Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nes

Svårstartad D2-75

Rekommendera Poster

Hej!

Motorn min, en D2-75, har alltid varit lite vresig som kall så i år har jag bestämt mig för att rätta till vad som varit fel.

Jag har hittat att den suger luft i anslutningen till tanken så provisoriskt har jag stoppat ner slangen i en dunk med ny diesel. Då försvann den luft man känt när man kör med handpumpen. Fortfarande kan jag dock känna lite grand luft när den stått ett tag. Batterispänningen sjunker när jag glödar och alla har låg resistans (<2 ohm). 

Här är en video på ett första startförsök:

 

Och en när jag efter kanske 5:e försöket fick igång den: (De brukar ta 1-2 försök, men nu var det ju väldigt kalt också)

 

Jag har luftat vid spridarna men trodde kanske det skulle flöda mer diesel här, eller vad säger ni?

 

Vad borde jag mer kontrollera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog luft kvar på flera av spridarna. tidigare hade jag en diesel, en gammal MD5, och luftade precis som du vid spridarna (eller snarare direkt efter insprutningspumpen, i andra änden på röret) och det flödar MYCKET mer då man inte har luft i. Det hörs även på första filmen, den vill starta på en eller två cylindrar man orkar inte då övriga inte går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som bränslebrist. Du skulle kunna skarva på en genomskinlig plastslang för matarpumpen och se om det kommer luftbubblor. Om det vore luft i spridarrören skulle motorn inte gå bra när den väl kommit igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska jag testa! Jag tycker nämligen jag känner och hör lite luft när jag handpumpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg du ingen luft i slangen? Det kan ju vara läckage i matarpumpen. Du skulle kunna koppla förbi matarpumpen och använda handpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jodå! Luft kommer det från matarpumpen, så den, förfiltret eller nån slang är det som läcker. Ska testa att dra slangen från dunken direkt till handpumpen.

 

Redigerad av Nes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev tyvärr inte bättre för det. :( Kommer heller inte mer diesel när jag luftar vid spridarna. Är det insprutningspumpen som återstår nu då? Samtidigt, när den väl startar så går den, upp till 3000 varv, i friläge eftersom den står på land. Kan det utesluta något annat fel? Kompression? Ventiler?

(Slangen i mitten som det fräser i kommer från matarpumpen, som nu pumpar luft.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt även slangen mellan filter och insprutningspump till en genomskinlig. Pumpar jag för hand kommer ingen luft men när motorn startar verkar det komma luft från insprutningspumpen. Gasar jag så trycks luften tillbaka in i pumpen, eftersom dieselflödet ökar. Även under start dyker det upp lite bubblor, antagligen från samma håll, men lite svårt att se. Vad kan jag ta till för knep för att hitta läckan?

 

(På filmen ser det ut som om luften kommer lika mycket från filtret, men det är luft som först kommit som stora bubblor från insprutningspumpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det läcka på insuget till insprutningspumpen så den suger luft? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inga slangklämmor på slangarna endast påtryckta det är klart att det duger luft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir samma sak med slangklämmor på. Kör jag med handpumpen när motorn går bubblar det friskt från returen men ingen luft syns i slangen in till högtyckspumpen.

Kan jag köra tryckluft i returen och se om det bubblar någonstans?

Jag gissar att den är någon av packningarna till insugen som behöver bytas (blått). Eller kan det vara något internt i pumpen? Returröret (rött) ska väl vara under tryck så där kan det inte läcka in någon luft(?)

image.png.200174c15ca30e9a659b96af04859fc5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Fogden:

Ser inga slangklämmor på slangarna endast påtryckta det är klart att det duger luft

Hur kan det sugas in luft i slangen som sitter på trycksidan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara när motorn går som det bubblar i returledningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Rollen:

Hur kan det sugas in luft i slangen som sitter på trycksidan.

Nja, jag hade kopplat förbi matarpumpen, med slang från dunk direkt till filter, dunken såpas högt att det skall kunna flöda med hävertverkan. Så lite undertryck kan det kanske bli, vet inte hur mycket högtryckspumpen kan suga. 

Redigerad av Nes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är returledningen kopplad? Går den ända till tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Rollen:

Är det bara när motorn går som det bubblar i returledningen?

Lite svårt att säga, med det verkar så. Det kommer luft även när motorn är avstängd men mindre och mindre ju mer jag pumpar, så är nog luft som tagit sig in sen tidigare.

 

18 minuter sedan skrev Rollen:

Hur är returledningen kopplad? Går den ända till tanken?

Den går till dunken, såhär ser det ut:

6648334A-DC92-4AFD-A333-EC1A52166B8B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Matarpumpen har jag nu konstaterat läckage i, därför är den bortkopplad. Men högtryckspumpen kanske kräver ett konstant tryck från matarpumpen? 

