Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kraco2555

Rigglängd Yamarin 59 HT

Rekommendera Poster

Hej,

Har blivit av med motorn, och letar nu förtvivlat (även i våra grannländer)efter en ersättare. Hade en 115hk Yamaha men letar en 150, men jag hittar inte ens med Googles hjälp, lämplig rigglängd. Jag hittar bara att den är "lång". Någon som vet höjden på akterspegeln? Min båt befinner sig en bit ifrån mig..

 

//Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kort rigg = 15 tum = 38,1 cm

Lång rigg = 20 tum = 50,8 cm

XL = 25 tum = 63,5 cm

XXL = 30 tum = 76,2 cm

Redigerad av Kalle_Anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag svär i kyrkan men jämför försäkringspremien på din båt mellan en ny Yamaha 150 och en Mercury 150 via mercury försäkring.
 

det säger en del om vilka chanser försäkringsbolagen tror om du kommer få behålla den nya maskinen i fred.

 

nu kanske du vill ha en ny yama ovsett men ville iallafall upplysa om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Nu kanske jag svär i kyrkan men jämför försäkringspremien på din båt mellan en ny Yamaha 150 och en Mercury 150 via mercury försäkring.
 

det säger en del om vilka chanser försäkringsbolagen tror om du kommer få behålla den nya maskinen i fred.

 

nu kanske du vill ha en ny yama ovsett men ville iallafall upplysa om detta.

Svär o svär, men att sälja en Yamarin med ngt annat på akterspegeln än yamma, påverkar istället andrahandsvärdet rätt saftigt. Har varit inne på en sukki sukki, men är högst tveksam. Vill jag åka båt denna sommar har jag kanske inget val....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kraco2555:

Svär o svär, men att sälja en Yamarin med ngt annat på akterspegeln än yamma, påverkar istället andrahandsvärdet rätt saftigt. Har varit inne på en sukki sukki, men är högst tveksam. Vill jag åka båt denna sommar har jag kanske inget val....

Så kan det kanske vara, men ny maskin borde väl ändå göra sitt för värdet.

 

Vad jag förstått är tjuvarna nästan lika sugna på Sukki, dvs ungefär samma försäkringspremie och stöldrisk som Yama tyvärr.

 

Evinrude och Murkla verkar vara lite mer fredade. Troligen är det inte samma efterfrågan på dessa där maskinerna i slutändan skall säljas.

 

Blir det aktuellt med en murkla så kolla in 150 PRO xs , det är lite roligare ljudbild om man nu bryr sig om det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du är inne på är en Yamarin med något annat än Yamaha på akterspegeln lite av ett ufo och svårare att sälja.

 

Yamaha 59ht med 150hk är kanon och en båt jag skulle köpt i år, bara jag fick tag på en. De är dock ovanliga med 150hk så du gör helt rätt i att uppgradera till en sådan. Både Yamaha och Mercurys 150hk är bra maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Så kan det kanske vara, men ny maskin borde väl ändå göra sitt för värdet.

 

Vad jag förstått är tjuvarna nästan lika sugna på Sukki, dvs ungefär samma försäkringspremie och stöldrisk som Yama tyvärr.

 

Evinrude och Murkla verkar vara lite mer fredade. Troligen är det inte samma efterfrågan på dessa där maskinerna i slutändan skall säljas.

 

Blir det aktuellt med en murkla så kolla in 150 PRO xs , det är lite roligare ljudbild om man nu bryr sig om det.

Håller med...

 

Det brukar sägas att det är svårare med delar till amerikanska maskiner i öst som en förklaring till att japanska motorer stjäls i större utsträckning.

 

En Mercury 150 PRO xs vore kanon att åka med på en 59ht, bara man är medveten om den udda kombon vid försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mange249:

Precis som du är inne på är en Yamarin med något annat än Yamaha på akterspegeln lite av ett ufo och svårare att sälja.

 

Yamaha 59ht med 150hk är kanon och en båt jag skulle köpt i år, bara jag fick tag på en. De är dock ovanliga med 150hk så du gör helt rätt i att uppgradera till en sådan. Både Yamaha och Mercurys 150hk är bra maskiner.

