Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Solrosen

Montering av impeller och impellerhus MD11c

Rekommendera Poster

Hoppas någon kan hjälpa mig! Fick lite fix gjort på båten och då togs impellerhuset ut, sedan sattes det inte tillbaka helt korrekt: Bland annat satt det vanlig trädgårdsslang löst i stucken som skarv och slangen vidare till värmeväxlaren var dragen så att det inte lägre gick få upp oljestickan. Jag vet ju dock inte hur det såg ut innan. Undrar nu både om impellerhuset sitter rätt (meningen är att vatten ska komma in från vänster) samt om impellern alls sitter rätt då jag inte hittar någon info om rotationsriktning. Någon som har en MD11c som vet ur det ska va? Om det gör någon skillnad så har min s-drev så sjövattenintaget sitter där nere till vänster och sedan går det vidare till en Martec värmeväxlare upp till höger. I mina ögon ser det här ut som det skulle dra vatten åt fel håll (att den roterar moturs), men då är jag osäker på om det är impellern eller huset som sitter fel. Eller så är det jag som tänker fel!

 

Supertacksam för svar!

impeller.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

Det ser ut som du har vänt på kylvattenpumpen vi har också en VP MD11C som vi till denna säsong har renoverat pumphuset med nya tätningar och glidlager i. På vår motor sitter en slangkoppling på tillflödet från VP 110 S-drevet och sedan en hylsa är ett metallrör trycks in med en o-ring som sedan går vidare till just en Martec värmeväxlare.

 

Med vänlig hälsning,

 

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Pelle70:

Hej, 

 

Det ser ut som du har vänt på kylvattenpumpen vi har också en VP MD11C som vi till denna säsong har renoverat pumphuset med nya tätningar och glidlager i. På vår motor sitter en slangkoppling på tillflödet från VP 110 S-drevet och sedan en hylsa är ett metallrör trycks in med en o-ring som sedan går vidare till just en Martec värmeväxlare.

 

Med vänlig hälsning,

 

Pelle

Ok, då stämmer nog mitt befarande. Då betyder det att riktningen på impellern är rätt men huset sitter fel då menar du? (bara så jag får det helt rätt nu!)

Känns lite trist när det är en mekaniker som satt ihop det, kunde ju lika väl bara litat på att det var bra och kört.. Du har inte lust och möjlighet att ta en bild på hur det ser ut i er båt? Jag tänker att jag ska be dem komma hit och göra om och få det rätt, vore bra att kunna visa hur det ska var. har googlat typ hela eftermiddagen utan att bli klokare =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte vara så svårt att göra ett kort tryck på starten för att se åt vilket håll impellern snurrar? 

Om den snurrar moturs som det ser ut på din bild, så kommer den att suga in vatten genom vänstra röret och trycka ut genom det högra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Rascal:

Det kan väl inte vara så svårt att göra ett kort tryck på starten för att se åt vilket håll impellern snurrar? 

Om den snurrar moturs som det ser ut på din bild, så kommer den att suga in vatten genom vänstra röret och trycka ut genom det högra.

Det har du ju iofs rätt i. Tänkte inte ens på det då det fortfarande är mycket som är isärplockat, Ska fundera på om det går. Det låter på er som att de ändå är vanligt att de går moturs. Kikade också på en film som visade just det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sprängskiss över hela kylsystemet (orginal) och på en vsjövattenpump

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7742230&Category=26&View=15106

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7742230&Category=26&View=15111

Det finns sprängskisser på flera olika modeller vattenpump, vet inte exakt vilken du har

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Solrosen:

Det har du ju iofs rätt i. Tänkte inte ens på det då det fortfarande är mycket som är isärplockat, Ska fundera på om det går. Det låter på er som att de ändå är vanligt att de går moturs. Kikade också på en film som visade just det.

Har kollat på min motor idag. Pumpen ska rotera medurs! Din pump sitter ett halvt varv felmonterad och impellerns blad ska böja åt andra hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Rascal:

Har kollat på min motor idag. Pumpen ska rotera medurs! Din pump sitter ett halvt varv felmonterad och impellerns blad ska böja åt andra hållet.

Du har också en MD11C alltså?

Så frustrerad just nu, de säger att de satt tillbaka allt som det var, men vet ju att det gick kolla oljan innan och att alla slangar passade på båda sidorna, utan att kylvattenslangen blockerade möjligheten att lyfta oljestickan. Känner att jag inte ska behöva veta sånt här om jag lejt bort det, men nu är ni ju två som säger att det sitter åt fel håll så känns ju lite som det ändå är så. Suck, jag som alltid själv tittar och dokumenterar innan jag tar isär saker, men detta va lite oväntat att de skulle ge sig på och jag är typ ny på det här med båtar.. =(.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...