Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dentar

Vad är det för givare som är monterad på min akterspegel?

Rekommendera Poster

Denna svarta fena sitter monterad på min akterspegel.

 

Vad är det förnåt? försökt följa kabeln men den försvinner in i en kabelstam föröver, ej hittat vart den kan tänkas komma ut.

 

 

177333595_490155952126493_4966642924926078485_n.thumb.jpg.6ac579b82e015aa70bec950f5e0ff431.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ekolod kanske.

Redigerad av FIATX19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev FIATX19:

Ekolod kanske.

Ekolod bör rimligtvis vara denna här, som jag är i färd med att ta bort då min GPS inte stödjer den funktionen (Garmin GPSmap525) denna verkar vara en väldigt gammal installation då kabeln (ca 7m) legat ihopvindad bakom en panel. 172841825_280565463517619_7390203919426255683_n.thumb.jpg.dc586802737b2bb856cee01dd4ae0bc0.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte en slang i stället för kabel, och en givare till en gammal trycklogg som fällts upp?

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är inte en slang i stället för kabel, och en givare till en gammal trycklogg som fällts upp?

Verkar så vara! Den känns onekligen mjuk = ingen kabel som går däri.

Min båt har numera Alpha one Gen 2 drev, som jag förstått har trycklogg i sig, denna verkar vara pluggad på insidan av skölden. Troligvis har det vid ett tidigare skede i båtens liv suttit ett cobradrev.

 

Min hastighetsmätare funkar inte, bör jag således kunna flytta denna slang till tryckloggen på mitt alphadrev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren är uppfälld i säkerhetsläge vid påkörning. Den ska gå att vika ned ca 90 grader. Kolla om inte hastighetsmätaren fungerar efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev excel319:

Givaren är uppfälld i säkerhetsläge vid påkörning. Den ska gå att vika ned ca 90 grader. Kolla om inte hastighetsmätaren fungerar efter det.

Tog loss slangen och skicka in lite tryckluft, mycket riktigt rör sig nålen på hastighetsmätarn. 

Jag tar och plockar bort detta från akterspegeln och drar slangen till snabbkopplingen på insiden av skölden istället, och använder drevets trycklogg. Lite lustigt att man vart noga med att montera tillbaks tryckloggen på drevet efter det vart avmonterat, så är den endå pluggad på insidan av skölden..

 

Är väl mest kul om mätarna funkar, ingen aning om vilken som visar mest korrekt, knopmätare har jag i GPSen oavsett, men på detta vis rensar jag bort lite mer skit från akterspegeln. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra om givare och mätare hör ihop, så den visar rätt. Som skrevs, givaren är uppfälld i säkerhetsläge, varför inte bara fälla ner givaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det är ju bra om givare och mätare hör ihop, så den visar rätt. Som skrevs, givaren är uppfälld i säkerhetsläge, varför inte bara fälla ner givaren?

Tror du har en poäng där. Fäll ner den och använd rätt givare. De är säkert anpassade till varandra. Inget meck. Bara fälla ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är ju bra om givare och mätare hör ihop, så den visar rätt. Som skrevs, givaren är uppfälld i säkerhetsläge, varför inte bara fälla ner givaren?

Med slang och givare satt det totalt 10 skruv i akterspegeln, med 3 ytterligare hål bakom fästet för givaren som va fyllda med nån form av tätningsmassa.

 

Håller på om slipar ner hela skrovet för att lägga epoxigrund och i samma veva plockar jag bort saker som inte nödvändigtvis behöver finnas där. Totalt med ekolodsgivarn som inte användes blev det 26 skruvar jag plocka ur akterspegeln, vissa satt så löst att jag kunde skruva på dom med fingrarna. Det är 26 stycken potentiella läckor in i akterspegeln med ruttnad som följd som jag kan lägga igen och därmed sova bättre om natten.

 

Är det så att den analoga knopmätarn, som jag levt med utan hittills, visar helt och hållet fel när jag tar drevets trycklogg så är det ingen större insats att återinstallera givarn. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...