Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin64

Varvtal VP Q271C

Rekommendera Poster

Sådär, då var nya båten hemkörd igår. En stökig resa som jag inte gör om i första taget, 30 distans i 8-10 m/s och uppemot 12-14 m/s i byarna tvärs över Vänern.

Kul att testa lite vad båt och besättning går för men inte särskilt njutbart! Inga missöden i allafall.

Funderade lite ang varvtal, vi kunde inte hålla mer än 6-7 knop, då låg den på strax under 3000 varv. Vad är lämpligt varvtal i marschfart och vad är toppvarv?

Tycker absolut att båten borde gått fortare vid det varvtalet men skyller på den grova sjön, den krängde och rullade hela tiden.

(Liten reservation för varvräknaren, säljaren flaggade för att den inte var tillförlitlig alla gånger)

 

Någon som har några tips?

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Martin64:

Sådär, då var nya båten hemkörd igår. En stökig resa som jag inte gör om i första taget, 30 distans i 8-10 m/s och uppemot 12-14 m/s i byarna tvärs över Vänern.

Kul att testa lite vad båt och besättning går för men inte särskilt njutbart! Inga missöden i allafall.

Funderade lite ang varvtal, vi kunde inte hålla mer än 6-7 knop, då låg den på strax under 3000 varv. Vad är lämpligt varvtal i marschfart och vad är toppvarv?

Tycker absolut att båten borde gått fortare vid det varvtalet men skyller på den grova sjön, den krängde och rullade hela tiden.

(Liten reservation för varvräknaren, säljaren flaggade för att den inte var tillförlitlig alla gånger)

 

Någon som har några tips?

 

Mvh

Martin

 Vad har du för båt ??

 

av rubriken att drömma är det en V8 som levererar något norr om 250hp? Dessa brukad sitta främst i planande båtar som vi vid strax under 3000 rpm brukar ligga på brytpunkten till planing (15-20kn).

 

Om du måste varva  knappa 3000 varv för att köra 6-7 knop har du förrodligen något fel på drivlinan, fel typ av maskin i din båt eller väldigt mkt slip på propellern. Alternativt visar din varvräknare fel.

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

 Vad har du för båt ??

 

av rubriken att drömma är det en V8 som levererar något norr om 250hp? Dessa brukad sitta främst i planande båtar som vi vid strax under 3000 rpm brukar ligga på brytpunkten till planing (15-20kn).

 

Om du måste varva  knappa 3000 varv för att köra 6-7 knop har du förrodligen något fel på drivlinan, fel typ av maskin i din båt eller väldigt mkt slip på propellern. Alternativt visar din varvräknare fel.

Hej,

 

du har helt rätt. Enligt pappren levererar motorn 275 hkr,  sitter i en Fjord 26 Consul.

Talade med säljaren efter att jag skrivit inlägget, i planing i 22-23 knop ska den varva lite drygt 3000.

Hans teori var att den grova sjön bromsade såpass eller att varvräknaren visade fel eller båda delar.

Det är en mycket seriös och ärlig man så det han säger har jag ingen anledning att betvivla.

 

Jag får vänta tills det är lugnt väder och ge mej ut och provköra då :-)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så mycket ska sjön inte bromsa.. Hade det varit höst hade man kunnat skylla på beväxtpropeller. Du borde ju höra på motorn om det är förväntade 1300 varv för 6-7 knop eller 3000 varv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev gusvo085:

Så mycket ska sjön inte bromsa.. Hade det varit höst hade man kunnat skylla på beväxtpropeller. Du borde ju höra på motorn om det är förväntade 1300 varv för 6-7 knop eller 3000 varv. 

Enig, det är för stor diff.

 

Om det är så att ”couplern” mellan drevets axel och motorn var sliten så kan den grova sjön fått bägaren att rinna över, dvs axeln från drevet slirar i motorn.

 

det finns möjligen olika typer kopplingar mellan drev/motor har för mig att de är gjorda i gummi och att de ger upp förr eller senare. 
 

är detta problemet så måste du tyvärr lyfta ur motorn för att byta denna.

 

En annan möjlighet är att propellern har en insats som gått sönder och därmed slirar runt axeln. Vissa drev har en plast / gummi hylsa mellan propellern och axeln som är tänkt att skydda propelleraxeln ifall man kör på något. Går den sönder så greppar inte propellern i axeln.

 

sist kan ju din varvräknare vara paj men jag håller med föregående talare om att du bör kunna avgöra om du kör strax över tomgång eller halvgas (3000 rpm).

