Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
simonsaysboat

Bäst motor till Ryds 480S 1999

Rekommendera Poster

Hej alla Båtfreaks!

Jag har precis skaffat mig en Ryds 480S med en Johnson 30hHk 99'a. Främst för härliga fiskestunder👍🤩

Jag känner att denna motor kan vara lite väl klen och dålig för denna båt, vill även kunna köra ungdomarna (16-25 åringar) med lite ring, kneeboard och ev skidor också ibland.

Vad kan/får man ha på denna båt och vilka 95-00 (har inte råd med nyare nu) motorer rekommenderas i.s.f?

Vad tror ni, synpunkter/reflektioner?

Alla synpunkter vore toppen för en rel. nybörjare😅

Screenshot_20210422-214521_Blocket.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att rek. motor storlek är 30 hk men enligt mig är det för fjantigt, jag hade hängt på en 

Mercury 50 eller 60 hästare tvåtakt

( det är "samma" motor 3 cylindrig 900 kubik nånting med Powertrim väger 99 kilo ) 

då hade det garanterat blivit en rolig båt som man kan dra vattenskidor m.m. med.

 

Nu kommer nog snart protesterna komma in här på forumet att den är övermotoriserad men 

man måste inte köra fullgas hela tiden men sitter det 4-5 pers. i båten då är dom extra hästarna 

bra att ha.

 

Jag hade en 17 fotare klassad för max 125 hk där förstärkte jag akterspegeln med en durkplåt 

av aluminium med 4 st genomgående vagnskruv en i varje hörn och lite silikon och hängde på 

en 200 hästare gick hur bra som helst i dom 5 åren jag hade den och den fick bekänna färg det vill jag lova.

 

En annan slängde på en 115 hästare på en Ockelbo B16 som är klassad för 75 hk, inga problen där 

heller, men man får ju köra med förstånd.

 

Motorn ska vara från slutet 90-tal till början 2000 talet med inbyggd oljetank och powertrim som är guld värt.

 

Nu kanske man inte ska rekommendera detta till en nybörjare men det är vad jag hade gjort.

 

Här är 2 st går kanske o hitta billigare.

 

https://www.blocket.se/annons/skane/mercury_60_hk_2_takts_el_start_ar_2000/95262649

 

https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercury_60__2_takt/95131103

 

Mvh.

Touchwood

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, supertack för dina råd! Ungefär som jag tänker men du går helt klart ett par steg längre.👍😅

Du har länkar till Mercury bara, jag har mest försökt hitta Yamaha (Autolube). Är det ett misstag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tex en sådan hära: https://www.blocket.se/annons/stockholm/crescent_542_bamse_yamaha_60_hk/95188174

 

Hur är det med Yamaha och Hondas fyrtaktare, för tunga, barnsjukdomar mm...eller?

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/askeladden_16/94734189

https://www.blocket.se/annons/dalarna/askiladen_honda_50/95193046

Redigerad av simonsaysboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är typad för 30hk. Jag har ägt en 480 RSI (vilket är samma båt men lite nyare) med en 30hk Johnsson motor som jag sedan bytte till en 40 hk Tohatsu 2-takt. Båten gick mycket bra med den nya motorn. Toppade runt 26-28 knop. Det funkade bra att dra barn och lätta vuxna för vattenskidsåkning och ring. Man vill ju såklart helst köra 4-takt men tänk på att en 4-taktare på 40 hk väger ca 20-30 kg mer än en 2-taktare vilket kommer påverka köregenskaperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en 480 rsi med 40hk och håller helt med Freez ,det kanske går att sätta på 50+ motor inte alla försäkringsbolag godkänner den kombon. Enligt mig är bottenkonstrution mera eka än sportbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade RYDS 480S, 40 hk 2 -taks Tohatsu är ett jättebra val. Även 40 hk Yamaha 2-takt är ett mycket bra val.

