närheten. För en större klubb med större upptagningsområde, t ex Fisksätra BK, så är det åtminstone inte orealistiskt.

 

Eftersom båtklubbar typiskt sett är ideella så letar de väl i första hand inte investeringsobjekt, utan något som gynnar medlemmarna långsiktigt. Jag hade inte heller investerat personligen i en tvätt pga att det nog inte motsvarat mitt avkastningskrav. I en båtklubb skulle jag anta att avkastningskravet är närmare noll, eller åtminstone inte högre än kapitalkostnaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Absolut. 
Å andra sidan gick ju bevisligen Boatwasher i konkurs, så betalningsviljan var gissningsvis för liten hos för många; dvs för många är lika snåla som jag för att 100 kr/m och gång skall funka. 

Exakt varför Boatwasher gick i konkurs kan kanske bara @OddGreenAntifoulingoch konkursförvaltaren svara på, men affärsmodellen i Boatwasher med någon form av stordriftsfördelar var åtminstone inte fungerande. Nu ska ju ett annat bolag ta över endast tvätten i Fisksätra BK (vad jag vet), så då testas affärsmodellen på ett enskild tvätt.

 

Personligen tror jag mer på modellen som Mackey verkar ha på sin klubb. Undantaget som bekräftar regeln låter det som.

 

Apropå snålheten så stämmer det säkert. Det är ju alltid billigare att göra saker själv (t ex måla båten, eller tvätta bilen) än att låta någon annan göra motsvarande. Sen om det är bättre att hälla din bilavfettning rakt ner i dagvattnet för att det är billigare än att åka till biltvätt/tvätthall, det går att diskutera…

Edited by Brunnsviken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att storleken på klubben och miljöfrågan var det som gjorde att klubben investerade i en tvätt. Det blir svårt att kräva giftfri färg om det inte finns möjlighet att få bort det som växer...

Alternativet var nog att riskera att få hela miljöansvaret i knäet i egenskap av nyttjare av mark och vatten. Bättre då att vara proaktiv.

 

Spolplatta med reningsutrustning var inte heller något alternativ eftersom det avsevärt skulle förlänga upptagningstiden för 600 båtar som skulle göra ett mellanstopp på en spolplatta i x minuter. Fem minuter på spolplatta gör 50 timmar ytterligare id för upptagning.

 

Förutom klubbens typ 600 medlemmar så har även vissa andra båtklubbar tillgång till tvätten till ett lite högre pris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

31 minuter sedan skrev Mackey:

 

Förutom klubbens typ 600 medlemmar så har även vissa andra båtklubbar tillgång till tvätten till ett lite högre pris.

Precis det här tror jag på. Samarbete med några andra klubbar i närheten som får viss rabatt. Sen får helt utomstående betala närmare närmare marknadspris beroende på popularitet och hur ofta man orkar hålla tvätten bemannad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen

Svarar nu till er alla i tråden

 

Tack för den empati och solidaritet några av er visat när jag skrev att jag varit sjuk och nu är åter på benen.

 

Jag vill få så hög verkningsgrad på mitt havsmiljöarbete som möjligt dvs jag vill att den tid/lust/energi jag lägger på detta ska göra nytta för havsmiljön och nå så många som möjligt. Jag tror också på transparens, öppenhet och återkoppling som viktigt bränsle för positiv utveckling. Av dessa anledningar skulle jag fördra att föra denna intressanta diskussion och svara på era frågor mer öppet. 

 

Föreslår därför att jag svarar på era frågor in min blogg www.greenantifouling.org (med reservationen att det kan ta lite tid för mig att svara då jag jobbar heltid med annat)

 

OK?

Ha det fint
/Odd 

 

odd.klofsten@greenantifouling.org 

Edited by OddGreenAntifouling
missade att skriva ut några ord i en mening

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...