Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbesjufem

Biltemas skiljerelä gnistsäkert?

Rekommendera Poster

I manualen till biltemas spänningsavkännande skiljerelä (25-219) läser jag följande:

"Skiljerelä för helautomatisk separation av startbatteri och förbrukningsbatteri i 12 V-system. Gnistskyddat. Lämplig i båt och husbil. Får inte monteras i motorutrymme eller där lättantändlig gas kan förekomma."

Så det är gnistskyddat, men får ändå inte monteras var som helst?
Hur tolkar ni det? Är det inte ok att sätta detta i samma utrymme som batterierna (pga risk för ev. gasning)?

https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-219_man.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag chansade och monterade det i samma utrymme som batterierna. Har inte exploderat hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev tobbesjufem:

Är det inte ok att sätta detta i samma utrymme som batterierna (pga risk för ev. gasning

Jag skulle inte tveka att sätta relät vid batterierna (har mitt installerat bara några dm från delar av batteribankerna men jag har AGM och får därmed i princip ingen gasning). Räknar med att det främst är vid laddning som gaserna bildas och det är bara vid inkoppling av kablarna man riskerar gnistor. Och just då har man ju ingen laddning. Skulle dock inte sätta relät i ett motorrum med en bensinmotor. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorrum o motorrum. 

Hela min båt är att betrakta som ett enda stort rum. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt ingjuet i någon epoxy eller liknande. Det finns inga gnistor som kan passera det! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju helt ingjuet i någon epoxy eller liknande. Det finns inga gnistor som kan passera det! 

Ja, men vad jag menade (men förmodligen inte skrev på ett tydligt sätt) var att i ett motorrum med en bensinmotor skulle jag inte sätta det för det brukar komma någon gnista när man kopplar ihop elektriska grejer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, men vad jag menade (men förmodligen inte skrev på ett tydligt sätt) var att i ett motorrum med en bensinmotor skulle jag inte sätta det för det brukar komma någon gnista när man kopplar ihop elektriska grejer. 

Egentligen skall man inte ha någonting elektriskt där, men det är svårt att undvika startmotor, generator, tändsystem och motorrumsfläkten. Det senare behöver ju nödvändigtvis inte placerad just där, den kan ju sitta i annat utrymme med slang till motorrummet.

 

Eftersom batterier inte är tillåtna i motorum där man har bensinmotor, kan ju då med stor fördel skiljereät sitta i omedelbar närhet till batterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Eftersom batterier inte är tillåtna i motorum där man har bensinmotor, kan ju då med stor fördel skiljereät sitta i omedelbar närhet till batterierna.

Det där beror på hur gammal båten är. Reglerna är inte retroaktiva.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som att de flesta tycker att det bör vara säkert att ha detta i batteriutrymmet (som är skiljt från motorrummet) eftersom den är gnistsäker och ingjuten.
Antagligen bara biltema som vill försäkra sig lite extra om nåt skulle hända?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns när en av gasolkulorna (ej ansluten) läckte... 

De luktade gasol i hela båten. 

 

Kan inte i bolla mig att det finns utrymmen i en båt som inte har kontakt med övriga. 

Jo, ankarboxen i fören. 

 

Smög ned till min motor och lyfte av generatorremmen. Stängde huvudströmbrytaren. 

 

Vevade igång min YSM12 för hand. Den fick gå en halvtimme och sög ut all gasol. 

Inte en elektrisk gnista. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev tobbesjufem:

Jag tolkar det som att de flesta tycker att det bör vara säkert att ha detta i batteriutrymmet (som är skiljt från motorrummet) eftersom den är gnistsäker och ingjuten.
Antagligen bara biltema som vill försäkra sig lite extra om nåt skulle hända?

1. Ja!

2. Antagligen pga det jag skrev om att det kan bli gnistor när man kopplar in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Minns när en av gasolkulorna (ej ansluten) läckte... 

De luktade gasol i hela båten. 

 

Kan inte i bolla mig att det finns utrymmen i en båt som inte har kontakt med övriga. 

Jo, ankarboxen i fören. 

 

Smög ned till min motor och lyfte av generatorremmen. Stängde huvudströmbrytaren. 

 

Vevade igång min YSM12 för hand. Den fick gå en halvtimme och sög ut all gasol. 

Inte en elektrisk gnista. 

Det var ingen rolig erfarenhet! Klokt att koppla bort generatorremmen om man har en motor som tål det. Skulle nog aldrig tänkt på det utan först försökt ”ösa” ut gasolen och sedan vädra ordentligt. 

Var det inte någon film med Roger Moore där någon försökte ta livet av honom genom att fylla båten med gas och sedan slå av strömmen så när han kom till båten med någon skön dam skulle han tända en tändsticka för att se. Men inte Roooger Mooore inte! Han beordrade den sköna damen att tömma de till synes tomma hinkarna som han fyllt i båten vidare ut i sjön. Snobbar som jobbar kanske? (För er som inte var med på stenåldern var det en serie med RM och Tony Curtis och som var väldigt populär i Sverige på den tiden.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev tobbesjufem:

Jag tolkar det som att de flesta tycker att det bör vara säkert att ha detta i batteriutrymmet (som är skiljt från motorrummet) eftersom den är gnistsäker och ingjuten.
Antagligen bara biltema som vill försäkra sig lite extra om nåt skulle hända?

