Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jacques

Projektuppdatering i ny tråd..

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Jacques:

Ny info.. ☹️
 

Båttillverkaren har nu pratat med sin shippingagent.

 

Lämnar jag England på vattnet utan att den är förtullad i importlandet (vilket vi vet är omöjligt) räknas den som sjögods och skall därmed avgångsdeklareras av nåt gäng på UK customs.

 

Deras arbetsgång är att från beställning till utförande har dom 3-8 dagar på sig att göra detta.

 

Alltså aldrig snabbare än 3d och aldrig mer än 8d. Exakt när vekar vara svårt att få veta.

 

Jag måste alltså ställa mig i samma kö som all annan sjötransport, dvs containerfartyg, tankers osv. Då detta känns lite avlägset så brydde jag mig inte ens om att fråga vad kalaset skulle kosta.

 

Nu är jag nära att ge upp kan jag erkänna.. 😔

 

Skitprojekt!!

Vet att du inte haft jätteframgångar i att ställa krav på båttillverkaren. Men det är ju de som får en båt såld, då borde de också ha ett incitament att hjälpa kunden.

 

Å andra sidan - är det inget av uppgörelsen och de bara får sina pengar så är väl inställningen att affären i och med det är avslutad för deras del. Att kunden inte bor i UK får kunden lösa själv.

 

Men exportklareringen är väl snarast för att företaget skall kunna sälja utan moms och för export, och bör vara en sak för företaget att sköta. Inte du. Det är ju deras intresse att få alla exportpapper ok för sin egen del så de inte i efterhand krävs på momsinbetalning, dvs UK-momspengar de aldrig krävde av dig. Det måste ju deras "agent" kunna ha förberett så att båten kan tas över av dig enligt ö.k. på det datumet du kommer dit.  För de säljer den väl exkl UK-moms och för export ?  

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort jag i egen person hämtar båten oavsett sätt så måste jag betala moms på plats.

 

Sen med båten förtullad i Sverige får jag tillbaka den betalda momsen från England.

 

Detta med tullbesöket jag beskrev innan, det är om båten går på vattnet hem. (Sjögods)
 

Jag kan fortfarande hämta den på trailer som det ser ut nu.

 

Dock ändras det säkerligen senast imorrn.. 😐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta trådkapning och känn er fria att slänga ut mig, men jag har nyfiket följt tråden.

 

Det jag undrar är hur annorlunda detta sett ut om köpet hade skett i ett EU-land istället för UK? Tanken är väl att det ska vara jätteenkelt inom EU, men jag blir nyfiken på exakt hur mycket enklare. För nu lät det ju rätt knepigt med UK faktiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom EU slipper du minst hälften av problemen beskrivna.

 

Har flyttat andra fordon inom EU och det gjorde nästan sig själv i jämförelse.

 

Ett av mina grundproblem med just transportbyråkratin är att jag köper nytt.

 

Hade detta med Brexit varit enkelt hade dom inte tjafsat om det i nästan tre år för att sedan ändå inte komma fram till en stabil lösning.

 

Men jag e inte bitter... 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Ursäkta trådkapning och känn er fria att slänga ut mig, men jag har nyfiket följt tråden.

 

Det jag undrar är hur annorlunda detta sett ut om köpet hade skett i ett EU-land istället för UK? Tanken är väl att det ska vara jätteenkelt inom EU, men jag blir nyfiken på exakt hur mycket enklare. För nu lät det ju rätt knepigt med UK faktiskt. 

 

8AA69116-4297-4F73-8135-51AB8AFD71BC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Jacques:

Så fort jag i egen person hämtar båten oavsett sätt så måste jag betala moms på plats.

Känns ju helfel, innebär att företaget inte säljer den för export och samtidigt överlåter allt på dig....

 

18 minuter sedan skrev Jacques:

Sen med båten förtullad i Sverige får jag tillbaka den betalda momsen från England.

Är du säker på att det kommer funka ?  Normalt åker du på moms en gång till och kan glömma att få tillbaka momsen från UK. Om den inte exportklareras förstås på riktigt sätt där, men det var ju det du var inne på. Fast det borde du anlita en svensk agent för att göra i UK, annars blir det nog snabbt ännu mer komplicerat. För så fort du hämtat den är det ingen ny vara längre, och normalt får man inte tillbaka någon moms för det man själv köpt i ett land när man passerar ur landet som privatperson....tror jag.

 

10 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det jag undrar är hur annorlunda detta sett ut om köpet hade skett i ett EU-land istället för UK? Tanken är väl att det ska vara jätteenkelt inom EU, men jag blir nyfiken på exakt hur mycket enklare. För nu lät det ju rätt knepigt med UK faktiskt. 

Otroligt mycket enklare. I TS fall skulle h*n betalt momsen på plats på samma sätt som om båten köpts i Sverige. Och sedan i princip bara kört hem den. Att handla inom EU är lika enkelt som att handla inom Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Känns ju helfel, innebär att företaget inte säljer den för export och samtidigt överlåter allt på dig....

 

Är du säker på att det kommer funka ?  Normalt åker du på moms en gång till och kan glömma att få tillbaka momsen från UK. Om den inte exportklareras förstås på riktigt sätt där, men det var ju det du var inne på. Fast det borde du anlita en svensk agent för att göra i UK, annars blir det nog snabbt ännu mer komplicerat. För så fort du hämtat den är det ingen ny vara längre, och normalt får man inte tillbaka någon moms för det man själv köpt i ett land när man passerar ur landet som privatperson....tror jag.

 

Otroligt mycket enklare. I TS fall skulle h*n betalt momsen på plats på samma sätt som om båten köpts i Sverige. Och sedan i princip bara kört hem den. Att handla inom EU är lika enkelt som att handla inom Sverige.

Jag är beredd att hålla med.

 

Ser absolut ett scenario framför mig där det är tomt i andra ändan när man vill ha tillbaka momsen.

 

Blir nog en vända till med Christer... 😅

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pratat med tillverkaren om mina funderingar, och tydligen följer han bara gällande regler säger han. Det vi håller på med nu handlar om att säkerhetsställa att båten inte bara ”försvinner” ut i en momsfri värld. 
 

Jag har inte sovit på saken, så jag är inte 100 på hur jag känner, men nu är det som följer,

 

Att köra hem den verkar knappt möjligt, en stor besvikelse i sig. 
 

Jag hämtar alltså med trailer och betalar via banken utan moms.

 

På plats drar han momsen på ett kreditkort.

 

Vid tullen på väg ut ur UK möter en shipping agent upp, som har alla exportpapper klara redan, ink min T1.

 

När dessa papper är vända och stämplade skickar jag kopior på dessa till tillverkaren som släpper belastningen på kreditkortet.

 

I bästa fall är allt som det ska flera timmar innan färjar går tillbaka.

 

Christer kommer även få kolla på all dokumentation innan jag gör nåt av vikt.

 

Sen får jag kompensera den uteblivna resan hem på något sätt här hemma. Förslag.. 😜
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jacques:

Har pratat med tillverkaren om mina funderingar, och tydligen följer han bara gällande regler säger han. Det vi håller på med nu handlar om att säkerhetsställa att båten inte bara ”försvinner” ut i en momsfri värld. 
 

Jag har inte sovit på saken, så jag är inte 100 på hur jag känner, men nu är det som följer,

Att köra hem den verkar knappt möjligt, en stor besvikelse i sig. 
Jag hämtar alltså med trailer och betalar via banken utan moms.

På plats drar han momsen på ett kreditkort.

 

Vid tullen på väg ut ur UK möter en shipping agent upp, som har alla exportpapper klara redan, ink min T1.

När dessa papper är vända och stämplade skickar jag kopior på dessa till tillverkaren som släpper belastningen på kreditkortet.

 

I bästa fall är allt som det ska flera timmar innan färjar går tillbaka.

 

Christer kommer även få kolla på all dokumentation innan jag gör nåt av vikt.

 

Sen får jag kompensera den uteblivna resan hem på något sätt här hemma. Förslag.. 😜
 

Riskabelt upplägg !

I min värld finns bara två sätt, varav det första är det enda säkra för dig:

1. Säljaren säljer varan klarerad för export och debiterar dig inte för momsen.

2. Säljaren säljer varan med moms och gör ingen exportklarering, men lovar betala tillbaka momsen (i praktiken) när DU exportklarerat båten.

 

Båda är nog ok enligt regelverket, för om kunden "avhämtar varan" och säljaren är osäker på dina avsikter får denne nog välja alternativ 2 - som du fått föreslagit. Men då tar du all risk, och även om "Shipping agent" skickar papper kan säljaren hävda att denne inte sett dig lämna landet. Säkrare är när du intygat att du betalat svensk moms, men säljaren kan ju blankt strunta i att betala tillbaka i alla fall....

 

Problemet i ditt fall är egentligen att du gör en "avhämtning" inne i landet.

Men hur är möjligheten att få båten levererad till färjeläget/tullstationen vid UK-gränsen av säljföretaget ?  Givetvis mot en smärre ersättning, förstås, och inte som du tänkt kanske. Men då är det ingen "avhämtning av kunden", de har alla kontakter med "Shipping agent", och eftersom den levereras vid gränsen, exportklarerad och klar, så är momsen aldrig med i bilden. Och företaget har alla papper på det torra också för sin uteblivna momsdebitering. Pappersbiten skall de ju ändå redan ha löst med "Shipping agent", eller hur ?

Om de motsätter sig detta är nog risken tyvärr överhängande att de - om du kör på föreslaget upplägg - ändå tänkt glömma både dig och någon momsåterbetalning i samma stund de ser baklyktorna på ditt släp.

 

I mitt fall lät jag en transportfirma hämta båten i Norge. Den var redan innan den hämtades exportklarerad (av säljföretagets tullombud) med dokument som bara var att få registrerade vid passerande av gränsen ut ur Norge. Det var inte mitt bekymmer, det var ju säljföretagets intresse helt och hållet så det med den icke betalda norska momsen blev riktigt. Men eftersom detta var förberett behövde inget tullombud vara vid gränsen ut, det kan vilken lekman som helst göra.

Vid gränsen in till Sverige började istället mitt ansvar. Men även importklareringen var klar och förberedd hos ett tullombud där som jag anlitat.

 

Problemet är att företaget inte litar på att du tänker åka hem med båten (eller momsa den här), och utnyttjar den möjligheten i regelverket för att sitta med momsen som säkerhet.

Men litar du på att företaget kommer betala tillbaka momsen vid gränsen ?  Det hade jag aldrig gjort med den info du har hittills. Så testa dem på möjligheten att få båten levererad vid gränsen, exportklarerad och klar.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tankar tycker jag.

 

Väldigt bra hjälp faktiskt, när man börjar bli både trött och less på dessa olika upplägg.

 

Vad gäller själva överlämnandet så handlar det kanske lite om det praktiska med då jag har med trailern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Jacques:

Bra tankar tycker jag.

 

Väldigt bra hjälp faktiskt, när man börjar bli både trött och less på dessa olika upplägg.

 

Vad gäller själva överlämnandet så handlar det kanske lite om det praktiska med då jag har med trailern.

Åk dit dagen innan och kolla av båten och erbjud dig att lämna trailern så behöver de bara ordna med en dragbil för transporten till färjeläget.

Kan bli lite mer komplext kanske, ponera att trailern går sönder för dem. Men det är ju en lösning....

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad smart!

 

Det brukar alltid vara jag som kommer på alla lösningar, men nu orkar jag faktiskt inte.

 

Anledningen till att det inte varit aktuellt med ett sådant upplägg för hämtning i nutid, är att mitt beviljade ”coronapass” bygger på det dom kallar ”transit”, och då blir tiden på plats mycket begränsad. Dock kommer det kanske se lite annorlunda ut om en månad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutrapport;

 

Båten är hemma.

Gick både bra och dåligt sammanfattningsvis.

 

Jag tog mig med ett pcr-test till UK via färjan från Holland.

Väl där kunde jag kika på båten samt lämna trailern.

 

För att kunna skippa momsen i UK helt som planerat på ett T1 dokument, fick inte ”momskedjan” brytas. Så jag tog samma färja hem som jag kom med och båten skickades med direktfärja till Göteborg. 
 

Att anlita Christer på tullservice visade sig vara precis hur bra som helst. Tullen hade redan alla dokument när jag kom så den processen tog kanske 10 min.

 

Sen med en hel del instruktioner i bagaget åkte jag in på godsområdet och hämtade båten.

 

Skulle jag göra det igen? Absolut!
 

Skulle det gå otroligt mycket smidigare med min nyvunna erfarenhet? Absolut!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fy fan vad mycket krångel du har fått stå ut med.

Gott att det blev bra till slut.

Grattis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev touchwood:

 

Fy fan vad mycket krångel du har fått stå ut med.

Gott att det blev bra till slut.

Grattis.

 

Tack, men i ärlighetens namn har jag ju faktiskt bett om det.

 

Hade varit enkelt att köpa i Sverige eller en begagnad båt förstås.

 

Men nu har jag inte bara en båt, jag har massor med ny erfarenhet som jag inte skulle vilja vara utan.

 

Tack också för alla tips som dykt upp under resan, några har varit ovärdeliga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

500 kusar, ja det hade varit kul resa från England, synd den inte blev av.

 

Hur fort går den ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev touchwood:


Vad har du för motorer på den ?

 

Som synes 2x250 Suzuki.

När jag hämtade den hann jag lägga i och få den första inkörningsprocessen klar på 3 h, sen upp på land. Nu är vi på landsemester några veckor, så båtåkandet får vänta.

Men när det blir av ska vi dra ner till just västkusten några dagar har vi tänkt.

Då lär vi väl märka vad vi köpt.. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev touchwood:

 

500 kusar, ja det hade varit kul resa från England, synd den inte blev av.

 

Hur fort går den ?

 

Vet ej än, fått hålla mig lugn på gasen den lilla stund den gått.

 

Absolut, kände mig riktigt snuvad på det äventyret faktiskt.

 

Men sträckan får jag uppleva ändå, fast åt andra hållet när vi kör den till Italien.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...