Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
carolinegors

Fästa teaklist i skrovklädseln - tips?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag har en Nimbus 26:a som har fått ny skrovbeklädnad av förra ägaren, materialet är i något lite luddigt material. Jag ska sätta fast lister i teak mot taket och hittar ingen information om hur man bäst sätter dit dessa. Hur har ni andra båtägare satt fast lister på insidan av skrovet, då det inte finns något att fästa listerna i. Kan man fästa dem i skrovet? Limma känns inte stabilt eftersom materialet på skrovklädseln är lite luden. 

Alla tips är välkomna!


 

beklädning båt.jpg

Redigerad av carolinegors

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sandwich i överbyggnaden? Dvs är det två plastskikt med ett distansmaterial i mellan. I så fall borde det gå att skruva listerna i det inre plastlagret. Det är iofs lite trist att göra hål i plasten.

Alternativt kan man skära bort en smal remsa av beklädnaden där listen skall sitta och limma mot plasten.

 

Andra har säkert bättre idéer om hur detta kan lösas.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev McLasse:

Har du sandwich i överbyggnaden? Dvs är det två plastskikt med ett distansmaterial i mellan. I så fall borde det gå att skruva listerna i det inre plastlagret. Det är iofs lite trist att göra hål i plasten.

Alternativt kan man skära bort en smal remsa av beklädnaden där listen skall sitta och limma mot plasten.

 

Andra har säkert bättre idéer om hur detta kan lösas.

Tack det var till mycket hjälp, sedan måste jag erkänna att jag inte vet vad sandwich i överbyggaren är för något...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett lim som heter "No moore nail" det har en fantastiskt häftförmåga.... Om du nu skall limma dit listen. 

Lättast är att limma remsor av klädselmaterialet med kontaktlim, som redan föreslagits. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev carolinegors:

Tack det var till mycket hjälp, sedan måste jag erkänna att jag inte vet vad sandwich i överbyggaren är för något...

Något jag skulle vilja om jag skulle göra något sådant är att få in mattan en bit under listen. Om mattan är tjock kan man skära bort en remsa och limma/fästa en smalare list mot skrovet/däcket. Då har man byggt upp en liten klack där den synliga, lite bredare, listen kan fästas på.

Om nu inte listen har den profilen från början givetvis.

 

Ett litet trixtips när man skall limma är att när du haft på limmet så duttar du på lite smältlim på några ställen. Smältlimmet torkar nästan genast och håller fast listen medan det "riktiga" limmet torkar/härdar.

 

Gällande sandwich i överbyggnaden på en Nimbus 26 kanske någon annan på forumet vet något om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-28 vid 18:08 skrev Georg_Ohm:

Det finns ett lim som heter "No moore nail" det har en fantastiskt häftförmåga.... Om du nu skall limma dit listen. 

Lättast är att limma remsor av klädselmaterialet med kontaktlim, som redan föreslagits. 

Tack för tipset!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev carolinegors:

Tack för tipset!

Glömde skriva att detta lim finns i olika kvaliteter.

Jag har mest använt den vattenfasta varianten utomhus, i våtrum och i båten. När det gällt andra snickeriarbeten hemma har jag använt den vanliga, och detta lim, oavsett variant, har en helt fantastisk häftförmåga. I vissa fall har det nupit med en gång så jag inte ens har behövt tvingar.

 

Men vid eftertanke är det nog inte lyckat att limma en trälist mot syntetiskt skrovbeklädnad, det är nog bättre att skära till remsor av samma material som kontaktlimmas över skarvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Glömde skriva att detta lim finns i olika kvaliteter.

Jag har mest använt den vattenfasta varianten utomhus, i våtrum och i båten. När det gällt andra snickeriarbeten hemma har jag använt den vanliga, och detta lim, oavsett variant, har en helt fantastisk häftförmåga. I vissa fall har det nupit med en gång så jag inte ens har behövt tvingar.

 

Men vid eftertanke är det nog inte lyckat att limma en trälist mot syntetiskt skrovbeklädnad, det är nog bättre att skära till remsor av samma material som kontaktlimmas över skarvarna.

Jag tänkte så oxå, det är aldrig en bra idé att limma mot en luddig yta. Så jag har fått bra tips med att både ta bort beklädnaden där listen ska vara, men som du sa, att man vill att klädseln går under listen o sätta en tunn list mot skrovet o sedan limma listen på den. 
 

skruva i skrovet/flänsen vill jag helst inte.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...