Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Falukocken

Regal 2200 bowrider med många timmar

Rekommendera Poster

Är som många andra nu ute efter en bowrider. Har blivit lite intresserad av en Regal 2200, 2004 med ganska många timmar 600😬.

 

Men båt och motor är väl omhändertagma( säger väl dom flesta🙂) och svensksåld.

Det är en V8 5.7 Gi Volvo Penta.

Limpor å knän är nyligen bytta.

Motor servad efter varje båtsäsong 

av nuvarande ägare.

Köp, eller inte...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man räkna väldigt snällt så kommer man 10mil på en timme med bil. 600h motsvarar 6000mil för en bil som enbart pendlar motorväg. 
 

Normalt sätt vill man ha en motor med få timmar men enligt mina erfarenheter brukar många motorer få konstiga fel när dom används väldigt lite och står stilla länge. En motor är gjord för att snurra☝️.

 

Regal 2200 Är fina båtar. En av deras snyggare modeller👍  V8 5.7 Gi på 315hk toppar du ca 48 knop.

 

Jag tror det är den modellen som Penta montera alla bränslepumpar/filter/vst i samma enhet och lackerade enheten på insidan. Färgen tål inte etanol som finns i vårat bränsle. Efter 600h borde dock problemen redan kommit och blivit åtgärdade. Nya utbytesenheten är inte målad på insidan.

 

Regal 2200 Är trånga i motorrummet, allt mekande blir väldigt tråkigt.

 

Jag hade inte tvekat på 600h. Provkörning innan köp! Kolla drev skrov mm. Lyssna efter missljud. Kontrollera Max varvet mot Pentas rek. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bil räknar man att den går i snitt fem mil i timmen.

Men om du på båten räknar motorn i 3000 eller 6000 mil är skit samma.

Det är uppförsbacke hela tiden. Och framförallt hur den hanterats, och det vet du inte. 
Det är alltid en chansning med gamla båtar och bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

En bil räknar man att den går i snitt fem mil i timmen.

Men om du på båten räknar motorn i 3000 eller 6000 mil är skit samma.

Det är uppförsbacke hela tiden. Och framförallt hur den hanterats, och det vet du inte. 
Det är alltid en chansning med gamla båtar och bilar.

Självklart. Men motorn verkar ha sötvatten kylning. Knän och limpor nya. Skulle provkörningen vara felfri skulle jag inte vara orolig för några 600 timmar.

 

Sköter man oljebytena och inte ligger och plågar på maxvarvet i åratal ser jag inte hur motorn skulle kunna vara slut redan vid 600timmar.

 

Vill man vara noga kan man alltid läsa av datorn med en MEFI läsare. Då kan man få fram mycket info. Även Riktiga timmar! Timräknare går koppla bort genom att ta bort en kabel.

 

Min 7,4gi har 400h på mätaren. Jag gissar att 100h går bort då timräknaren tickar när tändningen är på men motorn av. Det upptäcktes ganska nyligen😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är som sagt ute efter en bowrider i 22fots klassen. Mitt pristak är runt 250kkr. Väldigt få sådana på blocket. Så har man begränsat med pengar så får man ju kolla efter det pengarna räcker till(äldre båtar). Men jag får en bra känsla av säljaren. Men båten har varit till salu ett tag, så den kanske ligger lite högt. Sen tror jag att många är som jag, lite nojiga med det höga timtalet på motorn.

Men jag ska ju provköra den å kolla allmänt skick. Så får vi se om det blir affär. Tack alla för svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är den på blocket tycker jag priset är rimligt med vad andra Regal DC/bowriders sålts för. 
I folköga tror jag båten är betraktad som snygg. Sen är den ganska ovanlig vilket trissar upp priserna lite. 

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen erfarenhet av just regal. Men onekligen ser den bra ut. Noterat några saker, som jag sett på Google och Blocket. Det finns inga räcken i fören att hålla i när man ska i och ur, tänker här om man inte ligger långsides, går säkert bra på flytbrygga med men kompis har en USA-båt med samma upplägg. Helt hopplös när bryggan är lite högre eller man ligger mot klippor. Speciellt när man ska ha på kapellet över främre sittbrunnen. Gäller att ha balans och vara vig. Kompisens båt borde kompletteras med ett peke att stå på och pulpitt, den ahr inga handtag att hålla sig i i främre sittbrunnen. Pollarna är löjligt små. Svårt med normala tampar. Men går såklart byta ut. Man sitter väldigt lågt, nästan omöjligt kunna köra stående. Vindrutan är för låg så vinden träffar rätt i ansiktet. Det gör det snudd på omöjligt att köra med kapellet uppe. Kanske är bättre på den du ska kolla på, om inte så kan det vara bra att ha det med sig i bakhuvudet utifrån hur du tänker använda den eller som tankar vid förbättringsarbete, för det är alltid något man vill greja med eller byta ut. Å har du redan koll på ovan så har du ju redan värderat de egenheterna såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan där är till för kanalerna i Florida.

