Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jacques

Projektuppdatering i ny tråd..

Rekommendera Poster

I några tidigare trådar har delar av ämnet berörts men jag väljer nu att uppdatera i en egen tråd.

 

Grundprojektet var och är att få hem en båt från England, med hänsyn till både brexit och corona.

 

Brexitfrågan är till fullo utredd, och där står tillverkaren som garant för att detta med exporten går smidigt.

 

Sen transporten,

 

Jag drömde initialt om att köra båten till Sverige, men det blev snabbt för meckigt tyckte jag då, fast upplevelsen hade ju varit intressant.

 

Att hämta den själv med trailer var nästa alternativ, men där var coronarestriktioner ett större hinder, varför nåt större fraktbolag kontaktades.

 

För uppåt 60tkr gick det att ordna transport till Malmö. Kändes lite dyrt men kanske har även dom större omkostnader i dessa tider.

 

Jag började lusläsa all info som gick att tillgå och tyckte mig se en möjlighet. För att vara helt säker på att jag tolkat saken rätt, mailade jag nåt slags smittskyddscenter i England länkat från uk.gov och fick svaret att det var som jag trodde. Jag fick alltså grönt ljus i skrift med namn och nummer till en kontaktperson.

 

Detta förfarande skulle bara funka med färjetransport, så flyga dit och köra hem gick heller inte i detta fall.

 

Sagt och gjort, allt var klappat och klart för att hämta båt detta månadsskifte.

 

Men då visar det sig att båten är försenad i produktionen, ca en månad. Dom hade haft manfall och försenade leveranser av vitala delar.

 

Tja, finns ju inte mycket att säga om det, mer än att dom kanske kunde meddelat det något tidigare.

 

Det positiva med detta är ju att det väcks nytt hopp om att köra båten hem igen. Mycket hinner förändras på en månad. Den 17 maj öppnar England upp ytterligare, vilket skulle kunna göra detta möjligt. Dock reser jag inte på detta sätt utan att igen ha ett skriftligt ok från uk.gov.

 

Jag har en grovhuggen färdplan i huvudet, där jag kör bil och trailer till Malmö, flyger Köpenhamn-London, får båten levererad på vattnet på Themsen.

 

Tar mig ut till Ramsgate för övernattning, vidare nästa dag till Amsterdam, Cuxhaven följande dag där båten tas upp i hamnen och den lokala utombordar verkstaden gör 20h service.

 

Följande dag genom Kielkanalen, övernattning på lämplig plats och till sist upp på trailer i Malmö för direkt färd till tullen för lite pappersblädder och momsbetalning.

 

Skulle det gå att genomföra känns det ju betydligt roligare än att förflytta sig på asfalten mellan platserna.

 

Får gärna kommentarer och synpunkter på detta, så att jag kanske ytterligare kan kalibrera färdplanen.

 

Saker som försäkring, bränsle, markservice i Malmö, coronarestriktioner mm, ÄR tänkt på.

 

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag det rätt att du skall köra en RIB-båt över Engelska Kanalen, och sedan via kanalerna i Europa? 


Vilka hastighetsbegränsningar gäller i kanalerna?

Hur lång tid kommer det ta?

Hur skall du bo?

Har du nödvändiga kompetenser, kanalintyg brukar man väl behöva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, över Engelska kanalen, sen utmed kusten till Cuxhaven, sen Kiel kanalen.

 

Jag har FB KL 8, men inget kanalintyg, vilket ej heller verkar krävas för just Kiel kanalen.

 

Dörr till dörr hemma, räknar jag med 7 nätter, kanske 8.

 

Lägger till i gästhamnar, Ramsgate, Amsterdam, Cuxhaven, Laboe och bor på hotell inom synhåll från båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du beredd att gå över kanalen i alla väder? Dimma? Har du AIS-transponder och radar på båten?

