Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

borde en justering av förtändningen  på våra bensinmotorer med förgasare kunna kompensera 

lite av effektförlusten med mer sprit i bensinen? oxo ge mindre förbrukning?

1aug blir d standard med e10 får e hur min q271 gillar det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är pyssligt att räkna rätt på.

Etanol är oktanhöjande, men det justeras blandningsprocessen så köper du 95-oktan så är det 95 oavsett 0, 5 eller 10% etanol i.

Bränsleförbrukningen går upp. Etanol har 30-35% lägre energiinnehåll så skillnaden i förbrukning med samma effektuttag blir några cl per förbrukad liter.

Tänk att 10% etanol skulle behöva vara 1,3dl till 9dl bensin för att motsvara 1l 100% bensin.

Då skall de 3 cl kompenseras för med mer E10 och där orkar jag inte räkna längre så för enkelhetens skull så blir det 3cl mer per förbrukad liter.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar, trodde iblandningen av etanol skulle höja oktantalet, 

men som du skriver är 95 just 95 fortfarande då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-28 vid 19:51 skrev Schacken760:

borde en justering av förtändningen  på våra bensinmotorer med förgasare kunna kompensera 

lite av effektförlusten med mer sprit i bensinen? oxo ge mindre förbrukning?

1aug blir d standard med e10 får e hur min q271 gillar det

Bränsleslangar kommer slitas pga mer av den höga etanolhalten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-28 vid 19:51 skrev Schacken760:

borde en justering av förtändningen  på våra bensinmotorer med förgasare kunna kompensera 

lite av effektförlusten med mer sprit i bensinen? oxo ge mindre förbrukning?

1aug blir d standard med e10 får e hur min q271 gillar det

Eller varför inte åka vidare på E5 98 oktan så slipper du den extra skvätten etanol, för om jag förstått rätt så är det 95 oktan som ersätts med E10. Men ditt tankställe kanske bara har 95 idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Makro:

Eller varför inte åka vidare på E5 98 oktan så slipper du den extra skvätten etanol, för om jag förstått rätt så är det 95 oktan som ersätts med E10. Men ditt tankställe kanske bara har 95 idag?

ja hoppas bara 95:an drabbas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 95 som kommer vara E10 men frågan är hur många sjömackar som har 98.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte att klistra in länk men Teknikens Värld skriver att Båtmackar får undantag för E10. Dem får fortsätta sälja E5 då det finns massa gamla båtmotorer som kan få problem med E10. Klistrar in ett stycke från artikeln som bild. 
 

 



 

Mvh,

68FB4C20-0747-4773-B793-723569F14B39.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...