Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Bottenjobb mitt i säsongen (epoxy, bottenfärg)

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag är i behov att ge min botten lite kärlek.

 

Båten är sjösatt sedan en veckan tillbaka och tanken initialt var att lämna bort det efter säsongen. Orsaken är att det är rätt temperaturkänsligt med epoxy och det försvårar att göra det själv utan tillgång till varmhall under vår och höst.

 

Men, tex. under Juni kommer jag mest använda båten på helger och funderar därför på ställa den på land i två veckor när temperaturen är stabil och klara av jobbet själv. Förutsättningarna är rätt goda eftersom nästan all gammal bottenfärg är bort, det är bara några fläckar över vattenlinjen som måste bort samt uppguggning av befintlig epoxy som behövs för att jag skall kunna ge mig på att måla.

 

Nu till min fråga

 

Räcker det att båten är uppe några dagar för att den skall bli "torr" nog i materialet för att man skall kunna göra denna behandling ? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog helt på skrovets skick men jag tänker att en fuktmätare kan ge dig ett svar innan du börjar måla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Det beror nog helt på skrovets skick men jag tänker att en fuktmätare kan ge dig ett svar innan du börjar måla.

Det är helt ok, inte vattensjukt eller så. Det gamla epoxyskikted täcker bra. 

 

Tänkte mest om det fanns en tummregler, typ att båten måste stå och torka X tid innan man kan måla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår blev jag klar med att slipa ner till Gelcoat. Nästa steg blir att spackla småskador och sedan lite finslip där det behövs så det är jämt.

 

Därefter 4-5 lager Hempel Light Primer och avslutningsvis Hempel Hard Racing Copper.


Fråga

Jag har upptäkt att mitt skrov har en minimal ”Hook” i aktern. Det löper ca 5 cm in och lyftet är endast 2-3 mm. Så jag fick tipset att gå på med vanlig slipkloss så att de sista 5 cm i akter är i samma nivå som resten av skrovet. Dvs att skrovet blir plant hela vägen.

 

den här operationen hoppas jag skall avhjälpa överplaning och att skrovet ”suger fast” i farter över 30kn. En expert på området sa att det bör bli en betydande skillnad.
 

Några tips från någon som slipat bort en hook / råd på hur jag får till det bra.

1EB0347B-6E72-46CA-8A97-3959565D89B0.jpeg

BEC79482-195E-4ECB-881D-EE4C533031ED.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...