Jag har ägt en motsvarande fast modell mindre Four Winns  den var helt oduglig

när det gick sjö.

Du kommer att bli sjöblöt tillsammans med dina passagerare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min farbror har en 2250 07a vilken är samma båt fast DC. Jag tycker man åker riktigt bra i den även fast det är lite sjö. Nu ligger inte den i havet där det kan storma och bli flera meter vågor. Men då sitter man nog bäst på en finlandsfärja.


Sen gör några fot längre och skrovtyp väldigt stor skillnad på sjön.

 

Räcken är nog borttaget av Regal för att få den snygga stuket, men vist kan det vara praktiskt👍

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror snittmotorn går 50h / säsong i Sverige, därmed är 600h lite under normal användning. Som tidigare talare påpekat är det inte heller bra om det är allt för få timmar. Det kan vara tecken på att båten fått stå flera säsonger vilket kan skapa problem med motorer. 
 

Så mina 5 cent är att 600h är normalt med tanke på ålder. 
 

Goggles du på ämnet kan du läsa att dessa GM V8:or i snitt går dryga 1000h innan det är dags för en större reparation eller renovering (i USA), men det borde vara ungefär samma i Sverige.

 

Tar du hand om dem, sköter oljebyten m.m samt inte plägar dem för mkt kan du säkert få ut 3000h.
 

Men på en motor som man inte haft själv sen ny och därmed inte säkert kan veta vilket liv den haft skulle jag räkna med att den var inne på halvtid om den hade 600h på mätaren vid beg. köp.

 

Gör som tidigare talare, provkör och lyssna på ljudet. Kolla att det är rätt propp, kolla färg på oljan, lukta på glykolen / kolla färg, är det fräscht i motorrummet?, tecken på läckor, tecken på gamla värmeskador (flagnad färg), startar den lätt och ledigt kall?. Skruva ut anoden i värmeväxlaren och kolla om den är bytt. Kolla att oljatryck är ok efter du släpper på gasen.
 

sist men inte minst, kolla att motor fort.f klarar komma upp maxvarv.

 

är allt ovan ok skulle jag inte tveka på köpet pga motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Falukocken:

Ja

 

Ok? Låg ute en i Falun för

nån vecka sen som jag själv var intresserad av. Den hade drygt 600 Tim på mätaren men var INTE sötvattenkyld. D.v.s. den var sjövattenkyld, vilket jag tvekar enormt gällande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag trodde att det var samma sak?

Men sötvattenkyld är det slutet system som i bilar?

Ja det var den i Falun som jag var/ är intresserad av.

Vad är det som är dåligt med sjövatten kylning. Det är det väl på många båtar???

Eller varför ville inte du ha båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Falukocken:

Ok, jag trodde att det var samma sak?

Men sötvattenkyld är det slutet system som i bilar?

Ja det var den i Falun som jag var/ är intresserad av.

Vad är det som är dåligt med sjövatten kylning. Det är det väl på många båtar???

Eller varför ville inte du ha båten?

En motor med slutet kylsystem är mindre utsatt för invändig korrosion av naturliga skäl. Dessutom får motorn en jämnare temperatur och därmed lägre bränsleförbrukning. Finns massor att läsa i ämnet här på MG. Då jag skall ha min båt i Bohuslän där det är som saltast och mest aggressivt i hela landet så känner jag att ett slutet kylsystem är definitivt att föredra. Gör gott för andrahandsvärdet på lång sikt också inbillar jag mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men om man ska ha den i en insjö. Så är det sämre bränsleekonomi man får oroa dig för. Så sjövattenkylningssystemet orkar inte pumpa tillräckligt med kylvatten eller blir det för mycket eller för lite ibland?

Jag menar, när du säger att sjövatten kylning gör att motorn får ojämnare temperatur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Falukocken:

Ok, men om man ska ha den i en insjö. Så är det sämre bränsleekonomi man får oroa dig för. Så sjövattenkylningssystemet orkar inte pumpa tillräckligt med kylvatten eller blir det för mycket eller för lite ibland?

Jag menar, när du säger att sjövatten kylning gör att motorn får ojämnare temperatur?

