Jump to content
Saturday 29 January 2022

Recommended Posts

borde en justering av förtändningen  på våra bensinmotorer med förgasare kunna kompensera 

lite av effektförlusten med mer sprit i bensinen? oxo ge mindre förbrukning?

1aug blir d standard med e10 får e hur min q271 gillar det

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där är pyssligt att räkna rätt på.

Etanol är oktanhöjande, men det justeras blandningsprocessen så köper du 95-oktan så är det 95 oavsett 0, 5 eller 10% etanol i.

Bränsleförbrukningen går upp. Etanol har 30-35% lägre energiinnehåll så skillnaden i förbrukning med samma effektuttag blir några cl per förbrukad liter.

Tänk att 10% etanol skulle behöva vara 1,3dl till 9dl bensin för att motsvara 1l 100% bensin.

Då skall de 3 cl kompenseras för med mer E10 och där orkar jag inte räkna längre så för enkelhetens skull så blir det 3cl mer per förbrukad liter.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

tack för svar, trodde iblandningen av etanol skulle höja oktantalet, 

men som du skriver är 95 just 95 fortfarande då

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-28 vid 19:51 skrev Schacken760:

borde en justering av förtändningen  på våra bensinmotorer med förgasare kunna kompensera 

lite av effektförlusten med mer sprit i bensinen? oxo ge mindre förbrukning?

1aug blir d standard med e10 får e hur min q271 gillar det

Bränsleslangar kommer slitas pga mer av den höga etanolhalten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-04-28 vid 19:51 skrev Schacken760:

borde en justering av förtändningen  på våra bensinmotorer med förgasare kunna kompensera 

lite av effektförlusten med mer sprit i bensinen? oxo ge mindre förbrukning?

1aug blir d standard med e10 får e hur min q271 gillar det

Eller varför inte åka vidare på E5 98 oktan så slipper du den extra skvätten etanol, för om jag förstått rätt så är det 95 oktan som ersätts med E10. Men ditt tankställe kanske bara har 95 idag?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Makro:

Eller varför inte åka vidare på E5 98 oktan så slipper du den extra skvätten etanol, för om jag förstått rätt så är det 95 oktan som ersätts med E10. Men ditt tankställe kanske bara har 95 idag?

ja hoppas bara 95:an drabbas 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är 95 som kommer vara E10 men frågan är hur många sjömackar som har 98.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går inte att klistra in länk men Teknikens Värld skriver att Båtmackar får undantag för E10. Dem får fortsätta sälja E5 då det finns massa gamla båtmotorer som kan få problem med E10. Klistrar in ett stycke från artikeln som bild. 
 

 



 

Mvh,

68FB4C20-0747-4773-B793-723569F14B39.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy