Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nim26

Batteri-/laddtestare

Rekommendera Poster

Den trista sanningen...

 

2018-07-29 vid 14:45 skrev bhemac:

De batteritestare som finns fungerar egentligen bara på startbatterier. Det finns de billiga som Biltema mm och sen finns det betydligt mer avancerade som bilelektriker har.

Det finns en hel del att läsa om dessa batteritestare och varför de är så dåliga på att mäta batteriets kapacitet. Däremot är de mycket bra på att kolla startbatterier.

Smarta båttillbehörshandlare skaffar sådana eftersom de oftast indikerar "byt" på förbrukningsbatterier.

Det enda sättet att testa husbatterier är att mäta med en känd, "normal" belastning och sedan göra antingen en bestämd tid eller tills spänningen sjunkit till en viss nivå. Gör man detta varje år så kan man se hur batterierna försämras och räkna ut när det är dags att byta.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för ditt svar, 

Men om jag har ett cellras i ett av mina 4 UH batt så göms det av övriga 3 hyffsat ok

Om jag då kopplar isär och mäter dom var för sig så bör jag väl då se skillnad!

men om det inte syns så kanske det är bra om man kan belasta med något smart,

något bra tips att belasta med då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cellras/kortslutning ser du direkt även på en enkel tester, då allt blir c:a 2V för låg spänning. Även cellavbrott (ovanligare) då inre resistansen blir tokhög.

 

Men uppskattad kapacitet som @Mackey berör, är de inget vidare på att testa, utan det måste testas med testlast under längre tid.

 

Har dock en liknande testare från Biltema själv, och använder den flitigt. Spänning, testlast för maxström (=inre resistansen) och lite annat är bra info för att bilda sig en uppfattning om batteriet. Men man kan inte ta allt som "facit" som den säger, t ex kapaciteten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Nim26:

Ok tack för ditt svar, 

Men om jag har ett cellras i ett av mina 4 UH batt så göms det av övriga 3 hyffsat ok

Om jag då kopplar isär och mäter dom var för sig så bör jag väl då se skillnad!

men om det inte syns så kanske det är bra om man kan belasta med något smart,

något bra tips att belasta med då? 

En förstörd cell ger sämre mätvärden än de du presenterade för mig. Men det är ju bra att mäta batterierna i banken var för sig och se om du ser någon skillnad. Varje cell ger litet drygt 2,1 volt, och då dom är seriekopplade i batteriet skall det med enkel matematik bli omkring 12,7 volt i friskt nyladdat batteri direkt efter laddning och gärna minst ett dygn framöver.

 

@Nim26 och jag har diskuterat batteritestare, och de för mig nya modellerna som nu finns både hos Jula och Biltema har jag ingen erfarenhet av.

Jag har en "modell brödrost" alltså en större belastningsprovare med en stort, litet motstånd i, en voltmeter och en "intelligent" funktion med tre olikfärgade lysdioder, röd= bad, gul= weak, och grön=ok...

Med sådana belastar man batteriet i tio sekunder och förutom ett resultat också litet värme att värma sin frusna själ med.

Det förefaller dock som denna antika modell av batteritestare inte längre finns i de mer lättillgängliga butikerna iallafall.

 

Allmänt dåliga batterier brukar ge en helt acceptabel spänning direkt efter laddning, och lura användaren att dom är bra, men så fort man belastar batteriet med någonting sjunker spänningen under acceptabla nivåer.

 

Här är några olika testare, det är väl en sådan som inte finns med på bild jag har.

Och med detta så framstår ju Jula och Biltemas testare som väldigt billiga, men om och hur de fungerar vet jag ingentingen om

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cellras ser du säkert med mätaren, men det ser du också om du kopplar in en 55 W strålkastarlampa (inte xenon). Den kommer att lysa märkbart svagare inom kort.

 

Ett ganska enkelt batteritest är att ladda ur batteriet 25 % av ursprungskapaciteten och mäta spänningen efter detta.

 

Exempel med ett 80 Ah batteri.

25 % av 80 Ah är 20 Ah.

En 55 W lampa är på 55/12 A = 4,5 A

20 Ah/4,5 A = 4,4 timmar

 

  1. Börja med ett laddat batteri, givetvis. Det bör ha stått utan laddning eller urladdning i ett dygn.
  2. Mät spänningen, bör inte ligga mer än 0,1 V (lite drygt kanske) under vilospänningen för ett nytt batteri av samma typ. Då börjar det bli lite dåligt, men testet kan fortsätta. Se lista nedan.
  3. Ladda ur med 55 W i 4 timmar och 25 minuter.
  4. Låt batteriet vila i tre timmar.
  5. Mät spänningen för att kolla hur mycket kapacitet batteriet har.

