Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
tholun1969

Instrumenten stänger ner under färd men fungerar dagen efter??

Rekommendera Poster

Har råkat ut för ett märkligt problem. Ute på sjön började instrumenten stänga av ett efter ett i förra veckan. Ibland gick de att starta om men sen dog de igen. Endast ett till två gick att köra då och då och autopiloten kopplade ur helt. Lodet visade 14+ volt. I hamn stängde jag motorn och volt gick ner till under 12 så jag tänkte att batteriet nog måste bytas. Köpte nytt batteri och kopplade in det. Startade upp och allt fungerar perfekt. Ut på sjön igen och efter 7 timmar får autopiloten inte längre kontakt med ECU (power unit), så får fortsätta utan autopilot. Volt 14.4 på batteriet och nästan 13 i hamn när motorn är av. Ställer båten över natten och vips dagen efter så funkar allt igen när det stått och "kallnat" (ej laddat batteriet som visar 12.8v). Vet ni vad detta kan vara för mystiskt problem? Någon dålig säkring? Dålig ledning? Statisk elektricitet? Det enda jag hittat är att det var dåligt med hydraulolja i systemet. Kan det ha gått för varmt? Fick inget felmeddelande. I fjol hade jag ett liknande problem och då bytte jag en NMEA tkoppling så funkade det igen. Konstigt det funkar när båten stått Tacksam för tips! Jag har Garmin plotter, GHC 20 autopilot och Lowrance VHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som dålig kontakt, dags att följa kablaget och titta på alla anslutningar?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade (har?) liknande problem. Kontaktade min leverantör (Garmin) som efter diverse åtgärder skickade nya T-kopplingar till alla instrument då de misstänkte att det var någon av dessa som glappade. Bytte samtliga och allt fungerade som en dans - i nästan två år. Sen började det igen. Jag konstaterade att den ena T-kopplingen så småningom vrider sig lite och trots att den är riktigt ihopskruvad med drop-kablarna så glappade den. Ibland efter ett tag på sjön, ibland redan från start. Har nu förhoppningsvis förhindrat fortsatt vridning genom att fästa upp drop-kabeln lite annorlunda. 
Jag skulle börja felsöka i den änden om jag var du.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på det men blir inte klok på hur kan det uppstå efter ett tag på sjön för att sedan fungera bra dagen efter när båten "vilat"? Borde inte problemet vara där från början? Eller faller spänningen över tid trots att batteriet laddas vid färd (låg hastighet - trolling)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ChristerN intressant det fel hade jag i fjol när inte styrenheten hittades. Har en T koppling där dropkablarna är knökigt böjda ska se om jag kan montera om det. Har köpt en annan t koppling dit som var dyrare då firman som sålde hade problem med Garmins

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev LuminaL:

Låter som dålig kontakt, dags att följa kablaget och titta på alla anslutningar?

Börja vid batteriet och kolla alla anslutningar, se till att polskorna har bra kontakt med batteriets poler. Felet du beskriver tycker jag att jag delvis känner igen,. bra kontakt vid stillaliggnade men om det gungar och/eller vibrerar kan det bli dålig kontakt eller glappkontakt.

 

Vad har du för slags säkringar i säkringsdosan?

Porslinssäkringar liksom dessa förbaskade glasrörssäkringar kan ge upphov till samma fenomen. Nya tidens flatstiftssäkringar är mycket bättre.

Även i säkringsdosor och minusplintar kan det uppstå glappkontakt och oxid.

 

Det han ju varar en bra idé att koppla de olika instrumenten till olika säkringar, om det blir fel slocknar inte allt på en gång.

Men nu kan du ju felsöka på instrumentens gemensamma nämnare, och se om du finner felet.

 

Om du inte finner något fel, så dra nya kablar till instrumenten, anslut dem till var sin säkring i en ny säkringsdosa och en ny minusplint, dessa kopplas sedan till batteriplus via en ny huvudsäkring till instrumenten nära batteriplus, minusplinten kopplas direkt till batteriminus.

 

Men börja med att se över batteriets anslutningar, ´gör rent ordentligt, vid behov byter du polskorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, med stor sannolikhet har du två olika problem, eller har haft. 
Dels har du haft ett dåligt batteri men det du skriver om uppmätt spänning tyder på att det nu är fixat. 
Dels har du problem med glappkontakt. Antingen bara i Nmea-kablarna eller både i dessa och i strömkablarna. Men signalen att APn saknar kontakt med ECUn tyder på Nmea2k problem och dessa brukar uppstå i T-kopplingarna. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering på detta elnätet är nu renoverat och det är bra spänning till alla instrument. Har haft kontakt med Garmin som tror att CCU behöver bytas eftersom den försvinner från Nmea nätverket. Men nu mätte jag spänningen i Nmea nätverket fram till CCU på ett antal ställen och spänningen är bara 2.5V med instrument både av och på! Är detta något man kan felsöka själv? Eller finns det någon händig person/firma i skåne som kan titta på det? Vill inte köpa nya komponenter för 9000kr innan jag har detta utrett. Mvh Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tholun1969:

En uppdatering på detta elnätet är nu renoverat och det är bra spänning till alla instrument. Har haft kontakt med Garmin som tror att CCU behöver bytas eftersom den försvinner från Nmea nätverket. Men nu mätte jag spänningen i Nmea nätverket fram till CCU på ett antal ställen och spänningen är bara 2.5V med instrument både av och på! Är detta något man kan felsöka själv? Eller finns det någon händig person/firma i skåne som kan titta på det? Vill inte köpa nya komponenter för 9000kr innan jag har detta utrett. Mvh Thomas 

Har du testat att byta T-kopplingarna? Tror fortfarande att det är där du har ditt problem vg CCU/NMEA2k. (Men jag vet ju inte, bara går efter vad som var mitt problem under flera år…)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev tholun1969:

Men nu mätte jag spänningen i Nmea nätverket fram till CCU på ett antal ställen och spänningen är bara 2.5V med instrument både av och på!

Koppla ur allt som är anslutna till NMEA-bussen (ta bort enheterna från T-kopplingarna)  och koppla in ett i taget. Ha koll på spänningen och se när den sjunker. Är den 2.5V med bara CCUn ansluten så gör som redan föreslagits, byt ut en T-koppling i taget till dess spänningen är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt problem löstes först med att Garmin skickade fem (!) gratis nya T-kopplingar som jag ersatte existerande med. Funkade bra i drygt en säsong och sen började det igen. Hittade till slut en T-koppling som drogs lite snett när båten vibrerat några timmar. Satte förra sommaren ett buntband runt kabeln som går in i den T-kopplingen för att spänna den rakt och hittills har det funkat fint. 
Känns lite larvigt att en så enkel sak kan slå ut hela autopiloten då kopplingen ser ut att sitta rätt hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...