Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Plasta på en plugg/form

Rekommendera Poster

Nu har jag byggt en form av plywood jag ska plasta runt med polyester och glasfibermatta.

 

Fick tipset att jag ska täcka formen med packtejp som lossnar lätt från plywooden. Men där det är stora ytor kan jag lägga något annat där? Aluminiumfolie?

Kan jag rolla på polyestern över stora ytor eller är det en stor pensel som gäller? Kan polyestern härda i förpackningen, vilket gör att det är dumt att köpa en stor istället för flera små.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har kört med vanligt bilvax i pastaform, t ex Biltema, som släppmedel i form. Men det gäller ytbehandlad plywood, i synnerhet de mer flytande släppmedlen sugs upp av träet (om du inte har ytbelagd formplyfa t ex) och fyller inte riktigt sin funktion sedan (om man inte mättar, men det är den inte till för). Och dessvärre suger plywood polyestern, så om den inte är mättad/ytbehandlad kommer du sedan aldrig kunna sära på det plastade och formen.

 

Men använd annars "gladpack" på större ytor. Du får inte den fina finishen, men den har du antagligen inte i alla fall. Den släpper inte igenom "blötan" till plywoodformen.

 

Edit: När det gäller dina övriga frågor:

- Polyestern härdar inte förrän du tillsatt härdare. Stor förpackning kan stå länge. Blanda till lite mindre satser ur denna, med härdare, i t ex en glassbytta eller liknande (beroende på hur stort du plastar). Inte mer än du gör åt på 10-15 min. När den börjar bli geléliknande så sluta genast och gör ny sats.

- Jag tycker roller är överreklamerat. En bred pensel fungerar både för pålägg och dra ur luften - tycker jag. Tänk också på att det är glasfibern som ger styrkan, det behövs inte mer polyester än att glasfibern blir ordentligt genomblöt.

- Använd mask, om du inte jobbar utomhus. En billig halvmask för organiska ångor för halvannan hundralapp (Biltema, Jula, Clas Ohlson) fungerar riktigt bra.

- Lägg inte mer än 5-7 lager åt gången innan det får härda (om du nu skulle hinna). Det utvecklas mycket värme under härdningen, och är det för tjockt kommer temperaturen bli väldigt hög i mitten. Fortsätt med flera lager när det svalnat.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan spara polyester! jag har en öppnad 20 kg dunk som har stått i 10 år, fungerar fortfarande perfekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det låter bra! Jag har ingen gladpack men ganska mycket aluminiumfolie, borde ju fungera likadant. Plywooden kommer att vara på insidan av den färdiga plasthistorien så det spelar inte så stor roll hur det ser ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...