Har du luft i planeringen för att ligga många dagar, kanske en vecka, i hamn pga dåligt väder eller sjukdom?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, ska nog lite väder till innan jag stannar i hamn.

 

Och ja, radar o ais.

 

Några dagar extra finns att tillgå om något tillstöter.

 

Vi blir även två ombord, och den andra har 20 års mer havsvana än vad jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Jacques:

Jag har en grovhuggen färdplan i huvudet, där jag kör bil och trailer till Malmö, flyger Köpenhamn-London, får båten levererad på vattnet på Themsen.

Det enda "lilla" problemet - förutom det marina - är väl då att du kanske inte kommer till Kastrup?

Kolla på https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/emner/rejser-til-eller-via-danmark

Troligen inga problem om du har testat dig, men det kommer nya regler den 1 maj.

 

Tillägg: Tänk på att lägga upp rutten så att du kan följa ev. regler för inkörning, oljebyten mm, kontroll av behörig verkstad, etc.

 

Tillägg 2: Ofta ska ju motorn belastas väldigt försiktigt den första timmen varefter kontroll ska göras av lite olika saker, eventuellt av behörig vetkstad.

Sedan är det okej att använda motorn, men försiktigt, något/några tiotal timmar och därefter oljebyte och kontroll av behörig verkstad.

Osv, osv. för att motorn sedan ska anses inkörd efter sådär 50 timmar.  

 

Tillägg 3

Intressant ämne faktiskt.

Är du välkommen till Nederländerna och Tyskland den aktuella tidpunkten?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Mackey:

Det enda "lilla" problemet - förutom det marina - är väl då att du kanske inte kommer till Kastrup?

Kolla på https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/emner/rejser-til-eller-via-danmark

Troligen inga problem om du har testat dig, men det kommer nya regler den 1 maj.

 

Borde väl gå att flyga från en svensk flygplats. Landvetter har säkert direktflyg till London.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Borde väl gå att flyga från en svensk flygplats. Landvetter har säkert direktflyg till London.

Kan ju bli onödigt besvärligt att lämna bilen + trailer i Malmö för att sedan ta sig till Göteborg och flyga till London, men det går ju naturligtvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Kan ju bli onödigt besvärligt att lämna bilen + trailer i Malmö för att sedan ta sig till Göteborg och flyga till London, men det går ju naturligtvis.

Öresundståget norrut bara, och sen flygbuss eller taxi till Landvetter. Gissar att planen annars var Öresundståget över till Köpenhamn annars.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Mackey:

Det enda "lilla" problemet - förutom det marina - är väl då att du kanske inte kommer till Kastrup?

Kolla på https://coronasmitte.dk/raad-og-regler/emner/rejser-til-eller-via-danmark

Troligen inga problem om du har testat dig, men det kommer nya regler den 1 maj.

 

Tillägg: Tänk på att lägga upp rutten så att du kan följa ev. regler för inkörning, oljebyten mm, kontroll av behörig verkstad, etc.

 

Tillägg 2: Ofta ska ju motorn belastas väldigt försiktigt den första timmen varefter kontroll ska göras av lite olika saker, eventuellt av behörig vetkstad.

Sedan är det okej att använda motorn, men försiktigt, något/några tiotal timmar och därefter oljebyte och kontroll av behörig verkstad.

Osv, osv. för att motorn sedan ska anses inkörd efter sådär 50 timmar.  

I värsta fall flyger jag från en svensk flygplats, men gissningsvis inte ett problem om en månad med ett färskt negativt test i handen.

 

Motorerna kommer köras in 100% enl tillverkarens rekommendationer och servicen kommer göras enl bok hos auktoriserad verkstad i Cuxhaven.

 

Just detta med motorerna var ett av dom första guppen i vägen jag kom på när jag insåg att 18h inte skulle räcka ända hem. Men nu går det att lösa smidigt och man får en dag att sträcka på benen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jacques:

I värsta fall flyger jag från en svensk flygplats, men gissningsvis inte ett problem om en månad med ett färskt negativt test i handen.