Redigerad av Nes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Nes:

Matarpumpen har jag nu konstaterat läckage i, därför är den bortkopplad. Men högtryckspumpen kanske kräver ett konstant tryck från matarpumpen? 

Om jag kommer ihåg rätt från utbildningen för länge sedan så måste högtryckspumpen vara trycksatt. Högtrycks/insprutningspumpen har ingen backventil. Enkelt beskrivet så består pumpen av en trycksatt kammare där en snedskuren kolv rör sig. Beroende på vridningen av kolven blir volymen olika och därmed också den insprutade mängden bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Nes:

Nja, jag hade kopplat förbi matarpumpen, med slang från dunk direkt till filter, dunken såpas högt att det skall kunna flöda med hävertverkan. Så lite undertryck kan det kanske bli, vet inte hur mycket högtryckspumpen kan suga. 

Om du ska kunna felsöka måste du nog ha tryck i matarledningen. Antingen med matarpumpen eller handpumpen. Om man misstänker matarpumpen får man koppla förbi den och pumpa med handpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Nes:

Lite svårt att säga, med det verkar så. Det kommer luft även när motorn är avstängd men mindre och mindre ju mer jag pumpar, så är nog luft som tagit sig in sen tidigare.

 

Den går till dunken, såhär ser det ut:

6648334A-DC92-4AFD-A333-EC1A52166B8B.jpeg

Du kan inte få någon hävertverkan om returledningen går upp lika högt som matarledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då blir det till att fixa matarpumpen för armarna räcker inte att pumpa och vrida om nyckeln samtidigt. ☺️
...

Ja vad ska man säga, det är inte jag som haft öppet locket i alla fall. 😫

 

AB9391ED-05A4-4D9C-934E-3090BC54BBBA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur locket ska tätas egentligen? O-ringen som låg snett var stor nog att ligga runtom skruvhålet i pumphuset (blå) men den borde väl klämmas för att fungera (grön)? Samtidigt är det ju en O-ring (gul) som tätar runtom locket. Är den gröna för tjock kommer ju inte den gula klämmas ordentligt. På bilder ser jag att det sitter en packning under skruvskallen (ljusblå), det kanske är det enda som krävs? 

Rött = Pumphus

Svart = Lock

image.png.576dde1b1b79d3c35e3f7ebfc1bd2e4f.png
IMG_4566.thumb.jpg.009e2d6ad8849c8a0307267656ef4c45.jpg
image.thumb.png.9b91b4cbaec41b1ce8e481c48d195867.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade denna bilden i verkstadshandboken, så det ska vara en liten o-ring under locket. Jag fick tätat pumpen så nu ser jag ingen mer luft.

image.png.fa0415b1fe0e7022e52bc77f25830d3c.png

För att ytterligare utesluta matarpumpen har jag mätt bränsletrycket mellan pump och filter. Med varm motor kommer det efter ett par sekunder, samtidigt som motorn kickar igång, upp i 15-25 kPa där det ska ligga. Direkt sticker det sen i väg till 55-60 kPa, en motorkunnig vän säger att det verkar rätt.

Men det är kallstarterna som är problemet... Kommer den inte igång hyffsat fort så bolmar det rök och spottas ut svart sörja, kan det vara en ledtråd? Här ligger bränsletrycket på ~20 kPa.

 

Jag har låtit provtrycka spridarna, men de var ok. Kollade då glödstiften, de glöder fint.

Jag har kört utan luftfilter och den suger luft ordentligt.

Känns som de jobbiga sakerna återstår; kompression, ventiler, timing. :(

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick aldrig nån ordning på problemet. Sjösatte och levde med utdragna starter fram till juli, då vägrade den starta helt och hållet. Jag har haft en (bil)mekaniker på plats som inte kunde hitta något fel på bränsleförsörjningen, så det spåret har jag lämnat nu. Köpte istället en kompressionstestare och har mätt följande, med/utan en skvätt olja:

1: 18/20 bar

2: 12/13

3: 20/21

4: 35/55 (Detta var den första jag mätte, kan blivit lite mycket olja, mätte igen efter att överskottet hostats ut och fick då 45.)

Alla glödstift är urplockade så att cylindrarna inte ska kunna påverka varandra.

Trycket ska enligt manualen ligga på minst 25 bar. Men det jag undrar över är 4:ans höga tryck, är det normalt? Det lutar väl annars åt topplockspackningen.

Redigerad av Nes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering!

Jag lämnade in motorn i våras och det visade sig att ventilerna var brända, ja de var visst alldeles poriga. Han kunde inte förstå hur den gått att få igång över huvud taget. Men det är fixat nu och den har aldrig startat såhär lätt! :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...