Kundo 0 Postad 29 April , 2021 (redigerade) Hej, Jag har en Alloycraft J370 som står utan motor, jag har en suzuki 20hk 4t ståendes som jag tänkt hänga på. Max effekt på typskylt säger maxvikt motor 60kg, och maxeffekt 15hk. Motorn väger 49kg så där är allt fine, jag tänker mestadels på om effekten kan medföra problem i framtiden (tänker då hållfasthet, ej körprestanda). Jag anser att akterspegeln på dessa är rejält byggd med grova förstärkningar samt alu-profiler för ökad styvhet, samt att allt bortsett från längden/bredden tycks vara identiskt med storebror "J410" (skrovtjocklek, design och hela köret) och den är typad max 25hk, med en tillsynes identisk akterspegel (om man återigen bortser från bredden). Jag har inte tänkt köra som en galning utan tvärsom, lugna fisketurer. Men man vill ju ändå kunna gasa på någon gång utan att känna rädsla för sprickbildning etc. Så frågan lyder: Bör man se några större problem med 20hk när 15hk anses som max? Mim gissning är att J370 fått 15hk stämpel just för att den storleksmässigt antas "bli farlig" med mer effekt, men vad vet jag, därav min vändning till folk med mer expertis än mig Ha det gott. Med vänlig hälsning Jonas Redigerad 29 April , 2021 av Kundo Glömde frågeställning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 452 Postad 30 April , 2021 Häng på din motor det kommer inte att uppstå några problem. Känn dig för hur båten uppträder med fullgas på motorn. Ta det gudfruktigt i början. Nu kommer det säkert att skrivas här att försäkringen går åt skogen och långa utläggningar om detta. Skit i det och njut av din båt och kommande båtturer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kundo 0 Postad 30 April , 2021 Det var så jag tänkte från start, men sen ska man ju övertänka allt 😂. Tack! Jag kör 👍Jo jag misstänker också att försäkringsfrågan tas upp, men det är en annan historia 👍 /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser