Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nim26

Nimbus 320 Coupe Uppdateras

Rekommendera Poster

Nya båten "parkerad" på sin plats i fredags😀

det känns såå gött att den är våran nu och våren har knappt börjat,

kommer att uppdatera mig här och tar gärna emot tips o trix,

Nim 320.jpg

på land.jpg

för ruff.jpg

Motor d4.jpg

genomföring.jpg

Backslag 1.jpg

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt!

Jag gjorde samma resa, alltså från en N29C till en halvplanare. Fast jag valde Saga 315.

Kollade mycket på N320 först. 
Gillade N29C väldigt mycket men tyckte den var lite stötig. Halvplanarna går mycket lugnare i sjön.

Önskar en skön båtsommar! Fast man undrar ju när snön faller utanför fönstret och det bara är någon plusgrad ute.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, ChristerN said:

Grattis till en fin båt!

Jag gjorde samma resa, alltså från en N29C till en halvplanare. Fast jag valde Saga 315.

Kollade mycket på N320 först. 
Gillade N29C väldigt mycket men tyckte den var lite stötig. Halvplanarna går mycket lugnare i sjön.

Önskar en skön båtsommar! Fast man undrar ju när snön faller utanför fönstret och det bara är någon plusgrad ute.

Tack skall du ha Christer,, ja det skall nog bli lite lugnare nu,,, tror jag samt Nada Drev😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Nim26:

Tack skall du ha Christer,, ja det skall nog bli lite lugnare nu,,, tror jag samt Nada Drev😄

Ja, just det ja. Det är ju också en fördel. Drev är ju bra på sitt sätt men axeldrift är ju för riktiga sjömän! (Vi andra får ta hjälp av bogis och häckis - om vi har)

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kanske inte så mkt att komma med av erfarenheter gällande er nya båt... men tänker följa denna tråden ändå då detta är vår "nästa" båt tror jag :)

 

Så dela gärna med dig av allt mellan himmel och jord beträffande era intryck.

 

Så puttrar jag vidare i vår N27:a tills vidare...

 

Och stort grattis! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, ChristerN said:

Ja, just det ja. Det är ju också en fördel. Drev är ju bra på sitt sätt men axeldrift är ju för riktiga sjömän! (Vi andra får ta hjälp av bogis och häckis - om vi har)

klart att man har en Häckis😄 grymt bra ju men som sagt man skall inte slita på dom😉

Försöker alltid klara mig utan dom, men nu efter drev i 4 år får jag öva upp mig igen,

Första båten Nim26 an hade en propp och det var bästa skolan att lära sig justera framåt för att backa åt rätt håll, men man får vara snabb med ratten,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Ja, just det ja. Det är ju också en fördel. Drev är ju bra på sitt sätt men axeldrift är ju för riktiga sjömän! (Vi andra får ta hjälp av bogis och häckis - om vi har)

Drev är för riktiga båtmekaniker. ;)

 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Pear4Life said:

Har kanske inte så mkt att komma med av erfarenheter gällande er nya båt... men tänker följa denna tråden ändå då detta är vår "nästa" båt tror jag :)

 

Så dela gärna med dig av allt mellan himmel och jord beträffande era intryck.

 

Så puttrar jag vidare i vår N27:a tills vidare...

 

Och stort grattis! 

Tack skall du ha, ja det skall bli roligt och se hur detta utvecklar sig,

vi har haft denna 320 som vår favorit och framtidsbåt och nu blev det verklighet

Hoppas inte att så mycket skall bli fel men redan igår var det lite jobb med varmvatten beredaren som bara ger ljummet vatten, men det var en blandningsventil som kärvade, haha en sådan ventil skulle vi haft på N29an där man riskerade att få brännskador,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, anuba said:

Drev är för riktiga båtmekaniker. ;)

 

Ja verkligen och ordet Mekaniker i synnerhet hahaha, jag la mer tid på drevet än på övriga båten varje höst och vår och ändå såg det ut som om jag aldrig rört det varje höst när vi tog upp,

men visst fart och styrning osv där är ju fördelarna såklart,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Ja verkligen och ordet Mekaniker i synnerhet hahaha, jag la mer tid på drevet än på övriga båten varje höst och vår och ändå såg det ut som om jag aldrig rört det varje höst när vi tog upp,

men visst fart och styrning osv där är ju fördelarna såklart,

Jag gick Kryssklubbens båtmekanikerkurs i höstar för att jag trodde att jag skulle lära mig att byta backslag i ett DPH-drev.
Men informationen jag fick att det var så svårt att det var bättre att lämna in drevet till en verkstad.
Så någon riktigt båtmekaniker blev jag inte. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, anuba said:

Jag gick Kryssklubbens båtmekanikerkurs i höstar för att jag trodde att jag skulle lära mig att byta backslag i ett DPH-drev.
Men informationen jag fick att det var så svårt att det var bättre att lämna in drevet till en verkstad.
Så någon riktigt båtmekaniker blev jag inte. 😕

haha bra kurs att lära sig hur man kontaktar verkstan:P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahap så var det första lilla skruvandet igång igår då ja,,,, det tog inte lång tid,,,, innan frugan klagade på för svalt varmvatten,,,

Knappt ljummet blev det med el eller efter varmkörning,

Detta var ett lätt fel att åtgärda då det var blandningsskruven som hängt sig så det var bara att motionera den genom att öppna och stänga några gånger,

Man kan även lossa den svarta plastratten man vrider på och göra så att ventilen öppnar lite mera, och/eller ta isär och rengöra.

Jag vill även passa på att tipsa om en länk och en väldigt service inriktad herre vid namn Per Henemo på Thermoprodukter

https://www.youtube.com/results?search_query=Isothemp+varmvattenberedare%2C+så+fungerar+de+i+båten

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Nim26:

haha bra kurs att lära sig hur man kontaktar verkstan:P

Lite kul med tanke på att läraren hade tidigare varit chef på den verkstaden jag anlitade. 😛 
Men det är en rätt bra firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, anuba said:

Lite kul med tanke på att läraren hade tidigare varit chef på den verkstaden jag anlitade. 😛 
Men det är en rätt bra firma.

Opps han kanske ägde en del i firman och fixade kunder på det viset😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Nim26:

Jahap så var det första lilla skruvandet igång igår då ja,,,, det tog inte lång tid,,,, innan frugan klagade på för svalt varmvatten,,,

Knappt ljummet blev det med el eller efter varmkörning,

Detta var ett lätt fel att åtgärda då det var blandningsskruven som hängt sig så det var bara att motionera den genom att öppna och stänga några gånger,

Man kan även lossa den svarta plastratten man vrider på och göra så att ventilen öppnar lite mera, och/eller ta isär och rengöra.

Jag vill även passa på att tipsa om en länk och en väldigt service inriktad herre vid namn Per Henemo på Thermoprodukter

https://www.youtube.com/results?search_query=Isothemp+varmvattenberedare%2C+så+fungerar+de+i+båten

 

 

Har sagt det förr och det tål att sägas igen. Thermoprodukter har en alldeles förträfflig kundservice! Inte bara för presumtiva kunder. Tyvärr alldeles för ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/27/2021 at 3:25 PM, ChristerN said:

Har sagt det förr och det tål att sägas igen. Thermoprodukter har en alldeles förträfflig kundservice! Inte bara för presumtiva kunder. Tyvärr alldeles för ovanligt.

Resultatet på varmvattnet blev bättre men jag kommer att plocka ner blandningsventilen och rengöra så att jag får ut max,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Härlig båt!

 

Jag har en tänkt mig en framtida båt i stil med N320C för riktiga långturer, kors och tvärt östersjön, to.m ner till medelhavet.