 

Motorerna kommer köras in 100% enl tillverkarens rekommendationer och servicen kommer göras enl bok hos auktoriserad verkstad i Cuxhaven.

 

Just detta med motorerna var ett av dom första guppen i vägen jag kom på när jag insåg att 18h inte skulle räcka ända hem. Men nu går det att lösa smidigt och man får en dag att sträcka på benen. 

Det verkar vara svårt att slå hål på din plan... ;)

 

Jag han gör att tillägg till.

40 minuter sedan skrev Mackey:

Tillägg 3

Intressant ämne faktiskt.

Är du välkommen till Nederländerna och Tyskland den aktuella tidpunkten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett negativt färskt test funkar det mesta inom EU. Idag alltså, förhoppningsvis går hela systemet åt rätt håll för mig närmaste månaden.

 

Sen är det ju som det är med regler och verklighet. Jag har färskt i minne när vi bilade hem från Italien efter barnens höstlov och passerade Österrike som då hade mest restriktioner av dom länder vi passerade. Där var man bara intresserad av att ”vingetten” var betald. (9€) Och hade inga som helst funderingar kring corona.

 

Men även med det sagt vill jag ha god marginal på rätt sida reglerna vid ett sådant här äventyr.

 

I min konversation med berörda myndigheter i England förstod jag att jag kom undan billigt av två orsaker, jag är där för en transport inte semester, och jag är i transit, jag har alltså en avsikt att lämna snarast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jacques:

I min konversation med berörda myndigheter i England förstod jag att jag kom undan billigt av två orsaker, jag är där för en transport inte semester, och jag är i transit, jag har alltså en avsikt att lämna snarast.

Det där hade jag både dubbel- och trippelkollat och skulle ändå vara fundersam....

 

Du kommer åka in i EU och passera EU:s gräns med en båt/vara som du inte har förtullat men tagit i bruk. Jag syftar på att du går in i hamn i Amsterdam (och att du dessutom brukat det så mycket att du kommer serva objektet innan det är "lagligt" införtullat in i EU).

 

Egentligen skall det nog förtullas i första hamn inom EU, och objektet får ju normalt inte brukas förrän detta är gjort. Oavsett om det är transit eller semester. Kommer man in i EU utifrån kan du ju normalt inte åka vidare i båten/bilen och välja att göra tull/momsdeklarationen vid valfritt land "lite senare" - det skall göras vid EU:s gräns eller första anhalt innanför denna.

 

Nu kan det ju finnas undantag som jag inte känner till, men det känns som ett vågspel....i flera bemärkelser 🤔. I värsta fall kanske båten blir kvarhållen i Amsterdam tills du tullat/momsat in den - där.

Är du verkligen helt säker på det där ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Det där hade jag både dubbel- och trippelkollat och skulle ändå vara fundersam....

 

Du kommer åka in i EU och passera EU:s gräns med en båt/vara som du inte har förtullat men tagit i bruk. Jag syftar på att du går in i hamn i Amsterdam (och att du dessutom brukat det så mycket att du kommer serva objektet innan det är "lagligt" införtullat in i EU).

 

Egentligen skall det nog förtullas i första hamn inom EU, och objektet får ju normalt inte brukas förrän detta är gjort. Oavsett om det är transit eller semester. Kommer man in i EU utifrån kan du ju normalt inte åka vidare i båten/bilen och välja att göra tull/momsdeklarationen vid valfritt land "lite senare" - det skall göras vid EU:s gräns eller första anhalt innanför denna.

 

Nu kan det ju finnas undantag som jag inte känner till, men det känns som ett vågspel....i flera bemärkelser 🤔. I värsta fall kanske båten blir kvarhållen i Amsterdam tills du tullat/momsat in den - där.

Är du verkligen helt säker på det där ?

Kan man inte förtulla och sköta allt sånt i förväg, menar du?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Det där hade jag både dubbel- och trippelkollat och skulle ändå vara fundersam....

 

Du kommer åka in i EU och passera EU:s gräns med en båt/vara som du inte har förtullat men tagit i bruk. Jag syftar på att du går in i hamn i Amsterdam (och att du dessutom brukat det så mycket att du kommer serva objektet innan det är "lagligt" införtullat in i EU).

 

Egentligen skall det nog förtullas i första hamn inom EU, och objektet får ju normalt inte brukas förrän detta är gjort. Oavsett om det är transit eller semester. Kommer man in i EU utifrån kan du ju normalt inte åka vidare i båten/bilen och välja att göra tull/momsdeklarationen vid valfritt land "lite senare" - det skall göras vid EU:s gräns eller första anhalt innanför denna.

 

Nu kan det ju finnas undantag som jag inte känner till, men det känns som ett vågspel....i flera bemärkelser 🤔. Är du verkligen helt säker på det där ?

Ang coronadelen så vet jag inte vad nästa kontroll innebär då jag har ett skriftligt intyg från Engelska myndigheter. Handläggaren lämnar både för och efternamn.  Deras mail ligger dessutom under uk.gov. 
 

Det du skrev senare däremot känns högst aktuellt. Jag har nog efter kontakt med tullen här i Sverige bara tänkt åka dit och lösa dessa frågor. Ingen i tullen har ens antytt nått annat scenario.

Tidigt i efterforskningen lärde jag mig att momsen ska betalas i det land där produkten är tänkt att användas. Men när jag läser din text känner jag att jag har luckor i mitt game. Jag läser in mig på ämnet mer, pratar med tullen igen och ser om ny info dyker upp.

 

Tack för synpunkten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Kan man inte förtulla och sköta allt sånt i förväg, menar du?

 

Svårt som privatperson att göra det i förväg (om man inte anlitar tullombud).

Men om man läser i TS första inlägg så är avsikten att betala momsen och fixa tullpapper först vid ankomsten till Malmö, därav mitt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Kan man inte förtulla och sköta allt sånt i förväg, menar du?

 

Ska enl klareringstjänstekvinnan i Malmö inte gå då dom vill ha objektet framför sig vid handläggningen. Detta har jag dock inte i skrift, endast muntligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill förresten bara helt OT säga att jag uppskattar denna möjlighet till att bolla dessa frågor något oerhört. Stort tack till alla berörda!!
 

Att göra denna resa påläst eller inte kan ju vara skillnaden mellan ett minne för livet och totalt fiasko.

 

Tack!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jacques:

Ska enl klareringstjänstekvinnan i Malmö inte gå då dom vill ha objektet framför sig vid handläggningen. Detta har jag dock inte i skrift, endast muntligt.

Riktigt.

Jag var i samma sits för två månader sedan, då min båt skulle hem från Norge. I praktiken skall du göra det på plats, vid tullstationen, samtidigt som objektet kommer dit. Samma princip som om du kommer över gränsen med för mycket sprit eller annat som måste förtullas. Förskottsbetalning från privatperson går inte, men man kan betala med kort - på plats.

 

Men då var det rena vilda västern vid gränsövergången, och vi avråddes å det bestämdaste från att ens försöka ta oss till tullstationen i Svinesund för att möta upp. Då endast godkända tullombud (vilket du inte kan bli som privatperson) kan sköta detta i förväg eller få kredit på momsen (som dessutom bestäms efter aktuell växelkurs, ofta på införseldagen) tvingades vi anlita ett sådant.

Skulle dock visa sig vara ett lyckokast - belägna i huset intill tullverket, otroligt proffsiga och med ett maxtak på kostnaden om 3.000:- för all hantering. Båttransporten var - trots det kaosartade läget - igenom tullen på en kvart....

 

Så TS, du har fattat det helt rätt när det gäller att du behöver göra det på plats. Visst skall det gå - rent teoretiskt - på annat sätt även som privatperson, men det är nog dömt att misslyckas....

 

Men kolla noga så du inte blir fast i Amsterdam. Eller kanske det är bättre att ta in den där (säger jag utan att veta om det är smart....) ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Riktigt.

Jag var i samma sits för två månader sedan, då min båt skulle hem från Norge. I praktiken skall du göra det på plats, vid tullstationen, samtidigt som objektet kommer dit. Samma princip som om du kommer över gränsen med för mycket sprit eller annat som måste förtullas. Förskottsbetalning från privatperson går inte, men man kan betala med kort - på plats.

 

Men då var det rena vilda västern vid gränsövergången, och vi avråddes å det bestämdaste från att ens försöka ta oss till tullstationen i Svinesund för att möta upp. Då endast godkända tullombud (vilket du inte kan bli som privatperson) kan sköta detta i förväg eller få kredit på momsen (som dessutom bestäms efter aktuell växelkurs, ofta på införseldagen) tvingades vi anlita ett sådant.

Skulle dock visa sig vara ett lyckokast - belägna i huset intill tullverket, otroligt proffsiga och med ett maxtak på kostnaden om 3.000:- för all hantering. Båttransporten var - trots det kaosartade läget - igenom tullen på en kvart....

 

Så TS, du har fattat det helt rätt när det gäller att du behöver göra det på plats. Visst skall det gå - rent teoretiskt - på annat sätt även som privatperson, men det är nog dömt att misslyckas....

 

Men kolla noga så du inte blir fast i Amsterdam. Eller kanske det är bättre att ta in den där (säger jag utan att veta om det är smart....) ?

Ingemar, du är på helt rätt spår.

 

Jag ringde upp tullverket på nytt och fortsatte frågekarusellen.

 

I mitt fall gäller, i första EU land uppsöka tullkontor och köpa ett ”transitkvitto”.

 

Priset för ett sådant motsvarar momsen på varan.

 

I Sverige sedan tullar och momsar du in den som planerat och får en ”kod”.

 

Med denna koden sänd till tullkontoret där du köpte transitkvittot återbetalas kostnaden för detta.

 

Man måste således i detta fall ligga ute med dubbel moms i ca en vecka.

 

Så superbra att frågan kom upp och jag slapp stå som ett fån på nåt kontor utan dubbbel moms på kontot. Bugar och bockar för detta! 😅

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Jacques:

Att göra denna resa påläst eller inte kan ju vara skillnaden mellan ett minne för livet och totalt fiasko.

  1. Det totala fiaskot kommer du alldrig någonsin att glömma. :)
  2. Med lite demens finns risk att du glömmer din väl fungerande resa från England till Sverige.

Det verkar ju som att du närmar dig alternativ två, dvs. en lyckad resa som du ev. kommer att glömma.

 

Jag brukar uppmuntra båtköpare att ta lite extra tid för att köra/segla hem sina nyförvärv eftersom det ofta troligen är enda gången i livet man kommer att göra den resan.

 

Hoppas att ni får en lagom intressant tur och ta lite extra tid för något eller några intressanta strandhugg. Jag vet tyvärr inte vad man inte bör missa längs vägen, men det vet säkert någon annan.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Christer på Tullservice i Helsinborg, han är gammal tullare och kan allt ofta bättre än tullverket själva. Hemsida finns, liten firma

 

Han hjälper dig säkert hela vägen för en obetydlig summa. 

 

Ofta kan man få olika svar i dessa typer av frågor från tullverket beroende på vem man pratar med. Egen erfarenhet.. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev mikaojje:

Ring Christer på Tullservice i Helsinborg, han är gammal tullare och kan allt ofta bättre än tullverket själva. Hemsida finns, liten firma

 

Han hjälper dig säkert hela vägen för en obetydlig summa. 

