Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yopphedi

Kasta ankare utan trassel och blodvite

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Kommer i år att gå in i säsong två som båtägare och det går ju klart bättre och bättre att köra och lägga till med båten men fortfarande är det moment som är krångliga. Jag tänker då främst på att kasta ankare när man ska lägga till.

 

Vi har en liten motorbåt på 5.5 meter och är oftast ute hela familjen (jag, fru och två mindre barn).

Rutinen vi har just nu är att frugan står i fören och spanar, kliver i land och jag står vid ratten och bråttas med ratt/gasreglage och ankarlina.

 

I naturhamn brukar vi gå in och reka, sedan gå ut igen ta lite fart och hiva i ankaret på lämpligt avstånd.

Jag ställer mig sedan vid ratten och försöker hålla rätt kurs, samtidigt som jag försöker hålla ankarlinan sträckt.

Det är just då problemen uppstår, linan brukar trassal in sig i stolen/flytväst..ja i vad tusan som helst som finns i närheten.

Eller så måste jag ge lite gas och så tappar jag linan...som trasslar in sig i stolen/flytväst..ja i vad tusan som helst som finns i närheten.

Och så vidare.

Dessutom får jag brännsår i handen när jag låter linan löpa, det har jag löst genom att använda en cykelhandske, men det har ju ingen annan, så det finns säkert en bättre lösning.🙂

 

De alternativ jag har just nu är:

1. Skaffa en till arm

2. Skaffa en till fru som kan hjälpa till med ankaret

3. Adoptera ett äldre barn som kan hjälpa till med ankaret

 

Inget av alternativen känns särdeles lockande, så hur gör man?

 

Tacksam för tips!

 

 

 

 

 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Ha ankarlinan i en hink (gärna med hål i botten så vatten kan rinna ut), så linan är samlad och inte riskerar att sno sig runt saker.
2. I god tid innan tilläggningsförsök, ta ut ankaret och häng precis fritt från vattnet på akterspegeln eller sidan av båten, fäst i ett skotlås eller liknande (eller att en ombord håller den på plats med händerna).
3. På rätt plats, släpp ankaret fritt från låsningen, och håll bara ett minimalt motstånd mot linan för att den inte ska flyga ut helt och riskera att trassla in sig.
4. När båten är på lagom avstånd från land, bromsa in båten med motorn, slå friläge, och ta då tag och spänn upp ankarlinan. Då ska inte linan löpa, så ingen risk för brännskador.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ankarband på rulle kanske, som rullar ut kontrollerat och ankaret kastar du inte, utan släpper ner lugnt och fint 🙂

Rullen borde du kunna skruva fast i innerline (skrov/däcksarg) om sån finns på din båt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

1. Ha ankarlinan i en hink (gärna med hål i botten så vatten kan rinna ut), så linan är samlad och inte riskerar att sno sig runt saker.
2. I god tid innan tilläggningsförsök, ta ut ankaret och häng precis fritt från vattnet på akterspegeln eller sidan av båten, fäst i ett skotlås eller liknande (eller att en ombord håller den på plats med händerna).
3. På rätt plats, släpp ankaret fritt från låsningen, och håll bara ett minimalt motstånd mot linan för att den inte ska flyga ut helt och riskera att trassla in sig.
4. När båten är på lagom avstånd från land, bromsa in båten med motorn, slå friläge, och ta då tag och spänn upp ankarlinan. Då ska inte linan löpa, så ingen risk för brännskador.

 

Japp, så gör jag med, fast har mitt ankare och lina i en ankarbox i aktern. Kastar i ankaret på lämpligt avstånd, låter linan löpa försiktigt genom handen samtidigt som jag manövrar båten. Linan går då från ankarboxen till min hand och sen över akterspegeln ut i vattnet.  Brukar fungera fint. Jag har en ögla i ankarboxen där ena änden sitter med en schackel. Då kan jag lossa den utan att kapa linan om jag skulle vilja och behöver inte vara rädd att den ska tappas och åka ner i vattnet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Makro:

Ett ankarband på rulle kanske, som rullar ut kontrollerat och ankaret kastar du inte, utan släpper ner lugnt och fint 🙂

Rullen borde du kunna skruva fast i innerline (skrov/däcksarg) om sån finns på din båt

Har aldrig använt, är det smidigt? Har själv ingen lämplig plats för någon men ser en och annan ha den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en på min segelbåt en gång i tiden och tyckte att det funkade bra.