 

Är halvplanare det bästa valet för långfrärd där man vill hålla marchfarter runt 10 knop ? Vad får man räkna för förbrukning i dessa farter på en halvplanare såsom Nimbus 320 ?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vill du ligga i 10-12 knop så måste det bli en halvplanare, En "planare"🙂 kommer bara gå på röven o dra mängder i den farten,

jag har haft min båt för kort tid för att säga så mycket om förbrukningen,, men med trimmplanen rätt så borde du väl kunna ligga på 1,6-1,7 men det är en gissning från min sida,

ChristerN här på MG har kört halvplanare längre och kan säkert råda om detta,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Nim26:

Hej

Vill du ligga i 10-12 knop så måste det bli en halvplanare, En "planare"🙂 kommer bara gå på röven o dra mängder i den farten,

jag har haft min båt för kort tid för att säga så mycket om förbrukningen,, men med trimmplanen rätt så borde du väl kunna ligga på 1,6-1,7 men det är en gissning från min sida,

ChristerN här på MG har kört halvplanare längre och kan säkert råda om detta,

Tack,

 

Japp, tänkte mest om det var en ren displacement båt eller en halvplanare som blir bäst i dessa farter.

 

Vilken fart ger längts räckvidd (lägst förbrukning) i halvplanare såsom N320 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, johan_sjobjorn said:

Tack,

 

Japp, tänkte mest om det var en ren displacement båt eller en halvplanare som blir bäst i dessa farter.

 

Vilken fart ger längts räckvidd (lägst förbrukning) i halvplanare såsom N320 ?

Jag vet inte ännu,

men det kommer nog råd här snart, eller så ställer du det som en ny fråga på forumet men då kommer du med att få veta vilken båt som är bäst och sämst😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag kör min Saga 315 med en VP D4 260-motor strax under 7 knop så drar den ca 0,7/nm. I 5 knop ca 0,5. Från 10 och uppåt drar den 2-2,5. Nimbusen drar vad jag förstår lite mindre då den inte har riktigt samma undervattenskropp (steg i skrovet och inte lika djup skädda).

Farter runt 13-16 är dock att föredra då det går hög sjö för då plöjer båten genom vågorna.

image.png.840381ba97d6bb73043ab54feae95837.png

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

När jag kör min Saga 315 med en VP D4 260-motor strax under 7 knop så drar den ca 0,7/nm. I 5 knop ca 0,5. Från 10 och uppåt drar den 2-2,5. Nimbusen drar vad jag förstår lite mindre då den inte har riktigt samma undervattenskropp (steg i skrovet och inte lika djup skädda).

Farter runt 13-16 är dock att föredra då det går hög sjö för då plöjer båten genom vågorna.

image.png.840381ba97d6bb73043ab54feae95837.png

Den var snygg, antar du helst kör 6,5 eller 15,3 då:P

har du tagit dina värden och lagt in i en tabell bara? eller har du nått bra system i båten som visar såna här grafer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Nim26:

Den var snygg, antar du helst kör 6,5 eller 15,3 då:P

har du tagit dina värden och lagt in i en tabell bara? eller har du nått bra system i båten som visar såna här grafer?

Japp, brukar ligga strax under 7 knop eller 13-16. Fast ibland kör jag ”ur” motorn på dryga 3000 rpm eller om jag bara har bråttom. 
Har tagit förbrukning och varvtal från VPs färddator och farten från plottern så antagligen är värdena för förbrukning inte helt korrekta men förmodligen ganska nära.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/29/2021 at 10:06 AM, Nim26 said:

Resultatet på varmvattnet blev bättre men jag kommer att plocka ner blandningsventilen och rengöra så att jag får ut max,

Ett enkelt jobb att plocka ner denna ventil som består av en fjäder och en vit plast plutt som hade fastnat i nedre läge så den släppte knappt igenom något varmvatten alls,

rengjort och smerjlat lite försiktigt och nu är det bra fart på varmvattnet igen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orginaltoan från 2008 hade gjort sitt,

Den läckte vid pumpen och det kan man ju fixa men porslinet i skålen hade släppt på flera ställen och gick ej att rengöra längre, och jag tänker med att det var läge, 13e säsongen att man byter ut även slangarna,

själva Toa bytet var enkelt men slangarna,,, eller bara den mellan toan och tanken som går under och igenom skåpsmodulen var ganska jobbig, Övriga slangar tar man enkelt innanför luckan som döljer utrymmet där septitanken står,