 

Ofta kan man få olika svar i dessa typer av frågor från tullverket beroende på vem man pratar med. Egen erfarenhet.. 

Jag har hållit på att bli gråhårig i förtid här.

 

När man pratar med tullverket säger dom en sak, på deras hemsida läser man en annan, och när man påpekar detta blir det bara tyst... 🙄

 

Pratade precis med Christer och nu har saker och ting klarnat betydligt.

 

Tackar för tipset!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft många såna samtal med tullverket 😂

 

Hur sa han du skulle gå vidare? Ofta vet jag att det inte alltid bara finns en lösning utan 2 eller fler när det blir specialfall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Jacques:

Jag har hållit på att bli gråhårig i förtid här.

 

När man pratar med tullverket säger dom en sak, på deras hemsida läser man en annan, och när man påpekar detta blir det bara tyst... 🙄

 

Pratade precis med Christer och nu har saker och ting klarnat betydligt.

 

Tackar för tipset!

Också min erfarenhet, tyvärr.

 

Fick efterlevererat några saker från Norge som saknades på min båt, och trots att summan att betala var 0:- luskade ju PostNord rätt på - vad de tyckte - verkliga värdet och krävde moms för att släppa vidare leveransen till mig. PostNord var ju som att tala med en vägg, så jag betalade och tog det till Tullverket ("omprövning").

De höll med om att det var dubbelbetalning av moms, och att det formellt riktiga var att jag skulle ha tillbaka beloppet från tullhanteringen av själva båten och dess momsärende. Låter logiskt och var inga problem. Dock ville Tullverket ha in faktura som visade prylarnas värde och inte bara PostNords gissningar. Ok, det hade de ju redan fått, men kanske missat läsa bilagorna ?  Nåja, de fick det igen.

 

Nu har det gått en månad och fyra skriftliga påminnelser från min sida. Ingen respons från Tullverket, trots att det bara borde vara formalia kvar så jag kan få tillbaka den dubbelt betalda momsen för delarna som efterlevererades...

 

P.S. Jag är som tur är redan gråhårig....😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev mikaojje:

Haft många såna samtal med tullverket 😂

 

Hur sa han du skulle gå vidare? Ofta vet jag att det inte alltid bara finns en lösning utan 2 eller fler när det blir specialfall. 

I detta fall hade Christer så mycket mer info som tullverket inte verkar ha koll på alls.

 

Tullverket har tryckt på att jag måste ha med ”certificate of origin” för att tex bli tullbefriad.

 

Christer listade snabbt ut att så är inte alls fallet, min båt är automatiskt tullbefriad tack vare att den är cat-B.

 

Sen vidare ang denna ”transitering”, så gäller följande.

 

Alt 1, Jag hämtar båten själv på trailer. Nu måste jag ha ett T1 dokument, upprättat av auktoriserat tullombud. Detta T1 dokument skall ”startas” i England och inte vid EU:s gräns. Det går att starta T1 dokumentet vid EU gränsen men då tar byråkratin nya höjder och är tydligen ingen väg att rekommendera.

 

Alt 2, Jag får båten levererad på vattnet tex Themsen och kör den hem på vattnet också.

Då behövs ingenting alls! Sjögods transiteras inte, det föranmäls. Och i just mitt fall tyckte Christer att även en föranmälan var överkurs, då vi pratar om en liten gummijolle i sammanhanget.

 

Men nu är jag som person så långt från en ”gambler” man kan komma, så jag tänker propsa på att få föranmäla min ankomst, för att ha ett dokument om detta att visa upp när, Belgisk, Holländsk, Tysk eller Dansk kustbevakning blir nyfikna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev IngemarE:

Också min erfarenhet, tyvärr.