Det är ju så att olika tillverkare vill friskriva sig från ansvar om eller när de som använder prylarna gör det på fel sätt. Särskilt om man exporterar till USA där man kan bli stämd på mångmiljonbelopp.

Jag minns att Volvo lastvagnar fick klistra en dekal på den låsbara luckan till handskfacket på US-bilarna, där det stod att man inte fick låsa/låsa upp detta under gång, det var samma nyckel som till tändningslåset.... Det hade tydligen hänt att någon chaufför gjort så någon gång.

Men vi kan läsa på bränslepumparna på mackarna, att det som man fyller sin bil eller båt med endast skall användas som motorbränsle, underförstått, drick inte bensin eller diesel det smakar inte gott och det kan äventyra din hälsa.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ju så att olika tillverkare vill friskriva sig från ansvar om eller när de som använder prylarna gör det på fel sätt. Särskilt om man exporterar till USA där man kan bli stämd på mångmiljonbelopp.

Ja, eller som när jag en gång i forntiden jobbade med en känd tillverkare av gräsklippare. I USA sattes en dekal på dessa att man inte fick använda dem till att klippa tånaglarna, bla. Sas det iaf. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Det var ingen rolig erfarenhet! Klokt att koppla bort generatorremmen om man har en motor som tål det. Skulle nog aldrig tänkt på det utan först försökt ”ösa” ut gasolen och sedan vädra ordentligt. 

Var det inte någon film med Roger Moore där någon försökte ta livet av honom genom att fylla båten med gas och sedan slå av strömmen så när han kom till båten med någon skön dam skulle han tända en tändsticka för att se. Men inte Roooger Mooore inte! Han beordrade den sköna damen att tömma de till synes tomma hinkarna som han fyllt i båten vidare ut i sjön. Snobbar som jobbar kanske? (För er som inte var med på stenåldern var det en serie med RM och Tony Curtis och som var väldigt populär i Sverige på den tiden.)

Njae, jag känner inte igen det från Roger Moore som 007. Kan det vara "Helgonet"? eller då "Snobbar som jobbar"?

Eller kanske under den eran när Sean Connery axlade huvudrollen, och han som bara spelade 007 i en film, George Lazenby, var väl aldrig ens i närheten av någon båt i den filmen..?

 

Annars har det ju varit en del andra gasexplosioner i James Bondfilmerna, såväl små som jättestora, nästen mer regel än undantag att megaskurkens hemliga laboratorium eller hemliga bas skall explodera si så så där fem minuter innan eftertexterna, och strax innan James Bond avslutar filmen i horisontalläge i någon båt eller rymdskepp med den kvinnliga huvudrollsinnehavarinnan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår första bärbara dator köpte vi 1986, en CPM-maskin av märket Bondwell med dubbla diskettstationer. Den ena för att ladda önskat program (skriva, kalkylera, etc.) och den andra för att spara det man ev. åstadkom.

 

När vi öppnar kartongen läste vi instruktionerna som låg i kartongen.

"Öppna inte kartongen innan ni läst instruktionerna."

 

Biltemas skiljerelä är säkert gnistfritt, men det är inte klassat för användning i explossionsfarlig miljö.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Hybro:

Minns när en av gasolkulorna (ej ansluten) läckte... 

De luktade gasol i hela båten. 

 

Kan inte i bolla mig att det finns utrymmen i en båt som inte har kontakt med övriga. 

Jo, ankarboxen i fören.

I en godkänd gasolinstallation skall (sedan minst 25-30 år) alla flaskor, även icke-anslutna, stå i ett från resten av båten avgränsat och tätt utrymme, dränerat i botten till båtens utsida.

 

Just för att ovanstående inte skall inträffa. Tänk om folk sovit i båten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från biltema, som egentligen inte säger så mycket.
Jag tänker att det borde vara säkrare att montera relät nära golvet i batteriutrymmet, för jag vill minnas att vätgas är lättare än luft och därför stiger uppåt?

"Hej,

Den är gnistskyddad enligt ISO8846. Men, allt kan hända så för att skydda våra kunder extra så rekommenderar vi att inte montera där lättantändliga gaser kan förekomma. Ex nära batteri, eller motor rum.

 

Önskar dig en fin dag

Med vänlig hälsning/Best regards, 

 

Cherie
Biltema Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tobbesjufem:

Fick svar från biltema, som egentligen inte säger så mycket.
Jag tänker att det borde vara säkrare att montera relät nära golvet i batteriutrymmet, för jag vill minnas att vätgas är lättare än luft och därför stiger uppåt?

"Hej,

Den är gnistskyddad enligt ISO8846. Men, allt kan hända så för att skydda våra kunder extra så rekommenderar vi att inte montera där lättantändliga gaser kan förekomma. Ex nära batteri, eller motor rum.

 

Önskar dig en fin dag

Med vänlig hälsning/Best regards, 

 

Cherie
Biltema Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com"

Det där är ju tramsigt. Den är gnistskyddad. Innanmätet är helt ingjutet så inga gnistor kan få kontakt med omgivningen.  Jsg skulle inte tveka ett ögonblick att sätta den i ett motorrum med en bensinmotor. Faktum är att jag har det så i min egen båt. 

 

Det är bara biltema som vill skydda sig mot alla möjliga och omöjliga stämningar i amerikansk anda.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...