Om vi nu antar att det är ett vått batteri så...

Om batteriet är nytt och fräscht bör du mäta 12,3-12,4 volt.

Mäter du något lägre börjar batteriet bli lite trött och mäter du runt 11,5 volt är batteriet nu i princip tomt och du har alltså bara ett batteri med 25 % kapacitet kvar.

 

Det är lite meck, men du får koll på vilka batterier som är bäst och sämst.

  

2020-03-05 vid 16:35 skrev Mackey:

...

Har försökt konstruera någon form av tabell för laddstatus beroende på batterispänning i vila (minst 3 timmar, gärna mera).

Det finns rätt många olika varianter och det beror på - har jag förstått - att man kan tillverka batterierna så att de får lite olika maximal spänning vid 100 % laddning. Man måste helt enkelt ta reda på exakt vad som gäller för just mina batterier. Sedan påverkar även temperaturen.

 

Här är något att hålla sig till under sommartemperatur i alla fall. Lämna gärna synpunkter på utformning och/eller de värden jag använt.

1284022911_Laddstatus-Tabell.jpg.60660284dc5d4ffd62c5265601a1bf54.jpg

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan här. Man kan ställa in den på vilken urladdningsström den skall belasta med, samt vid vilken spänning som den skall avbryta urladdningen, 11,80 volt är lagom för blybatterier. Sen räknar den hur många Amperetimmar som den kört ut tills den bryter. 
Jag ställer in den på c:a 1/20 av batteriets specade Ah-tal. Alltså 4 Amp. för ett 80Ah-batteri.
Efter ett tag har den stoppat, och jag läser av Ah och kopplar bort allt från batteriet.   Minst 4 timmar därefter mäter jag batterispänningen som då återhämtat sig lite. Det brukat vara omkring 12.1 volt. 
Sen kan man använda en kapacitets/spänningskurva för att se hur många % av total nykapacitet som man kört ut. Jämför man sen detta med uppmätta Ah så ser man hur batteriet är åldrat.
https://www.wish.com/search/battery discharge tester/product/5fff35b851d2139a313c8eb0?source=search&position=25&share=web

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, jag skall kolla och återkommer,, men har ju bara haft båten 1 vecka nu så jag får övervaka lite först.

Igår em var det 12,7 på UH sidan då starta jag kylen och det sjönk direkt till 12,5 för den gick ju konstant såklart,

så i em när det gått 24h så mäter jag igen så får vi se vad det kan vara nu,,,eftersom att batterier återhämtar sig något efter belastning,,

Båten går hursom helst upp till skärhamn i em så jag har ju "hela helgen på mig" att mäta🙂

nån mer som är i sjön och skall ta sin premiärtur i helgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Seawolf:

Jag har en sådan här. Man kan ställa in den på vilken urladdningsström den skall belasta med, samt vid vilken spänning som den skall avbryta urladdningen, 11,80 volt är lagom för blybatterier. Sen räknar den hur många Amperetimmar som den kört ut tills den bryter.

...

Det är ju lite enklare än att använda lampa.

 

Givetvis kan man även låta lampan ladda ur till 11,8 volt och räkna ut hur mycket man totalt har förbrukat.

Jag körde till hälften här

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/30/2021 at 2:26 PM, Nim26 said:

Tack för alla tips, jag skall kolla och återkommer,, men har ju bara haft båten 1 vecka nu så jag får övervaka lite först.

Igår em var det 12,7 på UH sidan då starta jag kylen och det sjönk direkt till 12,5 för den gick ju konstant såklart,

så i em när det gått 24h så mäter jag igen så får vi se vad det kan vara nu,,,eftersom att batterier återhämtar sig något efter belastning,,

Båten går hursom helst upp till skärhamn i em så jag har ju "hela helgen på mig" att mäta🙂

nån mer som är i sjön och skall ta sin premiärtur i helgen?

24h med endast kylen igång så gick laddningen från 12,70 ner till 12,05

något av batt måste ju vara celldött,, eller vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev Nim26:

24h med endast kylen igång så gick laddningen från 12,70 ner till 12,05

något av batt måste ju vara celldött,, eller vad tror ni?

Man kan tro allt möjligt om det resultatet, men att mäta/testa är att veta.

 

Gör som du tänkte...

2021-04-30 vid 07:49 skrev Nim26:

hej nån som har någon erfarenhet om detta?

Skall koppla isär min batterier och vill testa dom en o en för att se status,

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/batteritestare/batteri-laddtestare-010933/#tab04

Du kommer att se om något batteri är sämre än de andra och om något batteri har en kortsluten/dålig cell. (Övrig info kan du bortse ifrån.)

