Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cobalt233

Dum fråga. Blanda olika gelcoat fillers.

Rekommendera Poster

Om jag har förstått det rätt blir det en färdig yta likt gelcoat/topcoat när man använder gelcoat filler eller som biltema kallar det (gelcoat spackel)🤔

Kan jag köpa tex en vit och en grå och blanda för att försöka hitta rätt nyans?

 

Färgpasta hittar jag inte mer än hos någon näthandlade. Hade varit roligt att prova i helgen😙

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går jättebra att blanda innan man petar i härdaren. Oftast är det enda sättet att få fram rätt färg på en lite äldre båt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att proffsen avslutar med topcoat då gelcoat-filler inte går att få lika blankt som topcoat då fyllnadsmedlet (silica, microballonger, microfiber, ...) gör fillern mattare är ren topcoat/gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev segelbagaren:

Tror att proffsen avslutar med topcoat då gelcoat-filler inte går att få lika blankt som topcoat då fyllnadsmedlet (silica, microballonger, microfiber, ...) gör fillern mattare är ren topcoat/gelcoat.

Okej. Verkar vara svårt att få tag på topcoat med olika kulörer här i stan.

 

Vad jag kan se har jag två lager med gelcoat i två olika färger från fabrik.

Skrovet ska vara vitt men på några få ställen har det gått igenom till lager 2 (Den gröna gelcoaten) efter bortslipning av bottenfärg.

Så jag har inga skador utan vill bara få dom ställena vita som resten av båten.

 

Jag skör i insjö så ingen bottenfärg ska på. Troligtvis blir det epoxy behandling nästa år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mani-32_Hilda:

Det går jättebra att blanda innan man petar i härdaren. Oftast är det enda sättet att få fram rätt färg på en lite äldre båt.

Många kulörer finns att få tag på om man letar runt på webben.

 

Om du blandar själv, och även annars, så tänk på att det kan vara bäst att använda samma kulör som när båten var ny. Då blir det ofta lite fel i början, men med tiden blir det rätt.

 

Tar man rätt kulör efter hur båten ser ut idag så kommer kulören att avvika mer och mer vartefter tiden går.

 

Bifogar en lista med kulörer för många båtar.

Färgkoder gelcoat-3.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Många kulörer finns att få tag på om man letar runt på webben.

 

Om du blandar själv, och även annars, så tänk på att det kan vara bäst att använda samma kulör som när båten var ny. Då blir det ofta lite fel i början, men med tiden blir det rätt.

 

Tar man rätt kulör efter hur båten ser ut idag så kommer kulören att avvika mer och mer vartefter tiden går.

 

Bifogar en lista med kulörer för många båtar.

Färgkoder gelcoat-3.pdf 271 kB · 1 download

Tack för infon. Tyvärr delar inte Cobalt med sig av sina färgkoder. Dom hänvisar till en sida i usa där det säljs 100g burkar i rätt kulör. Lång leveranstid och säkert 1500kr/st

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Cobalt233:

Så jag har inga skador utan vill bara få dom ställena vita som resten av båten.

Under vattnet kommer bara fiskarna att se en nyansskillnad så kör på med BT-produkten du skrev om.

 

Ännu enklare är att måla på lite vit färg, tex. vit epoxigrundfärg eller vit bottenfärg. Blir lite matt, men fiskarna får stå ut kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Under vattnet kommer bara fiskarna att se en nyansskillnad så kör på med BT-produkten du skrev om.

 

Ännu enklare är att måla på lite vit färg, tex. vit epoxigrundfärg eller vit bottenfärg. Blir lite matt, men fiskarna får stå ut kan jag tycka.

Något ställe hamnar ovan vattenlinjen i nosen. Hade planer på att måla hela botten med topcoat men den långsiktiga planen efter säsongen är att följa din tråd och epoxybehandla skrovet. Vill gärna inte dra på någon ny botten färg som jag måste slipa bort nästa år igen.

 

Så ska ta bort alla lager med förfallen bottenfärg och polera upp skrovet till denna säsong och förhoppningsvis epoxy behandla näst👍
 

Kan man lägga epoxy på topcoat? Eller måste det vara gelcoat?🤔

 

Finns det topcoat för brytning på tex collorama/ Flügger?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna gå till din lokala färghandlare och fråga om du kan få köpa lite olika brytpastor att blanda själv i gelcoat/topcoat. Det är bara droppe hit eller dit för att färga med, ljusa kulörer borde du kunna bryta från vit och mörka från en bruten vit eller ljusgrå grund.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Elegancej:

Du borde kunna gå till din lokala färghandlare och fråga om du kan få köpa lite olika brytpastor att blanda själv i gelcoat/topcoat. Det är bara droppe hit eller dit för att färga med, ljusa kulörer borde du kunna bryta från vit och mörka från en bruten vit eller ljusgrå grund.

Funkar brytpasta även i gelcoat filler?🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte lova det, men jag är ganska övertygad om att det funkar nu är det ju 26 år sedan jag jobbade i färghandel. Jag ska prova själv att blanda upp en vit gelcoat med lite brytpasta och bättra på min Jofa med på några ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev segelbagaren:

Tror att proffsen avslutar med topcoat då gelcoat-filler inte går att få lika blankt som topcoat då fyllnadsmedlet (silica, microballonger, microfiber, ...) gör fillern mattare är ren topcoat/gelcoat.

Där tror jag inte du har helt rätt. Jag blandar mitt topcoatspackel själv och får högblanka resultat.

Gelcoat-fiiller är en blandning av gelcoat, paraffinolja och microballonger = Topcoat filler. Man kan välja olika proportioner av gelcoat och mikroballonger för att få den mer eller mindre slät konsistens. Jag brukar blanda 1:1 gelcoat och mikroballonger. 
Jag har fått mina prylar från proffs som lagar båtar.

 Men det förekommer mikroballonger som går åt det gråa hållet. De kan möjligtvis färga lite.

Men mina är helt kritvita.

 

Ibland har jag penslat hela ytor med gelcoat utan filler. Det ger samma resultat efter polering. Det viktiga är att man är disciplinerad med att använda olika slippapper och avslutar med en bra rubbing. Jag använder 3M Fast cut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blev Biltemas. En vit och en grå. Den vita var dock något mörkare och gulare än vad jag har så blev inget blandande. Men det blir nog bra. 
 

Det visa sig vara glasfiber som var blottat, exakt samma gröna som fribords gealcoat😅 såg en trådig textur efter tvätt med aceton
Tack för hjälpen alla.

Redigerad av Cobalt233
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...