 

ett enkelt test är att du ger dig ut och noterar farten precis över tomgång (ca 1000 rpm). Ge sedan halvgas (strax under 3000 rpm) , om du båt inte skjuter iväg till uppåt 15-20 knop då har du ett verkligt problem tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en ryckutjämnare på svänghjulet och sen en axel med splines så där finns inget i gummi som kan slira, det skulle möjligen vara vulkningen i propellern/propellrarna om Pentas konstruktion nu är sån? Att växelkonan slirar på det viset känns inte så troligt men det kan jag inte säga säkert.
Sen är det inte säkert att det räcker att gå från tomgång till halvgas/3000 varv för att få upp båten i planing, det kan krävas 3/4 gas eller mer. När vädret tillåter, så fäll inte spaken i botten men öka på allt eftersom varvtalet och farten ökar och båten går över planings tröskeln och öka lite till och notera varvtal och hastighet. Tar du först upp båten i planing och backar av med gasen tills aktern nästan "sjunker igenom" och noterar detta varvtal och sen går från tomgång/krypfart till detta varvtal så kommer båten med största sannolikhet inte att plana utan bara ligga och gräva med aktern, undantaget är en stark motor i lätt båt och det varierar ju från båt till båt.

Här hittar du en instruktionsbok till din motor där du kan läsa om start körning och skötsel och där kan du läsa att din motor bör ligga på 4200-4600 varv på fullgas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Makro:

Det sitter en ryckutjämnare på svänghjulet och sen en axel med splines så där finns inget i gummi som kan slira, det skulle möjligen vara vulkningen i propellern/propellrarna om Pentas konstruktion nu är sån? Att växelkonan slirar på det viset känns inte så troligt men det kan jag inte säga säkert.
Sen är det inte säkert att det räcker att gå från tomgång till halvgas/3000 varv för att få upp båten i planing, det kan krävas 3/4 gas eller mer. När vädret tillåter, så fäll inte spaken i botten men öka på allt eftersom varvtalet och farten ökar och båten går över planings tröskeln och öka lite till och notera varvtal och hastighet. Tar du först upp båten i planing och backar av med gasen tills aktern nästan "sjunker igenom" och noterar detta varvtal och sen går från tomgång/krypfart till detta varvtal så kommer båten med största sannolikhet inte att plana utan bara ligga och gräva med aktern, undantaget är en stark motor i lätt båt och det varierar ju från båt till båt.

Här hittar du en instruktionsbok till din motor där du kan läsa om start körning och skötsel och där kan du läsa att din motor bör ligga på 4200-4600 varv på fullgas.

Jag tänkte på det som beskrivs här, d.v.s gummit som sitter runt hålet med spines. Hursom menade jag att om denna del eller själva axlen på drevet blir sliten borde det även kunna "slira" . Dock borde det medföra en hel del oljud 🙂 

 

Helt riktig, 3000 rpm behöver ju inte betyda planing men det bör bli en tydlig skillnad i fart jämfört med tomgångsfart.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ser det inte ut på din drivlina om du har VolvoPenta 280-290 drev, vilket borde vara troligt att du har.

Finns inget som kan slira förutom vulkningen i propellern.

 

Max varvtal ca 4400-4600 rpm.

 

Vid 3000 rpm borde den sätta sig rejält i häcken. om man nu inte kommit upp i plan för att sedan backa av ner mot 3000 rpm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev Gelis:

Så där ser det inte ut på din drivlina om du har VolvoPenta 280-290 drev, vilket borde vara troligt att du har.

Finns inget som kan slira förutom vulkningen i propellern.

 

Max varvtal ca 4400-4600 rpm.

 

Vid 3000 rpm borde den sätta sig rejält i häcken. om man nu inte kommit upp i plan för att sedan backa av ner mot 3000 rpm

Stämmer bra, 290 drev sitter det på.

 

Min teori är helt enkelt att (som säljaren påpekade) varvräknaren inte fungerar ordentligt alla gånger.

Jag har aldrig hållit på med V8-or och framför allt inte marinmotorer och kan nog inte lyssna mej fram till om det är rimligt varvtal motor kontra mätare. Och vid det här tillfället hade jag fullt upp med att bara ratta båten i sjögången så det var inget jag funderade på. Jag körde så fort jag kunde och vågade helt enkelt.

Men drar jag mej till minnes vad gasreglaget stog på så var det nog ungefär "kl 11" om man ser friläge som "kl 12".  Sen om det går att dra det till "kl 9" vet jag inte, det har jag inte testat än.

 

Säljaren är som sagt en hedersman som gått i god för skicket på båten. Men den är ju inte ny så därför skrev vi in en klausul i kontraktet att jag har rätt att häva köpet om ett vitalt fel visar sej i närtid. Det är ju skönt om det skulle visa sej vara något problem.

 

Tack för nyttig info allesammans.

 

 

Redigerad av Martin64

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Martin64:

Stämmer bra, 290 drev sitter det på.

 

Min teori är helt enkelt att (som säljaren påpekade) varvräknaren inte fungerar ordentligt alla gånger.

Jag har aldrig hållit på med V8-or och framför allt inte marinmotorer och kan nog inte lyssna mej fram till om det är rimligt varvtal motor kontra mätare. Och vid det här tillfället hade jag fullt upp med att bara ratta båten i sjögången så det var inget jag funderade på. Jag körde så fort jag kunde och vågade helt enkelt.

