Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Virvelvind

Fråga om att sluta bottenmåla

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag velar lite hur jag ska göra med min botten. Ligger på ostkusten, tycker inte manuell skrubbning är hela världen med liten IF-båt, har tillgång till sötvatten ifall det skiter sig osv. Så eventuellt struntar jag i att fylla på med biocidfärg.

 

Att nyslipad och nymålad botten är lite slätare än en mkt tunn VC17-botten i förfall förstår jag men är jag på något annat sätt elak mot båten om jag helt enkelt låter den vara som den är en tid? Tänker ifall bottenfärgen hjälper till som fuktspärr eller liknande. 

 

Skulle jag strunta i att måla på lite längre sikt förstår jag att renslipning och påläggning av exempelvis epoxifärg är en god idé men det ligger lite fram i tiden med de förberedelser med grundlig torkning osv som jag i såna fall vill ordna med. 

 

Tacksam för svar och funderingar. Bifogar lägesbild. Hyggligt slät botten där röd primer och gul gelcoat kikar fram fläckvis. 

 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen skada sker genom att inte bottenmåla någon säsong. Bottenfärgen har bara funktionen att förhindra påväxning. (Själv skulle jag inte välja det dock men det är ju mitt val. Blir en rackarns massa tulpaner på en omålad båt och det är svårt att komma åt överallt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, ingen skada skedd.

 

Prenumerera på havstulpanvarning så vet du när det är dags att tvätta för att slippa dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Då kör jag vidare utan åtgärd och känner efter hur jobbigt det blir när färgen tappar sin verkan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...