Ledsen om jag lurade dig att tro att mätaren inte skulle upptäcka en trasig cell.

 

Funkar som sagt också bra med en 55 W strålkastarlampa för att se samma sak.

Lampan kommer att lysa svagare med ett batteri med en kortsluten cell. Om du är osäker så mät spänningen samtidigt som lampan är inkopplad.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

010933.jpg.d7c97088cd3f9dbd2a78b7d0d5affc1a.jpg

 

Jag köpte förresten en sådan här igår på Jula.

Har testat den på mitt gamla startbatteri, och då sade testaren att det borde bytas ut (vilket jag redan gjort) den visar även spänningen före och efter testet. Inför varje test skall den "programmeras" med batterityp samt kallstartsström.

Jag vet inte hur den bär sig åt vid testet då den inte blir varm... I instruktionen står det att man bör vänta en eller helst fem timmar mellan laddning och test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte hur den bär sig åt vid testet då den inte blir varm... 

Den provbelastar under mycket kort tid (millisekunder), och mäter "svaret" i spänningsdippen från batteriet.

 

Sedan lastar den inte med hundratals ampere ens under denna korta stund, batteriets inre resistans kan den räkna ut vid en mindre belastning och sedan räkna om till ett startströmsvärde. I alla fall så länge batteriet är någorlunda friskt lär det stämma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Den provbelastar under mycket kort tid (millisekunder), och mäter "svaret" i spänningsdippen från batteriet.

 

Sedan lastar den inte med hundratals ampere ens under denna korta stund, batteriets inre resistans kan den räkna ut vid en mindre belastning och sedan räkna om till ett startströmsvärde. I alla fall så länge batteriet är någorlunda friskt lär det stämma.

Jag misstänkte någonting sådant, då jag vet att magi inte fungerar, iallafall inte inom ämnen som styrs av de fysiska lagarna.

Min gamla stora belastningstestare är väl nu lika omodern och energislösande som ångmaskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Min gamla stora belastningstestare är väl nu lika omodern och energislösande som ångmaskinen.

Den du kallar brödrost finns fortfarande att köpa och det gör ju även ångmaskiner.

Inget dera känns särskilt prisvärt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Mackey said:

Man kan tro allt möjligt om det resultatet, men att mäta/testa är att veta.

 

Gör som du tänkte...

Du kommer att se om något batteri är sämre än de andra och om något batteri har en kortsluten/dålig cell. (Övrig info kan du bortse ifrån.)

Ledsen om jag lurade dig att tro att mätaren inte skulle upptäcka en trasig cell.

 

Funkar som sagt också bra med en 55 W strålkastarlampa för att se samma sak.

Lampan kommer att lysa svagare med ett batteri med en kortsluten cell. Om du är osäker så mät spänningen samtidigt som lampan är inkopplad.

mm ok jag skall testa med lampan men ni  måste ju hålla med om att ett fall från 12,70 till 12,05 på 24h med en kyl igång måste ju vara väldigt underkänt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Nim26:

mm ok jag skall testa med lampan men ni  måste ju hålla med om att ett fall från 12,70 till 12,05 på 24h med en kyl igång måste ju vara väldigt underkänt!!

Det låter ju inte särskilt bra, men det är svårt att ge ett rakt svar när man inte vet hur mycket kylen drar (eller ens typ av kyl) och inte heller hur mycket batterikapacitet du har eller typ och ålder på batterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, Mackey said:

Det låter ju inte särskilt bra, men det är svårt att ge ett rakt svar när man inte vet hur mycket kylen drar (eller ens typ av kyl) och inte heller hur mycket batterikapacitet du har eller typ och ålder på batterierna.

ok trodde jag skrev den infon i början,

det är Tudors marin underhålls batt, 4 st våta 70/80h blå svart dom är väldigt vanliga och dessa är från 2015

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nim26:

ok trodde jag skrev den infon i början,

det är Tudors marin underhålls batt, 4 st våta 70/80h blå svart dom är väldigt vanliga och dessa är från 2015

Om det är en kompressorkyl borde de ju klara 24 timmar även om de är från 2015, men med en kyl med peltierelement är det inte orimligt att dra ur dem till 12,05 volt (ca. 50 %).

Kanske har de stått dåligt laddade och sulfaterat vid något tillfälle?

Då minskar kapaciteten onödigt mycket.

 

Vi har nog likadana Tudor Tr350 från 2012, tre stycken.

