Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BenRoland

Vp 290 drev indikerings lampan

Rekommendera Poster

 Hejsan.

Har ett vp 290 drev och de blinkar röd lampa på displayen ,har dubbel montage. Kollade just att stora säkringen uppe på motorn är hel som jag läste i forumet.

20210501_114400.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att när man försöker trimma upp drever så händer det inget,neråt hör man att motorn går drevet är fullt nere nu.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så drevet är fullt nere och varningslampan på instrumentet visar helt uppe?

Visas inga siffror, jag ser inga på din bild?

Har du haft loss drevet i vinter och missat att ställa in kugghjulet till trimgivaren tro?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt bäljen just ,dubbel montage, men funka inte före. På andra motorn funkar allt som de ska. Jo ,visas ingen nummer.

Lampan blinkar bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den äldre fyrkantiga typen av instrument går ju ju sönder då och då men hur det är med runda vet jag inte?
Instrumentet eller trimgivaren kan ju vara trasig men börja med att kolla att kuggsegmentet och kugghjulet står rätt enligt bilden.

Kolla och rengör sen kontakter vid trimgivare och instrument, ser allt ok ut så mät upp trimgivaren.

bild.png.dedc99f572aa6a06aa781f96c4111135.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Den äldre fyrkantiga typen av instrument går ju ju sönder då och då men hur det är med runda vet jag inte?
Instrumentet eller trimgivaren kan ju vara trasig men börja med att kolla att kuggsegmentet och kugghjulet står rätt enligt bilden.

Kolla och rengör sen kontakter vid trimgivare och instrument, ser allt ok ut så mät upp trimgivaren.

bild.png.dedc99f572aa6a06aa781f96c4111135.png


Hoppas att du har båten på land!
Jag upptäckte att jag hade samma fel för två år sedan då jag hade haft loss drevet.

Kugghjulet hade då kommit i ordentlig otakt med kuggstången.

Det ör inte svårt, men litet meckigt att återställa detta. 
Kugghjulet skall ha en kugge med en slits i, när denna pekat rakt bakåt skall instrumenten vida 0.

Men det är svårt att hitta denna kugge med slits i. Det bästa är om man är två, en som sakta och försiktigt vrider på kugghjulet och en som läser av instrumentet, sedan får man ju vrida kugghjulen för att få in kuggstången rätt, då måste man i allmänhet justera fram och tillbaka igen.

 

Jag kalibrerade så att drevets kavitationsplatta var helt parallell med båtens botten då instrumenten visar 0... ja på ett ungefär, exakt går inte att då det. Min båt går bäst med inåttrim -2 för det mesta.

 

Obs! Skruven som håller kuggstången är av nylon, byt till en ”syradast” (rostfri kvalitet A4). Det är väldigt lätt att tappa bort ”mutterhylsan” som nylonskruven är skruvad i.

 

Givaren till trimmet sitter på insidan av akterspegeln, ”klockan 12” på skölden, den har tre kablar, nu minns jag inte hur man mäter, men jag har skrivit det på detta forum någonstans, men resistansen är iallafall 0-1kohm (1000 ohm). Men om givaren är trasig eller bortkopplad kan man inte manövrera drevlyften på ett vettigt sätt utan att ”starta om” genom att stänga av tändningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju även justera inifrån om man redan har sjösatt, genom att släppa på givaren och vrida den i sitt fäste,  här bör man också vara två för att undvika total härdsmälta i humöret.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...