Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Robert20

Måla om en gammal flatbottnad träeka med innombordare

Rekommendera Poster

Hej.

Vilken färg och hur går jag till väga med en målad träeka som inte målats sedan början av 70-talet men som nu är tänkt att komma i sjön (insjö)

Har ingen aning vilken färg tidigare och den ät målad både på insidan och utsidan,  några tipps till en som är helt novis på detta ämne?

 

Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som är målad på insidan med någonting tätare än ren linoljefärg eller blymönja brukar ruttna bort väldigt snabbt.

Vill man att båten skall hålla i längden så skall insidan vara oljad eller tjärad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade en gång med en gammal fiskare på ostkusten. 

 

Guldläge nu när skutan är helt torr! 

Varm tjära eller linoljefärg på utsidan. Skrapa först bort det som ev sitter löst. 

 

Insidan linoljefärg spädd med minst 50 % terpentin, aldrig mer än ett lager de gånger det ska målas. Alltså rätt sällan. 

Träet måste kunna torka ur innåt. 

 

Och täta inte med typ silicon...

Då kommer båten bara att bli tät första, sommaren. 

Måste vara nåt som verkligen kan tryckas ut, när bräderna, sväller. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag köpte en träbåt som hade stått länge på land renskrapade jag den invändigt och dränkte den med en blandning av 80% rå linolja och 20% valtti grundolja. Det fick stopp på all röta och fick träet att svälla så den blev nästan tät förutom under motorn där det senare visade sig att nåten rörde sig då motorn gick för att motorbädden var söndersprucken.

Efter inoljningen tjärade jag under durkarna och strök på kokt linolja blandad med en tredjedel terpentin högre upp.

Jag fick stopp på rötan men den hade redan farit för illa under åren den inte hade kunnat torka inåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag fått några tips och förslag, tackar för dessa, det verkar i alla fall som att jag ska börja med att skrapa båten🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...