 

Fick efterlevererat några saker från Norge som saknades på min båt, och trots att summan att betala var 0:- luskade ju PostNord rätt på - vad de tyckte - verkliga värdet och krävde moms för att släppa vidare leveransen till mig. PostNord var ju som att tala med en vägg, så jag betalade och tog det till Tullverket ("omprövning").

De höll med om att det var dubbelbetalning av moms, och att det formellt riktiga var att jag skulle ha tillbaka beloppet från tullhanteringen av själva båten och dess momsärende. Låter logiskt och var inga problem. Dock ville Tullverket ha in faktura som visade prylarnas värde och inte bara PostNords gissningar. Ok, det hade de ju redan fått, men kanske missat läsa bilagorna ?  Nåja, de fick det igen.

 

Nu har det gått en månad och fyra skriftliga påminnelser från min sida. Ingen respons från Tullverket, trots att det bara borde vara formalia kvar så jag kan få tillbaka den dubbelt betalda momsen för delarna som efterlevererades...

 

P.S. Jag är som tur är redan gråhårig....😉

Ok, då ligger du före mig både i gråhårighet och i irritationsnivå vad gäller tullverket.

 

Jag kan bara beklaga.

 

Det är så otroligt frustrerande att vara i klorna på en myndighet som man upplever varken har koll eller bryr sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Jacques:

I detta fall hade Christer så mycket mer info som tullverket inte verkar ha koll på alls.

 

Tullverket har tryckt på att jag måste ha med ”certificate of origin” för att tex bli tullbefriad.

 

Christer listade snabbt ut att så är inte alls fallet, min båt är automatiskt tullbefriad tack vare att den är cat-B.

 

Sen vidare ang denna ”transitering”, så gäller följande.

 

Alt 1, Jag hämtar båten själv på trailer. Nu måste jag ha ett T1 dokument, upprättat av auktoriserat tullombud. Detta T1 dokument skall ”startas” i England och inte vid EU:s gräns. Det går att starta T1 dokumentet vid EU gränsen men då tar byråkratin nya höjder och är tydligen ingen väg att rekommendera.

 

Alt 2, Jag får båten levererad på vattnet tex Themsen och kör den hem på vattnet också.

Då behövs ingenting alls! Sjögods transiteras inte, det föranmäls. Och i just mitt fall tyckte Christer att även en föranmälan var överkurs, då vi pratar om en liten gummijolle i sammanhanget.

 

Men nu är jag som person så långt från en ”gambler” man kan komma, så jag tänker propsa på att få föranmäla min ankomst, för att ha ett dokument om detta att visa upp när, Belgisk, Holländsk, Tysk eller Dansk kustbevakning blir nyfikna.

Med föranmälan avses med högsta sannolikhet en Sid, summarisk införseldeklaration. Finns att läsa om hos tullverket. Den löser vilket ombud som helst.

 

Rekommenderar dig anlita ett ombud med jour tjänst. Blir du stoppad kommer respektive lands kustbevakning ringa Tullverkets motsvarighet. Garanterat lika  dåligt pålästa trots EU lagstiftning. 

 

Då kan de vara skönt å ha ngn som pratar tullspråk och förklarar hur de är tänkt. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny info.. ☹️
 

Båttillverkaren har nu pratat med sin shippingagent.

 

Lämnar jag England på vattnet utan att den är förtullad i importlandet (vilket vi vet är omöjligt) räknas den som sjögods och skall därmed avgångsdeklareras av nåt gäng på UK customs.

 

Deras arbetsgång är att från beställning till utförande har dom 3-8 dagar på sig att göra detta.

 

Alltså aldrig snabbare än 3d och aldrig mer än 8d. Exakt när vekar vara svårt att få veta.

 

Jag måste alltså ställa mig i samma kö som all annan sjötransport, dvs containerfartyg, tankers osv. Då detta känns lite avlägset så brydde jag mig inte ens om att fråga vad kalaset skulle kosta.

 

Nu är jag nära att ge upp kan jag erkänna.. 😔

 

Skitprojekt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...