Precis så! Inbillar mig att den mellanskillnad jag får betala mellan 115 till 150 (ca 40.000) får jag igen med råge, då 59HT med 150hk är attraktiv och mkt sällsynt. Helt ok med 115 (topp ca 35knop) men är lite för trygg och tråkig för mig. Vill ha ngt mer utmanande. 

Kan ju då testa min tes mot dig: Hade du köpt en med Mercury eller Suzuki på akterspegeln? Hur mycket hade det behövt skilja i pris ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kraco2555:

Precis så! Inbillar mig att den mellanskillnad jag får betala mellan 115 till 150 (ca 40.000) får jag igen med råge, då 59HT med 150hk är attraktiv och mkt sällsynt. Helt ok med 115 (topp ca 35knop) men är lite för trygg och tråkig för mig. Vill ha ngt mer utmanande. 

Kan ju då testa min tes mot dig: Hade du köpt en med Mercury eller Suzuki på akterspegeln? Hur mycket hade det behövt skilja i pris ?

Nu blir det min personliga åsikt, men jag föredrar Mercury före Suzuki alla dagar i veckan. Deras 3l F150 verkar vara en fin maskin och den och Yamahas F150 är mina favoriter i klassen.

 

Jag har själv letat efter en 59ht i över ett år. Nu blev det annan båt i sommar, men kommer sannolikt köpa en inom något/några år. Det är en fin modell och med en Yamaha F150 brukar man kunna få ut 46-47knop med rätt propp och monteringshöjd:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-27 vid 20:29 skrev johan_sjobjorn:

Nu kanske jag svär i kyrkan men jämför försäkringspremien på din båt mellan en ny Yamaha 150 och en Mercury 150 via mercury försäkring.
 

det säger en del om vilka chanser försäkringsbolagen tror om du kommer få behålla den nya maskinen i fred.

 

nu kanske du vill ha en ny yama ovsett men ville iallafall upplysa om detta.

Hej!

Jag kollade upp deras försäkring( Mercury via Atlantica, och där var det faktiskt 150:- dyrare med Mercury. Kollade även Svenska sjö samt Svedea (som jag har nu) och där var det identiska priser mellan Yamaha och Mercury. Kanske är det inget av dessa bolag du refererar till, men jag hittade ingen renodlad Mercuryförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
56 minuter sedan skrev Kraco2555:

Hej!

Jag kollade upp deras försäkring( Mercury via Atlantica, och där var det faktiskt 150:- dyrare med Mercury. Kollade även Svenska sjö samt Svedea (som jag har nu) och där var det identiska priser mellan Yamaha och Mercury. Kanske är det inget av dessa bolag du refererar till, men jag hittade ingen renodlad Mercuryförsäkring.

Hej igen, det är Atlantica som har hand om Mercurys märkesförsäkring.

 

jag gick in och gjorde en jämförelse, Yamarin 59 HT årsmodell 2011, motorns årsmodell 2021. Försäkringsvärde 350.000.

 

Jag kryssade i securemark märkt båt och motor, startspärr samt vinterförvaring på varv.

 

Gjorde samma sak med Yamaha samt Mercury som valt motorfabrikat. Detta är de priser jag fick fram.

 

PS. Securemark är kvar för att teckna Mercury försäkring. Strartspärr antar jag ingår i båda motornerna som standard.

 

485D26CE-2C9A-423D-AC8A-0830548560C4.png

CB712113-A1B1-4586-9B39-10DD443D2746.png

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag lyckades nog kryssa i olika vid alternativen. Om jag bockar  securmark samt startspärr och farvattnen längst västkusten, blir skillnaden 1300:-, vilket ju är billagare vilket du poängterat. Tack för tipset, men vågar nog inte hänga på ngt annat än Yamma. Nu kostar bägge maskinerna lika (185000 riktpris), så jag inbillar mig att val av märke påverkar andrahandsvärdet betydligt mer än premien. Jag får väl göra mig omaket att hänga av maskinen, om jag nu får någon. Motorer överlag är ju tvärslut i vårt land och tidigast leverans verkar vara november....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...