Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
08sthlm

Power Trim instrument

Rekommendera Poster

Hej,

 

Trimplansmätarn i vår nya (för oss) båt funkar inte, så när jag börjar felsöka så ser jag att den inte är inkopplad. vilken syns på första bilden uppe i högra hörnet.

Och det finns inga motsvarande kontakter i närheten heller.

 

I en första anblick tycker man elen säkert ser någorlunda städad ut, men bakom väggen som syns är det ett stort ormbo av kablar, både inkopplade, och gamla klippta som ej framgår av bilden, rena kaoset. Vilket det säkerligen kan va vanligt på äldre båtar som passerat flertal ägare. 

 

Så min första fråga som jag tänkt ställa hur hade ni gått tillväga för få igång mätarn och finna rätt kablar. Men när jag googlade fram en bild nu för jag tänkte visa vilken typ av mätare jag har, då ser jag på produkt specen att mätarn jag har inte passar till "DPX drive".

 

Och det är just DPX drev jag har..... så nu blev det lite snurrigt här 😅 Antar att jag då behöver köpa ny mätare som passar mitt drev sen lösa kablaget? 

 

 

IMG_8894.jpg

IMG_8892.jpg

powertrim.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Instrumentet är inte till trimplanen, utan det skall visa drevets vinkel.

 

Nu vet jag inte hur det är på din båt, men på min kan jag inte lyfta/sänka drevet om inte instrumentet är anslutet.

 

Jag har likadana instrument men annat drev.

Det var samma problem för mig, givaren i skölden och instrumenten, jag har ett vid en yttre styrplats också, hade ingen kontakt med varandra, misstänkte kabelbrott eller kontaktfel nånstans, fann inte felet så jag drog nya kablar istället.

 

Men på din bild ser det ut som om instrumentet är helt bortkopplat, det hänger tre oanslutna multikonkatdon i sina kablar, iallafall den mittersta litet större skall anslutas till kabelstammen som går till motorn. Man tycker ju att den borde finnas någonstans där under panelen. Kolla under upp/nedknapparna till drevet om det finns något ledigt kontaktdon där.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Instrumentet är inte till trimplanen, utan det skall visa drevets vinkel.

 

Korrekt , jag som skrev fel :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Instrumentet är inte till trimplanen, utan det skall visa drevets vinkel.

 

Nu vet jag inte hur det är på din båt, men på min kan jag inte lyfta/sänka drevet om inte instrumentet är anslutet.

 

Jag har likadana instrument men annat drev.

Det var samma problem för mig, givaren i skölden och instrumenten, jag har ett vid en yttre styrplats också, hade ingen kontakt med varandra, misstänkte kabelbrott eller kontaktfel nånstans, fann inte felet så jag drog nya kablar istället.

 

Men på din bild ser det ut som om instrumentet är helt bortkopplat, det hänger tre oanslutna multikonkatdon i sina kablar, iallafall den mittersta litet större skall anslutas till kabelstammen som går till motorn. Man tycker ju att den borde finnas någonstans där under panelen. Kolla under upp/nedknapparna till drevet om det finns något ledigt kontaktdon där.

Alltså drevet funkar att lyfta/sänka trots att kablarna är bortkopplade. Och får kika om jag hittar motsvarande till den mittersta någonstans. 
 

Men gällande mätaren och att den inte skulle funka ihop med dpx drev då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev 08sthlm:

Alltså drevet funkar att lyfta/sänka trots att kablarna är bortkopplade. Och får kika om jag hittar motsvarande till den mittersta någonstans. 
 

Men gällande mätaren och att den inte skulle funka ihop med dpx drev då?

Jag vet inte om det instrumentet funkar med dpx.

Kolla din instruktionsbok, om du kan finna någon bild i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte om det instrumentet funkar med dpx.

Kolla din instruktionsbok, om du kan finna någon bild i den.

Ok tack för svar. 
 

Men om jag bortser från instrumentet och börjar med kablaget. Hur finner jag givarn på drevet/skölden? Tänker om jag nu inte finner någon ledig kontakt, som du tipsa om tidigare) 


Antar att jag då får utgå från givarn akterut och söka mig framåt i båten.

 

Tack för tålamod, är ny inom detta 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera oxå att det på mercruiser-drev i alla fall är ett standardfel att givaren på drevet går sönder och måste bytas, verkar vara att någon kabel korroderar. Bytte min för 4 år sedan. Förra sommaren började den spöka och i år är den trasig. Blir byte i vinter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev 08sthlm:

Ok tack för svar. 
 

Men om jag bortser från instrumentet och börjar med kablaget. Hur finner jag givarn på drevet/skölden? Tänker om jag nu inte finner någon ledig kontakt, som du tipsa om tidigare) 


Antar att jag då får utgå från givarn akterut och söka mig framåt i båten.

 

Tack för tålamod, är ny inom detta 😀

Nu vet jag inte hur det ser ut på dpx, men på mitt 290 sticker givaren upp en liten bit högst upp på skölden innanför akterspegeln, det är en trepolig vit kontakt, men vit/röd, vit/grön och vit/blå kabel om jag minns rätt. Men det kan säkerligen vara annorlunda på dpx. jag fann några bilder:

OIP.jpg.577067dccb875fd4748180fbd71bc73a.jpgs-l400.jpg.48aed87faeb83d2724cea51c79527119.jpg

 

Undrar om dessa bilderna kan hjälpa dig, visserligen den något modernare kvadratiska instrumentet... samt en bild på hur givaren ser ut.

Om du bildgooglar på "volvo penta dpx manual" så kanske du finner kopplingsschema och annat matnyttigt, jag fann ett sådant schema, där trimfunktionen sitter i reglagehandtaget, gör det det på ditt reglage?

 

Om du scrollar ungefär en tredjedel ned i detta dokument kan du finna hur givaren är monterad.

 

Jag googlade även på följande:

"volvo penta dph trim sensor diagram" och fann en massa bilder och kopplingsscheman, hade bara inte tid att sålla, du kanske kan finna något bra i lugn och ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nu vet jag inte hur det ser ut på dpx, men på mitt 290 sticker givaren upp en liten bit högst upp på skölden innanför akterspegeln, det är en trepolig vit kontakt, men vit/röd, vit/grön och vit/blå kabel om jag minns rätt. Men det kan säkerligen vara annorlunda på dpx. jag fann några bilder:

OIP.jpg.577067dccb875fd4748180fbd71bc73a.jpgs-l400.jpg.48aed87faeb83d2724cea51c79527119.jpg

 

Undrar om dessa bilderna kan hjälpa dig, visserligen den något modernare kvadratiska instrumentet... samt en bild på hur givaren ser ut.

Om du bildgooglar på "volvo penta dpx manual" så kanske du finner kopplingsschema och annat matnyttigt, jag fann ett sådant schema, där trimfunktionen sitter i reglagehandtaget, gör det det på ditt reglage?

 

Om du scrollar ungefär en tredjedel ned i detta dokument kan du finna hur givaren är monterad.

 

Jag googlade även på följande:

"volvo penta dph trim sensor diagram" och fann en massa bilder och kopplingsscheman, hade bara inte tid att sålla, du kanske kan finna något bra i lugn och ro.

Tack, ska googla i lugn och ro sen ut till båten i helgen och leta mig fram 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...