Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
aristarchus

Täta stuv med gummiduk

Rekommendera Poster

Hej! Jag började med båt för ett år sedan utan tidigare vana, och har fått stor hjälp här på mg.

Nu har jag en liten segelbåt med utombordare med bensintanken förvarad i en stuv i sittbrunnen. Stuven är helt öppen in mot resten av båtens innerutrymmen, alltså helt utan skiljeväggar.

För att bättra på säkerheten lite tänkte jag skärma av och täta stuven för att förhindra att ev bensinångor kan fylla alla utrymmen.

För att hålla det enkelt så tänkte jag fästa en gummiduk som skiljevägg, och fästa den med Biltemas marintätning.

Synpunkter på det här, håller det? Ok för bensin? Fullkomligt idiotiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev aristarchus:

Synpunkter på det här, håller det? Ok för bensin? Fullkomligt idiotiskt?

Hej och välkommen till MG!

 

Ett par bilder och info om båtmodell skulle kunna hjälpa till för att ge ett bra svar på frågan eller alternativa lösningar.

 

Just nu lutar jag åt fullkomligt idiotiskt, men man kan ju ändra sig.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det är en Marieholm MS20, kan ta några dagar att ordna bilder. Men det skulle handla om att bygga ett slags förenklat skott inne i stuven.

Tror du att metoden är fel, eller överdriver jag risken med att inte ha tanken i ett avskiljt utrymme?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en fin tanke, speciellt om det någon gång springer läck i tanken när ni ligger och sover.
Inte skoj  med bensinånger i hela båten då.
Personligen hade jag nog sett till att det ändå är någon ventilation ut i atmossfären så att lite bensinångor kan ventileras bort naturligt så man inte får en ansamling av bensinångor där i onödan.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae...

Du bör ha ett eget stuvfack till bensindunken, ett stuvfack som inte står i förbindelse med något annat utrymme ombord.

Om du avser att förvara den där du tänkt så räcker det inte med en gummiduk, och jag har svårt att föreställa mig att det går att klistra upp en sådan så att det blir tätt med marintäntningsmedel.

Det bästa är att bygga en skiljevägg (=skott) av marinplywood som sedan behandlas på något vis, helst plastas eller målas med någon bra bensinbeständig färg. Det skall vara absolut helt tätt mot båtens ruff, men ventilation uppåt och nedåt, bensinångor är tyngre än luft så då skall dessa evakueras nedåt. Inga elinstallationer får finnas i det utrymmet.

Sannolikt finns det information på hur bensintankar och bensindunkar skall förvaras ombord, om du söker.

Bensinångor är inte på något vis harmlösa tillsammans med syre, och du kanske har spritkök eller gasolkök ombord med öppen låga och kan då räkna ut vad som händer om du får in bensinångor i båten då du lagar mat... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input 👍 Jag drar mig lite för att plasta för att jag aldrig gjort det förut, men det är kanske värt att lära sig.

Ventiliation ut i det fria ska jag också ordna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev aristarchus:

Tack för all input 👍 Jag drar mig lite för att plasta för att jag aldrig gjort det förut, men det är kanske värt att lära sig.

Ventiliation ut i det fria ska jag också ordna.

Att plasta är inte speciellt svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:
4 timmar sedan skrev aristarchus:

Tack för all input 👍 Jag drar mig lite för att plasta för att jag aldrig gjort det förut, men det är kanske värt att lära sig.

Ventiliation ut i det fria ska jag också ordna.

Att plasta är inte speciellt svårt.

Köp eller låna boken "Vårda din plastbåt" (ISBN 9789172236493) så får du all hjälp du behöver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...