Men drar jag mej till minnes vad gasreglaget stog på så var det nog ungefär "kl 11" om man ser friläge som "kl 12".  Sen om det går att dra det till "kl 9" vet jag inte, det har jag inte testat än.

 

Säljaren är som sagt en hedersman som gått i god för skicket på båten. Men den är ju inte ny så därför skrev vi in en klausul i kontraktet att jag har rätt att häva köpet om ett vitalt fel visar sej i närtid. Det är ju skönt om det skulle visa sej vara något problem.

 

Tack för nyttig info allesammans.

 

 

Alltid bra med en sådan klasul!

 

Bra med referens på reglaget också. 

 

På mitt reglage ger kl. 11 ungefär 1500 rpm, d.v.s strax över tomgångsfart. Det är liksom ett litet glapp efter man lagt in växeln (mellan kl 12 - 11) så det blir inte så mkt mer gas däremellan. Det är först mellan kl 11 och kl 10 det börjar hända något.

 

M.a.o, med gasreglaget kl. 11 skulle jag säga att 6-7 knop låter helt normalt, speciellt i lite motsjö.

 

 

 

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Alltid bra med en sådan klasul!

 

Bra med referens på reglaget också. 

 

På mitt reglage ger kl. 11 ungefär 1500 rpm, d.v.s strax över tomgångsfart. Det är liksom ett litet glapp efter man lagt in växeln (mellan kl 12 - 11) så det blir inte så mkt mer gas däremellan. Det är först mellan kl 11 och kl 10 det börjar hända något.

 

M.a.o, med gasreglaget kl. 11 skulle jag säga att 6-7 knop låter helt normalt, speciellt i lite motsjö.

 

 

 

 

Ja, vi kan nog landa i att motor och drivlina är i ordning och mätaren kass. Tror jag fixar en vanlig varvräknare så länge och sätter i. Har en kompis som sysslar med att renovera gamla instrument, han får titta på det, kul att ha orginalinstrumenten kvar ju. Fick tag i en uppsättning av Volvos GT-instrument, dom fixade han till som jag satte i min rallybil (Volvo 142-73), mycket snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en sådan här varvräknare?

 

Om ja så kan felet sitta i omkopplaren på baksidan för cylinderantal. Blir oxid i denna och det brukar hjälpa att vrida den fram o tillbaka några gånger för att avsluta i ursprungsläget.

image.png.e2b6deb40c6d26954c3e3e001c57d24b.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gelis:

Är det en sådan här varvräknare?

 

Om ja så kan felet sitta i omkopplaren på baksidan för cylinderantal. Blir oxid i denna och det brukar hjälpa att vrida den fram o tillbaka några gånger för att avsluta i ursprungsläget.

image.png.e2b6deb40c6d26954c3e3e001c57d24b.png

Exakt en sådan är det! Stort tack för tipset, ska kolla så fort jag kommer åt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid tog det att effektivt köra de 30 nm? Räkna ut hastigheten. 7 knop är 4,5 timme med några långsamma avsnitt. 20 knop är 1,5 timma.

Vad har du logg som visar 7 knop - trycklogg? Kanske igensatt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Hur lång tid tog det att effektivt köra de 30 nm? Räkna ut hastigheten. 7 knop är 4,5 timme med några långsamma avsnitt. 20 knop är 1,5 timma.

Vad har du logg som visar 7 knop - trycklogg? Kanske igensatt?

Det är ju lite intressant att kolla från det hållet också, det tänkte jag inte på. Jag har inte superkoll på varken tid eller distans men 25-30 nm är det och tiden bör ha varit runt 4-4,5 tim.

Jag gick på plotterns hastighetsvisning, har en digital mätare också, den visade 1-2 knop mer. Det sitter en "propeller" under båten, antar att det är givaren till mätaren.

Trycklogg har jag hört innan men vet inte vad det är, en mekanisk hastighetsmätare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-26 vid 21:44 skrev Gelis:

Är det en sådan här varvräknare?

 

Om ja så kan felet sitta i omkopplaren på baksidan för cylinderantal. Blir oxid i denna och det brukar hjälpa att vrida den fram o tillbaka några gånger för att avsluta i ursprungsläget.

image.png.e2b6deb40c6d26954c3e3e001c57d24b.png

Hatten av Gelis, det löste problemet, stort tack! Nu ligger den på knappt 1000 varv vid tomgång och vid 3000 gör den drygt 20 knop, härligt!

En lite skum sak dock, när jag bryter strömmen både från tändningslås och huvudbrytare ställer den sej på 5-6000 varv, slår jag på så ställer den sej på 0. Spelar ju ingen roll men är lite knepigt. Samma gäller de andra instrumenten, de visar lite konstiga värden utan ström men funkar normalt när strömmen är påslagen.

 

Trevlig kväll!

 

//Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så blir det, kolla på min står på 3500 den här gången . Blir helt slumpmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...