När ankaret skulle upp drog jag upp bandet som vanligt och när allt var ombord så vevade jag upp bandet på rullen igen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Yopphedi:

De alternativ jag har just nu är:

1. Skaffa en till arm

2. Skaffa en till fru som kan hjälpa till med ankaret

3. Adoptera ett äldre barn som kan hjälpa till med ankaret

 

Inget av alternativen känns särdeles lockande, så hur gör man?

Jag tycker du gör rätt, en fru till kommer troligen bara att ställa till flera och andra problem. ;)

 

Handske är klokt, då kan du ta i och bromsa ordentligt utan att skada dig.

Det är bra att bromsa med ankaret så att det sätter sig i botten och så att man även känner att det sitter.

 

Det är nog mest en fråga om träning och fundering på hur du ska undvika trassel och att ankarlinan fastnar i allt och alla.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Yopphedi:

De alternativ jag har just nu är:

1. Skaffa en till arm

2. Skaffa en till fru som kan hjälpa till med ankaret

3. Adoptera ett äldre barn som kan hjälpa till med ankaret

Alternativ 2 skulle ju garanterat lösa dina ankarbekymmer, men i alla övriga situationer göra ditt liv såpass besvärligt att ankarbekymmret till väldigt litet avlägset problem som kunde lösts på ett enklare sätt.
Att ringla ner linan i en dränerar pyts är ett bra sätt att undvika trassel vidare kanske en mjukare lina, tex. Marlow Multiplate, är snällare mot dina händer, dessutom trasslar den mindre. Javisst den är dyr i inköp men det är ändå inget mot vad en extra fru skulle kosta dig.

 

/B

  • Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om vi nu skall konsultera språkpolisen  👮‍♀️ så kastar man sitt ankare lämpligast i en behållare för metallåtervinning, när man tröttnat på det, och då utan lina. :unsure:

 

Ankare fälls från båten, och sedan lättar man ankare innan man lämnar hamnen.

 

Anledningen till att jag besserwissrar om det är att det finns en handfull med uppfinningar som kallas för ”ankarfällare”.

 

Dessa kan se olika ut, men det är ett beslag man skruvar fast på lämplig plats på akterspegeln, i detta beslag hängs ankaret upp så att det släpar i vattenytan när man närmar sig en hamn eller ankringsplats. Sedan finns det en lina som är fastknuten i en utlösningsmekanism, när man anser att det är lämpligt att fälla ankaret rycker man i linan, plums!

 

Som sagt, det finns några olika varianter, googla (=sök, säger språkpolisen) på ”ankarfällare”.

Jag fann ankarfällaren Butler, det är en modell som saknar utlösningslina, den har istället en elektrisk utlösningsanordning.

 

1, ja du kanske kan få med dig Zaphod Beeblebrox ombord, han har inte bara tre armar, även två huvuden. Men han är en så kallad ”litterär figur” och kan vara synnerligen svär att finna, i detta solsystemet....

 

2, bra idé, det finns ju även marina kontaktannonser, har jag hört, dock aldrig letat efter, har inte behövt.

 

3, små barn små problem, större barn större problem, satsa hellre på ett elektriskt ankarspel, så slipper du få dig ett spel på obstinata tonåringar, det blir även billigare.

 

Sedan är inte de elektriska ankarspelen helt utan problem dom heller, jag länkade ovan till ett sådant jag har, och har lyckas få fason på. Men bandankarspel är iallmänhet mer lättskötta och trasslar inte till tillvaron som andra ankarspel och även barn kan göra.

 

Lycka till!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super,!

Tack för alla tips.

 

Problemet är ju inte riktigt att linan trasslar sig, utan att den snör in sig i någon pryl som sitter i vägen. Linan verkar tycka att det är hemskt trevligt att kramas med mojängen som man använder för att få förarstolen att rotera.