Sjövattenkyld  tar ju vatten från omgivande vatten och pumpar genom motorn. Är man i havet, speciellt västkusten så äter (korrosion) saltet effektivt på motorn innifrån. Då håller motorn avsevärt kortare. Sötvattenkyld cirkulerar vatten och glykol runt motorn på samma sätt som en bil. Det är rostskyddande. Dessutom så försvinner syret med tiden från kylvattnet och det bidrar också till ökat rostskydd då syre är bidragande till korrosion. Förutom att det blir lättare för motorn att hålla en jämn temperatur,  rätt temperatur. 

Det märkliga är ändå att utombordare alltid är sjövattenkylda men håller. Inombordare gör det inte om de går i saltvatten, ja håller gör de men inte lika länge som om de vore sötvattenkylda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för bra svar.

Men varför gör man inte bara motorer

med sötvattenkylning?

Är det dyrare att tillverka, eller tar mer plats?

Tänker att det är ngt som många (båtkonstruktörer/båtmejk) måste vetat länge att ett oslutetsystem gör så att en motor håller kortare.

För som du beskriver, så finns det ingen fördel med sjövattenkylning för inombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Falukocken:

Ok, tack för bra svar.

Men varför gör man inte bara motorer

med sötvattenkylning?

Är det dyrare att tillverka, eller tar mer plats?

Tänker att det är ngt som många (båtkonstruktörer/båtmejk) måste vetat länge att ett oslutetsystem gör så att en motor håller kortare.

För som du beskriver, så finns det ingen fördel med sjövattenkylning för inombordare?

Jag ser ingen fördel förutom att det är billigare och enklare att bygga. Tycker mig ana att det är vanligt hos ameriskana båtar och ovanligare på nordiska båtar, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack.

Men på denna motor var limpor å knän bytta, för inte så länge sen. Så det är ju ett plus. Nu var det iof många timmar å 17 gammal motor, ingen bra kombination om man ser till det du har beskrivit.

Men det är väl det man får räkna med om man ska ha en båt i den storleken och inte har oändligt med pengar.

Köper man beg så är det väl bara att hoppas att det inte blir nå större ras av motor och byta ut slitdelar eftersom.

Har även känning på en annan båt också v8 5.7 men Mercruiser men med runt 200h på motor från 06. Får kolla upp om den är sötvattekyld🙂.

Tack för alls tips å synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Falukocken:

Ok, tack.

Men på denna motor var limpor å knän bytta, för inte så länge sen. Så det är ju ett plus. Nu var det iof många timmar å 17 gammal motor, ingen bra kombination om man ser till det du har beskrivit.

Men det är väl det man får räkna med om man ska ha en båt i den storleken och inte har oändligt med pengar.

Köper man beg så är det väl bara att hoppas att det inte blir nå större ras av motor och byta ut slitdelar eftersom.

Har även känning på en annan båt också v8 5.7 men Mercruiser men med runt 200h på motor från 06. Får kolla upp om den är sötvattekyld🙂.

Tack för alls tips å synpunkter.

Klart att det är ett plus att motorn är väl omhändertagen och servad. Limpor och knän är slitdelar som får bytas kontinuerligt. Det som du INTE kan göra så mycket åt är ju kylkanalera inne i motorn, där får du korrosion (mer eller mindre beroende på vatten) vare sig du vill eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35 motortimmar per år är ganska mycket för en sådan liten båt.

Har den kanske använts som vattenskid-båt? Då är den ganska slut kanske (fullgas ofta).

Eller har den använts för att dragga fisk - då har den många timmar på tomgång.

Vi hade en SeaRay 20 fots med 4,3 Mercuiser med sjövattenkylning från ny i 11 år. Den var som ny när vi sålde  den, för vi hade den på trailer - alltid utom 4-5 veckor på semestern. Det blev 110 motortimmar på 11 år. Sjövattenkylning är väl ok i insjö. Vi hade vår båt i Öresund och Kroatien, men på 11 år hände inget. Körde den alltid i sötvatten efter upptagning.

Ny har jag en DC med dieselinombordare och kommer upp i 40 motortimmar per år. 40 användningstillfällen och 400 sjömil. Det blir 10 knop i snitt, men jag kör normalt i 30 knop. Så en hel del motortimmar är tomgång och hamnkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

35 motortimmar per år är ganska mycket för en sådan liten båt

Är det? Jag har också en liten båt. Har i snitt ca 65 motortimmar per år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lysande! Har du logg med distans också?

Jag tyckte jag körde mycket förra året (40 timmar) - blir klart avis.

Jag får nog kasta loss lite oftare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Det är lysande! Har du logg med distans också?

Jag tyckte jag körde mycket förra året (40 timmar) - blir klart avis.

Jag får nog kasta loss lite oftare.

Nä, eller jo plottern, men använder inte funktionen så jag vågar inte gissa på antal distans. Ca 15 övernattningar och totalt ca 50 turer med båten. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...