Vi har inga problem att klara ett par dygn utan att ladda fast batterierna är lite trötta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Nim26:

mm ok jag skall testa med lampan men ni  måste ju hålla med om att ett fall från 12,70 till 12,05 på 24h med en kyl igång måste ju vara väldigt underkänt!!

Du behöver veta/berätta hur mycket din kyl ska dra enligt spec. Lägg på 10% så kommer du nära det den bör dra.
Sen är det bra att veta om du haft något i kylen och temperaturen på detta när du satte in det i kylen, eller om den varit tom och vilken ”temperatur” du satt termostaten på. Vidare är det relevant att veta om kylen (kompressorn) gick när du mätte eller om den stod still. 
12,05 under belastning låter inte helt oroväckande. Speciellt inte om kylen gått non-stop i 24 timmar. 
Nåväl, det bästa är att möta upp batterierna när de är isärkopplade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var nere nu 24h efter avstängning igår (allt) och nu var det 12,65 så det rasar ju inte bara ner,,

 

jag  har en del o kika på, 

tex behöver inte landströmsladdaren ha en minus kabel till ett av batterierna i serien? kan bara hitta en plus kabel förutom plus o minus som går till strömbrytaren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Nim26:

24h efter avstängning igår (allt) och nu var det 12,65 så det rasar ju inte bara ner,,

 

Tycker det verkar bra. Tycker inte begreppet rasa passar in alls. 
 

 

35 minuter sedan skrev Nim26:

behöver inte landströmsladdaren ha en minus kabel till ett av batterierna i serien? kan bara hitta en plus kabel förutom plus o minus som går till strömbrytaren

Jo, det behövs. Vanligtvis är alla batteriers minus sammankopplade så kolla utifrån laddaren där du säkert hittar en minuskabel. Följ den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna tabell på Baatplassen för länge sedan, säger lite grand kan jag tycka.

batteritabell.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, ChristerN said:

Tycker det verkar bra. Tycker inte begreppet rasa passar in alls. 
 

 

Jo, det behövs. Vanligtvis är alla batteriers minus sammankopplade så kolla utifrån laddaren där du säkert hittar en minuskabel. Följ den. 

tack jag skall kika igen, men igår när jag var där så ser jag bara att dom är seriekopplade, 

sedan ser jag en + och en - som jag tror går till strömbrytaren, sedan finns det en + till som gåt till andra batteriet i raden men ingen mer minus!

Borde det inte vara en + till 1a batt och en - till sista batteriet i samma serie? så har jag lärt mig iaf,

jag tror fasen att landströmmen inte är ok för i skärhamn i helgen, 2 nätter med värmaren på och landström ( då slösar man ju lite extra när det är kallt)

på söndag innan start och dragit ur sladden så var det 11,99!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Nim26:

tack jag skall kika igen, men igår när jag var där så ser jag bara att dom är seriekopplade, 

Seriekopplade? 24V-system?

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AC22C519-4FC5-46E3-A5D3-F8E77FC79F25.jpeg.239fe2db5829bcba9e3985ad1551f3aa.jpeg

 

 

Här är skillnaden mellan serie- och parallellkopplade batterier, eller serie-parallell.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

sedan ser jag en + och en - som jag tror går till strömbrytaren, sedan finns det en + till som gåt till andra batteriet i raden men ingen mer minus!

Men... Strömbrytaren (batterifrånskiljaren som hr @Georg_Ohm brukar framhålla att det heter) brukar bara bryta på plus. Minus går vidare utan att passera Gå - jag menar strömbrytaren!

Din minuskabel går säkert till (gemensamma) batteriminus. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi ännu mindre!

1 timme sedan skrev Nim26:

tack jag skall kika igen, men igår när jag var där så ser jag bara att dom är seriekopplade, 

 

Det är nog bra om du skissar upp sitt elsystem och/eller tar några foton och lägger upp här för just nu är det enda vi vet att elsystemet har fyra förbrukningsbatterier (troligen Tudor Dual TR350), en kyl på xx A och någon/några strömbrytare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minutes ago, Mackey said:

Nu vet vi ännu mindre!

 

Det är nog bra om du skissar upp sitt elsystem och/eller tar några foton och lägger upp här för just nu är det enda vi vet att elsystemet har fyra förbrukningsbatterier (troligen Tudor Dual TR350), en kyl på xx A och någon/några strömbrytare.

Du har helt rätt, jag skall fixa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minutes ago, ChristerN said:

Men... Strömbrytaren (batterifrånskiljaren som hr @Georg_Ohm brukar framhålla att det heter) brukar bara bryta på plus. Minus går vidare utan att passera Gå - jag menar strömbrytaren!

Din minuskabel går säkert till (gemensamma) batteriminus. 

aha ok så det kan vara så alltså

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...