 

Jag har fina ankarboxar på akterspegeln, tyvärr så har tidigare ägare fixat boxen på babord sida snyggt och prydligt för ankaren med gummimatta samt en ögla. Tyvärr så  blir det ju lite knasigt att ha ankarlinan där eftersom den då kommer att löpa över hela sittbrunnen då jag står på andra sidan och styr.

 

Just nu brukar jag lägga ut linan bakom förarstolen, men det kanske är bättre att lägga ner den i styrbords ankarbox istället. @M__G Har du luckan till ankarboxen öppen, eller låter du linan löpa genom hålet i locket? Är det inte risk för att linan fastnar i locket om det står öppet..., du kanske inte har samma lösning för ankarboxar som jag iofs.

 

Jag försöker lägga ankaret vid sidan om båten och sedan hålla ut linan så långt från motorn som möjligt, men det kanske är överkurs. Kanske går bättre att låta linan löpa mer rakt akterut, men då känns det som större risk att få den i propellern.

 

Ankarband har jag funderat på, men jag hittar ingen lämpligt ställe att sätta ett sådant på.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm Tack, jag vill gärna få reda på de rätta benämningarna. Ska använda fälla ankare framöver.

 

Förövrigt, träffar jag den gode Zaphod så kommer jag inte att fråga efter hjälp med ankare, utan snarare om han har en plunta med allgalaktisk gurgelbrännare tillhands.

 

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade en gång en båt, som bland annat Cornelius sjöng, men jag hade en Monark 670, detta var för mer än 30 år sedan, den hade en ankarbox i sb   stuvutrymme längst bak i sittbrunnen, ankare med kätting och lina fälldes oftast av mig, sedan stängdes locket, det fanns ett utsågat halvrunt hål i luckans kant, genom det löpte linan sedan ut. För det mesta gick det bra, om ankarlinan dessförinnan , vid senaste lättningen, upptaget, lagts ned på lämpligt sätt och att eventuella kinkar vridits rätt, vill minnas att linan låg i en åtta, då kunde den löpa ut snyggt utan trassel. Visst hände det att det trasslade, och visst hände det att jag fick linan i propellern nån gång...

 

Sedan köptes det en större båt, en Nimbus 2700, den hade tvenne ankarboxar på varje sida av badbryggan, alltså utanför akterspegeln. Dom hade små luckor som nödtorftigt hölls uppe av ett sådant där fjäderbeslag, det gick väl bra för äldsta barnet att ”putta i” alltså fälla ankaret på kommando om jag först hade förberett det så det bara var att ”sparka” det överbord.

Det stora problemet var här att lätta ankar, att balansera på badbryggan, med båda händerna sysselsatta med att få upp ankarlinan, kättingen och så ankaret, en klodragg som sedan skulle fällas ihop, under tiden hade båten drivit till någon klart ofördelaktig position. Jag hade lumbago, ryggskott nån gång, och hade oftast vattentäta arbetskandskar då kustens alla rödmaneter hade en förmåga att trassla in sina trådar med nässelceller i ankarlinan.

Redan andra säsongen med den båten fanns det ett bandankarspel... tredje säsongen hade den båten fått en bogpropeller, men det är en annan  historia.

 

Min svåger hade en snipa med någon hemmabyggd ankarfällare med lina att dra i, här fanns det även ett PVC-rör som linan kunde löpa ut igenom för att undvika trassel, tanken var god, röret funkade si så där. Röret satt mellan akterdäck och ankarboxen som satt under akterdäcket. Det var lätt jobbigt att få ner linan genom röret vid lättning av ankaret.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, Yopphedi said:

@Georg_Ohm Tack, jag vill gärna få reda på de rätta benämningarna. Ska använda fälla ankare framöver.

 

Både "kasta ankare" och "fälla ankare" har använts i svenskan sedan 1500-talet, och i alla fall "kasta" antagligen längre, eftersom det heter "kasta akkeri" på isländska.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade manuell fällning av ankare på en 5m styrpulpetare så gjorde jag och min fru på liknande sätt. Men slängde bara i ankaret lät det rinna ut. Precis på samma sätt som man gör med ett ankarspel.

