Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst mvh Maria

Hjälp! Bra/dåligt med ÅH-30??

Rekommendera Poster

Gäst mvh Maria

Hej Vi funderar på att köpa en ÅH-30 och har några stycken att välja på. Kan någon vänlig själ hjälpa oss med vad som är bra och dåligt på den typen av båtar? Finns det någon brytpunkt i modellen, är ena modellen bättre än den andra, några svaga sidor, osv? Är det någon som vet om det finns någon info att hitta någonstans, typ tester/recensioner på/om båttypen? Jättetacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

ett ställe där det i alla fall finns lite fakta är:www.sailguide.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lennart S

Hej! Jag har en ÅH 30 av -81 års modell. Själv stortrivs vi med vår båt. En stor modelländring gjordes 1979, då hela bottnen och sittbrunnen gjordes om. Båten seglar betydligt bättre efter den ombyggnaden, vilket visar sig på LYS-talet, det finns två olika för ÅH 30. Vag gäller svagheter är det svårt att säga, det varierar kraftigt efter vem som byggt (inrett) båten. På min egen båt uppfattar jag det som att byggaren har sparat lite väl mycket på förstärkningar t.ex. Kölsvinet saknar bottenstockar. Det går att trimma båten så att den ligger väldigt lätt och fint på rodret, samtidigt som den tar bra höjd. Förbättringar som ger mycket är t.ex sittbrunnskapell, extra vattentank (bef. stuvutrymme) m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kenth

Åh 30 före 79 har ett väl nedbyggt kölsvin, dom gammla båtarna har en bättre skyddad sittbrunn (högre sarg) det är sant att dom har ett lägre lystal men dom är starkare byggda du slipper svajköl och klarar grundstötnigar galant jag kan rekomedera dig den gammla modellen och vill ni så får ni gärna komma och titta på min båt, dessutom så vet jag var formarna till båten finns så att man kan göra reservdelar till båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...