Där inne finns mycket intressant såsom elkablar och värmeslangar,,,,blir nog en del jobb där framöver,,

Toa rummet.jpg

Toan 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Nim26:

Orginaltoan från 2008 hade gjort sitt,

Den läckte vid pumpen och det kan man ju fixa men porslinet i skålen hade släppt på flera ställen och gick ej att rengöra längre, och jag tänker med att det var läge, 13e säsongen att man byter ut även slangarna,

själva Toa bytet var enkelt men slangarna,,, eller bara den mellan toan och tanken som går under och igenom skåpsmodulen var ganska jobbig, Övriga slangar tar man enkelt innanför luckan som döljer utrymmet där septitanken står,

Där inne finns mycket intressant såsom elkablar och värmeslangar,,,,blir nog en del jobb där framöver,,

Toa rummet.jpg

Toan 2.jpg

Har du köpt ett renoveringsobjekt ? 😱😂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, kossor said:

Har du köpt ett renoveringsobjekt ? 😱😂

Kan man ju nästan tro ju:P

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Nim26:

Orginaltoan från 2008 hade gjort sitt,

Den läckte vid pumpen och det kan man ju fixa men porslinet i skålen hade släppt på flera ställen och gick ej att rengöra längre, och jag tänker med att det var läge, 13e säsongen att man byter ut även slangarna,

själva Toa bytet var enkelt men slangarna,,, eller bara den mellan toan och tanken som går under och igenom skåpsmodulen var ganska jobbig, Övriga slangar tar man enkelt innanför luckan som döljer utrymmet där septitanken står,

Där inne finns mycket intressant såsom elkablar och värmeslangar,,,,blir nog en del jobb där framöver,,

Toa rummet.jpg

Toan 2.jpg

Ser att du bytte till en (liknande) manuell toa.

 

Jag kommer aldrig mer ha manuell toa, elektrisk gäller alla dagar i veckan. I synnerhet uppskattar man det när det är gäster med i båten, då de flesta klarar att trycka på en knapp medan den manuella kräver mer instruktion. Och dessutom mal den elektriska sönder innehållet till "havregrynsgröt" direkt i holken och risken för stopp blir minimal.

 

Men nu har du ju redan bytt, och du kanske av olika skäl ville ha en manuell...😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, IngemarE said:

Ser att du bytte till en (liknande) manuell toa.

 

Jag kommer aldrig mer ha manuell toa, elektrisk gäller alla dagar i veckan. I synnerhet uppskattar man det när det är gäster med i båten, då de flesta klarar att trycka på en knapp medan den manuella kräver mer instruktion. Och dessutom mal den elektriska sönder innehållet till "havregrynsgröt" direkt i holken och risken för stopp blir minimal.

 

Men nu har du ju redan bytt, och du kanske av olika skäl ville ha en manuell...😉

Ja och jag förstår att du syftar på strömförbrukningen,, Och japp så är det, det är en av anledningarna då vi inte vill behöva lämna en guldplats som man kanske vill ta 2-3 xtra dagar på för att man inte kan spola toan pga att batterierna börjar bli trötta, (solpanel på gång i helgen)

Kylskåpet är viktigast och går inte att driva manuellt men det gör dasset🙂

Den jag monterade in i Nim 26an väsnades så att man nästan skämdes att spola,, Men visst det är väldigt bekvämt såklart,

Jag får väl laminera en A4 instruktion till kommande gäster eller ge dom färre bärs helt enkelt:P

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du har plasten kvar runt slangarna. Är det med flit eller blev det bara så?

 

Jag bytte mina slangar då de luktade igenom förra året. Nu luktar det inte toalettäckel längre, men istället luktar det tämligen starkt från de nya slangarna. Alltså de luktar "ny slang", inte toasnusk.

 

Kanske man skulle behållit plasten runt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...