Efter att ha rekan tilläggningen så backade vi bak och stannade båten. Då går jag till det förberreda ankaret och kastar det. Väldigt viktigt att båten inte rör sig bakåt när du gör det. Sedan går jag sakta fram med motorn och låter linan löpa. Så länge jag går framåt finns det ingen risk att linan går in i motorn. När jag kommer fram går jag en kort inbromsning och lägger motorn i friläge. Frugan hoppar land och inte förrän då börjar jag dra i ankarlinan.

 

Skulle det strula vid tilläggningen så var det bara dra sig ut igen innan man lägger i växeln igen.

Jag har sett några nybörjare som backar med tampen i. Det slutar inte så bra.

 

För inte linan skull trasslat sig har lagt ner den i boxen och försäkrat mig om att linan inte är tvinnad.

Om jag bara har lagt ner linan i boxer direkt från att den har varit ihoprullad så kom den ut en klump.

 

Jag har sett flera som lägger till på det här sättet, utan att hålla linan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Yopphedi:

Super,!

Tack för alla tips.

 

Problemet är ju inte riktigt att linan trasslar sig, utan att den snör in sig i någon pryl som sitter i vägen. Linan verkar tycka att det är hemskt trevligt att kramas med mojängen som man använder för att få förarstolen att rotera.

 

Jag har fina ankarboxar på akterspegeln, tyvärr så har tidigare ägare fixat boxen på babord sida snyggt och prydligt för ankaren med gummimatta samt en ögla. Tyvärr så  blir det ju lite knasigt att ha ankarlinan där eftersom den då kommer att löpa över hela sittbrunnen då jag står på andra sidan och styr.

 

Just nu brukar jag lägga ut linan bakom förarstolen, men det kanske är bättre att lägga ner den i styrbords ankarbox istället. @M__G Har du luckan till ankarboxen öppen, eller låter du linan löpa genom hålet i locket? Är det inte risk för att linan fastnar i locket om det står öppet..., du kanske inte har samma lösning för ankarboxar som jag iofs.

 

Jag försöker lägga ankaret vid sidan om båten och sedan hålla ut linan så långt från motorn som möjligt, men det kanske är överkurs. Kanske går bättre att låta linan löpa mer rakt akterut, men då känns det som större risk att få den i propellern.

 

Ankarband har jag funderat på, men jag hittar ingen lämpligt ställe att sätta ett sådant på.

 

 

Jag har luckan öppen. Kastar (fäller) ut ankaret bakom båten på barbordssidan där ankarboxen är. Kör på styrbord. Linan låter jag sedan löpa försiktigt genom ena handen, ibland bromsar jag med med handen så det blir lite sträck på linan, släpper men ändå håller om linan, följer med med armen, ungefär så. Inte haft problem med att det skulle trasla sig i propellern. När jag sedan vill ha upp ankaret så släpps förtöjningen i fören samtidigt som jag börjar dra in ankalinan. Det gör jag vid aktertoften, linan kommer på sidan av båten. Samtidigt lägger jag linan allt eftersom i ankarboxen. Då löper den enkelt ut utan att trassla sig. Sen lägger jag ankaret på linan och stänger locket. Klart. Och enkelt använda nästa gång. Är det bös på ankaret så svänger jag det i vattenbrynet tills det släpper så slipper jag få med böset till ankarboxen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Abbe2:

 

Både "kasta ankare" och "fälla ankare" har använts i svenskan sedan 1500-talet, och i alla fall "kasta" antagligen längre, eftersom det heter "kasta akkeri" på isländska.

 

Man kan väl uttrycka sig ungefär hur man vill, jag läste med behållning, vad Dagens Båtliv ansåg om ”nautiskt nonsens”.

Sedan är väl ordet ”kasta” bättre när man inte har något ankarspel, medan fälla är bättre då man trycker på en knapp och hoppas att det säger plums och rassel akteröver..

