Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Johan77

Täta blottad glasfiber under vattenlinjen

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag tycker att jag har googlat rejält och sökt i forum men känner mig ändå förvirrad..

Jag har en segelbåt från 74 där gelcoaten släppt under vattenlinjen, några kvadratcentimerer så att glasfibern syns.. Se bild..

Jag kan inte tänka mig att skrovet är epoxibehandlat, så egentligen behöver jag ju inte täta med epoxi även om det iofs verkar smidigt..? Men härdtiden kan vara många dygn/veckor? 

Så om jag kör på polyester, ska jag slipa och pensla på polyester eller måste man använda polyesterspackel? Eller ska det heta gelcoatspackel? 

20210426_180221.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en provisorisk tätning, slipa lätt och stryk på ett eller flera lager ren epoxi. West Systems epoxi härdar även vid låga temperaturer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om Epifanes undervattensprimer?

För mig är det nämligen inte noga att 'hålet' fylls upp utan vill bara att det ska bli vattentätt och övermålningsbart med grundfärg. 

 

https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/bottenfarg-och-batfarg/epifanes-under-water-primer?att=MCw3NUw=&gclid=EAIaIQobChMIsbS29Iyj8AIVT_gYCh3jTgOWEAQYESABEgIMCvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lagade en större skada i fjol utan att använda någon epoxi. Tycker din skada ser väldigt ytlig ut, det är något grått lager som ser penselmålat ut (primer?) och sen något blått under det. Kanske att den lilla vita triangeln ser ut som glasfiber. Jag hade slipat bort all färg samt fasat gelcoaten runt skadan, lagt gelcoat och sedan  topcoat där det saknas, och till sist målat med primer + bottenfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Nes:

lagt gelcoat och sedan  topcoat där det saknas, och till sist målat med primer + bottenfärg.

Kan man inte lägga primer direkt på gelcoat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Johan77:

Vad tror ni om Epifanes undervattensprimer?

För mig är det nämligen inte noga att 'hålet' fylls upp utan vill bara att det ska bli vattentätt och övermålningsbart med grundfärg. 

 

https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/bottenfarg-och-batfarg/epifanes-under-water-primer?att=MCw3NUw=&gclid=EAIaIQobChMIsbS29Iyj8AIVT_gYCh3jTgOWEAQYESABEgIMCvD_BwE

Jag hade valt 2-komp.

 

//Överstyrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...