RYDS 480 är inte konstruerad för tunga 4-taktare, redan 40 hk 2-taks Tohatsu är ett gränsfall, men det funkade jättebra för mig under 8 säsongen (och hoppas att det funkar för nye ägaren).

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev simonsaysboat:

OK, supertack för dina råd! Ungefär som jag tänker men du går helt klart ett par steg längre.👍😅

Du har länkar till Mercury bara, jag har mest försökt hitta Yamaha (Autolube). Är det ett misstag?

Nej då, Yamaha och Honda är bra grejor men jag har bra erfarenhet av Mercury då jag ägt flera stycken och så gillar jag enkelheten hos en tvåtaktare, så lätt att göra service och vinterförvaring.

 

Varför jag nämner just denna motorn är för att jag ägt en 65 hästare från 70-talet för många år sedan och hade den i minnet när jag senare köpte en Flipper med denna 60 hästaren på och hur imponerad jag blev utav hur bra denna motorn gick jämfört med min gamla 65 hästare plus att man fick Powertrim på köpet.

Den spöar 65 hästaren på allt, Acceleration, vridmoment, toppfart o bränsleförbrukning.

 

Numera har ju nästan alla Powertrim men jag saknade det på min gammla 65 hästare.

 

Sedan så tänker jag på vikten

 

95-100 kg Mercury  2-takt 60 hk

95-100 kg Yamaha  4-takt 40 hk

 

Du får 20 hästar till med samma vikt på akterspegeln det är en effektökning med 50% så det är därför jag tycker att den är ett bra "litet" kraftpaket.

 

Men du blir säkert nöjd med en Yamaha 40 hk 4-takt också om du är inne på en sådan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Supertack alla för era svar. Det kommer nog bli en Mercury eller Yamaha 2-taktare snart (ev. tom Tohatsu)👍

Är det några speciella årsmodeller eller andra saker som man ska akta sig för/hålla koll på när det gäller dessa modeller (90-00)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det var generationsskifte runt -90 så om du siktar på 92-93 och uppåt så blir det nog bra.

Mercury har 2 olika 40 hästare en 2 cylindrig och en 4 cylindrig och den senare är lite stöddigare om man säger så.

Tohatsu funkar också.

 

Men oavsett vad det blir skriv gärna tillbaka här så vi vet, alltid kul å följa.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag är ny här på forumet men har läst en massa tipps och trix på forumet tidigare så jag tänkte att jag kan likväl slänga in ett par rader.

Jag har en 480 s med en tohatsu 25hk  4-takt.

Den toppade 15-16knop med två vuxna, men den planade knappast.. så jag monterade smarttabs och bytte propeller från 11 pitch till 9 nu planar den redan vid 12-13 knop och toppar 20 + gps knop med min lilla röv (72kg) i aktern + 25liter soppa + batteri+ trall durk (ca 20-30kg) + en jävvvla massa fiskeutrustning vilket för mig är helt ok med en så pass liten motor. 

Frågan är om man behöver mer fart?? 

Det är ju upp till var och en annan! 

Tack för mig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha lite mer hästar på aktergaveln handlar ju inte bara om toppfart. Det handlar om att kunna lasta och ändå köra bekvämt och lätt. Det handlar även om komfort, dvs en motor som går lätt och lite tystare plus att en motor som går på 60% effekt drar betydligt mindre bensin än en mindre motor på 90% effekt.

Yamaha är grymt pålitliga. De äldre 2-t Yamaha är odödliga om de bara får bra olja i sig. Äldre Mercury har jag inte så mycket erfarenhet av, men jag vet att reservdelar till Mercury ofta ligger betydligt under de konkurerande märkenas priser. Jag kör Mercury idag, men det är en 2019.

Jag bytte ut min 115hk på min Buster XL till en 150Hk och ångrar det inte en sekund. Tystare, 20% mindre förbrukning och jag lastar vad jag vill och var jag vill i båten. Kraften finns alltid. Sen kör jag med förstånd och försiktighet så håller båten bra för den extra effekten. Viktskillnaden är 20kg, så det spelar ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...