 

Tänkte även på att trådskaparen kanske kunde finna en lämplig ”ankarfällare” på nätet, då det kanske inte finns några ”ankarkastare”.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@anuba Intressant, det är något sådant jag helst velat göra, men inte vågat eftersom jag varit rädd för att få linan i propellern. Fällde/kastade (helgardering) du ankaret över sidan på båten eller rakt akterut. Jag har en sådan där ankarbox @Georg_Ohm  pratade om, men ett halvrunt hål i främre delen av locket. Kanske ska försöka använda mig av det.

 

Om nu olyckan skulle vara framme, hur klurigt är det att rädda upp situationen på plats?

Är det något som oftast går, eller aldrig?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Abbe2:

Både "kasta ankare" och "fälla ankare" har använts i svenskan sedan 1500-talet, och i alla fall "kasta" antagligen längre, eftersom det heter "kasta akkeri" på isländska.

Oavsett vad man kallar det är det inte bra att kasta i ankaret eftersom risken att kedja/ankarlina trasslar in sig i ankaret ökar avsevärt.

 

Det är inte direkt ovanligt att ankare i olika emblem visas med intrasslad lina, men så vill man alltså inte ha ankaret på botten.

image.png.f0e1536248440eb433415da0aee487d9.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Yopphedi said:

Hej, 

 

Kommer i år att gå in i säsong två som båtägare och det går ju klart bättre och bättre att köra och lägga till med båten men fortfarande är det moment som är krångliga. Jag tänker då främst på att kasta ankare när man ska lägga till.

 

Vi har en liten motorbåt på 5.5 meter och är oftast ute hela familjen (jag, fru och två mindre barn).

Rutinen vi har just nu är att frugan står i fören och spanar, kliver i land och jag står vid ratten och bråttas med ratt/gasreglage och ankarlina.

 

I naturhamn brukar vi gå in och reka, sedan gå ut igen ta lite fart och hiva i ankaret på lämpligt avstånd.

Jag ställer mig sedan vid ratten och försöker hålla rätt kurs, samtidigt som jag försöker hålla ankarlinan sträckt.

Det är just då problemen uppstår, linan brukar trassal in sig i stolen/flytväst..ja i vad tusan som helst som finns i närheten.

Eller så måste jag ge lite gas och så tappar jag linan...som trasslar in sig i stolen/flytväst..ja i vad tusan som helst som finns i närheten.

Och så vidare.

Dessutom får jag brännsår i handen när jag låter linan löpa, det har jag löst genom att använda en cykelhandske, men det har ju ingen annan, så det finns säkert en bättre lösning.🙂

 

De alternativ jag har just nu är:

1. Skaffa en till arm

2. Skaffa en till fru som kan hjälpa till med ankaret

3. Adoptera ett äldre barn som kan hjälpa till med ankaret

 

Inget av alternativen känns särdeles lockande, så hur gör man?

 

Tacksam för tips!

 

 

 

 

 

Pallar du alternativ 2 så kan det ju finnas fördelar där:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Yopphedi:

@anuba Intressant, det är något sådant jag helst velat göra, men inte vågat eftersom jag varit rädd för att få linan i propellern. Fällde/kastade (helgardering) du ankaret över sidan på båten eller rakt akterut. Jag har en sådan där ankarbox @Georg_Ohm  pratade om, men ett halvrunt hål i främre delen av locket. Kanske ska försöka använda mig av det.

 

Om nu olyckan skulle vara framme, hur klurigt är det att rädda upp situationen på plats?

Är det något som oftast går, eller aldrig?

Man lär sig snabbt att man aldrig skall försöka backa med ankaret i, det brukar sluta med att man får in linan i propellern.

Luckan med hålet i, bromsade ju linan litet, och om det nu inte var alltför stora kinkar eller allmänt trassel så såg ju luckan till att linan åkte ut på ett bra sätt.

Men det gäller ju att lägga ned linan på ett snyggt sätt i lådan så att den trasslar sig, jag kan tänka mig att fallskärmshoppare tänker på samma sätt då dom packar sin skärm..... 

