Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
martinke

Nu införs E10...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev martinke:

Nu kommer vi förmodligen få mer bränslerelaterade problem med våra båtar...

Kanske!

Framför allt de med äldre motorer bör kolla med tillverkarna hur E10 fungerar i deras motorer.

 

Tillägg: Jag tycker att Sweboat kunde ta tag i detta på samma vis som Bil Sweden har gjort och ta fram en lista på vilka motorer E10 funkar i och vilka det inte funkar i.

 

E10 har varit på tapeten länge och har även funnits i vissa länder så det är nog inga större problem med en modern motor.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Mackey:

Kanske!

Framför allt de med äldre motorer bör kolla med tillverkarna hur E10 fungerar i deras motorer.

 

Tillägg: Jag tycker att Sweboat kunde ta tag i detta på samma vis som Bil Sweden har gjort och ta fram en lista på vilka motorer E10 funkar i och vilka det inte funkar i.

 

E10 har varit på tapeten länge och har även funnits i vissa länder så det är nog inga större problem med en modern motor.

Såhär står det i min manual för utombordaren:

990E6505-ED8F-429C-8BA7-5B3D334A95AE.thumb.jpeg.4221fdb88367e843378878b2d98ac52d.jpeg

 

Modernare motorer är det säkert inga problem att köra på E10.
Tror snarare problemen kommer när vi inte använder våra båtar över vintern. Korrosionsproblem i insprutningssytemen exempelvis. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Enligt teknikens värld är sjömackarna undantagna, så då kan ni ju tanka bensinen där och fortsätta få E5 i tanken.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/e10-bensin-kommer-nu-till-sverige/

Problemet är väl kombinerade sjö- och landmackar, dvs där de delar på samma cisterner. Dem bör man nog se upp med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev martinke:

Såhär står det i min manual för utombordaren:

990E6505-ED8F-429C-8BA7-5B3D334A95AE.thumb.jpeg.4221fdb88367e843378878b2d98ac52d.jpeg

 

Modernare motorer är det säkert inga problem att köra på E10.
Tror snarare problemen kommer när vi inte använder våra båtar över vintern. Korrosionsproblem i insprutningssytemen exempelvis. 

Man kan köra lite alkylat i samband med upptagningen så slipper man ev. problem både etanol/vatten och annat som gammal bensin kan ställa till med.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...