Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dsl

Motorlås som rostar bort, fulfixa?

Rekommendera Poster

Mitt motorlås är bara en rostklump, kommer aldrig gå att låsa upp. Motorn är över 20år gammal dvs inte så stöldbegärlig så jag tänkte inte köpa något nytt lås även om nuvarande r lite mindre säkert.

 

Dock ser det illa ut och släpper massa rost i motorbaljan så jag skulle vilja kapsla in det på något sätt.

 

Det består ju bara av rost så måla är inte aktuellt om jag inte fräser bort en massa. Finns det något alternativ? Gjuta in i epoxy hade varit fint. Klä in det med vulktejp lätt, men inte så beständigt. Hur hade ni gjort?

 

 

IMG_20210426_230531.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte försöka få bort det helt och ersätta med en rostfri bult? Som du säger är motorn inte så stöldbegärlig längre, men allt kan ju hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Cobalt233:

Fungera direkt på rost. Bara dra av allt löst med en stålborste👍

Blir det något kvar om man borstar med stålborste?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Blir det något kvar om man borstar med stålborste?

Precis, det är ju ingen massiv klump med ytrost. Att måla tror jag inte är någon ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Du kan inte försöka få bort det helt och ersätta med en rostfri bult? Som du säger är motorn inte så stöldbegärlig längre, men allt kan ju hända.

Det är ju en tanke, men hur gör jag för att det inte bara skall gå att skruva av muttern då?

 

Primära är att minimera tidsåtgången, men jag föredrar ändå att lägga en timma på att fulfixa jämfört med att lägga en timma på att rensa bort skiten och sedan även 1500:- på ett nytt lås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Dsl:

Det är ju en tanke, men hur gör jag för att det inte bara skall gå att skruva av muttern då?

 

Primära är att minimera tidsåtgången, men jag föredrar ändå att lägga en timma på att fulfixa jämfört med att lägga en timma på att rensa bort skiten och sedan även 1500:- på ett nytt lås.

Lägg en timme på att ta bort skiten och sen 67:- på en knäckmutter då.

 

https://rostfriskruv.se/muttrar/knackmutter-sakerhetsmutter/sm6m-a2/m12?gclid=EAIaIQobChMIj720q6em8AIVqgWiAx2z0QbGEAQYAiABEgJUp_D_BwE

 

just saying...

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Lägg en timme på att ta bort skiten och sen 67:- på en knäckmutter då.

 

https://rostfriskruv.se/muttrar/knackmutter-sakerhetsmutter/sm6m-a2/m12?gclid=EAIaIQobChMIj720q6em8AIVqgWiAx2z0QbGEAQYAiABEgJUp_D_BwE

 

just saying...

Ah, det är en sådan man skall ha, bra att veta i framtiden.

 

Valde till slut den ultimata fulfixen, sprayade lite fett för rostskydd och lindade in den i ordentligt med vulktejp. Så länge solen inte kommer åt för mycket håller det nog ett par år.

 

Äntligen kan jag ha en hyfsat ren motorbrunn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...