Som i så många andra situationer ombord gäller det ju att vara förberedd och inte hålla på att trassla med linan i sista stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm Ser ju finnurligt ut, men problemet är inte riktigt att få ankare ti vattnet, utan snarare att undvika att få linan i propellern när ankaret är i plurret. Nu har jag ju stått och hållit linan sträckt med ena framtassen samtidigt som jag styrt båten, den är där problemet ligger.

Jag har en utombordare så någon snygg badbrygga har jag inte heller, men väl ankarboxar på akterspegeln. Så det lutar åt att göra som du föreslog tidigare. Att låta linan ligga i boxen, få i ankaret och låta linan löpa igenom det halvrunda hålet i locket till boxen.

 

 

amt_akter.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni pratar om att låta bli att backa för att unvika att få in linan i propellern. Gäller det även om man slår back lite snabbt för att få  stopp på ekipaget? Eller är det bara när båten rör sig bakåt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Yopphedi:

@Georg_Ohm Ser ju finnurligt ut, men problemet är inte riktigt att få ankare ti vattnet, utan snarare att undvika att få linan i propellern när ankaret är i plurret. Nu har jag ju stått och hållit linan sträckt med ena framtassen samtidigt som jag styrt båten, den är där problemet ligger.

Jag har en utombordare så någon snygg badbrygga har jag inte heller, men väl ankarboxar på akterspegeln. Så det lutar åt att göra som du föreslog tidigare. Att låta linan ligga i boxen, få i ankaret och låta linan löpa igenom det halvrunda hålet i locket till boxen.

 

 

amt_akter.jpg

Ja det går säkert bra, om linan inte har vridit sig, alltså kinkat sig och om du inte har annat trassel.

23 minuter sedan skrev Yopphedi:

Ni pratar om att låta bli att backa för att unvika att få in linan i propellern. Gäller det även om man slår back lite snabbt för att få  stopp på ekipaget? Eller är det bara när båten rör sig bakåt.

 

Tja, svårt att svara på, beror ju på hur nära linan befinner sig både sidledes och djupledes till propellern.

Jag tycker att det på din bild ser ut som om linan löper ut ganska högt över vattenytan, och punkten där linan möter vattnet ligger en bit bakom motorn och propellern. Om så är fallet är det nog inga större problem, men man måste vara uppmärksam och inte backa i ordets betydelse, men en kort stoppbackning kan man nog göra. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundtipset är ju att hålla koll bakåt på linan så den inte börjar komma in mot propellern, och ha beredskap att lägga friläge snabbt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Jag hade en gång en båt, som bland annat Cornelius sjöng.....

Bäste språkpolis,

 

Vem är den där Cornelius? Och hade han en gång samma båt som Cornelis? 🙂

 

Kapten Nils Nobbing

 

 

 

  • Tack 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev nilsnobbing:

Bäste språkpolis,

 

Vem är den där Cornelius? Och hade han en gång samma båt som Cornelis? 🙂

 

Kapten Nils Nobbing

 

 

 

Som man bäddar får man ligga.

😗

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Yopphedi:

@Georg_Ohm Ser ju finnurligt ut, men problemet är inte riktigt att få ankare ti vattnet, utan snarare att undvika att få linan i propellern när ankaret är i plurret. Nu har jag ju stått och hållit linan sträckt med ena framtassen samtidigt som jag styrt båten, den är där problemet ligger.

Jag har en utombordare så någon snygg badbrygga har jag inte heller, men väl ankarboxar på akterspegeln. Så det lutar åt att göra som du föreslog tidigare. Att låta linan ligga i boxen, få i ankaret och låta linan löpa igenom det halvrunda hålet i locket till boxen.

 

 

amt_akter.jpg

Nu vet jag inte åt vilket håll luckan öppnas men tänk på att om det blir någon knut eller trassel på linan och den löper genom hålet, att den inte kan slita sönder luckan och dess infästningar. Jag hade nog haft luckan öppen. Jag har också utombordare. 

Jag har i regel ankaret på motsatta sidan än badstege för att slippa ha linan ivägen vid bad. Men det är ju ett litet problem, det går ju ändå såklart. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@M__G Hmm..något att tänka på. Luckan öppnas akterut, så det är ju rätt stor risk att den hamnar i vägen när den är öppen också. Knepigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...