Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jens_Sthlm

Kad 42 startar inte

Rekommendera Poster

Skulle starta upp på land och se att allt funkade, det gjorde det inte..

 

Motorn är en volvo penta kad 42. När jag vrider på startnyckeln låter det ett metalliskt ljud från startmotorn, som ett rasslande, i övrigt händer ingenting.

Är det starmotorn som givit upp? Tipps och förslag mottages tacksamt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar på att startmotorn inte kastar ut drevet så det tar i startkransen på motorn. Enklaste felsökning är att knacka på startmotorn med en gummiklubba och sedan testa igen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev gusvo085:

Gissar på att startmotorn inte kastar ut drevet så det tar i startkransen på motorn. Enklaste felsökning är att knacka på startmotorn med en gummiklubba och sedan testa igen.

 

Så kan det vara.

Men det är även lätt att tro att batterikapaciteten inte räcker till för att köra startmotorn, kanske är startbatteriet dåligt laddat? har passerat bäst före? Eller så är det dålig kontakt i batterikabelskorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Felet avhjälpt, det var batteriet som var kasst. Jag hade uteslutit det eftersom det skorrade så metalliskt från startmotorn, nu har jag lärt mig något nytt.

 

Stort tack för hjälpen, det är ovärdeligt att få denna typ av hjälp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Tack! Felet avhjälpt, det var batteriet som var kasst. Jag hade uteslutit det eftersom det skorrade så metalliskt från startmotorn, nu har jag lärt mig något nytt.

 

Stort tack för hjälpen, det är ovärdeligt att få denna typ av hjälp!

Ja ett batteri är ju dyrt, men ändå billigare och betydligt lättare att byta ut än en startmotor. Bra att det löste sig! Säsongen är räddad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...